SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

Gall

niedopuszczalne w grach (i)

Galla

imię żeńskie

POWIĄZANE HASŁA:


KOMENTARZE

milekplmilek # 2006-08-04

Gall Anonim

http://so.pwn.pl/slowo.php?co=Gall

milekplmilek # 2006-08-04

świat jest piękny, ludzie dobrzy, polska młodzież dorodna, a kraj rośnie w siłę :)

fansiatkowki # 2006-08-05

a TY z PiS-u?

milekplmilek # 2006-08-05

przebóg, co waćpan rzeczesz? jam tylko dziękował za szybkie dodanie Galla i Anonima do słownika!

~gosc # 2007-03-12

GAL ANONIM - powinno być.
http://www.mirnal.neostrada.pl/galanon.html

milekplmilek # 2007-03-12

gościu drogi, słownik Mirnala nie jest dopuszczalny w tutejszych zasadach, gadasz po próżnicy

mirnal # 2012-11-10

Nazwisko, np. Natalie Gal; państwo Galowie.

~gosc # 2018-05-07

GALL ANONIM
Najciekawsze jest to, że ANON jest imieniem męskim. ANON- IM. Jest odpowiednikiem formy żeńskiej Ana od hebrajskiego imienia Hannah-pełna wdzięku. Według tradycji chrześcijańskiej takie imię nosiła babka Jezusa Chrystusa.
Nawet w Polsce używane są dwie jego formy: Ana i Anna. Natomiast forma Ana występuje na całym Półwyspie Bałkańskim: Bułgarii, Chorwacji, Macedonii, Rumunii, Serbii i Słowenii i Półwyspie Pirenejskim w Hiszpanii i Portugalii.

Kto mylnie podaje, że GALL był bezimienny. Anon, Anonim to właśnie stare imię męskie pochodzenia hebrajskiego.

~gosc # 2018-05-07

Dylemat Gall i Gal jest takim samym jak Hellada i Helada.
Z pewnością gallus to kurak zza kaukazia i to może mieć zasadnicze znaczenie dla was.
Natomiast galas - gula, narośl, wrzód głównie na dębiakach z powodu czarno-czerwonej owadziarki błonkówki może być tematem obocznym.

Nie zawsze nazwa i chochlik drukarski są sobie obce. Dotyczy to również Galla Anonima, bo niby bezimienny, a brzmi zupełnie swojsko.

~gosc # 2018-05-08

"Z pewnością gallus to kurak zza kaukazia i to może mieć zasadnicze znaczenie dla was".

może bełkot powyższej istoty ma jakieś zawoalowane przesłanie, którego trudno się dopatrzyć, lecz takie wynalazki jak "zza kaukazie" skutecznie osłabiają moc domniemanego przekazu

~gosc # 2018-05-08

Definiuję co to znaczy „zza”: spoza, spoza czegoś, poprzez coś, spoza, poprzez, przez coś.
Na przykład: zza węgła, zza rogu budynku, zza światów, zza granicy, zza grobu.

- zza kaukazia znaczy dokładnie spoza kaukazia
- formy: kaukzie, zakaukazie, albo karpacie, przedkarpacie (raczej nie podkarpacie) i zakarpacie są poprawne.
Wpis masz bez podtekstów: u nas kurak = kogut, a gall na zakaukaziu

zakaukazie - kraina georaficzna, rozległy akwen na terenie kilku państw, zarzewie wielu konfliktów zbrojnych

W języku łacińskim słowo gallus znaczy kogut domowy i kur.
Słowo gall = kogut powinno być w słowniku.

Na marginesie, znam przypadki pobicia chłopaka, bo nazywa się Kozak co niektórych prowokuje. Wiem, że są przypadki pobicia za nazwę Gall.
Trzeba wiedzieć co znaczą słowa i umiejętnie nimi się posługiwać.

~gosc # 2018-05-08

Taa, kaukazie i karpacie to poprawne formy, może jeszcze powiesz, że istnieje brze (bo istnieje miasto Zabrze)...

~gosc # 2018-05-08

Kaukaz Południowy, Zakaukazie, Zakaukazja, Transkaukazja – nazwa stosowana w odniesieniu do trzech państw położonych na południe od głównego pasma Kaukazu zwanego Wielkim Kaukazem na pograniczu euro-azjatyckim.

