SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

Doroszewski

niedopuszczalne w grach (i)

Doroszewski

nazwisko, np. Witold Doroszewski (1899-1976), polski językoznawca, redaktor Słownika języka polskiego


KOMENTARZE

~gosc # 2005-04-20

dlaczego slowniki pod. red. doroszewskiego nie moga byc zrodlem slow? jesli gdzies juz byla odpowiedz na to, to prosze o slowo, pod ktorym jest to napisane ;p
burebure

koalar # 2005-04-20

"Dopuszczalność słów", dodatek A (daty).

~gosc # 2005-04-20

??? ja sie pytam dlaczego, a nie gdzie moge sie o tym przekonac (bo logiczne jest, ze to pytanie zadalem po przeczytaniu tego ^)

~gosc # 2005-04-20

chyba, ze chodzi ci o to, ze 96r. to juz antyk

koalar # 2005-04-20

http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=69181

Pomyśl.

~gosc # 2005-04-20

W Twoim ukochanym ZDS-ie nie ma napisane "wydanie pierwsze":) coś przeoczyłeś

greenpoint # 2005-04-20

wyjaśniam różnicę
Słownik Poprawnej Polszczyzny PWN (środowiskowo zwany: poprawny) Doroszewskiego, ostatnie wydanie 1996 rok, jest oczywiście dopuszczony przez ZDS;
co innego 16-tomowy Słownik Języka Polskiego PWN (środowiskowo zwany: doroszem) Doroszewskiego, który nie jest dopuszczony, z racji ostatniego wydania w latach siedemdziesiątych

~gosc # 2005-04-21

widzisz koalar? nastepnym razem pomysl ;)
burebure

streaker # 2010-04-29

gdzie można kupić nowego dorosza? wszędzie szukam

~gosc # 2010-05-15

Hej poszuję Słownika Języka Polskiego pod. red. Doroszewskiego na płycie czy któs może mi pomóc. Chętnie odkupię wersję piracką bądź orginalną

mirnal # 2013-02-14

http://www.leksykografia.uw.edu.pl/slowniki/31/slownik-jezyka-polskiego-warszawa-1958-1969

"Doroszewski był bardzo silną osobowością, wywierał ogromny wpływ na środowisko naukowe. Ułatwiało mu to wszechstronne wykształcenie, doświadczenie życiowe, bardzo szerokie kontakty w świecie nauki, biegła znajomość języków obcych. Miał ogromny rozmach organizacyjny, który mógł twórczo rozwinąć po II wojnie światowej. Przyczynił się do ukształtowania współczesnego środowiska językoznawczego w Polsce, a zwłaszcza w Warszawie".

mirnal # 2013-09-06

Jakie zdanie miał Profesor nt. polskiej pisowni dwóch stanów USA -Tex/ksas i Nev/wada? Czy wyjaśnił tę dzisiejszą niekonsekwencję? Czy pośród polonistów były dyskusje na ten temat? Spory? A może ktoś podważał autorytety i nie doszło do spolszczenia N?

mirnal # 2013-09-06

Gdzie jest tchórzliwy łgarz, autor wypowiedzi
*podważyć autorytet Doroszewskiego*
Zacytuj, kłamco, kiedy podważyłem Jego autorytet.

~gosc # 2013-09-07

Pewien facet zrobił wykaz błędów słownika Kopalińskiego. Może weźmie się za Doroszewskiego? Może znajdzie jeszcze inne usterki, nie tylko z nazwą Texas w Ameryce Północnej.

~gosc # 2013-09-08

Kto się poważy na autorytet profesora i zrobi taki wykaz?

mirnal # 2014-10-06

Czy z internetu zniknął słownik Doroszewskiego (on line)?

przekorny # 2014-10-06

Nie, po prostu teraz wszystko połączono w jedno (sjp.pwn.pl) i teoretycznie jest wygodniej.
Przykładowy link - http://sjp.pwn.pl/szukaj/jakikolwiek.html
Acz można to obejść - http://sjp.pwn.pl/doroszewski/jakikolwiek

mirnal # 2014-10-06

Ale korzystając z pierwszego linku nie ma dojścia do oryginału DOR.

przekorny # 2014-10-06

jak nie ma, jak jest (przyjrzyj się dobrze - Wielki słownik W. Doroszewskiego) =)

mirnal # 2014-10-06

Od pewnego czasu nie działa http://doroszewski.pwn.pl/ - why?

przekorny # 2014-10-06

no, przecież pisałem, że wszystko połączyli w jedno O_o

~gosc # 2014-10-06

i jak, podoba się Wam nowa szata graficzna pwn.pl? bo ja odbieram to tak, że przyzwoitą i estetyczną stronę przerobili na bezkształtną, jednokolorową kupę (coś jak kurnik.pl), w której ciężko się odnaleźć

przekorny # 2014-10-06

nie podoba mi się, ale nie chodzi o wrażenia estetyczne (owe są dla mnie najmniej ważne)

przekorny # 2014-10-06

* byłem zbyt nieuważny i pochopnie odpowiedziałem na pytanie, którego nie było, a wszak te, które zostało zadane dotyczyło szaty graficznej, więc chodziło o wrażenia estetyczne... =F

mirnal # 2014-10-06

*no, przecież pisałem, że wszystko połączyli w jedno* - dawniej w DOR chciałem znaleźć coś, to łatwo znajdowałem, teraz jest trudniej - powinna być zakładka do DOR, ale na stronie głównej http://sjp.pwn.pl/ jej nie ma.

