SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

także

dopuszczalne w grach (i)

także

wyraz podkreślający, że dany stan rzeczy jest pod pewnymi względami podobny do innego stanu rzeczy, zwłaszcza do tego, o którym była mowa już wcześniej


KOMENTARZE

~gosc # 2010-02-03

Słowo "także" jest często mylnie używane w znaczeniu "a zatem". Na przykład:

- (błędnie) Jestem bardzo głodny, także zjem cokolwiek mi podasz
- (poprawnie) Jestem bardzo głodny, a zatem zjem cokolwiek mi podasz.

~gosc # 2010-02-03

w używaniu słów "tak że" nie ma niczego niepoprawnego.
niepoprawny bywa najwyżej ich zapis

~gosc # 2010-07-06

Przepraszam bardzo, kto redaguje ten słownik?

Osoba, która nie rozróżnia "także" od "tak, że" powinna zamilknąć - założywszy uprzednio worek papierowy na głowę...

~gosc # 2010-07-06

bardzo możliwe, ale gdzie tu widzisz taką osobę?

~gosc # 2010-12-25

"Także" w języku potocznym przyjęło znaczenie takie samo, jak "więc".

Nikt z Was nie ma racji, a przede wszytkim ten Pan:

"Słowo "także" jest często mylnie używane w znaczeniu "a zatem". Na przykład:

- (błędnie) Jestem bardzo głodny, także zjem cokolwiek mi podasz
- (poprawnie) Jestem bardzo głodny, a zatem zjem cokolwiek mi podasz. "

~gosc # 2010-12-26

nie "także", nie "przyjęło" i nie "w języku potocznym". ale tak poza tym, to masz, ekspierdzie, całkowitą rację.
http://poradnia.pwn.pl/lista.php?id=8669
http://poradnia.pwn.pl/lista.php?id=10620

~gosc # 2011-09-06

Czy to jest temat poświęcony kłótni?

~gosc # 2012-01-20

przegralem pol litra

~gosc # 2012-03-25

Mam pytanie.
Poprawna forma jest "w ligocie" czy "na ligocie"?
"Ligota" jako dzielnica wiec powinno sie mowic "na ligocie" ze wzgledu na to ,ze "na dzielnicy". Ale podobno wlasnie "w ligocie" jest poprawne.

~gosc # 2012-05-08

nie ma nic bardziej irytującego niż banda samozwańczych eskpertów

~gosc # 2013-03-18

także = też
tak że = więc

żadna wyższa szkoła, ale podstawowa to i owszem

~gosc # 2013-03-24

"tak że = więc"
ha ha, no to pojechałeś...

~gosc # 2013-05-07

tak że = więc

Nie ma w tym nic dziwnego, wystarczy odwiedzić pierwszy lepszy słownik języka polskiego.

"Oddzielnie. Łącznie pisane także jest synonimiczne wobec również, sens przytoczonego zdania jest zaś inny, tak że można wymienić w nim na tak iż."
— Mirosław Bańko, PWN

~gosc # 2013-12-17

Cudownie. Ktoś, kto pracuje w PWNie i usiłuje wyznaczać normy poprawnego używania języka, nie jest w stanie dobrze postawić przecinków.
Skąd to przekonanie, że 'także' w kontrowersyjnym znaczeniu nie weszło poprzez uzus? Przynajmniej do języka potocznego? Nie ma powodów, aby forma 'tak że' bez przecinka utrzymała się w dwóch częściach; naturalne procesy językowe powinny prowadzić do rychłej akceptacji nowej funkcji 'także'.

~gosc # 2014-01-22

Nowej funkcji "także"? Analfabeci są niesamowici. Przy okazji przecinków:
http://www.prosteprzecinki.pl/przecinek-przed-tak-ze

Wracaj do szkoły.

~gosc # 2014-05-04

Nie polegałbym na wyżej przytoczonym serwisie. Artykuł rozpatruje tylko dwa przypadki i może sugerować, aby w zdaniu np. "Napisałem to tak, że każdy będzie zadowolony." postawić przecinek przed "tak", a nie przed "że".

~gosc # 2014-05-14

Nic prostszego:

także = również, też; np. ,,Może pani znaleźć w tym sklepie artykuły spożywcze, odzież, a także kosmetyki".

tak że = więc, zatem; np. ,,Pracuję dziś dłużej, tak że nie będę mógł cię odwiedzić".

W kwestii przecinków - używamy ich podobnie, jak w przypadku 'dlatego że', 'chyba że', 'mimo że', czyli przed całym zwrotem (Chciałabym tam pojechać, mimo że nie przepadam za długimi podróżami). W zależności od kontekstu możemy postawić przecinek przed 'że', tylko że wtedy 'tak, że' nie będzie oznaczało 'więc' (Pielęgniarka zrobiła to tak, że nic nie poczułem).

Tak że tego...

~gosc # 2015-05-10

Ubóstwiam przedmówcę :D Nie dość, że ma całkowitą rację, to jeszcze rozładować napięcie inteligentnie potrafi... Powinszować! :)

~gosc # 2015-05-11

Zgadzam się z Tobą, ~gościu # 2015-05-10. Gość z 14.05 bardzo ładnie, mądrze i bez zaczepek typu "ha, ha, no to pojechałeś..." wyjaśnił i rozwiał wątpliwości :)

~gosc # 2018-01-12

Także w znaczeniu więc jest już powszechne i powinno być uznane, ale ci od poloniści to betony....

winowjajca # 2018-01-12

Choć nie jestem jakimś entuzjastą reform języka, w tym wypadku popieram. Powinno się uznać "także" w znaczeniu "więc".

~gosc # 2018-01-13

Czy może mi ktoś wyjaśnić,
skąd się biorą powyższe opinie? Podaję poniżej odpowiedzi pomocnicze. Aby nie było za trudno dla osób tylko po podstawówce (lub w tej chwili uczęszczających do tej szkoły) tylko trzy do wyboru:
a) od babci Stasi
b) z zasad języka polskiego
c) z bliżej nieznanego narzecza

~gosc # 2018-01-13

A są jakieś wyjaśnienia (poza: "bo tak się przyjęło i tak się pisze od iluś lat"), dlaczego piszemy pomału / z powrotem / skąd / znienacka / zresztą / tak że itp.?

~gosc # 2018-01-16

"Czy może mi ktoś wyjaśnić,
skąd się biorą powyższe opinie"
nie zgadłoś, pozytywną opinię na temat "także" wydał wielki autorytet językowy, prof. Jarema Pitoliński; co prawda nie zezwolił jeszcze na taką pisownię w swoim najnowszym słowniku poprawnej polszczyzny, ale możliwe, że już w kolejnym wydaniu (które ma się ukazać w kwietniu br.) zostanie ona uwzględniona.

~gosc # 2022-07-14

Możliwe także że Pitoliński uzna francuzki w znaczeniu francuski albo nawet Francuzki w takimże znaczeniu bo jak pitolić to pełną gebą co w logiczny sposób powoduje seplenienie oraz brak skupienia.