SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

matematyka

dopuszczalne w grach (i)

matematyka


1. nauka o liczbach, figurach i stosunkach przestrzennych, posługująca się metodą dedukcyjną
2. pot. lekcja w szkole, której przedmiotem jest ta nauka

-

matematyka

dopuszczalne w grach (i)

matematyk


KOMENTARZE

koalar # 2005-01-20

http://www.kurnik.pl/slownik/sp.phtml?sl=matematyka

Staraj się pisać wszystkie znaczenia, nie chcę mi się tego poprawiać.

~gosc # 2014-04-11

Nauka o prawdzie koniecznej.

jarek176cm # 2014-04-11

Niepokoi mnie znaczenie 2: "lekcja w szkole, której przedmiotem jest ta nauka". NAUKA nie może być PRZEDMIOTEM LEKCJI. Przedmioty są to OBIEKTY FIZYCZNE, posiadające MASĘ, OBJĘTOŚĆ oraz STAN SKUPIENIA. Autorzy znaczeń na siłę używają słowa, których znaczeń nie rozumieją, przez co w słowniku tworzy się chaos i nieład - a młodzi uczniowie zaglądający tutaj przyswajają sobie złe nawyki.

Skorygowane i wygładzone znaczenie: <lekcja w szkole, na której zgłębia się tę naukę>.

Jarek / G-ce

~gosc # 2014-04-11

Zaskakująco dużą popularnością (i to w poważnej literaturze, a nie w jakichś Fucktach i na innych blogasiach) cieszy się konstrukcja "przedmiotem lekcji", jak na rzecz, która "nie istnieje".
Jeżeli już koniecznie musisz chwalić się tutaj swoimi dysfunkcjami, to może przynajmniej wysil się na odrobinę precyzji (co wymagałoby rozpoczynania tego typu wynurzeń słowami: Jak na rasowego debila przystało, NIE ZETKNĄŁEM SIĘ z ...)

przekorny # 2014-04-11

E, to przecież są jaja... albo i nie, już nie wiem. ?_?

~gosc # 2014-09-09

większość zadań jest łatwe :) a zwłaszcza dla tych co znają się na liczbach i innych takich no chyba że wiedzą wszystko z matmy to same 6 lecą i nie musi już matmy robić bo to dla takich było by ultra łatwe :) a poza tym każdy dobry w matematyce też robi błędy ale mniej a jak ktoś jest naprawdę cienki z matematyki to ma błąd za błędem i dostaje 1 za 1

mirnal # 2017-03-25

Poradnia Językowa, 18 marca 2017
Znaki mniejszości i większości
W pkt. 6 karty oceny świadczeniobiorcy kierowanego do zakładu opiekuńczego, stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia Min. Zdrowia z 23.12.2010r. jest zapis :
Poruszanie się po powierzchniach płaskich:
0= nie porusza się lub do < 50m
5= niezależny na wózku, wliczając zakręty > 50m
10= spacery za pomocą słowną lub fizyczną jednej osoby > 50m
15= niezależny, ale może potrzebować pewnej pomocy np. laski >50m
Moja wątpliwość dotyczy odczytania treści z uwzględnieniem użytych symboli matematycznych.
Odpowiedź -
Znak graficzny [ < ] (znak mniejszości) oznacza, że liczba lub wyrażenie poprzedzające go są mniejsze od liczby lub wyrażenia następujących po nim, np. x < 5 oznacza, że x jest mniejsze od 5. Z kolei znak graficzny [ > ] (znak większości) oznacza, iż liczba lub wyrażenie poprzedzające go są większe od liczby lub wyrażenia następujących po nim, np. x > 5 oznacza, iż x jest większe od 5.
Zapis typu: 0 – nie porusza się lub do <50 m oznacza, że pacjent otrzymuje zero punktów, jeśli nie porusza się w ogóle lub porusza się po powierzchniach płaskich na odległość wynoszącą mniej niż 50 metrów. Z kolei zapis: 15 – niezależny, ale może potrzebować pewnej pomocy, np. laski, >50 m należy interpretować, iż pacjent otrzymuje 15 punktów, jeśli jest niezależny w czynności chodzenia od pomocy drugiej osoby, może przejść więcej niż 50 metrów, ewentualnie z pomocą laski ortopedycznej.
Zapisy z użyciem znaków mniejszości i większości są powszechnie stosowane – jako skracające zapis – w różnego typu medycznych i paramedycznych ocenach pacjentów opartych na skali punktowej, np. Ocena stanu odżywiania, por. Spadek masy ciała w ciągu ostatnich 3 miesięcy : 0 – utrata >3 kg, 1 – nie wiadomo, 2 – utrata 1–3 kg, 3 – bez utraty; lub Skala oceny równowagi i chodu, por. Równowaga podczas stania: 0 – stoi niepewnie, 1 – stoi pewnie, ale na szerokiej podstawie (obie pięty w odległości >10 cm od siebie) lub podpierając się laską, chodzikiem itp., 2 – stoi ze stopami złączonymi, bez podparcia.
Należy pamiętać, iż tego typu dokumenty są przygotowywane przez specjalistów i służą specjalistom. Powinny być wypełniane z ich pomocą.
- Adam Wolański
****************************

