SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

śmo

dopuszczalne w grach (i)

śmo

słowo używane w języku potocznym, zwykle ze słowem "to", oznaczające coś, czego nie chcemy lub nie potrafimy opisać (np. Bo to, bo śmo, bo tamto, ty to zawsze masz jakiś problem!)


KOMENTARZE

ajmsurrender # 2002-12-27

ja tylko chcę wiedziec co to znaczy!!!tylko to słowo, reszta mnie nie interesuje.

mashroom # 2002-12-27

śmo to coś potocznie

cfalek # 2002-12-27

z powiedzenia "to i śmo" czyli ze to i tamto i jeszcze cos.

~gosc # 2003-01-29

jest tego śmego i to sie nie odmienia hihi śmo hihi co to jest za dziadostwo

siwaczek007 # 2003-03-15

mowi sie "to i owo" a nie "to i śmo"

y0dyna # 2003-03-15

Ty siwaczek,a jak ja powiem,że nie mówię tato, tylko tatku to od razu pewnie znaczy,że słowa TATA nie ma co ???

cifer # 2003-03-19

do siwaczek: zalezy, kto mowi:)

bonduelle # 2003-03-19

wg mnie dziecko w fazie rozwoju poniemowlęcego odczuwając swędzenie w jamie ustnej spowodowanej wyrastaniem zębów ze wzgledu na nieumiejętne formułowanie słów...prosi o smoczka w ten właśnie sposób

cifer # 2003-03-19

czyli ten wyraz niedlugo znajdzie sie w slowniku bonduell'a, ISBN 2003-03-19-xxx, wyd. Child-Press;)

cifer # 2003-03-19

i jeszcze uwaga do y0dyny - na kurniku czesto ludzie pisza dz. Dodajemy do slownika??
Czekam na inne propozycje:)

bonduelle # 2003-03-19

te słowo już się tam znalazło jakieś 22 lata temu...:-), co w Twoim przypadaku Cifra, nastąpi za jakieś 13 lat:-)

bonduelle # 2003-03-19

ja proponuję wyraz sru, na oznaczenie szybkiego ruchu, bądź tez gwałtownego przemieszczenia się przedmiotów, zwierząt bądź ludzi.

bonduelle # 2003-03-19

aczkolwiek może też sru oznaczać totalną katastrofę bądź załamanie się, krach, klęskę życiową itp

cifer # 2003-03-19

buu - na okreslenie beznadziejnie obronnej gry AS Roma w Krakowie

tatinka # 2003-03-20

śmo (nieodmienny)
pot. tylko w wyrażeniu: To, śmo «to i wiele innych rzeczy, spraw itp.; to i tamto»
Trzeba kupić to, śmo.:)

~gosc # 2003-03-26

Cifer: chcialbym nadmienic ze z makaroniarzy (wlasnie, czy jest w slowniku "makaroniarz", "żabojad" itede? :>) to w Krakowie osttanio gralo SS Lazio :P

navajo31 # 2003-04-16

jak ktoś się dopytuje, "co, co,?" to mu można odpowiedzieć: "śmo"

smakosz_27 # 2003-05-01

mam wrażenie że niektórzy myślą tylko o dodaniu słówka do trzyliterówek za wszelką cenę;zastanawiam sie czy to sprawa honoru,czy zbyt małego "śmo"?!!!:)))

kreska1kropka # 2003-05-08

super dyskusja!

blekitny # 2003-05-08

dlaczego nie checie pokazac swych nickow??...duzo gosci jest na tych dyskusjach ..:(((((((

inannka # 2003-05-08

dlaczego jak jest to i śmo nie może być ta i śma???

~gosc316710 # 2003-05-08

Najczęściej zadawane pytania:

2. Dlaczego słowo Y jest niedopuszczalne skoro X jest dopuszczalne?

Ponieważ słowo X znajduje się w jednym z dopuszczalnych słowników, a słowo Y nie.

wystarczy przeczytac...

silence93 # 2003-05-13

dodam swoje to i śmo ;) niedługo wogóle dyskusje w kurniku będą wyglądały następująco:cz..cz..g?..g..f..n..dz..dz..cz..cz..teraz tłumaczenie:cześć,cześć..gramy?..gramy..fajnie..no..dzięki..dzięki..cześć..cześć;) ale to nie znaczy że mamy oglądać te słowa w słowniku..pozdrawiam :)

orsolya # 2003-05-13

nie może być śma, bo "śmo" jest rodzaju nijakiego. Cifer "sru" to jest skrót od socjalistyczna reforma ustrojowa - patrz kabaret tey.
Ludzie czepiacie się bez sensu zamiast ruszyć te leniwe tyłki i sprawdzić co jest w słownikach.

