SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

baź

dopuszczalne w grach (i)

bazia

kwiatostan roślin z rodziny kotkowych; także potocznie, częściej w lm: gałązka z tym kwiatostanem; kotka


KOMENTARZE

niki99 # 2003-02-08

dlaczego nie ma "baź" ?
przecież to dopełniacz od "bazie"
kogo? czego? nie ma? - baź

~gosc997622 # 2003-02-08

niki juz przedszkolak wie, ze kogo?czego? nie ma? bazi ! :)))))))) prawda , ze proste? :)))

bialadama # 2003-03-02

niki99 wyraził to wszystko, co i ja chcialam przekazac. :))

mashroom # 2003-03-03

BAZIA a nie BAŹ

y0dyna # 2003-03-03

a co z dopełniaczem liczby mnogiej?
kogo? czego? BAŹ

mashroom # 2003-03-03

BAZI a nie BAŹ

dexa # 2003-03-11

właśnie jak mash tak mówi, tak jest:) czerwoniutki;-p

kfiatuszkowa # 2003-04-06

są bazie, więc niech ktos wreszcie doda ten wyraz...proszę! Baź to takie coś co rośnie na wiosnę na wierzbie, jakbyście mieli wątpliwości...

~gosc # 2003-04-06

jakich baź ludzie jakich baź?? BAZI....

anielski_diabelek # 2003-05-03

baź sie nie wioedziec ze tak sie nie pisze:)))

adelka8 # 2003-06-08

Nie rozumiem.Słowo baź powinno istnieć.Kogo,czego nie ma?BAŹ!!!!!

mk1g # 2003-09-08

dlaczego jeszcze tego słowa brak -gałąska wierzby zakwitająca wiosną??????????

aaa1010 # 2003-09-08

to jest bazia
a jesli chodzi o dopelniacz liczy mnogiej - tych BAZI.

~gosc # 2003-09-08

aaa1010 no i po co po raz setny powtarzasz matołom?

evcia_f # 2003-09-24

Bazi a nie baź

literak # 2003-09-27

a dlaczego jest buź?

gramywedwojke # 2004-01-01

Gość a odpowiedz na pytanie, dlaczego jest buź? bo naprawde w tym słowniku literaków, chyba troszke jest zadużo głupawych słów a wy dodajecie je ciągle i robicie z ludzi a co więcej z siebie matołów.

~gosc # 2004-01-01

Bo buzia odmienia się właśnie tak a nie inaczej.
Gramywedwojke robiłby matoła ten kto wpisywałby słowa, które odmieniałby po swojemu a nie tak jak jest słownikach.

gramywedwojke # 2004-01-01

Moge tylko stwierdzić że nasz ojczysty język jest głupawy,a zresztą nasz kraj jest głupawy pełno głupawych przepisów,polityków itd. a wy sie zgadzajcie z moja wypowiedzią lub nie jak tam sobie uważacie ja uważam tak i basta!.

rudymentalne # 2004-02-28

Baź powinno być ! np w jeziorze!

ivonka_23 # 2004-04-28

ja nie rozumiałam ale już wiem o co chodzi dzięki

daria182 # 2004-07-07

nie kogo czego nie ma baź tylko bazi

rekwir # 2004-08-30

niech ktoś powie dlaczego baź nie jest wpisane do slownika, przecież jest jeden baż

koalar # 2004-08-31

1.a) Wejdź w menu "zgłaszanie uwag" (na górze tej strony, po lewo, biały pogrubiony napis);
b) wpisz słowo "bazie".
2. Ujrzysz dwa słowa: "baza" i "bazia". Nie klikaj tego pierwszego, nie ma sensu.
3. Skieruj kursor myszki na dolny wyraz i przyciśnij (dotyczy opcji "dla praworęcznych") jej lewy przycisk. Znajdziesz tam odmianę wyżej wymienionego słowa podstawowego "bazia". Niestety nie ma jego definicji, więc nie wiem po co kazałem Ci to zrobić...

~gosc # 2005-01-09

idzie wiosna i niedługo pojawią się BAZIE, przy czym autorzy tego słownika chyba o tym nie wiedzą...

