SJP
Słownik SJP

Ostatnie komentarze

(najnowsze z opóźnieniem na moderację)

trochu # 2017-05-19 ~gosc

Wspaniały sposób aby zapamiętać ! Dziękuje

Delibes # 2017-05-19 ~gosc

ten Hiszpan to raczej jako osobne hasło.

pasmować # 2017-05-19 ~gosc

Zgółka

dilejt # 2017-05-19 ~gosc

nie, osoby opóźnione wymawiają w ten sposób "delete".

emocje # 2017-05-19 ~gosc

Emocja to znaczy babski burdel swedzo cie jaja babski burdel zaprasza!!!

Omaha # 2017-05-19 ~gosc

Gościu polemizujący z gościem, czyli ze mną ;)
Wydaje mi się, że zasadniczo kierunek przechodzenia słów jest z języka środowiskowego do ogólnego. I znikania raczej też, więc wnioskowanie jest dla mnie nieprzekonujące.
Nie jestem też przekonany, czy słowo "atelier" jest obecnie używane rzadziej niż dawniej, przynajmniej w znaczeniu filmowym.

anagramat # 2017-05-19 ~gosc

anagram to to samo co anagramat? po co więc te dwa wyrazy oznaczające to samo? posiadają inną etymologię i jedno nie wyparło drugiego i nie zapomniano o tym wyrazie? Chociaż teraz raczej spotyka się jedynie anagram w ogólnym użyciu. Czy może anagramat to jednak coś innego?

v # 2017-05-19 ~gosc

Może lepiej, że nie wiesz pan, w kogo trafiłeś :D

anagram # 2017-05-19 ~gosc

anagram to to samo co anagramat? po co więc te dwa wyrazy oznaczające to samo? posiadają inną etymologię i jedno nie wyparło drugiego i nie zapomniano o tym wyrazie? Chociaż teraz raczej spotyka się jedynie anagram w ogólnym użyciu. Czy może anagramat to coś innego?

nożowy # 2017-05-19 ~gosc

Szanowny Tevexie!
Źródło dla "snopu" jest niedopuszczalne? Nie widzę tego słownika w dodatku A.

Andżelika # 2017-05-19 ~gosc

A ja jestem ciekaw, czy Mirnalowi spodoba się zwrot "mój Panie" :D
Przy okazji:
>> To samo dotyczy nazwisk, jak ktoś nie odmienia swojego,
>> to i my - jeśli nie chcemy być uważani za niewychowanych
>> - musimy ich nie odmieniać.

To może dotyczyć tylko tych nielicznych nazwisk, zwykle pochodzenia obcego, gdzie nieodmienność jest oczywista bądź fakultatywna. Bo przecież nie Nowaka czy Kowalskiej.

diabli # 2017-05-19 ~gosc

A to przepraszam, zajrzałem tuż po zmianie, zwracam honor :)

noi # 2017-05-19 ~gosc

Noi się nie piszę. Tylko no i

pyź # 2017-05-19 ~gosc

"Pyzie" często mówi się o policzkach pulchnej osoby.
Ponadto zdrobnienie od "pyzy".

wyżymać # 2017-05-19 ~gosc

faktycznie piękny :)

modal # 2017-05-19 ~gosc

Nie, wystarczy przeczytać zasady tej gry (choć najpierw chyba wypadałoby spytać kogoś dorosłego, czym różni się "mi" od "mnie", mała litera od dużej itd.).

modal # 2017-05-19 ~gosc

Mi równiez Literaki nie uznały tego słowa:( Może trzeba zaktualizować słownik?

Andżelika # 2017-05-19 studetka

PS:

Proszę nie zwracać się do mnie per "droga" i tym podobnie, traktowanie mnie z góry nie jest kulturalne, a może także świadczyć o seksizmie, a to już jest karygodne.

nożowy # 2017-05-19 tevex

Pewnie obok sei i snopu w jakimś niedopuszczalnym źródle.

Andżelika # 2017-05-19 studetka

Do Mirnala:

Mój Panie, nie jestem bardzo zainteresowana wydziwianym problemem funkcjonariuszy, pisałam ogólnie. Gdy się kogoś poznaje, to ta osoba się przedstawia lub przestawiają ją nam inne osoby. Oficjalne rozmowy z obcymi ludźmi, nie stanowią problemu. Niech ci ludzie wymawiają tak, jak uważają, a jeśli nas to oburzy, możemy ich poprawić. Ponadto jesteśmy globalną wioską, w której żadna wymowa nie powinna dziwić, każdy nieznany nam człowiek niech mówi po swojemu. I nie, nie chodzi mi o to, żeby Polak mówił po polsku w Twoim rozumieniu. Jak ma na imię Roger i podoba mu się wymowa Rodżer, to niech taka będzie, a my, jeśli o tym wiemy, szanujmy to i także tak wymawiajmy. Patriotyzm językowy to przeżytek w dobie przenikania się kultur. Wspólne wartości, wspólne interesy, wspólna waluta, wspólne państwo i w końcu: wspólny język.

nożowy # 2017-05-19 ~gosc

A gdzie przysłówek?
Np. "Serce na korze wyciął nożem. Wykonał to perfekcyjnie i nożowo."

moździerz # 2017-05-19 ~gosc

trudno ocenić jak wysoko sie ocenia, ale widać, że niektórym spada samoocena, a przy okazji na pewno jest powyżej średniej krajowej, czego nie można powiedziec o większości tutaj

Omaha # 2017-05-19 ~gosc

@Gość
Jeżeli w drugim znaczeniu, to słowo jest używane rzadziej niż dawniej, jest to dowód na to, że się trochę postarzało.

