SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

wogóle

nie występuje w słowniku

POWIĄZANE HASŁA:


KOMENTARZE

yenn # 2007-02-20

jak to?
nie ma takiego słowa?

~gosc # 2007-02-20

jest, ale w ogóle!

~gosc # 2008-04-17

bo pisze się w ogóle a nie wogóle żal mi was Ludzie ;p

~gosc # 2008-08-16

dlaczego masa ludzi pisze "wogóle" zamiast "w ogóle"? i jeszcze mnie poprawiają...wrrr...zaglądać do słówników jak nie wiecie!!;/

~gosc # 2008-08-31

i dodam (bez przecinka) że ortografia dawno temu powinna być uproszczona
dzieci w szkołach miast zakuwać wyjątki
mogłyby poświęcić czas na poważniejsze nauki
lub se odpocząć
hej

~gosc # 2009-02-02

Jak nie zechcą się nauczyć jednego, to o drugim nie ma mowy...

Uproszczona znaczy według Ciebie tyle, co zniesiona? Brak świadomego i konsekwentnego patrzenia w przyszłość. Jak ktoś nie posiada, ani ambicji, ani talentu to zapraszamy do łopaty - pracy nie brakuje, zaś od razu minie ochota na głupie komentarze...

Kolega (2 posty wyżej) ~gosc nie rozumie pojęcia ewolucji - zmiana KU LEPSZEMU - jeżeli nie rozumiesz języka zapraszamy za granicę - ignorantów nam nie trzeba, a lobby nie istnieje. Wracaj do epoki kamienia łupanego.

Pozdrawiam wszystkich dumnych ze swojego języka, prawdziwych Polaków!

~gosc # 2009-02-07

Jest słowo "wogóle" i "w ogóle"!!! Na 100%!!!

dziademjestem # 2009-02-07

co ty gadasz?! jest tylko 'w ogóle' - to jest jedyna poprawna forma tego wyrażenia!!!!

~gosc # 2009-02-18

jest tylko w ogóle.
nie ma wogóle ani wogle w sensie wcale.
ortografia jest bardzo wazna bo czesto mozemy mylnie zrozumiec sens tresci, albo w ogole nie zrozumiec :]

krucafuks89 # 2009-06-22

ej ludzie ludzie... ci, którzy zaznaczają tutaj w komentarzach poprawną formę też są poniżej zera, bo nie wiem po co w ogóle sprawdzają poprawność tego wyrażenia skoro są tacy mądrzy

os17 # 2009-12-20

Poprawnie to w ogóle

patryko243 # 2010-03-06

w ogóle to jest tylko w ogóle a nie wogóle

~gosc # 2010-07-26

w ogóle - ogólnie rzecz ujmując; przeważnie
wogóle - wcale
Tu gdzie mieszkam, na południu, bardzo często spotykam się z tym wyrazem użytym konkretnie znaczeniu "wcale".

I pytam się kim dumny użytkownik z 2009-02-02 jest by dyktowac warunki kto tak na prawdę jest "prawdziwym polakiem"? Do wciskania narodowi "prawdziwych polaków, patriotów" bardzo często posuwał się zmarły prezydent Lech Kaczyński. A nie sądzę byś użytkowniku z 2009-02-02 był "chocby" prezydentem RP.
I swoją drogą, język EWOLUUJE, dodawane są nowe wyrazy, inne zmieniają znaczenie, budowę, a jeszcze inne zanikają.

tevex # 2010-07-26

Ciekawa teoria niepoparta żadnymi źródłami.
W znaczeniu 'wcale' także piszemy 'w ogóle' ;).

~gosc # 2010-09-17

tak jak napisał użytkownik dwa posty wyżej. To są różne słowa, choć o zbliżonym znaczeniu. Nawet fonetycznie się różnią. Pierwsze wymawia się w'ogóle(w~~o-gó-le), a drugie wogóle(wo-gó-le). Pragnę też zauważyć, że wszelkie "źródła" (rozumiem, że chodzi o słowniki, komentarze uznanych znawców języka polskiego, poprawiacze typu word itp) tylko rejestrują zmiany, które już zaszły - jakiś czas temu, a nie je wytyczają.