Karpaty (karpacie) to teren garbów inaczej góry. Jak były by małe to nazywały by się borkami. Wszystko jest na swoim miejscu, okey.
Mamy lasy i polesie, jeziora i pojezierze, łańce, a jak krowy całkiem zejdą to zostaną połańce.

Z tego co wiem to Zabrze leży na wyżynie między dwoma górskimi rzekami. Może ktoś kombinować i wymyślać genezę nazwy miejsca, ale jak góry górami rzeki zawsze zabierały co chciały. A mały strumyk rośnie w siłę i nawet drogę z asfaltem zerwie, a domy i dobytek za sobą pociągnie. Słowo "zabrać" znane jest od zarania w mowie tego kraju. "Zabrze" znaczy zawsze to samo, a "brze" nic. Więc w czym rzecz?

~gosc # 2018-05-09

Mimo że, jak mi się wydaje, gość podał z premedytacją absurdalny przykład "brze", aby wykazać, że Ty, gościu od tworu "kaukazie" piszesz kocopoły, to ten wyraz nie musi nic znaczyć. Nazwa zaś "Zabrze" nie ma nic wspólnego ze słowem "zabrać", tylko pochodzi od staropolskiego "Zadbrze", czyli: za debrami. Choć Ty - gdybyś to wiedział - jako troll z biegunką słowną, pewnie stworzyłbyś inny kobylasty wywód etymologiczny, że chodzi o jakiś zad, okraszając go wieloma informacjami - prawdziwymi bądź nie - które byłyby bez związku z głównym zagadnieniem.
Tak czy inaczej nie ma czegoś takiego jak kaukazie i karpacie, chociażby tylko z tej przyczyny, że te słowa byłyby pisane wielką literą, toteż się nie wydurniaj.
A na to, żeby powstrzymać biegunkę słowną polecam odwiedzenie jakiejś strony typu "Leki od A do Z". Mam nadzieję, że znajdziesz tam na nią skuteczne lekarstwo.

~gosc # 2018-05-09

Pierwsza i jedyna nazwa ZABRZA to ZABORCE. Pochodzenie od miejsca. Masz to jak w banku.

DEBRA - pochodzenie imienia żeńskiego: amerykańskie.
Lubią je amerykańskie aktorki. Tam szukaj filozofa specjalisty od "staropolszczyzny". Za debrą na pewno jest zad. Masz rację.
"Etymologicznie" ten filozof pochodzi z węgierskiego Debreczyna.
Zdrobnienia: Debruś Debrusia Debrunia Debruszek Debreczek Debreczka Debreczko Debrczyk Debriczek Debraczek

W kwestii ZAKAUKAZIA odsyłam cię do neta:

1 - Kaukaz Południowy – Wikipedia, wolna encyklopedia
https://pl.wikipedia.org/wiki/Kaukaz_Południowy

2 - Zakaukazie. Co to jest i jak tam pojechać? - Paragon z podróży
https://paragonzpodrozy.pl/paragony/azja/zakaukazie/
ŻYCZĘ PRZYJEMNEJ PODRÓŻY DO POBRATYMCÓW. NIE MUSISZ WRACAĆ.

ps. -jak las wytniesz to masz polesie przez małą literę, nie musisz chodzić na kolanach, bo nie ma po co.

~gosc # 2018-05-09

Nie zgadzam się. Jak się na Polesiu wytnie las, powstanie region lesie, a nie polesie. Podobnie, ale trochę na odwrót, będzie z miastem Zamość. Ponieważ nazwa pochodzi od mostu (Za + moście), gdy się usunie w okolicy mosty, powstanie miejscowość za. Takie okrojone miasta lub regiony są za bardzo wybrakowane, toteż nie zasługują na to by pisać je od wielkiej litery.
Co się tyczy karpacia i kaukazia, jako że obie krainy są górzyste, mają wspólny rdzeń KA.

zielenjak # 2018-05-09

jeśli byłoby samo Karpacie, to jak odróżnić Podkarpacie od Zakarpacia?

zielenjak # 2018-05-09

jeszcze pytanie do gościa który ostatnio dużo pisze nt. etymologii słów: czy nazywasz się Kukle??

