SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

Rom

niedopuszczalne w grach (i)

Rom

członek koczowniczego ludu zamieszkującego niemal wszystkie kontynenty; Cygan

-

ROM

niedopuszczalne w grach (i)

ROM

skrót od: Read-Only Memory (pamięć tylko do odczytu) - rodzaj pamięci operacyjnej urządzenia elektronicznego, w szczególności komputera, zawierającej stałe dane potrzebne w pracy urządzenia, np. procedury startowe komputera, próbki przebiegu w cyfrowym generatorze funkcyjnym; Rom

-

Rom

niedopuszczalne w grach (i)

Roma

imię żeńskie

-

Rom

niedopuszczalne w grach (i)

Rom

rodzaj pamięci operacyjnej urządzenia elektronicznego, w szczególności komputera, zawierającej stałe dane potrzebne w pracy urządzenia, np. procedury startowe komputera, próbki przebiegu w cyfrowym generatorze funkcyjnym; ROM

POWIĄZANE HASŁA:


KOMENTARZE

bilu18bn # 2002-12-28

to jest mieszkaniec rumuni ni nie rozumiem dlaczego go nie ma w slowniku! przez to przegralem partie!!!!

saddamhusajn # 2002-12-28

Mieszkańców państw w przeciwieństwie do mieszkańców miast pisze się dużą literą :)

dobrykuba # 2003-02-17

dalej go nie ma wslowniku.saddam w tej grze wszystkie litery są duże,dlaczego :meg: nie sprawdza naszych wpisów

~gosc # 2003-02-18

mieszkańców miasta Saddamie, też pisze się... dużą literą, ino przymitniki małą :)))))))

datego też, warszawski i cygański to są :)))

Kot

sarali # 2003-02-18

A kto się tu pod Kota podszywa?????

Wypraszam sobię - oczywiscie, ze warszawiak i poznaniak pisze sie tak jak napisalem, co racja to racja.

bez takich numerow na przyslosc gosciu

Prawdziwy Kot

meg # 2003-02-18

dobrykuba...meg sprawdza wpisy kilka razy dziennie:))

nes421 # 2003-02-24

cygan 1. społ. Cygan, przedstawiciel koczowniczej grupy etnicznej, która przywędrowała z Indii m.in. do Europy na pocz. XI w. n.e. (obecnie najwięcej C. zamieszkuje w Rumunii) i do dziś zachowuje swoją odrębność kulturową, język i charakterystyczny wygląd (ciemna skóra, czarne włosy i oczy) zajmując się przede wszystkim wróżbiarstwem, handlem, muzykanctwem i kotlarstwem; Rom.

jimbo_ # 2003-03-21

jak jest żyd to bez wątpienia powinien być też rom !

cooldanek # 2003-04-09

No . koniecznie musi zaleźć się w słowniku,,,

asiasiasia # 2003-06-20

powinno byc w slowniku

cefi # 2003-08-09

żyd to żyd, Cygan to coś więcej :))
A tak w ogóle to nie jesteśmy antysemitami!

leloup # 2003-08-18

słowo powinno być w słowniku, przecież to to samo co cygan...... przegrałem partie przez to ze tego słowa nie bylo....eeeeeeeeeeee:(((

rama # 2003-08-31

to jest dyskryminacja narodowościowa! Sa wszystkie nacje to czemu nie Romowie????

rama # 2003-08-31

przeciez jest cygan a to to samo!

yaboll # 2003-09-24

zapraszam do lektory:
http://www.muzeum.miejskie.wroclaw.pl/html/cyganie.html

To slowo MUSI znalesc sie w slowniku. Dlaczego nie ma go SJP??

yaboll # 2003-09-24

Sorka za literowke :P lektury

ghj_kl # 2003-11-20

powinno byc tak jest ladniej czyli afro-amerykanin lepszy od murzyna

mattihau # 2004-02-08

MEG czemu nie ma nie wytłumaczyłaś się !!