Na potwierdzenie tego, że to różne słowa podam przykład, który to ilustruje. Rożnicę znaczeniową powinniście sami wyczuć:
"- A tak w ogóle to interesujesz się polityką?
- Wogóle."
Słowo "wogle" de facto też można by tak użyć, ale jest ono wybitnie potoczne i rzadko się je zapisuje (a jak już się zapisuje to jako "wogle" bo pochodzi od "wogóle", a nie "w ogle" od "w ogóle"). "Wogóle" można w tym przykładzie zapisać "w ogóle", ale będzie wymawiane inaczej niż pierwsze "w ogóle", więc rozróżnienie jest uzasadnione. A poza tym istnieje możliwość, że przez to zostanie źle zinterpretowane - nie jako "wcale", ale jako "ogólnie to tak".

mirnal # 2010-09-17

Popieram - wyrazy 'w ogóle' i 'wogóle' (wcale) powinno pisać się dwojako.
Są przykłady - zresztą, z resztą...
Podobnie powinno być - z powrotem, spowrotem.
Natomiast wyrazy typu 'w dół, na lewo' pozostawiłbym w jednej postaci (dawniej pisano 'naprawo')

~gosc # 2010-09-17

Jest słowo OGÓŁ, oznaczające większą lub zasadniczą część, albo całość czgoś. W ogóle oznacza więc: w tej zasadniczej części albo w całości (wcale). Nie ma żadnego powodu do postulowania zmian w ortografii, a już w szczególności do wprowadzania podwójnej pisowni, skoro "w ogóle" w najczęściej spotykanym użyciu oznacza właśnie tyle - w ogóle się z tym nie zgadzam.

mirnal # 2010-09-17

Pytanie - 'Zgadzasz się ze mną?'
odp. - 'Nie, wogóle' (wcale).
Npisałbym łącznie.
albo
'ona ma sporo racji'
'wogóle nie ma!'
Nie czuje tego ogółu w tych przykładach...

patryko243 # 2010-10-15

została przeprowadzona ankieta na teMAT SLOWA ''W OGÓLE '' 49 PROCENT POLAKOW MYSLI ZE PISZE SIE OSOBNO A 51 PROCENT Z LACZNIE :p

~gosc # 2010-11-21

Dla tych "mądrych inaczej", wyżej, co to niby chcą udowodnić, że są dwa znaczenia słowa "w ogóle":
- najpierw zasada: http://so.pwn.pl/zasady.php?id=629475
- teraz: http://so.pwn.pl/lista.php?co=w+og%F3le
- i na koniec: http://so.pwn.pl/lista.php?co=wog%F3le

Skoro wg. słownika ortograficznego słowo "wogóle" nie istnieje, to dlaczego chcecie być mądrzejsi?

mirnal # 2010-11-21

Bo pewnie mają własne zdanie, podobnie jak niektórzy piszący 'wg.' (z kropką), choć słowniki wyraźnie sugerują 'wg' (bez kropki).

~gosc # 2010-12-14

Mi poprawiała nauczycielka w szkole słowo wogóle i zostawiła łącznie

mrownica72 # 2010-12-14

szok..zmieniają nam pisownię ortografii polskiej;(bzdura!!!!!!!!!!!

goszzka # 2010-12-15

W pisowni 'w ogóle' zawsze osobno, nigdy razem. To połączenie przyimka z rzeczownikiem tworzy jeden zestrój akcentuacyjny, więc nigdy nie należy mówić ~w~ ~ogóle~ tylko łącznie z akcentem na 'o'. -Słowa prof Miodka ;) (dla mnie autorytet). Pozdrawiam wszystkich.
Ps. Fajnie, że się luzie takimi rzeczami interesują i dyskutują i nie ma sensu się wzajemnie obrażać

~gosc # 2011-01-23

Ja juz sie przyzwyczailem do uzywania tych 2 wyrazow, czyli pisanego w ogole oraz wogole. Rowniez szanuje barzo autorytet prof. Miodka, ale uzywajac slowa 'w ogole' nie lacze przyimka z rzeczownikiem, po prostu 'wogole' traktuje jako odrebny wyraz znaczacy co innego. A jesli nie jest to poprawna forma, to wyraz wogole bede uzywal nadal, ale juz nie z przekonaniem poprawnosci tylko jako wyraz potoczny. Pozdrawiam

~gosc # 2011-02-01

http://www.youtube.com/watch?v=WuyFyaZtWsc

I wszystko jasne!!!

