SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

peryferia

dopuszczalne w grach (i)

peryferia

1. (zwykle w liczbie mnogiej) zewnętrzna, oddalona od centrum część czegoś; obrzeże, kraniec;
2. dawniej:
a) obwód koła lub innej płaszczyzny zamkniętej linią krzywą;
b) powierzchnia;
c) żartobliwie: tusza człowieka otyłego

-

peryferia

dopuszczalne w grach (i)

peryferium

dawniej: okręg, koło


KOMENTARZE

~gosc # 2015-04-07

Ad. "peryferia" punkt 2a:
Płaszczyzna to nieograniczony zbiór punktów (spełniających pewne warunki, oczywiście). Nie może być zatem mowy o "płaszczyźnie zamkniętej linią krzywą".

Ad. "peryferium":
Po pierwsze, ładniej będzie "okrąg" zamiast "socrealistycznego" "okręg".
Po drugie, peryferium to może być okrąg ale nie koło.
Peryferium to coś co nie jest centrum.
Okrąg to samo peryferium, a koło to i peryferium i centrum.
Wynika to z tego, że:
1. Okrąg to linia krzywa; zbiór punktów jednakowo oddalonych od środka okręgu;
2. Koło to powierzchnia, część płaszczyzny ograniczona okręgiem.
Do koła należą wszystkie punkty tego okręgu jak i wszystkie punkty części płaszczyzny tym okręgiem ograniczonej.

~gosc # 2016-12-11

Ad ~gosc 2015-04-07 Cała fraza, z której „płaszczyznę” Pan/Pani krytykuje, to „okrąg lub inna płaszczyzna”. Tu ewidentnie w znaczeniu ‘[jednospójny?] obszar płaski’, tak jak w „Elementach” [Euklidesa] „prosta poprowadzona między daną parą punktów” – a nie ‘cała płaszczyzna Euklidesowa’.