*byłem zbyt nieuważny i pochopnie odpowiedziałem na pytanie, którego nie było, a wszak te, które zostało zadane dotyczyło*
TO, nie TE.

przekorny # 2014-10-06

>> dawniej w DOR chciałem znaleźć coś, to łatwo znajdowałem...
Jak pisałem, teraz masz wszystko w jednym miejscu, więc teoretycznie jest lepiej (nie musisz szukać oddzielnie w każdym z dostępnych tam słowników ani też w "poradni" czy "korpusie").
>> TO, nie TE.
Widocznie również poprawkę napisałem pochopnie albo też przesadzam ze zbyt luzackim językiem, a jak się z czymś przesadza, to pada na mózg. =E

mirnal # 2014-10-06

Gdybyś nie podał linku http://sjp.pwn.pl/doroszewski/jakikolwiek,
to nie znalazłbym oryginalnych kopii słownika Doroszewskiego. Brakuje tam (na stronie głównej) zakładki.

przekorny # 2014-10-06

ale szukasz tylko w jednym miejscu i masz kilka haseł 'jakikolwiek', każde z nich jest "odsyłaczem międzysieciowym" do danego źródła

mirnal # 2014-10-06

A jest, faktycznie, ale takim bladym tekstem, że bym tego nigdy nie zauważył. Jest jednak mankament, bowiem dawniej bezpośrednio w s. DOR wpisywałem kolejne słowo, a nawet mogłem przewijać, natomiast teraz muszę wpisać to słowo i ponownie kliknąć do DOR.

przekorny # 2014-10-06

to jest właśnie jedna z wad...

~gosc # 2014-10-06

Gość-anonimowiec płacze teraz ze smutku. Dodam, że w tym słowniku nie ma wolności słowa. Człek coś napisze i od razu blokują.

~gosc # 2014-10-06

Mirnalu!
Jeśli chcesz obejrzeć konkretne hasło, podmieniaj po prostu ostatni fragment poniższego adresu:
http://sjp.pwn.pl/doroszewski/szuka%C4%87
Zadowolony?

Gość-anonimowiec

przekorny # 2014-10-06

@Gość-anonimowiec
Toż właśnie on w ten sposób tam się dostał (http://sjp.pl/Doroszewski#p368472 i niżej). =)

@up
Mhm, to nie ja jestem transwestytą (najpierw byłoś "synem policjanta", a dzisiaj w ostatnim komentarzu pod hasłem "Gość-anonimowiec" pisałoś o sobie w rodzaju żeńskim). =P

mirnal # 2014-10-06

*podmieniaj po prostu ostatni fragment poniższego adresu:
http://sjp.pwn.pl/doroszewski/szuka%C4%87*

Oczywiście, zauważyłem to, ale to jest nie grzebanie na stronie, lecz w linku, czyli mniej elegancko; poprzednio było przyjaźniej...

fanmirnala # 2014-10-11

Wygląda jakby skasowano niektóre komentarze (szkoda, akurat nie miałom ostatnio czasu i nie przeglądałom na bieżąco). Nie sądzę, aby przekorny bezsensownie podejrzewał G-a o to, że jest transwestytą... :)
Tak naprawdę "nie mam co sądzić", wiem, że synem policjanta był antyfan przekornego (bo go straszyłom i to mnie o tym poinformował xD).

przekorny # 2014-10-11

Masz rację, rzeczywiście skasowano kilka komentarzy.
Okazało się, że mój antyfan to antyfanka. Jestem sceptyczny, ale sądzę, że jest to możliwe. Już wcześniej podczas pamiętnej wymiany zdań, odczułem pewien dysonans, który mnie zastanowił (zacząłem myśleć, że to nie jest taki typowy hejter, ale, że jest to ktoś, kto takiego stara się udawać; zresztą ty też). Otóż taki żłób (nikogo nie wyzywam, ta postać była zmyślona) raczej nie poprawiałby swoich najdrobniejszych błędów, przy okazji bluzgając i proponując mi samobójstwo.
W każdym razie w ostatnim komentarzu "mojo antyfano" przyznało się do tego, że jest dziewczyną, a na dodatek, że zrzyna z ciebie. Wierzyć w to nie muszę, ale od tej pory jak zostało - w pewien sposób zdemaskowane - moje antyfano się nie odezwało. A szkoda, bo mnie intryguje. =)

fanmirnala # 2014-10-11

To rzeczywiście ciekawe...

przekorny # 2015-06-30

>> Od pewnego czasu nie działa http://doroszewski.pwn.pl/ - why?
informuję cię, Mirnalu (i ewentualnie innych), że znowu działa (jest pełny dostęp do słownika) - cieszmy się :)

mirnal # 2015-06-30

Dzięki; nadal na liście haseł brak litery Q (prawy górny rejon strony)

przekorny # 2015-07-09

Można to obejść (doroszewski.pwn.pl/haslo/q/), tylko po co? Tam są jeno cztery hasła ('quarto', 'quasi', 'quattrocento', 'quorum').

~gosc # 2017-03-03

Najlepiej byłoby, gdyby dawali w jednym obrazku hasło, a nie w kilku, jeśli jest dłuższe (por. http://sjp.pwn.pl/doroszewski/ow;5468907.html). A już miodzio by było, gdyby zOCR'owali(zdygitalizowali w formie edytowalnej/ebooka) cały słownik =) Ale, w sumie, pora niedługo pisać nowy słownik!!!

PS. Napiszcie jakiś skrypt do przeglądarki, żeby wyrzucał "2630726307 od końca" bo nie chce mi się przepisywać ;)