~gosc # 2011-03-22

Ja nie rozumiem jak ktoś może zabierać głoś w dyskusji o ortografii, do tego tak autorytarnie wydając kategoryczne, krytyczne wobec innych sądy. Samemu pisząc bez użycia polskich znaków.

~gosc # 2011-03-22

wogóle mi się nie podoba

~gosc # 2011-08-13

Dla mnie jest różnica w wyrazach , w wymowie
"w ogóle " hałasu i blasku świateł - od "na ogół"
"wogóle" Cię nie widzę - "wcale" które znaczy to samo
Proszę zauważyć że słowo "wcale" też piszemy razem i nie jest to błąd.

Jeśli by się ze mną specjaliści zgodzili, to ucieszyłbym się jakby dodano do słownika.
Przypuszczam że cześć błędów ort. wynika z pewnych reguł które ciężko nam przyswoić z jakiegoś powodu,
w moim przypadku jest taki że jak słyszę tak piszę.
A skoro nie zawsze słyszę identycznie to nie zawsze piszę identycznie.
Wyjątek stanowi np. morze i może , przynajmniej w moim regionie wymawia się identycznie i poprostu musiałem się tego nauczyć.

~gosc # 2011-08-13

pytanie tylko wogóle czy wogule jest bardziej poprawne i dlaczego?

~gosc # 2011-08-13

napisz "wogle" i problem z głowy.

~gosc # 2011-10-04

nie pisze sie "wogule" ulomy

~gosc # 2011-11-28

Niektórym się wydaje, że istnieje odrębne słowo "wogóle".
Prawdopodobnie wzięło się to stąd,że używając połączenia "w ogóle" w znaczeniu "wcale" inaczej się akcentuje. W tej sytuacji zazwyczaj kładzie się nacisk na to "wcale".

~gosc # 2011-12-15

Przecież "wcale" pochodzi od "w cale", czyli w całości. Podobnie powinno być: wogóle - w ogóle

~gosc # 2012-02-06

Kolega wyżej podał link do filmiku na youtube, gdzie Pan Miodek wyjaśnia dokładnie poprawną pisownię (w ogóle) i wymowę, a tutaj wciąż wieeelka dysputa :|

~gosc # 2013-08-11

Bardzo podoba mi się idea słowa "wogle". Niedługo pewnie postulowana będzie pisownia (i wymowa) "włanczać", "przyszłem" i "spaźniać" tylko dlatego, że koledzy pod blokiem tak mówią.

Cieszy jednak, że ludzie poszukują skoro tu zaglądają.

Pozdrawiam wszystkich ekspertów.

PAX

mirnal # 2013-08-11

Koledzy pod blokiem mówią 'Hiuston' [hjuston] i ja proponuję taką polską pisownię amer. miasta Houston.

~gosc # 2013-09-18

Jebac to kazdy pisze i sie rozpisuje a jak bledy sa robione tak robione beda ;-)

~gosc # 2013-09-26

Ależ wogóle to przecież małe różowe stworki, które zawsze noszą czapkę i nigdy nie mówią dzieńdobry.

~gosc # 2013-10-31

Oczywiście że jest słowo "wogóle" i ma inne znaczenie od połączenia "w ogóle", analogicznie do "naprzód" i "na przód", "wewnątrz" i "we wnętrzu", "wtenczas" i "w ten czas", "Wogóle"- całkowicie, bez żadnej reszty, bez wyjątków a "w ogóle" - zasadniczo, generalnie, w ogólności (ale z możliwymi wyjątkami), np. " tak w ogóle to nie, ale zdarza się że jest to możliwe"... Wiem że prof. Miodek twierdzi inaczej ale nie wytrzymuje to krytyki.

~gosc # 2013-10-31

także
zresztą
i z resztą,
spowrotem i
z powrotem

przekorny # 2013-10-31

także tak że i także =)

~gosc # 2013-11-05

dlatego i dla tego, wkoło i w koło, (po) niewczasie i nie w czasie, ażeby i a żeby...

