SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

niedoczas

dopuszczalne w grach (i)

niedoczas

1. sytuacja w partii szachowej, kiedy graczowi grozi przegrana z powodu przekroczenia limitu czasu;
2. potocznie: brak czasu na zrobienie czegoś, nienadążanie z czymś


KOMENTARZE

~gosc # 2003-11-26

czy przymitnik od tego jest mzoliwy?

~gosc # 2010-07-17

niekoniecznie końcowa, i raczej nie jest to faza partii szachowej. Partia szachowa dzieli się na 3 fazy: debiut, gra środkowa i końcówka. Niedoczas nie jest fazą partii, tylko sytuacją dotyczącą szachisty - mogącą wystąpić w trakcie grania przez niego partii szachowej. Kontroli czasu w trakcie partii szachowej jest zwykle więcej niż jedna (najczęściej dwie, a może być i więcej), a tylko jedna - ostatnia - kontrola czasu jest na końcu partii szachowej. Dlatego nawet jeśli jest to faza - to niekoniecznie końcowa, bo niedoczas może wystąpić kilka razy w trakcie jednej partii, np. przed pierwszą, drugą, trzecią (itd.) kontrolą czasu.