~gosc # 2005-01-09

dzieki za to, popłakałam sie ze śmiechu.....

tenisista468 # 2005-02-26

nigdy w to nie gram.....

_xorax_ # 2005-04-16

powinno być !! Przecież nie ma kogo ? czego ? baź inne głupoty są a logicznego słowa nie ma :(

bincia # 2005-05-08

kogo czego nie ma ? bazi a nie baź

mlemli # 2005-12-26

Dla mnie nie ma baź,a nie.... nie ma bazi.
Tzn nie ma bazi jednej ,a jak więcej to nie ma baź!!!!!

mlemli # 2005-12-26

A może nie????Tych baź???czy tych bazi???
Bez sensu....

greenpoint # 2005-12-30

http://slowniki.pwn.pl/poradnia/lista.php?szukaj=ba%BC&kat=18

syn_czek13 # 2005-12-30

czyli, może kiedyś będzie

elusia__26 # 2006-01-03

hmm fakt,nie baź tylko bazi...ale ja chyba debil jestem bo też mi ten baź jakoś pasuje bardziej ;)

anulka1313 # 2006-02-10

baź - od bazi - bazie - kotki....myslałam, że będzie....

rustle # 2006-02-18

jestem za baź - kiedy nie układam baź wszyscy sie myla i myśla ze jest hihih

agnes_magnes84 # 2006-03-10

powinno być

ro0bson15 # 2006-03-31

ale tez tak jakos dziwnie.ten słownik to jest cały udany.Słowa jakies nie polskie Chińskie,Japońskie,Koreańskie,Angielskie i niewiadomo jeszcze jakieś.Ale na pierwszy żut oka powinno byc baź ale zgadzam sie z wami ze nie baź tylko bazi,bazia

indiana # 2006-04-07

ludzie,ten słownik moze i jest dziwny,ale bez przesady,co robiliście na polskim?czy jednej,czy dwóch-nie ma BAZI-tak jak nie ma SPODNI-jednych czy trzech....

annalaura # 2006-04-26

no jasne....jak ktoś pisze "na >>>żut<< oka" to widać dlaczego ma veto co do braku słowa BAŹ...

~gosc # 2006-08-01

to tak jak by mialo byc łaźń czy aroń:)))

tygrysipazur # 2006-09-23

Ej no przeciez powinno byc bo JEDEN BAŹ !!!

tygrysipazur # 2006-09-23

dobra odmieniłam jedna bazia jestem dumna

nitewolf # 2006-11-21

dopelniacz liczby mnogiej od bazie to baź

~gosc # 2006-12-02

nie ma baź bo i po co, powinny wystarczyć czi, dęg, cyi i inne dziwolągi, bazie w dopełniaczu są dla literaków zbyt trywialne

hotel_merce # 2006-12-05

przecierz w normalnym słowniku j.polskiego to poprawna forma gramatyczna od bazie. Proszę o dodanie tego do tego słownika:)

gora12 # 2006-12-08

baź jest uznajcie to

lukas29 # 2007-02-21

nie moze byc baź bo bazie to liczba mnoga nie ma bazia tylko bazie to skad te baź?bezsens

19katarina82 # 2007-02-23

ale baź to od kto? co? wiec czemu nie ma?

ppianista # 2007-02-23

Kto? Co?
Ta bazia...

...nie ma czegoś takiego, jak ten baź!

kosiam_olcie # 2007-02-25

jezu. nie rozumiecie BAZI a nie BAŹ . kogo ? czego nie ma ? BAZI a nie BAŹ !

angeleme # 2007-03-03

powinno być :/

syriusz15 # 2007-03-03

Nie powinno być . Radzę wszytkim zgłaszającym kolejny komentarz do tego słowa sprawdzanie poprzednich... Unikniemy w ten sposób powtarzającej się bez końca , lekko już przygłupawej dyskusji nad słowem , którego nie ma .

greenpoint # 2007-03-04

http://slowniki.pwn.pl/poradnia/lista.php?szukaj=ba%BC&kat=18

"Po dociekaniach i wypowiedziach językoznawców wydaje się, że nie ma reguły dla odmiany w dopełniaczu liczby mnogiej: buź a. buzi, a dla bazi tylko bazi (nienotowane w słownikach baź). Domysły kierują się więc na frekwencję formy bazi. I tu zapewne przyda się Korpus Języka Polskiego PWN.
Pozdrawiam.