~gosc # 2018-05-10

do - ~gosc # 2018-05-09
Masz obiad i go jesz, a jak go zjesz to jest po obiedzie. Po obiedzie możesz iść do lasu, albo na po-lesie jeżeli go już nie ma. Na polesiu może być łąka. Też fajnie.

do - zielenjak # 2018-05-09
1) To proste, bez problemu odróżnisz, bo pod-karpacia geograficznie jako region nie ma. Chyba, że jesteś speleologiem.
Jest przed karpacie bez względu na to z której strony stajesz i vice versa za karpacie, oraz meritum sprawy karpacie (karpy, garby, góry). Jeśli góra się osunie to zobaczysz skarpy.
Chcesz trafić w karpach w dane miejsce to podajesz współrzędne, albo ustalasz azymut, cel.
2) Nie nazywam się Kukle, ani Cukle, ani Cucle, ani Kucle i nie robię ci na złość.

~gosc # 2018-05-10

Zgadza się. Jest "Poland" i jest także "po" i "land".

~gosc # 2018-05-10

Poland = Po (rzeka Pad) + Land = Padańska Kraina...

~gosc # 2018-05-10

Chwytasz mowę obcych. Poland nazywają inaczej Judeland. Polonia - emigracja obcych głównie do Ameryki. Wszystko znajdujesz w Stawropolu. Trzy rody Starzyków, Ławruków i Polaków. Opcjonalnie Magurów przy czym u nas stare ruskie "-z" piszą "-g". Nie trzymaj się administracyjnych granic, bo map jest wiele.
Polecam lekturę poglądowo "Skrzypek na dachu". Karczmy, handel żywcem: bydło, dziewki i cała reszta. Nałóż dane na siebie to wyjdzie jeden naród (na-ród), który chce żyd' i na ogół żyje z handlu i usług np lichwa. Najbardziej dochodowa jest wojna.
Znajdź w necie hasła "Londongrad" i "Lord do wynajęcia". Tutejszy Polak powie niemiec to gołodupiec, nic nie ma, dlatego niemce muszą tworzyć związki, rzesze i zaciągają pożyczki. W kupie siła. Dlaczego Niemcy przyjmują islamistów - bo to ich pobratymcy.
W sumie ogólnie europejski Disneyland, fabryka snów z kreskówek.
A wszystko w temacie Gall.

~gosc # 2018-05-13

.................
do - ~gosc # 2018-05-09
Oj, żebyś ty gościu wiedział jak bardzo się mylisz. Nie było nalotu czarnej policji to ci odpiszę, ale nie prowokuj.
Zamość nie pochodzi od mostów. Zamo i boleń to ryby z rodziny karpi. Jeżeli masz olej w głowie to zakumasz.
Mości to gnieździ, czyli lokuje. Mości to również zwrot kurtuazyjny JM -Jej Mość, JKM - Jej Królewska Mość itp. Nie nasze, naniosła szlachta.
Lokacja może być "ZA" czyli z upoważnienia (?) Żeby to wiedzieć trzeba tam być.
Zamoje to zemsta, riezań i dosłownie za moje.
Most to przesław, przepust, albo ławnica, czyli przejazd/przejście. Myto jest podatkiem, opłatą za konserwację i sprzątanie mostu.

~gosc # 2018-05-13

GALL, GALLON - ten sam rdzeń, lecz "ga(l)lon" spolszczono, a "gall" nie.
A Ty, wiodący prym w tym temacie gościu, chyba wypiłeś galon lub więcej jakiegoś płynu zawierającego substancję psychoaktywną, bo piszesz w języku zrozumiałym tylko dla siebie.

~gosc # 2018-05-14

Przy całym szacunku dla ciężkiej pracy Moderatora, ale takie teksty obniżają rangę Naszego Słownika...

~gosc # 2018-05-14

Z pewnością gal jest formą (poprawnie) spolszczoną, zaś gall jest mniej poprawnie spolszczoną albo wcale nie jest...
mn

~gosc # 2018-05-14

...............................
do - ~gosc # 2018-05-13, ~gosc # 2018-05-13
Materiał źródłowy zawarty w odpowiedzi dostępny wszędzie.

GALLUS - Cytat wikipedia: "Kura domowa (Gallus gallus domesticus) – ptak hodowlany z rodziny kurowatych, hodowany na całym świecie. W środowisku naturalnym nie występuje. Udomowienie miało prawdopodobnie miejsce w III tysiącleciu p.n.e. w Indiach".

Odpowiedź - Jasne, Galle/lusy/owie muszą być z Indii, bo to "naród" pochodzenia INDOEUROPEJSKIEGO ! Przyznacie, że niezły kurnik. Rasowy.