kaczkajajebie # 2003-06-20

Ja bym powiedział że to taki przyczłap do bulbulatora koło perudzi na dziamdziarce ;P.

zuzia120 # 2003-07-30

Śmo to ślimok .

stinaaa # 2003-08-21

a ja skislam tak jak kisnie zupa jak za dlugo stoi poza lodowka,pozdrawiam literaki odmienily moje zycie-stinaaa

janchrzciciel # 2004-03-05

"śmo" = "śpij mały orangutanie" pieszczotliwie używane przez pp. Gucwińskich we Wrocławskim ZOO

piwosz100 # 2004-03-31

ludzie jak wy mówicie TO I ŚMO to gdzie wy kurna żyjecie?? Na Kaukazie czy na Kamczatce?? Opanujcie się!! Widzę że tu tylko Jan Chrzciciel ma rację :P

qustosz # 2004-04-16

bardzo bym prosił o zrobienie w menu po lewo kategorii SŁOWA ABSURDALNE i wlozenie tam wszystkich takich dziwolągów, do tej pory poznalem ii,iii,iiii,śmo,ęsi. ale już widze że wiem bardzo mało i mój słownik jest bardzo ubogi,
pozdrawiam

~gosc # 2004-08-13

teges śmeges majonez

ewelinka180 # 2004-09-17

bardzo fajny wyraz

trishia # 2004-10-31

śmo to wyrażenie potoczne? Chyba w domu bez klamek,tam dużo ciekawych wyrazów mówią...

koalar # 2004-10-31

A skąd macie internet?

ich_robot # 2005-02-02

fajnie fajnie

shaggy # 2005-02-08

śmo? mój kumpel ma tak na imię, a przeciez nie ma nazw własnych :P

trytrytry # 2005-03-16

"śmo"- rodzaj delikatnej odzywki, reakcja na pytanie "co?" ;P zastąpienie ostrzejszej wersji <czyt. "co?"-- odp. "gówno" :)))

mmaaddzziiaa10 # 2005-03-28

jak i jest cmo to i smo:}

gandalf666 # 2005-04-25

gdy sa juz slowa 'ćela', 'ćakra', 'ęsi' i 'iii', to 'śmo' wydaje sie nawet swojskie.

~gosc # 2005-04-25

śmo akurat w słownikach istnieje, aczkolwiek z adnotacją: tylko w wyrażeniu...

m95 # 2005-05-12

tak się mówi "to,śmo"

kurdebalance # 2005-06-22

to te i śme też powinno te itamte

agoonia_a # 2005-07-07

ŚMO jest, ale zgadzam się, że jeśli nie ma SRU to trzeba dodać!!!!

vakero # 2005-11-10

wiecie co, coraz latwiej w to sie gra...chociaz ukladasz na pale kombinacje trzech literek i przeciwnik sprawdza, zazwyczaj jest tak ze ten wyraz o dziwo sie znajduje w slowniku :-) peace yo!

sheenaz # 2006-01-15

Jak tak czytam te komentarze, to aż mi żal.. :|

~gosc # 2006-03-11

dlaczego jak jest 'to i śmo' to nie ma 'ta i śma'? dyskryminacja...

nocturne_006 # 2006-03-21

"...śmo" zostało dodane przez misia_w_kapeluszu niecałe dwa lata temu! Jest uznane za poprawne w grach słownych, gdyż ponoć spełnia wszelkie warunki Zasad Dopuszczalności Słów!

...występowanie: Chora jaźń misia_w_kapeluszu!

djkoalar # 2006-03-21

Nie, nie, kolego, formularz proszenia o podanie źródła wygląda następująco:
Poproszę o źródło.

~gosc # 2006-07-18

nie rozumiem zmienienia definicji, skoro był podany i wyjaśniony zwrot to i śmo, to po co zmieniono go na to i owo, to chyba jakaś pomyłka, tak to można zdefiniować słowo "owo", a nie "śmo", jeśli ktoś mnie zrozumiał to się cieszę i porszę o poprawę

~gosc # 2006-07-18

*proszę

kaska_to_ja # 2006-08-19

to słowo nie jest takie głupie... mówi się to i śmo albo i to i owo. A popatrzcie sobie ćela!

