SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

męk

nie występuje w słowniku


KOMENTARZE

~gosc200712 # 2003-06-01

Nie rozumiem dlaczego w slowniku nie ma wyrazu "męk", jest to wyraz-rzeczownik liczby mnogiej uzyty w dopełniaczu.Przydałaby się korekta.

mashroom # 2003-06-01

od MĘKI D.lmn brzmi MĄK

spawacz03 # 2005-01-03

brak w slowniku

greenpoint # 2005-01-03

matko, a ma wyżej dziecko komentarz

fivb1988 # 2006-12-10

tow takim razie bedzie od MĄKI? co ?? też MĄk??????????

greenpoint # 2006-12-11

dopełniacz liczby mnogiej od słów "męka" i "mąka" jest jednakowy: (tych) mąk

drfunkenstein # 2007-01-19

bardziej powiedziałbym "Spotkało go dużo męk" niż "Spotkało go dużo mąk".

napij_sie_kefiru # 2007-03-17

ja też. Chodziaż nie użyłabym takiego zdania wcale, bo jest głupie jakieś.

kuela # 2007-08-24

oczywiście że męk!!!!!

adnaf # 2007-08-29

Nie, nie, nie! Oczywiście, że poprawna forma wyrazu męki użyta w dopełniaczu brzmi MĄK. Może to brzmi niepoprawnie, bo tak samo dzieje się w przypadku słowa mąka (ta mąka, tych mąk), ale jest to wyraz w 100% poprawny. Natomiast słowo MĘK po prostu nie istnieje.

cavaradossi # 2007-10-11

męka > męk
mąka > mąk

czy na odwrót?

porti # 2007-10-11

To dla muzina być za trudna zagadka? Oto cenka za olew pani od polska jenzyka

cipolec # 2007-11-25

widze ze najprostrze wyrazy trzeba zaczac sprawdzac,zamiast iii,ęsi,ts itd uzupelnijcie braki. to polska gra a brakuje tu polskich wyrazow!!!!!!!

~gosc # 2007-11-25

to sprawdzanie zacznij od wynalazków typu "najprostrze"

~gosc # 2007-11-26

Tak mi się jakoś wydaje, że w oficjalnej gramatyce liczba mnoga od mąki - (tych "mąk" różnego rodzaju: krupczatki, poznańskiej...") po prostu nie istnieje. A to że odmiana scrabblowo-kurnikowa dopuszcza do gry tzw. "słowa potencjalne" - to już - niestety - "insza inszość". I to, że te "zasady dopuszczania" robią wodę z mózgu, zwłaszcza osobnikom niezbyt do myślenia przyzwyczajonym - to trudno.
Jeśli więc usłyszycie w sklepie, że ktoś szuka różnych "mąk" - to zapewne będzie sprawny gracz w literaki lub w scrabble. Podobnie - jeśli ktoś o jakimś średniowiecznym bohaterze powie, że ten nie bał się "męk" w sali tortur. Pozostaje mieć nadzieje, że nadal - gdy takie wypowiedzi padają na przykład na lekcjach języka polskiego - są oceniane odpowiednio nisko...

~gosc # 2007-11-26

ATPO - ostatnio - co nawet zauważyli dziennikarze różnych poważnych pism (Polityka) jeden z ważnych przedstawicieli byłego Rządy publicznie oświadczył, że został w domu rodzinnym nauczony "cześci" do munduru. Ciekawe, czy taka odmiana słowa "cześć" już została wprowadzona do SA?

~gosc # 2007-11-26

Pytam dlatego, że przy "kurnikowej" odmianie słowa "cześć" już dopisano liczbę mnogą "czciom"...

~gosc # 2007-11-26

Przepraszam za literówkę - oczywiście powinno być "Rządu" a nie "Rządy" - choć w przypadku tego słowa liczba mnoga nie budzi wątpliwości. Przynajmniej od strony gramatycznej... :)

idiograczka # 2007-11-26

do ~gosc # 12:46

masz rację co do męki, ale co do mąk różnych rodzajów, np. krupczatki-musze sie nie zgodzic...odsyłam do słownika poprawnej polszczyzny..:)

idiograczka # 2007-11-26

ale to po prostu jeden z homonimów...gramatycznych bodajże

~gosc # 2007-11-27

"idiograczka # 2007-11-26
do ~gosc # 12:46

masz rację co do męki, ale co do mąk różnych rodzajów, np. krupczatki-musze sie nie zgodzic...odsyłam do słownika poprawnej polszczyzny..:)"
A mogę poprosić o jakieś konkretniejsze namiary? Bo - fakt, że pobieżnie - przejrzałem taki jeden słownik i nie znalazłem zasady pozwalającej tworzyć liczbę mnogą od słowa "mąka". Być może niezbyt uważnie szukałem...W słowniku ortograficznym - takoż; słowo "mąk" znalazłem jedynie przy odmianie słowa "męka"...