~gosc # 2013-11-17

naprawdę, wkoło, dookoła, zewnątrz

~gosc # 2014-03-23

Czyli jest wogóle i w ogóle no i git :D

marek176cm # 2014-03-24

Wpis ~gościa z 2008-08-31

Cytat: "i dodam (bez przecinka) że ortografia dawno temu powinna być uproszczona
dzieci w szkołach miast zakuwać wyjątki
mogłyby poświęcić czas na poważniejsze nauki."

Pomijając liczne braki, zwracam uwagę na NIEPOPRAWNE użycie czasownika <zakuwać>.

Gość powinien był użyć (w szkolnym żargonie) słowo <wkuwać (wyjątki)>, czyli 'wbijać sobie do głowy, zapamiętywać' owe wyjątki.

<Zakuwać> można kogoś w kajdany lub <zakuwać> ogniwo łańcucha.

Marek / W-wa

jolka176kg # 2014-03-24

marek176cm napisał:
Gość powinien był UŻYĆ (w szkolnym żargonie) SŁOWO <wkuwać (wyjątki)>
Dla mnie to niepojęte, mimo tylu uwag, ciągle to samo! Niemożebne!
Albo jesteś niebywale tępy, albo jesteś słownikowym lichem (po ichniemu: trollem) i piszesz tak specjalnie. Innych możliwości nie widzę.
A kysz, maro nieczysta!
Jolka Pa / ce

~gosc # 2014-03-24

problemy macie...
"w ogóle" pisze się OSOBNO jako - "ogólnie rzecz ujmując" itd. To wiadomo na pewno.
a jeśli nie wiecie czy "w ogóle" pisze się razem jako - "wcale" to po prostu napiszcie "wcale" ! ;)

przekorny # 2014-03-25

>> A kysz, maro nieczysta!
Coś w tym jest, spójrzcie na drugie znaczenie słowa 'marek'. =D

~gosc # 2014-04-14

http://translate.google.pl/?sl=pl&tl=en#pl/en/A%20tak%20w%20og%C3%B3le%20to

~gosc # 2014-06-26

Ale tym akcentem to prof. Miodek (juz nie pierwszy raz) mnie niemile zaskoczył - czyżby starość nie radość? Na jakiej podstawie wykombinował, żeby wyraz "ogóle" akcentować na trzecią sylabę od końca - jak, nie przymierzając, po rosyjsku? Bo tłumaczenie tego "zestrojem akcentuacyjnym" wydaje sie - delikatnie mówiąc - nietrafione, skoro 1) "w" jako spółgłoska NIGDY nie posiada akcentu, 2) nawet gdyby uznać to za zestrój, to nadal nie wyjaśnia odejścia od naturalnego polskiego akcentowania. A najśmieszniejsze, że promując odebranie akcentu środkowej samogłosce "ó", Miodek jednocześnie piętnuje "wogle", które jest akurat naturalnym tego następstwem (nieakcentowana środkowa samogłoska zanika). Tak ze myślę, że w tym przypadku miał miejsce raczej rozstrój niż zestrój.

fanmirnala # 2014-10-11

Ech, dobranoc. Ja będę się nudziło przez całą noc...

przekorny # 2014-10-11

Spokojnie, ja też tu jestem (może byś też zaprosiło Jolkę, tęsknię za nią? ;>), jak napiszesz coś, do czego warto/mógłbym się odnieść, na pewno odpiszę. =)

fanmirnala # 2014-10-11

A co ja mam wspólnego z Jolką? ;)
Z innej beczki - myślę, że powinieneś traktować o wiele ostrzej Marka, on i tak tego nie docenia / nie zdaje sobie z tego sprawy, iż traktujesz go niezwykle łagodnie...

przekorny # 2014-10-11

On nie zdaje sobie przede wszystkim z tego sprawy, że nie traktuję go, jak kogoś "specjalnego". Odnoszę się do jego komentarzy, ewentualnie robię złośliwostki, dlatego że, jest jakiś uzasadniony powód.
Na każdą próbę - jak to określiłeś - wciskania ciemnoty, reaguje ostro (patrz 'niebo'), nie ma znaczenia, kto jest autorem tego "wciskania".

przekorny # 2014-10-11

* interpunkcja beznadziejna, chyba mnie porypało; i co, Wielki Panie Marku, można? Można. =)

marek176cm # 2014-10-11

Błędna interpunkcja!