GALAS - Cytat wikipedia: "Galas, cecydium, galasówka (łac. GALLA) – w szerszym ujęciu do utworów galasowych zaliczane są patologiczne narośla powstałe w wyniku rozrostu tkanki roślinnej na liściach, łodydze lub korzeniach. Szczególnym utworem są galasy wytwarzane u roślin zaatakowanych przez owady – galasówki."

Odpowiedź - Ta galasówka to owadziarka błonkówka, w kolorze czerwono - czarnym. PWN: ok. 4 mm dł.; czarna z czerwonymi bokami i głową.
Oczywiście przez przypadek jak flaga faszystów UPA. Polityczno-wojskowa formacja zbrodnicza mająca na celu wymordowanie rdzennych Polaków, zniszczenie ich kultury i przejęcie ziem. Centrum dowodzenia Generalna Gubernia, Kraków. Formacje czarnych mundurów. Obszar działania: lubeszczyzna, rzeszowszczyzna i Małopolska. Zalążek: OUN 1929 rok, siedziba Wiedeń. Obciążenia genetyczne: matołectwo. Odsyłam do jsp. hasło kretyn/izm. Źródło zakażenia: mutacje zarodźca małpiego z pogranicza euro-azjatyckieckiego i południowej części Azji.
Flaga Galicji (księstwo): kilka wersji, pojawiła się na przełomie XVI/XVII wiek, a w Polsce okres rozbiorów XVII/XIX.

ps. Zanim kogoś obrazisz dokładnie zapoznaj się z tematem Gallusie, agresywny kogucie.
Jaką rolę pełni ten słownik skoro rozpowszechnia bzdety i fałszuje polskie nazwy. Od was wiemy że Gall i Celt są "członkami" plemion ludów indoeuropejskich i nie posiadają odpowiednika żeńskiego. Rozmnażanie przez członkowanie? Brawo, ryby składają ikrę. źródło sjp.
............................

~gosc # 2018-05-14

Dużo piszesz o matołectwie. Widać, że jakichś (z zupełnie przypadkowych?) przyczyn ten temat Cię wyjątkowo fascynuje.

~gosc # 2018-05-22

Co do Zamościa: "zamo"- nazwa ryby z rodziny karpia w kraju Basków, a karp to po łacinie Cyprinus. Widzisz związek. Co łączy Basków, Wiedeń i Zamość? -tylko żydzi.
I o to cała krucjata na miejscowego polaka o nicku gość? Żadna tajemnica kto w Zamościach siedzi. @

~gosc # 2018-05-22

"Co łączy Basków, Wiedeń i Zamość? -tylko żydzi."

A co łączy Polskę, Rosję, Chiny i Filipiny?

~gosc # 2018-05-22

Żydzi czy żydzi? Ten naród dał sporo światu w rozmaitych dziedzinach. Owszem, bywają niezbyt lubiani, bo która pani przepada za bardzo ładną panią z sąsiedztwa lub z klasy? Jaki sportowiec przepada za konkurentem ciągle przed nim?

~gosc # 2018-05-22

do - ~gosc # 11:48
Tylko żyd. Daj uzasadnienie zapisu Żyd. W moim słowniku żyt' to żyć. Wiem jak to słowo wymawiano, kiedy i z kim przyszło do tego kraju. Polała się krew, nami handlowano jak dziś, a nawet o tym nie wiedzieliśmy.
"Palcem po mapie" w zapisie daje historię żydowską czyli zakłamany obraz rzeczywistości, a po tym historię ruskiej qurwy, którą musimy obkuwać w szkołach.
Czy zlepek narodowościowy stepanów i górali z pogranicza euro-azjatyckiego może wreszcie usiąść na władnej dupie i pozwolić żyt' innym jak chcą.

cytat z ~gosc # 11:48:" ..... która pani przepada za bardzo ładną panią z sąsiedztwa lub z klasy? Jaki sportowiec przepada za konkurentem ciągle przed nim?"

odpowiedź - 1) Taka pani nazywa się u nas prostytutka. Nawet aktorki nie muszą być ładne tylko charakterystyczne np. pani Irka Kwiatkowska. W pracy uroda jest sprawą drugorzędną.
2) Sport to biznes, a biznes to pieniądze. My tutejsi Polacy liście laurowe gotujemy w zupie jako orientalną przyprawę.

ps. W tym kraju żyd od zawsze znaczy przekręt, fałsz, parafka i kleks. I tak zostanie.


PROSIMY PISAĆ KRÓTKO I NA TEMAT

69826982 od końca