Nie przeceniałbym informacji o wariantach fleksyjnych w słownikach. W większości słowników są one odzwierciedleniem intuicji leksykografów, a nie danych korpusowych. Na przykład w słownikach można znaleźć oboczne formy dłońmi i dłoniami (tę drugą nawet na pierwszym miejscu!), mimo że ich frekwencja w Korpusie Języka Polskiego PWN wynosi, odpowiednio, 714 i 4. Nie pobłądził oparty na obszernej kartotece cytatów słownik Doroszewskiego, który podaje narzędnik dłońmi, a o formie obocznej milczy. Godne uwagi, że pochodny wobec niego Mały słownik języka polskiego pod red. S. Skorupki i in. ma też tylko formę dłońmi i że do dziś rozwiązanie to powielają jego nowsze mutacje, np. wydany w 2003 r. Słownik języka polskiego, red. E. Sobol.
Bliźniaczą skroń słowniki traktują inaczej niż dłoń i podają tylko narzędnik skrońmi, w Korpusie PWN nieobecny (zaświadczona w nim jest tylko forma skroniami). Gdyby słownikarze byli konsekwentni, powinni i tu podać formy wariantywne: skroniami i skrońmi, a nie ograniczać się do tej drugiej, jak widać rzadszej, jeśli w ogóle używanej. Z przykładów tych wynika, że po pierwsze sama intuicja może być złym doradcą, po drugie konsekwencja w opisie słownikowym jest pożądana, choć trudna.
Przejdźmy teraz do Pana przykładów. W sprawie bazi i buzi Korpus PWN niewiele pomoże, gdyż zarówno dopełniacz baź, jak i buź mają w nim po jednym wystąpieniu. Formy bazi i zwłaszcza buzi są dużo częstsze, ale pierwsza występuje zwykle w liczbie mnogiej, a druga w pojedynczej. W tym stanie rzeczy informacje słownikowe na temat wymienionych rzeczowników można uznać za zadowalające i ewentualnie uzupełnić je o formę baź. Proszę zauważyć, że zarówno baź, jak i buź są w swoich funkcjach jednoznaczne, co w pewnych sytuacjach może przemawiać na ich korzyść.
Chyba tylko w Innym słowniku języka polskiego (PWN, 2000) informacje fleksyjne systematycznie opracowywano na podstawie Korpusu Języka Polskiego PWN, przynajmmniej tam, gdzie frekwencja form była dostatecznie duża, aby z niej wyciągać wiarygodne wnioski. ISJP ma formę dłońmi, nie ma dłoniami, ma za to skroniami, a skrońmi przytacza (trochę na wyrost) z zastrzeżeniem, że to forma rzadsza. W rozwiązaniu tym widoczny jest brak symetrii w opracowaniu bliźniaczych rzeczowników. Ale ten właśnie brak symetrii jest potwierdzony w korpusie. Językoznawcy mogą się zastanawiać, dlaczego dłoń odmienia się inaczej niż skroń, ale to już inna sprawa.
— Mirosław Bańko, PWN

~gosc # 2008-11-06

MA BYĆ!

~gosc # 2008-12-10

tyle uwag i sprzeczności do jednego słowa...też jestem za tym, że powinno być, ale co zrobicie??
poza tym jak odmieniacie to jest bazi, a nie jakies baź...szkoda:(

wielim3 # 2009-01-06

a jak się woła na owieczki...? baź baź baź...więc "baź" ma być, bo jest wołaczem! Inaczej całe stado sie rozejdzie...:)

wendkarzyk # 2009-01-07

Tu nie owczarnia tylko kurnik, inaczej wołamy.

lisek8 # 2009-01-13

i dobrze że nie ma!:)

przeklinala # 2009-03-05

kazdy sie na to nabiera:D

~gosc # 2009-03-06

weszłam tu bo ktoś chciał mi udowodnić że jest baź ale na szczęście wybiłam m to z głowy!! Jaki baź???? BAZI!!!!!