Oto częściowy cytat ze złotych myśli powyżej: "Odnoszę się do jego komentarzy, ewentualnie robię złośliwostki, dlatego że, jest jakiś uzasadniony powód."

Po 'obróbce': Odnoszę się ..., ewentualnie robię złośliwostki, dlatego, (!) że (!) jest jakiś ...".

Po kolejnym "WCISKANIU CIEMNOTY", jak to sformułowano wyżej, pozdrawia czytelników

M176c / W

przekorny # 2014-10-11

Chciał być podstępny i złośliwy... =D
Nic nie muszę pisać, każdy jego komentarz - większa kompromitacja.

~gosc # 2014-10-19

A już najbardziej denerwuje mnie skrót używany często przez nastolatków "wgl". Na przykład:
...[jakiś bełkot]... no i wgl.
Rozumiem, że ten skrót oznacza wogle?! Ludzie, nauczcie się pisać "w ogóle". To takie skomplikowane?

~gosc # 2014-10-20

masz rację, a przy okazji
co sądzisz o słownikowej pisowni w języku polskim Nevada?

~gosc # 2015-01-25

Pełne wyjaśnienie:
http://sjp.pwn.pl/slowniki/w-og%C3%B3le.html

~gosc # 2015-08-07

https://www.youtube.com/watch?v=WuyFyaZtWsc

~gosc # 2015-12-15

Aha, czyli piszę się "w ogóle" zamiast "wogóle" czy "wogule" :D Dziękuję bardzo za pomoc ;) PS Długa dyskusja w tych komentarzach hehe :D A co do "wgl" - macie rację, mnie też to denerwuje...

~gosc # 2016-01-29

Ja mam metodę na tego typy problemy, tzn. gdy wyraz używany w języku mówionym nie jest jeszcze oficjalnie w języku pisanym.
W języku pisanym usuwam takie określenia lub zastępuję je takim, które wyraża taką samą treść ale jego pisownia nie budzi wątpliwości. W tym wypadku zamiennikiem jest "więc".
Bo zgadzam się z interpretacją zaprezentowaną powyżej, że słowo "w ogóle" i "wogóle" ma inną treść.

~gosc # 2016-01-29

Więc to to samo w ogóle?

~gosc # 2016-09-01

Najgorzej jak pisza "wogule"

~gosc # 2017-12-18

Kto jest odpowiedzialny za ten serwis? Kto jest właścicielem? Jakim prawem?
Skoro to jest prywatna strona to może się tu znaleźć cokolwiek więc używanie takiego słownika nie ma większego sensu. Tym bardziej dotyczy to słownika "Wordzie" dostarczanego przez zagraniczne korporacje.

~gosc # 2017-12-18

a znasz jakiś słownik, który nie jest wydawany przez prywatny podmiot?

~gosc # 2018-04-11

Ja rozgraniczam przyimek W (wewnątrz) i przyimek NA (zewnątrz). Przyimki z rzeczownikami piszemy osobno. OGÓŁ jest rzeczownikiem.
W OGÓLE (czegoś) oznacza uszczegółowienie tematu na przykład w ogóle jakiegoś zagadnienia może być problem x-y-z.
NA OGÓŁ (czegoś) jest powierzchowne, ujednolicone, przyjęte w całości co znaczy: 1) pomimo niedociągnięć mogę akceptować a-z, 2) Na ogół wszystko jest w porządku.
CAŁY jest przymiotnikiem i z przyimkiem W tworzy przysłówek WCALE, ale z partykułą NIE, będzie negacją WCALE NIE, zapisane osobno.
W CAŁOŚCI też piszemy osobno, bo CAŁOŚĆ jest rzeczownikiem. Wyrazy całość i ogólnie nie są tożsame.

~gosc # 2018-04-12

wewnątrz to także przyimek z rzeczownikiem: we + wnątrz, gdzie wnątrz to wnętrze...

~gosc # 2020-02-29

Dziwne, że, po wpisaniu frazy "w ogóle sjp" w Google", ten wynik jest wyżej niż odnośnik do poprawnej wersji. Może to przez dużą ilość komentarzy? Chociaż pod "w ogóle" również jest ich niemało. Do tego raczej nie spotykam odnośników do błędnych sformułowań, gdy szukam czegoś z dopiskiem "sjp" w Google.

Strojniak