idiograczka # 2007-11-28

proszę bardzo- konkretniej to tak jak masz w kurnikowym słowniku:)

"występowanie: Wielki słownik ortograf.-fleksyjny - Bertelsmann 2001, 2004 - J. Podracki"

Miłego szperania gościu czepiaczu:PP

~gosc # 2007-11-28

Miła Idiograczko - wszystko pięknie, ale poprzednio osyłałaś mnie do słownika poprawnej polszczyzny, bo - podobno - jest tam zapisana zasada gramatyczna pozwalająca utworzyć od słowa "mąka", liczbę mnogą, brzmiącą "mąk" (np.: 'kupić kilka mąk, takich jak: poznańska, wrocławska, pszenna'). YTBP (czyli słownik Podrackiego) nie jest słownikiem poprawnej polszczyzny - w żadnym wypadku. Owszem, można znaleźć tam wiele słów, których słowniki "poważne" (np. Słownik ortograficzny PWN) nigdy nie zamieszczą na swoich kartach (wstyd byłby okrutny). Ale - ponieważ "musisz się nie zgodzić" co do "mąk różnych rodzajów" - prosiłbym o podanie tego słownika poprawnej polszczyzny, na który się powołujesz w Swej "niezgodzie".
Serdecznie pozdrawiam
ps
O ile dobrze pamiętam - w YPTB - nie ma wyjaśnień gramatycznych. Czyli jest tam zapewne zamieszczone słowo "mąk", ale - nie wydaje mi się, by było opatrzone wyjaśnieniem: "l.mn od mąka"...

~gosc # 2007-11-28

Oczywiście przepraszam za literówki. Miało być "odsyłałaś" a nie "osyłałaś"
:)

~gosc # 2007-12-07

jeszcze spotka was wiele mąk -szymanowskich hi hi hi

greenpoint # 2007-12-16

nie wiem, po co piszesz po raz setny te same niby-wątpliwości (ciągle mylisz kwestie gramatyki z poprawnym użyciem); nie prościej kupić sobie jakąś gramatykę akademicką albo "Wykłady z fleksji polskiej" M. Bańki?
że już nie wspomnę o "Słowniku gramatycznym języka polskiego" pod red. Saloniego (ukaże się chyba w styczniu, na CD), w którym nawet każda nazwa własna będzie mieć liczbę mnogą

marinetta # 2007-12-27

z Poradni Języka Polskiego PWN:

Dzien dobry! Rzeczownik polityka nie ma w jęz. polskim liczby mnogiej, jednak ostatnio często spotyka sie zwroty takie jak: polityki krajowe, polityki strukturalne, polityki realizowane w ramach UE. Czy użycie takie jest poprawne? Bardzo dziękuję za odpowiedź!
Monika Tomaszewska
W wypowiedziach polityków obecne są nie tylko różne polityki, ale też różne gospodarki i różne przemysły. Podobnie chemicy mówią o różnych benzynach, a młynarze o różnych mąkach. My zaś, laicy w dziedzinie polityki, chemii i młynarstwa, używamy wymienionych rzeczowników tylko w liczbie pojedynczej i w razie potrzeby wolimy mówić o różnych rodzajach benzyny niż o różnych benzynach. Możemy pocieszyć się tym, że słowniki opisują właśnie nasz język i dlatego przy rzeczownikach typu polityka podają symbol blm, co tłumaczy się 'bez liczby mnogiej'. Przykłady użycia wymienionych wyrazów w liczbie mnogiej można uznać za środowiskowe.

— Mirosław Bańko

No i sprawa jasna - mąk to lm od męka, natomiast od mąka nie ma lm :) czyli: "Kupiłem kilka opakowań mąki - szymanowską, krupczatkę i tortową." :)

agkin # 2008-03-26

nie możecie po prostu (na tej stronie) wejść w hasło "mąk" i sprawa się wyjaśni!!! dziękuję ;]

~gosc # 2009-05-03

to tak samo jak "ręka". nie mówi się "ręk", tylko "rąk"

~gosc # 2009-06-20

dopuszczalne są obie wersje: męk i mąk http://www.zgapa.pl/zgapedia/Pol..html

muszlin # 2009-06-20

Lekko wątpliwe źródło. W słownikach jest tylko "mąk.

szefem # 2009-07-05

"O ile mąk ile cierpienia o ile łez wylanych łez.."

