SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

dopuszczalne w grach (i)

ten

zaimek pełniący w zdaniu różne funkcje

POWIĄZANE HASŁA:


KOMENTARZE

tommy_11 # 2003-02-08

tę rzecz

~gosc # 2003-07-17

stary przecież nie ma czegoś takiego

~gosc # 2003-07-17

Proces odchodzenia od formy tę na rzecz formy tą trwa od dawna, na pewno więc nie to coś, co dzieje się „ostatnimi czasy”. Przyczyną jest osamotnienie formy tę, która jako jedyna wśród zaimków przymiotnych ma końcówkę -ę. Por. analogiczne tamtą, moją, każdą i in. – wszystkie z końcówką -ą.
Językoznawcy akceptują już tą biernikowe w języku mówionym. Możemy więc mówić „Widziałem TĄ sztukę”, ale pisać powinniśmy „Widziałem TĘ sztukę”. Jeżeli nawet w mowie woli Pan tę książkę, to tym lepiej. Ja też wolę tę niż tą.
— Mirosław Bańko
http://slowniki.pwn.pl/poradnia/

~gosc # 2003-07-17

meg!!!
dla TĘ słowem podstawowym jest TA a nie TEN - jak twierdzą w KURNIKU

~gosc # 2003-07-17

Proces odchodzenia od formy tę na rzecz formy tą trwa od dawna, na pewno więc nie to coś, co dzieje się ostatnimi czasy. Przyczyną jest osamotnienie formy tę, która jako jedyna wśród zaimków przymiotnych ma końcówkę -ę. Por. analogiczne tamtą, moją, każdą i in. wszystkie z końcówką -ą.
Językoznawcy akceptują już tą biernikowe w języku mówionym. Możemy więc mówić Widziałem TĄ sztukę, ale pisać powinniśmy Widziałem TĘ sztukę. Jeżeli nawet w mowie woli Pan tę książkę, to tym lepiej. Ja też wolę tę niż tą.
- Mirosław Bańko
http://slowniki.pwn.pl/poradnia/

mashroom # 2003-07-17

podstawowym słowem będzie ten (np u przymiotników też męska forma jest podstawowa - tak samo jest i tu)

misiu_w_kapeluszu # 2003-08-09

ten, ta, to ( rodz. męski, żeński, nijaki) -
w jakiejś kolejności trzeba przecież ułożyć poszczególne rodzaje w słownikach:))))

martha145a # 2004-11-14

Jezykoznawcy juz nie akceptuja tą w mowie nawet :) pozdrawiam :))

~gosc # 2004-11-14

To bardzo ciekawe co mówisz.
Wyczytałaś to na ścianie w kiblu czy koleżanki ci zacytowały Bravo Girl?
Może przeczytaj co na to prawdziwy językoznawcy a nie pani z rubryczki - Napisz do Kasii.

http://slowniki.pwn.pl/poradnia/lista.php?szukaj=t%EA+i+t%B1+ksi%B1%BFk%EA&kat=18

~gosc # 2004-11-14

h_mc

~gosc # 2004-11-14

prawdziwi*

~gosc # 2004-11-14

Kasi*

koalar # 2004-11-15

ll

koalar # 2004-11-15

A jak się tu pojawiły te dwie kreski jako mój wpis to nie wiem...

koalar # 2004-11-15

koalar! nie podawaj nigdy takich linkow, gdzie jestes zalogowany pod swoim nickiem, teraz kazdy moze sie pod Ciebie podszyc:)a i haslo Ci zmienic:)

koalar # 2004-11-15

Ups... To co teraz zrobić z tym fantem??

meg # 2004-11-15

juz usunęlam Twoj wpis pod metaxa:))..po klopocie:)

koalar # 2004-11-15

Dzięki wielkie!!! :*

koalar # 2004-11-15

Będę pamiętał :)

~gosc # 2006-06-10

W mowie potocznej nadal używamy tą, choć ja próbuje od tego odbiec. Fakt. Trudno jest czasami wymówić : "Którą wziąłeś książkę" "Wziąłem tę". Nie mniej jednak powinniśmy się odwyczajać od tą w mowie. W piśmie forma tą jest nie do przyjęcia. Mylimy najprawdopodobniej "tę", które jest w biernikau z "tą" w narzędniku. A tak poza tym to tę jest biernikiem od ta, a nie ten. Ten-widzę-tego, ta-widzę-tę.

blondinka_13 # 2007-10-25

dzięki bardzo :):):):)

ooliwka29 # 2008-01-24

Dobrze że jest

vegeta2008 # 2008-06-22

Buahahahah śmiech na sali, chyba raczej tą rzecz a nie tę rzecz !!! Żal.pl !!!! Ktoś chciał zabłysnąć i mu się nie udało, jaka szkoda ;P hahahaha A ten słownik to, największa porażka jaka może być, bez kitu :p

~gosc # 2009-02-16

Jakże kolega się myli.