~gosc # 2009-03-12

6 lat trwa już dyskusja na temat bazi(ź) ...nieźle

cranetts # 2009-03-13

Trzyliterówka z "ź" byłaby na wagę złota, nie ma co się dziwić, że gracze namiętnie walczą o jej dodanie.

wendkarzyk # 2009-03-13

W ramach wyjątku w kurnikowym słowniku proponuję zastąpić mało popularne - iii (kompletny bzdet) - na "baź", w którym pozbywamy się nielubianego "ź" i "grubego "b". Niech ktoś machnie petycję podpiszę się.
Czyli potocznie baź - wiosenna kotka albo witka do słownika!!!

~gosc # 2009-04-23

nie ma jednej bazi i nie ma kilku baź - wtedy widzimy ,czy to liczba pojedyńcza ,czy mnoga-moim zdaniem :)

ikropkanadi # 2009-05-18

właśnie,ale bananu to jest:))))

~gosc # 2009-05-23

l.p. bazia i łania, bazi i łani, bazi i łani, bazię i łanię, bazi i łani bazię i łanię
l.mn. bazie i łanie, BAZI ( a nie baż) ale ŁAŃ itd. Wiem, ze tak jest, ale nie rozumiem dlaczego. I muszę się z tym pogodzić

niuchanna # 2009-06-04

to slowo totalnie powinno tu byc! jest poprawne a w dodatku pomaga pozbyc sie 'Ź' ktore powinno byc za 7 punktow a nie 5..

~gosc # 2009-07-05

ja też na początku myślałem że powinno być baź ale prawidłowo jest bazi

~gosc # 2009-08-21

baź . jeden baź , kilka bazi . banał .

sweeet007 # 2009-08-21

JEDEN BAZI o BOŻE jaki analfabeta !!!! JEDNA BAZIA jak już człowieku weź.... się cofnij do 3 klasy !!!

~gosc # 2009-11-15

ostatnim razem jak grając sprawdziłam, to był ten wyraz w słowniku, teraz jak sama go ułożyłam to się okazało, że nie ma...zdecydujcie się do cholery.

~gosc # 2009-12-20

Jest bazia a nie baź ;)

~gosc # 2009-12-20

Nie wiadomo czy wkońcu ten wyraz występuje w słowniku! Mam go akceptować czy nie?

~gosc # 2009-12-20

A może baź to chłopak a bazia to dziewczynka :P

os17 # 2009-12-20

Poprawnie jest bazi
Kogo? czego? BAZI!
Pozdro ;)

~gosc # 2010-01-22

Baź-ka miała fajny biust...

~gosc # 2010-01-27

grr a ja sie wlasnie kloce z jakims analfabeta ktory sie upiera ze "baź" jest poprawnie;)

~gosc # 2010-01-31

Bazia to rodzaj niemęskoosobowy, więc jak do cholery w odmianie może występować w formie rodzaju męskoosobowego czyli baź?!
Wy chcecie mieć po prostu nowe słowo w słowniku!
Tak wgl to ta kłótnia trwa już od 7 lat.

~gosc # 2010-03-02

popieram niki99

~gosc # 2010-03-09

dopełniacz bazi to nie baź tylko bazi

~gosc # 2010-04-08

baziów - kogo czego

dab23 # 2010-05-14

dzieci 'bazia' !!! a nie 'baź'

deathdealer77 # 2011-03-15

analogicznie z kiź, dlaczego kiź a nie kizi?, ja wielokrotnie wpisywalem to slowo i 99% przeciwnikow (czyli chyba wszyscy) nie ryzykowalo sprawdzenia najwyrazniej wierzac ze ono istnieje

szulmin # 2011-03-15

Wraz z rosnącym rankingiem przeciwników coraz mniej ludzi będzie się nabierać.