rraczek # 2006-09-10

śmo?jakie śmo,język polski a słownik kurnika to dwie różne rzeczy,wielu ludzi nie chce w to grać przez te farmazony i racja

kurak112 # 2006-12-11

abstrakcjonizując lakoniczne zagadnienia metafizycznej perswazji,dochodzimy do skonsolidowanej konkluzji,mianowicie:ewentualnie,jeśli ktoś komuś śmo,lub ewentualnie nikt nikomu nieśmo-wówczas kwadratura koła jest trapezem o podstawie trójkatnej!i rozszczepiajac to poprzez pryzmat niewiedzy,dochodzimy do wniosku,że rozwój buraka cukrowego na globie księżycowym,wpływa na rozwój lewej cześci macicy pingwinów hawajskich!!!
W hołdzie twórcy ŚMO.

lilcia140 # 2007-04-24

Jak mam ochotę na dobrą rozrywkę, to wchodzę na słownik alternatywny gry literaki na kurnik.pl xD. Ęsi zostało zablokowane, gdyż ludziom sie języki poplątały i zaczęło brakować pamięci <lol2>. Słowa takie jak: śmo, muś, gllu, słynne ęsi, no i nie zapominajmy i FISIU, który jest moim faworytem są ptorzebne z jednego najważniejszego powodu: żeby mieć się z czego śmiać i o co kłócić^^. Wszystkim fiziom składam pokłon i pozdro! ^^

hiszpanka14 # 2007-05-01

dla mnie to jakies chore. słyszałam tamto siamto , ale ŚMO ?

kiciaa25 # 2007-06-10

Śmo jest świetne :-)) W prawdzie słyszałam to tylko w formie "tego,śmego i owego" ale mogę się nie znać.Pozdrawiam wszystkich poszukiwaczy słów,ułatwiających nam,zwykłym graczom,pozbywania się literek.

jogurtwaniliowy # 2007-06-18

Świetne słowo ehh....

ewicja # 2007-06-27

Jak jest śmo to powinno być śmakie,śmego,śmaka,śmaki itp

koczano # 2007-08-23

Beznadzieja:/ skad oni takie slowa biora...

karolzxz # 2007-08-31

wow-bez komentarza

~gosc # 2007-08-31

z polskich słowników koczano.

karolzxz # 2008-01-02

ale jajca)

cuag # 2008-02-25

a czemu nie ma śmak?
Potocznie jest to odpowiedź na pytanie : jak?

incognita # 2008-05-17

a nastepnego słownika w redakcji kolejnego dyslektyka

ivda # 2009-10-25

to są jakieś żarty takie "słowo" jasne :/

zastrzelmucha # 2010-05-14

skandaliczne - to gówno - ten SJP nadaje sie do wystąpienia na drogę sadową, celem uzyskania zakazu publikacji - taki syf nie moze sie bezkarnie nazywac słownikiem polskiego jezyka!!!!

closter # 2012-03-24

popieram drogę sądową. ja mogę zeznawać jako poszkodowany takim debilizmem. kurnik powinni zamknąć za dopuszczanie takich słów.

~gosc # 2012-09-06

Wszystko mi jedno, pierdziu! Nie sobie to "śmo" funkcjonuje.
Tylko czy może być mi wszystko jedno skoro "pierdziu" nie ma?

ziju # 2012-10-10

Takie słowo jest, bo jakiś świszczypał je kiedyś tu wpisał.

to-śmo, tamto-siamto, takie-śmakie. Najrzadziej używane z tych wyrazów jest śmo i zastanawiamy się dlaczego taki wyraz znajduje się w tym słowniku a inne nie. Powiem Wam dlaczego. Powiem też co łączy słowo "śmo" ze słowami:

- niematusin
- czangkajszekowcze
- świszczypała

Znajdują się w Słowniku Ortograficznym Języka Polskiego pod redakcją dr (nie profesora) Tomasza Karpowicza. Jedyną publikację jaką znalazłem w necie pochodzi z 2001 r (a nie 2005, 2006, jak podaje w źródle scaveus, chociaż może i ktoś to dodrukował później). W biogramie dr T. Karpowicza na stronie Uniwersytetu Warszawskiego wśród 7 najważniejszych publikacji doktora nie widnieje ten Słownik, hmm. W opisie tego słownika można m.in. przeczytać "Zawiera wyrazy o zasięgu środowiskowym, bogatą terminologię naukową, skróty, wyrazy przestarzałe i takie, których do tej pory prawdopodobnie nigdzie nie odnotowano."

Dr T. Karpowicz musiał być wielkim świszczypałą wydając taki słownik. Równie wielkimi świszczypałami są osoby wpisujące te wyrazy tutaj.

Czy wyraz "ęsi" został dodany do tego słownika, ponieważ znalazł się w jakimś starym wydaniu redagowanym przez nieżyjącego od 27 lat prof Mieczysława Szymczaka, który wydawał również "Słownik gwary Domaniewka w pow. łęczyckim"?

Fajnie, że jest taki słownik jak ten, ale czy jest jakiś klucz którym redakcja kieruje się dodając słowa do tego słownika (oprócz tego, że jeżeli w takim albo "śmakim" słowniku było napisane to i śmo, nieważne kiedy ten słownik został wydany, to już może być traktowane jako poprawna polszczyzna)?

~gosc # 2012-10-10

ogromną większość odnotowanych tu haseł (nie wyłączając przykładów, które przytoczyłeś) znaleźć można - co próbowano już uświadamiać jednemu popierdoleńcowi z obsesją na punkcie dr[kropka] Karpowicza - w conajmniej kilkunastu różnych słownikach. skoro nie jesteś w stanie zauważyć nawet tego, to nie zawadziłoby chyba zająć się raczej jakąś grą w pchełki albo innym szydełkowaniem.
swoją drogą uczynienie tego Karpowicza podstawowym źródłem słów idealnie wpisuje się w całą serię strzałów w kurzą stopę.

ziju # 2012-10-11

Ja nie odnosiłem się do ogromnej większości odnotowanych tu haseł, tylko do kilku kontrowersyjnych. To jest oczywiste, że zdecydowana większość wyrazów znajduje się każdym obszerniejszym słowniku.

Odnosząc się do tych kilku haseł - nie wiem, czy są w co najmniej kilkunastu różnych słownikach. Może są! Dlaczego niby ktoś miałby to zauważyć... i dlaczego "nawet" :D? Takie jest podane źródło, nie wiem dlaczego nie jakieś inne, o większym autorytecie.

Odnośnie: "uczynienie tego Karpowicza podstawowym źródłem słów" - Kto uczynił Karpowicza podstawowym źródłem słów? Ja podałem pierwszy z brzegu przykład, który mi się napatoczył, z kontrowersyjnymi wyrazami powiązany z jednym źródłem (akurat dr Karpowicz), i sprawdziłem jeszcze jedno źródło (od ęsi) prof. Mieczysława Szymczaka. Więcej dziwnych słów i źródeł po prostu nie chciało mi się sprawdzać; uznałem, że te w zupełności wystarczą do dyskusji. W dodatku (w celowo prowokacyjnym stylu, ale nikogo nie obrażając) serio pytam się o autorytet źródeł i sposób weryfikacji/dodawania wyrazów.

Czytałem kilka burzliwych wymian zdań w tym słowniku na temat różnych kontrowersyjnych wyrazów, ale nigdy akurat nie natknąłem się na dyskusję poświęconą źródeł i sposobie, czy też kluczu, dodawania wyrazów (za wyjątkiem stwierdzeń typu: "bo tak jest w słowniku").

O co chodzi z tą dyskusją odnośnie T. Karpowicza? Nie wiedziałem, że jest taki kontrowersyjny jak niektóre wyrazy. Pamiętasz może gdzie się znajduje :)? Może przeczytam w przewie szydełkowania i dowiem się czegoś pożytecznego.

P.S.
O co chodzi z "[kropka]"?
O co chodzi z "całą serią strzałów w kurzą stopę"?

~gosc # 2012-11-23

skomentuję to jak na prawdziwą studentkę polonistyki przystało: TRADŻEDI

~gosc # 2013-07-23

a TRADŻEDI ,TRADŻEDI!!!! TYLKO ZASTANAWIAJĄCE JAKIEGO POKROJU LUDZIE ZAJMUJĄ SIĘ PROWADZENIEM TEJ GRY MIĘDZY TYMI WSZYSTKIMI UWAGAMI JEST JESZCZE JEDNA ŻE POPIERAJĄ I WYŻEJ OCENIAJĄ WULGARNE WYRAZY. A ŚMO TO OZNACZA ŚMOJDA INACZEJ C..A .

~gosc # 2014-08-07

Ten słownik to nic innego jak wandalizujący program aby tylko zaszkodzić prawdzie. Czy ktoś potrafi się z nimi skontaktować? Celowe wpisywanie durnych haseł powoduje wariackie skojarzenia. A jak wiadomo wyraz złożony z dwóch części jest nielegalny!!! tak jak np. bo co?, a jakże!, bo ja wiem? etc.
Gdyby byli wiarygodni mielibyśmy tu z nimi kontakt. A tak. Śmieją się Wam w nos. Olewajcie taki słownik.!!!

~gosc # 2014-10-02

Kolejne durne słowo obok ęsi, ós itd. Czemu więc nie śmo. Może być ęsi to może być i śmo. Ale ken to jest już niedozwolony. Biedak, bo barbie dopuścili.


PROSIMY PISAĆ KRÓTKO I NA TEMAT

76497649 od końca