Mój komentarz -
Poruszanie się po powierzchniach płaskich:
0= nie porusza się lub do < 50m
5= niezależny na wózku, wliczając zakręty > 50m
10= spacery za pomocą słowną lub fizyczną jednej osoby > 50m
15= niezależny, ale może potrzebować pewnej pomocy np. laski >50m
Zastąpiłbym przystępniejszym tekstem, bez matematycznych zapisów (także spacje przed „m” oraz po liczbach; a cóż to za zastosowanie znaku równości?), np.
Poruszanie się pacjenta po powierzchniach płaskich:
0 - porusza się do 50 m
5 - jest niezależny na wózku (także podczas zakrętów) powyżej 50 m
10 - spaceruje przy słownej lub fizycznej pomocy jednej osoby powyżej 50 m
15 - jest niezależny, ale może potrzebować pewnej pomocy np. laski powyżej 50 m.
W mojej propozycji są zdania, nie zaś równoważniki, jest więcej upodmiotowienia pacjenta, a nie zaś jakoś tak bezosobowo. Tekst nie jest dłuższy, ale przy okazji bardziej ludzki. Nie ma - dla wielu ludzi - dziwnych znaków, które w regulaminach są niemile widziane i nie są niezbędne.
Ponadto popełniono błąd polegający, na tym, że jeśli przed wyliczaniem podane jest pewne słowo (tu „poruszać się”), to nie powinno występować ono w wyliczeniach. Dodatkowo - jeśli trzy ostatnie punkty dotyczą odległości większej niż 50 m, to - niejako powinno się ten fakt wyciągnąć przed nawias, zatem proponuję niemal ostatecznie -
Poruszanie się pacjenta po powierzchniach płaskich:
0 - porusza się do 50 m,
zaś powyżej 50 m:
5 - jest niezależny na wózku (także podczas zakrętów)
10 - spaceruje przy słownej lub fizycznej pomocy jednej osoby
15 - jest niezależny, ale może potrzebować pewnej pomocy np. laski.
Można jeszcze krócej –
Poruszanie się pacjenta po powierzchniach płaskich* powyżej 50 m:
5 - jest niezależny na wózku (także podczas zakrętów)
10 - spaceruje przy słownej lub fizycznej pomocy jednej osoby
15 - jest niezależny, ale może potrzebować pewnej pomocy np. laski**;
0 - (jeśli) porusza się do 50 m.
* - zapewne płaskich i poziomych
** - może dodać „ortopedycznej”, aby pacjenci nie musieli uśmiechać się porozumiewawczo lub rzewniej wspominać młodości (znowu brak równości płci – nie dotyczy to pań)

~gosc # 2017-03-26

A mnie ciekawi taka sprawa: co będzie, jak delikwent przemieści się dokładnie o 50 metrów? :D
A co do różnych formularzy urzędowych, to zauważylem, że z upodobaniem jest tam stosowana jakby "logika odwrotna", tzn. np.:

- Wnioskodawca nie pobiera świadczeń z tytułu...
TAK [ ] NIE [ ]

I teraz wg logiki "odwrotnej", czyli urzędowej, jeżeli nie pobiera, to powinien zaznaczyć NIE, a jeżeli pobiera, to TAK :D

~gosc # 2017-03-26

Nie ma problemu - jest zapis "do 50m" i "powyżej". Interpretacja nie budzi obaw.
Pytanie powinno być jednoznaczne, więc podwójne NIE powinno być unikane.

~gosc # 2017-03-26

hm, a ilu z nas, nie rozumiejąc czegoś, na pytanie "nie rozumiesz tego?" odpowiedziałoby "tak"?

~gosc # 2017-03-26

"Nie ma problemu - jest zapis "do 50m" i "powyżej". Interpretacja nie budzi obaw."
Właśnie jest problem (oczywiście wydumany), bo zapis brzmi:
"0= nie porusza się lub do < 50m"

"Pytanie powinno być jednoznaczne, więc podwójne NIE powinno być unikane."
Zgadzam się, jednak rzecz w tym, że nie jest unikane. Urzędnicy sami tworzą problemy.

"hm, a ilu z nas, nie rozumiejąc czegoś, na pytanie "nie rozumiesz tego?" odpowiedziałoby "tak"?"
Pewnie mniejszość, ale czym innym rozmowa (w której dochodzi intonacja, mimika itp.), a czym innym dokument, gdzie za podanie fałszywych informacji może w skrajnym przypadku nawet grozić odpowiedzialność karna.

mirnal # 2017-03-27

Rzeczywiście, nawet nie pomyślałem, że taki błąd można popełnić.
"0= nie porusza się lub do < 50m
5= niezależny na wózku, wliczając zakręty > 50m".
Nie dość, że ktoś eksperymentował ze znakami <>, to jeszcze niewłaściwie.
A wystarczyło pominąć < w pierwszym punkcie i zastąpić > wyrazem "powyżej".
Nie bardzo wiem, czym się kierował autor przepisów, wszak wiele nie zyskał, pomylił się a do tego naraził wiele osób na niezrozumienie.

~gosc # 2019-06-27

Matematyk - nauczyciel matematyki
Matematyczka - nauczycielka matematyki
Nie wiem czemu nic nie ma przy Matematyk

pluralis4ever # 2019-06-28

"Nie wiem czemu nic nie ma przy Matematyk"
WTF? O co ci chodzi?

~gosc # 2021-09-10

Jeśli dla wielu z nas znaki mniejszości i większości są niezrozumiałe i ich tł. zajmują się spece to znaczy że musimy skontrolować pracę nauczycieli nauczania początkowego. Autora dokumentu zacytowanego przez AW nie nauczono log. a przecież m. = log. i to spowodowało jego złe użycie tych znaków.