ladybeart999 # 2011-06-08

Niki99.: Dopełniacz - kogo? czego? to nie "baź" tylko "bazi" !!

synkretysta # 2011-06-23

do Miodka z tym trzeba nam się wreszcie zwrócić...
gdy On wytłumaczy nam źródłosłów tego co mamy w swoich argumentach -
sprawa będzie jasna.

dodam jedynie, że jestem "pokrzywdzony" za nieuznanie baź

~gosc # 2011-07-02

Od 8 lat ten spór trwa!
Najprościej byłoby dodać to do słownika ,lecz w ten sposób znów będziemy mieli niepoprawne gramatycznie słowo w słowniku.!

~gosc # 2011-07-15

No co wy, ludzie? Jedna bazia, nie ma jednej BAZI. Dwie bazie, nie ma (tych) dwóch BAŹ!

~gosc # 2011-09-08

i spór sobie trwa od 2003;)

elsnajpero # 2011-12-05

JEDEN "B A Ź" koniec tematu

elsnajpero # 2011-12-19

Rodzaj męski to będzie "BAZIEK" ?? -.- Oo

~gosc # 2012-01-24

a jeden/jedna baź??? baź królowej?? dodajcie słowo :
"baź"

~gosc # 2012-12-15

Ludzie, poszukajcie se w internecie Saloni & Gruszczyński "O dopełniaczu liczby mnogiej rzeczowników żeńskich i <<kategorii>> uniformizmu". Nawiasem mówiąc, nie istnieje i nie może istnieć coś takiego jak dobry słownik do literaków, bo słowo istnieje nawet wtedy, gdy użyto go tylko raz, a w słowniku pojawia się po wielu użyciach, a i to nie zawsze.

~gosc # 2013-07-04

skoro są bazie to jest też chyba jeden baź ?

~gosc # 2013-07-05

wlasnie a skoro sa bozie to jest chyba jedna boź;))

~gosc # 2013-09-02

Są bozie, więc jedna bozia, a nie "boź"!

~gosc # 2014-12-10

czemu bazi a nie baź. a czemu rzeszów a nie żeszuf. tak się przyjęło i tyle. dlaczego na siłę wymyślacie niepoprawne odmiany słowa "bazia"

~gosc # 2014-12-13

M. (kto? co?) bazie
D. (kogo? czego?) bazi
C. (komu? czemu?) baziom
D. (kogo? co?) bazie
M. (z kim? z czym?) baziami
N. (o kim? o czym?) baziach
W. (o!) bazie

Nie ma czegoś takiego jak BAŹ !

~gosc # 2017-05-15

jest w SGJP (przeglądanie tego to musi być mordęga...) :D

tevex # 2017-05-15

Dopuszczalne są tylko pozycje bez adnotacji "[SJPDor.]". Ciężko jest znaleźć te nie z "zielonej części" (przysłówki, przymiotniki i rzeczowniki -ść), np. liftingować, zliftingować, łał... ;-)

W WSJP jest "baź", dodam osobno, żeby nie zginęło w ostatnich aktualizacjach. Odpisali, że wszystkie odmiany wyrazów w WSJP pochodzą z SGJP. Dotychczas znalezione w WSJP:
azyli (Karpowicz)
bakteriostatyka (SWOiT)
bombiarzów (WSO 2016)
ciuchć (Karpowicz)
cracka (WSO)
cwaj (NSO-G)
ćpaczów (Zgółkowa)
diakonowie (Karpowicz)
dopełniaczów (Karpowicz)
downowie (WSO)
dystrybutorowie (Karpowicz)
fejka (WSO 2016)
groszorobi a. groszorobowie (Karpowicz)
jajarzów (Karpowicz)
jajcarzów (Karpowicz)
pretorowie (Karpowicz)
rozewrzę (rozewrzą) (Karpowicz)
sraczów (Karpowicz)
tableta (WSO 2010)
wrecie, wremy, wrzę, wrzą, wresz (Karpowicz)
zadomowij itp. (Karpowicz)