duchstalina11 # 2004-03-31

HAHAHA nie ma slowa rom, ktore wystepuje w normalnym slownictwie jako cygan, natomiast sa rozne dziwolagi typu ęsi itd. gratulacje dla inteligentnych inaczej tfu..rcow slownika
widocznie gra jest dla tych co wykuja dziwolagi na pamiec a nie dla poslugujacych sie jezykiem polskim

meg # 2004-03-31

posługujący się językiem polskim powinni zapewne wiedzieć, że Rom (Cygan) w znaczeniu:
przedstawiciel koczowniczej grupy etnicznej, która przywędrowała z Indii m.in. do Europy na pocz. XI w. n.e. i do dziś zachowuje swoją odrębność kulturową, język i charakterystyczny wygląd zajmując się przede wszystkim wróżbiarstwem, handlem, muzykanctwem i kotlarstwem;
piszemy WIELKĄ LITERĄ...dlatego słowa te nie biorą udziału w grze;

natomiast słowo 'cygan' w znaczeniu przenośnym:
kłamca, oszust; włóczęga; ciemnowłosy mężczyzna

jest juz rzeczownikiem pospolitym i dlatego może być używane w grze (i oczywiście nie ma nic wspólnego z Romem)

~gosc # 2004-03-31

jak to nie ma nic wspolnego z Romem. Meg właśnie to co napisałaś ma bardzo wiele wspólnego, bo od osobowości i sposobu bycia Romów wziął się cygan.

step_bystep_baby # 2004-03-31

to Rom... i cygan, bo każdy Rom to cygan! :)

~gosc # 2004-06-25

Jeśli cygan jest rzeczownikiem pospolitym a Rom nie...
To analogicznie można by powiedzieć, że żyd jest rzeczownikiem pospolitym a Izraelczyk(Palestyńczyk) nie... I tu Pani/Panna Meg ma rację- tylko w jakim jeszcze znaczeniu używamy słowa żyd??? Skąpca??? No cóż, nie ma to jak siła uprzedzenia...Jeśli znajdzie ktoś w jakimkolwiek(autoryzowanym)słowniku znaczenie słowa żyd odbiegające od definicji:
-Żyd członek jednego z narodów zamieszkujących Palestynę.
To pozostanie tylko jedno wyjście...Albo wyrzucić żyda albo zaprosić roma...;P
Tylko nie piszcie żyd- wyznawca judaizmu- bo jak będę chciał to mogę być żydem buddystą... I nadal będę żydem...A czy np. Koreańczyk wyznawca religii żydowskiej, jest Żydem? Kwestia bardzo sporna...

greenpoint # 2004-06-25

bardzo sporna dla samych Żydów, u nich ścierały sie rózne poglądy kto jest Żydem (pisanym z dużej)
rozróżnienie jednak istnieje między Żydem i żydem :-)

kreuza # 2004-08-21

"żyd" jest archaiczną nazwą zwykłego atramentowego kleksa :-)
Odsyłam do "Zemsty" Fredry. Na wschodzie Polski mówi się tak nadal.
Cygan to jednocześnie narodowość i i kłamca.
Wchodzi w kurniku ten pospolity - kłamca i oszust, który cygani, czyli kłamie, a nie Cygan, czyli Rom.
A polskiego dobrze się uczyć po prostu w szkole podstawowej, zamiast potem tworzyć karkołomne teoryjki na użytek nibyskrabla.
Pozdrawiam wszystkich absolwentów wszystkich szkół, gdzie dwója z polskiego coś znaczyła i do czegoś zmuszała.

Z szacunkiem mimo wszystko
kreuza

ebola4 # 2004-10-15

Rom to narodowość jak Polak...dlaczego nie ma go w słowniku?

mania83 # 2005-01-21

prosze o dodanie do słownika słowa "rom"

koalar # 2005-01-21

A co to znaczy "rom"?

bonti # 2005-10-21

Nie wiem dlaczego niema słowa ROM, przecież ROM to cygan !

koalar # 2005-10-21

Jest, tam na samej górze, no jest...

merom # 2005-12-13

źródło wikipedia

biszkopt3 # 2006-09-20

rom to w języku potocznym cygan i koniecznie powinniscie dodać ten wyraz

greenpoint # 2006-09-20

wszystko jest w komentarzach powyżej, proszę sobie poczytać (szczególnie meg 2004-03-31)

~gosc # 2008-06-22

nie ,nie myślę że go niema tego rom-a bo go nikt nie lubi.
Ale fakt sądzę że ten inny pan powinien być,bo polak jest chyba że jednak to nie człowiek .Ale co tam jak nie ma to nie ma trzeba o tym pamietać i się brakiem rom a nie zasłaniać,ale chyba jest pamięć RAM he he a CD ROM?