@Mirnal
Czy napisałem, że nie jest używane? Napisałem tylko, że jest TROCHĘ przestarzałe.

@Obaj
Czytać uważnie i nie wymyślać czegoś, czego nie ma.

cerówka # 2017-05-19 ~gosc

kiedyś głównie nią cerowano skarpeciny, teraz stare skarpeciny się wyrzuca, marnotrastwo...

diabli # 2017-05-19 ~gosc

nie, o "diablio" (poprawione o 11:57)

atelier # 2017-05-19 mirnal

W czołówce każdego polskiego filmu jest podany adres atelieru, zatem wyraz jest znany i ciągle stosowany.

Omaha # 2017-05-19 mirnal

W czołówce każdego polskiego filmu jest podany adres atelieru, zatem wyraz jest znany i ciągle stosowany.

snopu # 2017-05-19 ~gosc

No i co z tym "snopu"?

Omaha # 2017-05-19 ~gosc

Może, ale nie musi. To spekulacje.
Niemniej w pierwszym znaczeniu pracownia z pewnością nie pasuje.

lądówka # 2017-05-19 ~gosc

pot. - dział dotyczący spraw na lądzie, lądowych

diabli # 2017-05-19 ~gosc

Ale dlaczego błędny? (Domyślam się, że mówimy o formie "diablo")

diabli # 2017-05-19 ~gosc

Gość z 11.50 ma (przypadkowo) rację - jako przysłówek faktycznie wyraz jest błędny, ale jako przymiotnik jest on poprawny.

Omaha # 2017-05-19 ~gosc

Nie ma sprzeczności. To, że jakieś słowo funkcjonuje środowiskowo może świadczyć o tym, że jest przestarzałe, ponieważ wyszło z powszechnego obiegu. Zwróćmy także uwagę na drugie znaczenie, jednak częściej się słyszy o pracowni malarskiej lub jeszcze czymś innym, niż o atelier, a dawniej było inaczej.

musical # 2017-05-19 ~gosc

ja se wczoraj założyłem se musicaly

harty # 2017-05-19 ~gosc

Osoby redagujące słownik powinny się zdecydować ,czy jest to słownik języka polskiego.czy piszemy "po polskiemu "! Gra powinna likwidować zaśmiecanie języka ! Na razie jest odwrotnie ! Jeśli gramatyka jest niepotrzebna to ją zlikwidować ,a za każdego dziwoląga językowego dodawać punkty dodatkowe .

Cathalix # 2017-05-19 ~gosc

EPICKI YOUTUBER!

posin-tang # 2017-05-19 ~gosc

>> Przecież Polacy nie jedzą psów...

Odkąd pojawiły się chińskie budy z żarciem, Polacy jedzą wszystko :P

posin-tang # 2017-05-19 ~gosc

Jest: http://sjp.pl/sztukami%C4%99s

nomenklatura # 2017-05-19 ~gosc

>> Eh, jak trafnie to trzecie znaczenie opisuje włodarzy PiS-u.

A także PO, PSL, SLD... zależy kto akurat jest przy władzy.

nomenklatura # 2017-05-19 sarmata1610

Odezwała się hipokrytyczna sierotka po PO.

Omaha # 2017-05-19 ~gosc

Atelier przestarzałe? Ja bym bardziej powiedział, że środowiskowe. To jak się teraz określa atelier - studio? Chyba zbyt szerokie znaczenie.

nomenklatura # 2017-05-19 ~gosc

Eh, jak trafnie to trzecie znaczenie opisuje włodarzy PiS-u. Niestety trafnie...

Saracen # 2017-05-19 ~gosc

Zwłaszcza gdy okazują się łacińskimi :P

szalbierz # 2017-05-19 ~gosc

*thx (polang. dzięki)

Saracen # 2017-05-19 sarmata1610

Słusznie, nie po to moi przodkowie zdobywali Kreml, żeby teraz panoszyły się rusycyzmy. Ponadto tego typu rusycyzmy to coś innego niż przyjmowanie słów angielskich.

diabli # 2017-05-19 ~gosc

A niby dlaczego błędny?

diabli # 2017-05-19 ~gosc

błędny przysłówek

posin-tang # 2017-05-19 sarmata1610

To hańba, że coś tak obcego naszej kulturze znalazło się w polskim słowniku. Przecież Polacy nie jedzą psów, więc nie używają tej nazwy. Uważam, że słowniki należy zrepolonizować.

Omaha # 2017-05-19 ~gosc

"Atelier" trochę jest przestarzałe, zaś o plaży Omaha jest np. pełno w programach o II wojnie światowej.

szalbierz # 2017-05-19 ~gosc

*thanks (pol. dzięki)

następne >

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ...