SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

żad

dopuszczalne w grach (i)

żad

wyrób jubilerski, rzeźba lub ozdoba wykonana z jadeitu albo nefrytu

POWIĄZANE HASŁA:


KOMENTARZE

stachunawrot # 2003-05-18

co to?

mankut # 2003-05-18

jasnozielona odmiana jadeitu (żadeitu)

przepowiednia # 2003-08-25

to już tylko może być lepiej bo osiągnęliście dno.Mankut,powiedz mi gdzie ty to znalazłeś bo nie ma w żadnym słowniku ani encyklopedii.Chyba że uzywamy regionalizmów co jest niedozwolone w zasadach alec nie jest niedopuszczalne jak juz nie raz nie dwa zostało udowodnione.

meg # 2003-08-25

"Wielki słownik ortograficzno-fleksyjny" pod red. J.Podrackiego

~gosc # 2003-10-01

Jeśli powołujemy się na ten słownik to przytoczę kilka przykładów z jednej tylko kolumny: =iunctim= - jest w OSPS - rozstrzyganie sprawy z uwzględnieniem innych kwestii spornych,=iure caduco =, = ius publicum =, = ius sanguinis = oraz = iże = (następna strona). Strona posiada 3 kolumny, stron jest 1654.Miłego grania, wolę brydża :-))Z poważaniem czekol2

czekol2 # 2003-10-01

= ius soli = też jest :-))

akropola # 2003-11-23

nie ma tego słowa w żadnym słowniku

vinceinhoc # 2003-11-25

OSPS czyli oficjalny słownik polskiego scrabblisty oraz encyklopedia PWN nie akceptują "żad"... Ostatnio na kurniku pojawiło sie mnóstwo idiotycznych słów także z tym

mashroom # 2003-11-26

osps i słownik alternatywny (kurnikowy) to zupełnie dwie inne rzeczy. mylisz pojęcia vince.
encyklopedia pwn nie jest dopuszczalna ani tu, ani w osps'ie ;) co najwyżej słowniki. sęk tkwi w tym, że nie jeden pwn tworzy słowniki i kurnik dopuszcza wyrazy również z paru słowników nie wychodzących spod bandery pewuenowskiej. nie oznacza to, że są one gorsze. może nawet jest odwrotnie? ale w Twoim mniemaniu bzdurą jest wyraz ze słowników NIEpewuenowskich, przykre to zatem. zaprawdę przykre.

scrabble nigdy nie będą literakami i odwrotnie. nie próbujcie tutaj pokazywać wyższości tych pierwszych i nie udowadniajcie, że zawarte są tutaj bzdury argumentując to: "bo tego nie ma w osps'ie)

pzdr, mash.

kurventhriller # 2003-12-10

niestety,według mnie powinien byc jeden słownik POPRAWNEJ polszczyzny,tak jak jest jeden sejm do rozstrzygania spraw państwa.jakies kolegium z zapyziałego uniwersytetu podkieleckiego wyda sobie slownik ,w ktorym wieczorami przy piwie wpisywano wydumane frazy,a potem jest to traktowane przez naiwnych ( i nadgorliwych) tworcow słownika alternatywnego jak poprawne.w/g mnie slowniki PWN powinny byc wyrocznia w sprawie języka,inaczej to nie mam sensu

supernew # 2003-12-15

Nie ma takiego słowaa

bonduelle # 2003-12-18

zgadzam się w pełni z kurventhriller'em. mashroom, nie wszystkie słowniki cieszą się jednakową dobrą opinią, a korzystanie z podrzędnych słowników by "ubogacić" słownik kurnikowy nie służy niczmu, poza spazmami śmiechu na widok kolejnych słów...pozdrawiam

~gosc # 2003-12-20

zaprawdę, Mash, powiadam: zmień nick na "złotousty". Dlaczego sądzisz, że jesteś wyrocznią?

mashroom # 2003-12-20

dlaczego próbujesz mi coś wmówić?

~gosc # 2004-01-18

kurde... wpisy typu: "Przecież to absurd, nie ma takiego słowa!", "to słowo to idiotyzm. skasujcie bo sie osmieszacie" lub "skasujcie to bo tego nie ma w żadnym słowniku" powinny być usuwane :| ... Takich wpisów nie da sie poprzeć żadnymi argumentami. Zalegają tylko i idiotycznie wyglądają... :| Ilekroć takie wpisy czytam, mam wrażenie że są wpisane przez.. gówniarzowatego 6-cio latka który uważa że sam został stworzony słownikiem :)
Skoro słowo się tu znalazło, to chyba z jakiegoś powodu! Niestety, do niektórych nie docierają liczne wyjaśnienia, i bez czytania komentarzy, w których poinformowano użytkowników o znaczeniu słowa, takie osoby wciąż.. śmiecą

damianoz # 2004-01-18

aha: do mojego powyższego wpisu dodam jeszcze, że słownik ów bardzo mi sie podoba... kawał dobrej roboty :D nareszcie coś dla... inteligentnych ludzi. Tak trzymać! :)

mashroom # 2004-01-18

więcej takich panów jak wyżej proszę. =)

extreme_fighter # 2004-01-18

taaaa..... ale niektorych ludzi kultury sie nie nauczy - bo musi byc 'pan feudal' i musza byc chlopi - bo historia sie powtarza:)

mumisko # 2004-01-31

Może róbcie testy emailowe spornych słów w formie ankiety emailowej, lub www - jeśli chociaż 10 osób na każde sto będzie wiedziało, co dane słowo znaczy, to dopuśćcie je do gry, jeśli nie, to zostawcie w słowniku, ale bez dopuszczania do gry.

miecka # 2004-02-01

jestem za

demolka10 # 2004-02-11

a może ktoś wytłumaczy znaczenie tego słowa????????????/

~gosc # 2004-02-11

nieee... no! PRZECIEŻ ZNACZENIE TEGO SŁOWA BYŁO JUŻ WYTŁUMACZANE! NA GÓRZE! NIE ŁASKA POCZYTAĆ?

No co za lenistwo :|

Damianoz

hard_german_fetish_porno # 2004-02-11

i żeby to de_molka takie brzydkie bąki puszczał...

hard_german_fetish_porno # 2004-02-11

wstyd

rudymentalne # 2004-03-05

żed to żyd!

~gosc # 2004-03-26

autorom proponuje pozwolic na dowolne zestawienia trojliterowek hehehe

__miszka__ # 2004-04-22

nop gość ma rację bo tu już taki burdel ze i tak nikt nie wie czy dana trójliterówka ułożona przez przeciwnika jest w tym idiotycznym "altrnatywnym" słowniku.
z wyrazami współczucia dla "muszącego" wszystko objaśniać

Mashroom'a

greenpoint # 2004-04-22

hm, a moze chcesz zobaczyc liste czworliterowek albo piecioliterowek? te to wszyyyyscy znaja...

xmashx # 2004-04-22

ja teraz nie objaśniam...poddaję się...

xmashx # 2004-04-22

nie mam czasu zresztą...cya...

~gosc # 2004-04-22

nie objaśniasz bo bana dostałeś

xmashx # 2004-04-23

no i?

~gosc # 2004-04-23

znaczy, to, iż nie przestrzegałeś zasad uczciwej współrywalizacji, no i?

xmashx # 2004-04-23

przestrzegałem, bana dostałem za zachowanie w pewną sobotę po turnieju.

xmashx # 2004-04-23

pisz do mafa jeśli chcesz się dowiedzieć dlaczego.

~gosc # 2004-04-23

nie mam co robić tylko pisać do Mafa czemu jakiś tam koleszko dostał bana...twoje impertynencja została wreszcie ukarana, dlatego jesteś banitą.

janmaria_rakieta # 2004-04-24

to moze napisz, by sie dowiedziec jak sie pisze: koleżko, hę?

greenpoint

~gosc # 2004-04-24

rzeczywiście, dzięki greenpoint, literówka, mam nadzieje, że nacisnąłeś - pas :)

maxximuss # 2004-05-13

a wracając do słownika to bawi mnie jak ktoś układa np.słowo "cob" i znajduje się ono w słowniku bo to przecież znane słówko w Wygnajewie koło Ochłapowa(gdzie diabeł mówi dobranoc)więc dlaczego miałoby nie wchodzić?To samo dotyczy "żad"'a.Wpisujecie tutaj jakiś slang, arcywsiowe wyrazy że niedługo można będzie się nieźle pośmiać grając w literaki.

zebro2000 # 2004-05-29

czemu w trójliterowkach oznaczone jest jako niedopuszczalne a tu jest jako doppuszczalne??

memyselfandl # 2004-06-12

dupa zbita

memyselfandl # 2004-06-12

aha, przydaje sie w grze ???? wiec co to za pyskowki ;P

ajmo # 2004-08-16

do oc to jest???????????????????????????????

~gosc # 2004-08-16

przeczytaj sobie, zajmie ci to mniej czasu od postawienia 31 znaków zapytania :PPPPPPPP

szybkadeath # 2004-08-16

no chyba, że gość jest półanalfabetą i umie tylko pisać... co raczej w jego przypadku bardzo prawdopodobne:-)))))))))

~gosc # 2004-11-28

jedno słówko, a tyle komentarzy, podziwiam :) ...i dołączam się :)))

ojciec_z_murq # 2004-12-16

a może zrobimy plebiscyt na najgęściej komentowaną 3literówke???? :D

_pani_pasztetowa # 2005-01-04

pomysł mumiska sprawil ze zaczelam wątpić w ludzką inteligencję... mumisko, to, że niewiele osób zna dany wyraz to nie znaczy, że on NIE ISTNIEJE!
...

car2n # 2005-01-17

Istnienie takich słów tłumaczy nazwę tego słownika. Moglibyście dodać jeszcze Wielki Słownik Alternatywny im. Mothy Pythona.

greenpoint # 2005-01-17

przedni pomysł - umieścimy w nim Słownik Warszawski, 11-tomowego Doroszewskiego oraz Słownik Wyrazów Obcych Kopalińskiego
wtedy nikt by słowa już nie pisnął na wyrazy z alternatywnego :-))

joe_monster # 2005-02-10

Posłuże się znanym cytatem: "[...] i dostał Pierre dolca. [...]

koalar # 2005-02-10

Posłużę się znanym cytatem: "Panie! Daj pan spokój!".

skolx # 2005-03-07

osoby wszechwładne w kurniku serdecznie pozdrawiam!niestety,zaliczam się do malkontentów ; trudno mi zrozumieć,dlaczego tak sztywno trzymacie się słownika Podrackiego , skoro jesteście ludźmi wyksztalconymi i otwartymi;każdą zasadę w literakach mozna zmodyfikować,jesli jest ona skostniała i nie odpowiada współczesnym normom językowym - tu biję na alarm w sprawie archaizmów i sztucznie dodawanych form fleksyjnych ;może w dobie upadku pięknego jezyka polskiego stanęlibyście po stronie norm ustalonych przez Radę Języka Polskiego i Komisję Kultury Języka Komitetu Językoznawstwa PAN? Czy ktoś kompetentny może mi odpowiedzieć?

~gosc # 2005-03-07

daj sobie spokój chłopie, do nich nic nie dociera. szkoda twojego czasu.
e2rd

meg # 2005-03-07

skolx...czy masz gdzies informacje, ze slownik Podrackiego zostal zle oceniony przez Rade Jezyka Polskiego? co wg Ciebie swiadczy o tym, ze lamie jakies normy?
jest to slownik jak najbardziej aktualny...chyba co roku widze w ksiegarniach wznowienia, jest to zdaje sie jedyny slownik, ktory podaje pelna odmiane wszystkich wyrazow...
zajrzyj prosze do ksiegarni...obejrzyj slownik...poczytaj gdzies recenzje...a bedziesz mial pelen obraz sytuacji...i wtedy, jesli juz koniecznie musisz, poprosze o slowa krytyki co do wymienionego przez Ciebie slownika

scaevus # 2005-03-07

Czyżby stosowanie form potencjalnych, będących w zgodzie z normami i stworzonych wyłącznie na potrzeby gry, przyczyniało się do upadku języka polskiego? Byłoby to zadziwiające. Myślę, że grający uważnie i ze zrozumieniem czytają ZDS. A co do tego ma słownik Podrackiego, z którego pochodzi niewiele słów? O jakich archaizmach mówimy? Wszak najstarsze dopuszczalne słowniki są sprzed kilkunastu lat? Obawiam się, że wielu grających słowom nowopoznanym dokleja etykietkę archaiczności lub nieprawidłowości. Wystarczy poczytać komentarze. Pozdrawiam:)

homik_mc # 2005-03-07

Zgadzam się z Meg, to jest bardzo fajny słownik, generuje takie zarąbiste odmiany typu: modzony, singeru.

prokuratorowa # 2005-04-13

dlaczego nie ma przymiotnika? skoro jadeitowe, nefrytowe, onyksowe itede itede, to czemu nie zadowe?

haemce # 2005-04-13

Bo jest dzisiaj za zimno.

marklar # 2005-04-13

haha, jak zwykle fantastycznie zabawna odpowiedz zalosnego homika...

prokuratowa - bo jadeitowe, nefrytowe, onyksowe itede itede sa w dopuszczalnych slownikach, a zadowe nie (czytaj zds ;)

greenpoint # 2005-04-13

żałosnego?
a nie jest żałosne pytanie milionowy raz dlaczego jakiegoś słowa nie ma, chociaż inne jest?
jest jak byk napisane:
"Dlaczego słowo Y jest niedopuszczalne skoro X jest dopuszczalne?

Ponieważ słowo X znajduje się w jednym z dopuszczalnych słowników, a słowo Y nie."

Jeśli ktoś nie potrafi tego przeczytać - to należy mu się odpowiedź "bo dziś jest za zimno" :-)

~gosc # 2005-04-13

odpowiedź na wpis: marklar 2005-04-13 12:20:48,

twoja mama

~gosc # 2005-04-13

greenpoint - ale on odpowiada tak rowniez na sensowne pytania. hm, moze dlatego, ze po prostu ich nie rozumie...

~gosc # 2005-04-13

^ marklar (burebure) :)

~gosc # 2005-04-13

na głupie pytania najlepiej wogóle nie odpowiadać. ignorować i koniec.. ktoś zobaczy że się tu obraża ludzi to sam będzie obrażał innych.

~gosc # 2005-04-13

wogóle masz racje i wszczególe też

haemce

~gosc # 2005-04-13

na głupie pytania najlepiej wogóle nie odpowiadać. ignorować i koniec.. ktoś zobaczy że się tu obraża ludzi to sam będzie obrażał innych.

prokuratorowa # 2005-04-13

zlosliwy mr greenpoint, caluj psa w noc :)

prokuratorowa # 2005-04-13

i w nos

prokuratorowa # 2005-04-13

zlosliwy mr greenpoint, caluj psa w noc :)

greenpoint # 2005-04-13

gdyby mi jeszcze ktoś psa zechciał kupić
bo cudzego, to tak głupio troszka ;-))

kludi15 # 2005-04-25

czy to cos jest wogole w slowniku jak nie ma to precz z tym

knirps # 2005-09-09

No to chyba przesadziliście... NIE MA TAKIEGO SLOWA!