~gosc # 2008-07-12

rom - read only memory - pamięć komputerowa tylko do odczytu

xjustyskax10 # 2008-08-10

jest rom przeciez to czlowiek czrny ktory jest romem najczesciej mowi sie o romach czyli o dziadkach o mlodych facetach mowi sie nie wiem jak:)

~gosc # 2008-09-30

nie ma rom ale jest zip
w terminologii komputerowej
kto administruje tym slownikiembo jest on dalece niekonsekwentny

myntor # 2009-02-26

Ciekawe jak powiesz:
Jest jeden (Roma czy Rom )
najłatwiej jeden Cygan ale Cygan to określenie obraźliwe.

alwayssweet # 2009-08-19

Dziwne,nie ma ROM-a ,a są inne,takie jak FIN,NAZI...bez sensu...Albo w przypadku imion,jest EWA a inne nie przechodzą,to od czego tu do cholery zależy??

~gosc # 2009-10-13

Tu wszystko zależy od czyjegoś widzi misie a to jest dobry przykład tego

wymowa:
znaczenia:
rzeczownik, rodzaj męski, nazwa własna

(1.1) członek romskiej grupy etnicznej; zob. zobacz też Romowie w Wikipedii

odmiana: lp liczba pojedyncza Rom, ~a, ~owi, ~a, ~em, ~ie, ~ie; lm liczba mnoga ~owie, ~ów, ~om, ~ów, ~ami, ~ach, ~owie przykłady:

(1.1) Współcześnie większość Romów prowadzi już osiadły tryb życia.

składnia:
kolokacje:
synonimy: (1.1) Cygan
antonimy:
wyrazy pokrewne: rzecz. rzeczownik Romka; przym. przymiotnik romski
związki frazeologiczne:
etymologia: z języka romani: rom - człowiek; mężczyzna; mąż
uwagi: tłumaczenia:

* angielski: (1.1) Rom
* czeski: (1.1) Rom m rodzaj męski
* rosyjski: (1.1) ромал m rodzaj męski
* szwedzki: (1.1) rom w rodzaj wspólny
* węgierski: (1.1) roma

~gosc # 2009-12-08

Mieszkaniec Rumuni to Rumun a nie Rom!!!

~gosc # 2009-12-10

Zgadza się, mieszkaniec Rumunii to Rumun, ale członek indyjskiej grupy etnicznej to Rom, nie Rumun.

~gosc # 2010-01-21

ROM i RAM - pamięć komputera....

~gosc # 2010-05-23

Przegrałam partię przez roma! Wprowadzić mi cygana ale już!

~gosc # 2011-03-15

inteligencja wasza poraża mnie... skoro nie ma Rom jako mieszkaniec Rumunii to powinno być rom pamięć tylko do odczytu!!!

szulmin # 2011-03-15

Mnie poraża twoja umiejętność czytania ze zrozumieniem. Pierwsze dwa hasła od góry to: Rom (Cygan) i ROM(Read-Only Memory). Jak można tego nie widzieć?

kaczorek897 # 2011-04-08

ciekawych rzeczy sie dowiaduje Rom z Rumunii haha
Romowie to mniejszosc etniczna po co o tym tyle
np.w szkolach ucza jak nie mozna tego ulozyc
po raz kolejny pytam kto ten slownik zatwierdza ???
jakies pify pafy srafy to sa

~gosc # 2011-04-08

niee martw się. za następne 3 lata może uda ci się wreszcie zajrzeć do zasad tej gry.

opanowana # 2012-01-02

rom to mores, nawet nie zasługuje na pisanie tego z dużej litery. i w sumie na bycie w słowniku tymbardziej ;)

korab # 2012-01-22

rankingowcy używają słówek typu: fa, hi, ha, pif, ble i innych takich (ii!!!!) co czyni, że granie nie jest przyjemnością tworzenia słówek z liter, które się posiada. A słówka ROM nie ma!! Skandal i koszmar.

~gosc # 2012-01-22

Ja tam wolę być rankingowcem, niż zadufanym w sobie ignorantem.

~gosc # 2012-04-12

dlaczego nie można używać w grach?

~gosc # 2017-05-07

Jest sas a nie ma roma....logiki to tutaj nie ma, raczej jacys dyletanci robia cos na swoje widzi mi sie, to jest obraza dla naszego jezyka

~gosc # 2017-09-05

czemu nie ma rom a jest se? tego nie jarzę.. poza tym dlaczego jest sas to dlaczego nie ma rom?


PROSIMY PISAĆ KRÓTKO I NA TEMAT

13641364 od końca