1. Widziałem tę piękną kobietę. (Forma zgodna z normą polszczyzny wzorcowej, staranna)
2. Widziałem tą piekną kobietę. (Forma niezgodna z normą wzorcowej, zgodna z normą użytkową, swobodna, potoczna, coraz częściej też pisana)
3. Widziałem go z tą kobietą. (Forma zgodna z normą wzorcową i użytkową)
4. Widziałem go z tę kobietą. (Forma hiperpoprawna na gruncie normy wzorcowej, utworzona przez analogię do tę w bierniku).
(Zaczerpnięte z Wikipedii.)
Całość: http://pl.wikipedia.org/wiki/Błąd_językowy

polakpl # 2009-10-13

"stary przecież nie ma czegoś takiego" tę forme każdy zna a z resztą chyba nie wiesz co mówisz

~gosc # 2010-10-10

Ja będę mówić i pisać "tą", bo ta forma mi bardziej odpowiada:) Pozdrawiam.

mirnal # 2010-11-04

"Chciałem tę wygraną zadedykować" powiedział Bakero po dzisiejszym meczu Kolejorza z Manchesterem 3:1. Większość Polaków mawia 'tą' zamiast biernikowe 'tę', a tu proszę, Hiszpan tak pięknie powiedział poprawnie, że szczena opada.

mirnal # 2012-07-04

A jak powinien przełożyć zdanie Hiszpana tłumacz? Mówiąc "tą", zaś pisząc "tę"? I po co ta dwoistość? Czemu miałaby służyć? Chirurg prosi pielęgniarkę o watę i ręce mu drżą z oburzenia, jeśli ona odpowie "tą watę?", natomiast potem w kuchni do żony mówi "podaj tą chochlę"? Bo ranga jest inna? Bo pielęgniarka jest po studiach, zaś żona nie? Bo przy jednej chce się powymądrzać, zaś drugiej się boi, że oberwie chochlą i będzie koniec obiadków?

~gosc # 2012-11-24

Ludzie, czy nie wiecie tego, iż język cały czas się rozwija, potoczne formy stają się poprawne, a wy się cofacie wstecz. To może wróćcie do staropolszczyzny - tam macie typowo POLSKIE słownictwo. Przykładowo wyraz nadwyrężać - czemu uznano za "Poprawny"? - przecież od zawsze było nadwerężać - bo wszyscy ludzie tak mówią! I co? Moge być chamski i hiperpoprawny i mam was sprostować? Język powinien się swobodnie rozwijać, Alić wy Murzytie naszę mowę - hahaha

PS: dodam jeszcze, że gdyby nie swobodne kształtowanie się języka, nie mówilibyśmy po polsku, lecz w Języku staro-cerkiewno-słowiańskim, a nawet jeszcze starszym.

~gosc # 2012-11-24

I tak pół biedy, że te ludzie wstecz się cofają, a nie na odwrót.

~gosc # 2013-04-11

Popieram, gdyby nie swobodne kształtowanie języka; poniższa strona wikipedii by nie powstała ;P

http://pl.wikipedia.org/wiki/Powstanie_i_rozw%C3%B3j_j%C4%99zyka_polskiego

~gosc # 2014-02-02

Jak chcesz być hiperpoprawna stosuj zawsze TĘ.

Od dość niedawna w słownikach zaczęło się pojawiać "TĄ".
TĘ jest o wiele starsze.

A jeżeli chcesz mówić 'normalnie' mów jak więszkość, czyli Tą :>

~gosc # 2014-02-04

do klinika502:
Zobaczyłem tę książkę.
Spóźnili się na tę bitwę.

Zajmowali się tą książką.
Pasjonowali się tą bitwą.

Zauważ zgodność końcówki rzeczownika i formę zaimka.
Daj mi TĘ książKĘ, daj mi spokój z TĄ książKĄ.

W sumie łatwo zapamiętać.
W języku mówionym TĄ jest zupełnie dopuszczalne, mało kogo razi.
W poprawnym języku pisanym (a nie np. na czacie) należy używać formy TĘ, tam gdzie jest ona właściwa, czyli przy rzeczownikach rodzaju żeńskiego w dopełniaczu (kogo?co?) liczby pojedynczej, kiedy kończą się na Ę, np.
widzę TĘ matkę
omawiam TĘ lekcję
cytuję TĘ poezję
przygotowuję TĘ kampanię
itp.