~gosc # 2009-08-05

prawidłowo jest i mąk i męk, tutaj występuje oboczność. Niestety twórcy słowników chcą zaistnieć w świecie i tworzą nowe słowa bądź likwidują istniejące, a wy powtarzając po nich te bzdury tylko wspieracie zakompleksionych pseudolingwistów.

~gosc # 2009-10-30

język jest żywy, i jeżeli wyraz jest używany w potocznym znaczeniu, nawet, jeśli wcześniej nie istniał, powinien być zamieszczony w słowniku w słowniku, a nie odwrotnie. Wydaje mi się to słowo bardziej logiczne od mąk.

~gosc # 2010-04-11

męk czyli cierpienia nie ? ;/ , jakieś głupie wyrazy to dodajom ale prostych to juz nie !? , debile !! haha .

~gosc # 2012-01-09

w nowym słowniku poprawnej polszczyzny pwn jest wyraźnie napisane: lm.D. mąk(nie męk)

~gosc # 2012-01-10

Prośba do moderatorów: bardzo proszę usuwać wulgarne komentarze.

mirnal # 2012-01-10

Anglicy też mają takie problemy? Ile procent objętości polskiego mózgu zajmują tego typu sprawy (wyjątki)? Koszmar?

foppinka # 2012-12-28

dziwi mnie to...

~gosc # 2013-06-05

słowo nie występuje w słowniku - Proszę bardzo: hasło PŁACZ a) «ewangeliczne określenie "męk" piekielnych» - źródło Uniwersalny słownik języka polskiego PWN 2004

~gosc # 2013-11-13

głupota niszczą nasz język bzdetami

~gosc # 2013-11-30

Zobaczcie, że to można wyjaśnić na prostej analogii językowej...
Ręką i męka to wyrazy zbudowane bardzo podobnie, stąd: męka musi mieć formę w l.mn. mąk, bo podobnie jest z ręką: mówicie przecież: "Dużo rąk do pracy", a nie "ręk". Tyle ode mnie.

~gosc # 2014-02-07

jest mąk a nie męk
każdy mądry to wie

~gosc # 2014-02-07

Męk może być formą oboczną, jeśli większość w ten sposób wyraz odmienia.
A wiem, że tych osób jest multum.

Przykład w artykule chrześcijańskim:
"W 1871 roku Russell otrzymał światło względem następujących nauk: Trójcy, nieśmiertelności i wiecznych męk. Następnie w 1872 roku zaczął dobrze pojmować nauki o Okupie i Restytucji."

~gosc # 2015-09-30

Hmm a np męk pańskich ?

~gosc # 2016-03-19

ok
to w takim razie "męki' to dosyp przy smazeniu schabowych:)

~gosc # 2019-01-16

Do osób porównujących słowa ręka-rąk i męka-mąk. W takim razie nie powinno być też odmiany wnęka-wnęk tylko wnąk.

~gosc # 2019-01-17

Nikogo to z Pomorza nie zdziwi, że odmiana "wnąk" występuje w dialekcie białogardzkim.

~gosc # 2019-11-26

No mnie akurat (z Pomorza) bardzo to dziwi

~gosc # 2019-11-26

Paluchy świerzbią a ser gliwieje-:))

~gosc # 2024-01-10

Nie rozumiem takiego oburzenia tym, że jakieś słowo odmienia się w sposób nieintuicyjny dla naszego języka. W mowie potocznej zdarzają się błędy i skróty, co jest w porządku, do póki umiemy je odróżnić od poprawnej polszczyzny. "Mąk" jest liczbą mnogą od "męki" a wyraz "mąk" jako

~gosc # 2024-01-10

liczba mnoga od "mąki" nie istnieje, ponieważ jest to rzeczownik niepoliczalny (podobnie jak "woda" i "wody". Wyraz "wody" istnieje jako liczba mnoga tylko w bardzo konkretnym przypadku np. kiedy mówimy o jakiejś ilości niepoliczalnych wód).

To, że ludzie zaniedbują język nie zn

~gosc # 2024-01-10

aczy, że jest to dobre. Ostatnimi czasy ludzie często mówią "se", zamiast "sobie", ale jakoś nie zmieniono tego w słowniku ;)

~gosc # 2024-01-12

przecież "se" jest w słowniku