~gosc # 2017-05-15

o kurde, nie wiedziałem, że wyjdzie taki długi komentarz, chyba czytelniej będzie w pliku tekstowym (powyższy komentarz do wywalenia):
https://puu.sh/vQV5r/a9f06af25a.txt

~gosc # 2017-05-15

Lomatko i córko To by nawet było zabawniejsze niż dyrdymały Zgółkowej, gdyby nie fakt, że to podobno miało być najważniejsze przedsięwzięcie w polskiej leksykografii od pół wieku.
Buracy, cymbałowie, klarnetowie, młotowie... odmianę chyba robiono z automatu i to jakiegoś prymitywnego.
A swoją drogą ciekawe, dlaczego nie "asi", "młoci" i gimbusi".

~gosc # 2017-05-15

*gimbusowie

~gosc # 2017-05-15

prawdą jest, że brali odmiany hurtem z sjp, ale są otwarci na uwagi i zmiany wprowadzają błyskawicznie...
ps: gimbusi są na samym końcu

~gosc # 2017-05-15

Poprawiłem, bo chodziło mi o to, że "gimbusi" są, a "gimbusowie" nie. A dla "as" są "asowie", a nie ma "asi".

~gosc # 2017-05-16

nie wiem co się stało, wyleciał wcześniejszy komentarz, a w podanym przeze mnie linku z 5:36 nie ma tych 29 słów z poprzedniego komentarza (m.in. lunapar i ubustronnie ;D)
jeszcze raz (ostatni), już nie będę spamować
podsumowując:
https://puu.sh/vRFBk/00de47da9b.txt - wszystkie z synonimów i spod haseł
https://puu.sh/vRhmT/11282bc56b.txt - z odmian (link z 2:32)

~gosc # 2017-05-18

yyy, nie wiem jak ja to sklejałem, ale brakowało jeszcze dwóch spod haseł (tym razem to już naprawdę wszystkie): kapoeira, dizajnerka

~gosc # 2017-06-04

jednak jest?! trochę zabrało wam to czasu nie?

~gosc # 2017-06-04

jesteś pewien, że zespół prof. Żmigrodzkiego czytuje tutejsze komentarze?

tevex # 2017-06-30

Wyszukało "dosiąż", ale nie "barwij"? ;-)

~gosc # 2017-06-30

ano, nie przewidziałem haseł, w których są podane 2 formy (barw/barwij)...

~gosc # 2017-11-06

Widzę, że przez niekompetencje tutejszych Adminów nasz piękny język zaczyna być śmieszny i niezrozumiały, bowiem z formą "baź" nigdy się nie spotkałam. Aż do tej pory. Dzięki, słowniku za to "olśnienie".

~gosc # 2017-11-06

przyłóż się bardziej do tego trollowania.

~gosc # 2019-05-05

Od lat w waszym słowniku nie było tego wyrazu.Dlaczego?

pluralis4ever # 2019-05-06

Bo nie notował ów formy żaden słownik przed wydaniem WSJP. Tak ciężko zrozumieć?

~gosc # 2019-05-06

gość, a kiedyś ten wyraz odwiedzał słownik?

~gosc # 2021-05-25

Znajdź słowo bazia i tam w odmianie jest baź - to do tych gości na początku.

pluralis4ever # 2021-05-25

Ci goście na początku mają już po trzydzieści kilka lat i ostatnia rzecz o której pamiętają to jakaś dyskusja o baziach :P.

~gosc # 2021-05-25

hehe. faktycznie nie zauważyłem, że te początkowe komenty są z 2003 roku ;>
liczymy 2021-2003 = 18 lat temu. jest to pewna nieujemna liczba lat - pełnoletnia.

~gosc # 2022-07-25

Nowy słownik poprawnej Polszczyzny: bazia, bazi, D. l.m. bazi (nie baź)

nn44 # 2022-08-25

Jest baź

~gosc # 2022-08-25

A może D. to baziów. ;>
Ale na poważnie, to bazi istotnie bardziej pasuje niż baź.
Z drugiej strony ktoś wyżej wspominał o słowie buzia. Wiele uśmiechniętych buź - bym jednak napisał, a nie buzi.