~gosc # 2014-02-04

Fajnie, ale dlaczego mielibyśmy mówić na ulicy i podwórku lub w sklepie "kupię tą kapustę", ale na uczelni lub podczas wywiadu - "opracowałem tę opcję"? Czemu to zróżnicowanie ma służyć?

przekorny # 2014-02-05

Bo w warzywniaku brzmi to nazbyt pretensjonalnie (nie wiem, tak się pytam)? =D

~gosc # 2014-02-05

Otóż to! Wypowiedzi pośród gminu powinny być bez wymądrzeń, bo gawiedź się dziwnie patrzy... Ta sama gawiedź mawia 'dokładnie', bowiem nie potrafi rzec 'owszem, masz rację, trafiłeś w sedno' a 'istotnie' nie należy do jej słownika.

mirnal # 2014-03-30

Pewien zakupowy portal odpowiada z automatu -
"Wiadomość którą widzisz jest potwierdzeniem prawidłowego dostarczenia jej do odbiorcy. Nie musisz odpowiadać na tą wiadomość".

Powinno być TĘ, czy wystarczy TĄ? Portal w korespondencji powinien posługiwać się mniej potoczną mową (pismem), nieprawdaż?

~gosc # 2014-03-31

Oczywiście, ze powinno być 'tę wiadomość'. Cóż, portal sam wystawia sobie świadectwo swojej byle-jakości.

~gosc # 2014-10-19

tę , brzmi precyzyjnie , tą brzmi nieprecyzyjnie.

~gosc # 2014-10-19

Tę - jest hiperpoprawnym archaizmem w języku polskim. Jeżeli 'TAMTĘ' przeszło w 'TAMTĄ' (z dopełniaczem jak i biernikiem), dlaczego 'tę' ma być jakimś nieuzasadnionym wyjątkiem.

Jak pisałem o "poprawności" innych archaizmów, mawialiście "język się rozwija". A co jeżeli sami do nich powracacie?! Nawróciliście się, czy co??

marek176cm # 2014-10-19

Cytat częściowy z 2014-02-04

"Zauważ zgodność końcówki rzeczownika i formę zaimka."

Gafa, ponieważ używając rzeczownika <zgodność> musimy użyć dodatkowo w tym przypadku <czegoś z czymś>, a nie {czegoś i(!) czegoś/ coś}.

M176c / W

~gosc # 2014-11-07

Najpoprawniejsza (historycznie uzasadniona) pisownia biernikowa (jąż winniśmy wziąźć pod deliberacyę), uwzględnia pisownię z końcowym "Ę", zamiast nowopolskiego "Ą" przy przymiotnikach. Więc: Jeżeli pisujemy archaizm "tę"; zatem pisać winniśmy:

"Widzę tę zacnę książkę.".

PS:
Również formę {"tamtę"} pisują autorzy dzieł literackich z XIX stulecia.

~ili~

~gosc # 2017-04-04

"Którą drogą pójść?" :-)
Pozdrawiam

mirnal # 2017-04-04

'Zacny' (poczciwy) to chyba dotyczy osób, nie książek itp.?
Z drugiej strony mamy sporo fraz "zacna książka"...

~gosc # 2017-11-29

Prawidłowe jest TĘ w bierniku i koniec. Nawet w mowie potocznej powinno się mówić poprawnie.

marek176cm # 2017-11-30

Spójrzmy na te zdania:

1. "Pójdziemy w tę, czy w tamtę stronę?"
2. "Pójdziemy w tę, czy w tamtą stronę?"

Jedynie zdanie drugie jest poprawne, mimo że mamy tĘ i tamtąĄ.

~gosc # 2017-11-30

Nie, nie jest poprawne, ponieważ macie problemy z interpunkcjĄ.

~gosc # 2017-11-30

Potocznie jest i zręczniej i wygodniej: "pójdziemy w tą , czy w tamtą stronę".
Tak polecam , a nie wydziwiać z jakąś sztuczną poprawnością.

~gosc # 2017-11-30

Najpoprawniejsze będzie pierwsze zdanie marek176cm, bo jest "stronĘ", więc "tamtĘ".

marek176cm # 2017-11-30

Nie masz racji, ostatni gościu! Poszperaj w stosownych miejscach, a znajdziesz odpowiedź.

~gosc # 2017-11-30

nieładnie jest szperać...

~gosc # 2021-11-03

Czyżby dlatego że wtedy zamieniamy się w szperacza- zombiaka?


PROSIMY PISAĆ KRÓTKO I NA TEMAT

59875987 od końca