knirps # 2005-09-09

to spolszczone jade... przeginacie

emma20 # 2005-11-05

co to jest wogóle co za slowo

fifiro # 2005-12-20

pokręcone jakies

carn # 2005-12-22

To co Powiecie o słowach które są dopuszczalne ale nie maja znaczenia? tak jak terazzo ?;/ co to za kicz?;)

~gosc # 2005-12-22

terazzo? ma znaczenie wpisane.. czytać nie umiesz?:)

seventhson_15 # 2006-01-24

to jest mozliwosc dostawienia do koncowki ko 'żadko' co tam bledy pisowni!! wolny kraj nie licząc okupacji macdonalda!!!

baqarah # 2006-02-24

o boze ... żad jest takie slowo! ludzie pogodzcie sie z tym. trzeba zyc dalej, nikt nie zna wszystkich slow. skoro jest to jest. koniec. w ostatecznosci to nikt was nie zmusza zeby grac w ta gre co nie ? albo zaakceptujcie jej warunki, albo po prostu nie grajcie w nia. a jezeli chcecie zeby danego slowa nie bylo w slowniku to chociaz podajcie jakis powod a nie "nie, bo nie znam". Wtedy ludzie tworzacy ten slownik nie beda odpowiadac "tak, bo tak".
pozdrawiam obie strony

nikt_ # 2006-03-16

Totalna bzdura - nie ma żadnej minerału żad i do tego jeszcze takiego żeby żadem był równocześnie jadeit i nefryt. Są to różne minerały i zaliczane do różnych klas.

Oba te minerały należą krzemianów i glinokrzemianów - i jest jedyna wspólne ich „pochodzenie".
Jadeit (klasa krzemiany i glinokrzemiany łańcuchowe) jest piroksenem i tworzy swój tzw. szereg. Natomiast nefryt (klasa krzemiany i glinokrzemiany wstęgowe) jest amfibolem i należy do szeregu aktynolitu.
Istnieje natomiast nazwa Żadeit i jest najprościej mówiąc inną nazwą jadeitu.

jaskiniar # 2006-06-23

"minerał; do żadów należą: jadeit i nefryt"

To jest wręcz tworzenie nowych bytów...:)
jadeit i nefryt należą do krzemianów...
Definicja - niestety - pochodzi chyba z Wikipedi, gdzie o "żadzie" wypowiadali się informatycy i fizycy...

"Istnieje natomiast nazwa Żadeit i jest najprościej mówiąc inną nazwą jadeitu."
najprawdopodobniej ta nazwa związana jest z wymową (francuską lub angielską) nazwy jadeit...
' o mores, o tempora'...

pozdrawiam

jaskiniar # 2006-06-23

"minerał; do żadów należą: jadeit i nefryt"

totalna bzdura jeśli chodzi o definicję!!!
Nie jestem specjalistą od gemmologii - ale poszperałem tu i ówdzie.
W "Mineralogi szczegółowej" Andrzeja Bolewskiego o żadnych "żadach" (fajna zbitka :) ) ani słowa nie ma.
W jednym z popularnych przewodników do oznaczania minerałów: "Minerały i skały" MULTICO 1998, znalazłem co następuje (przy opisie Jadeitu):
"Zastosowanie. Ładnie zabarwione odmiany stanowią cenny kamień ozdobny. Stosowany w gemmologii termin "jade" (żad) odnosi się do wdu różnych minerałów: jadeitu i aktynolitu (odmiana nefryt)."

Wyraźnie widać, że chodzi o WYMOWĘ nazwy. A już sprokurowanie definicji: żad=minerał!!!! i zaliczenie jadeitu i nefrytu do "żadów"to kuriozum na skalę minimum ogólnopolską...
pozdrawiam
ps
oczywiście to jest logiczne - z punktu widzenia nie powiem czyjego -jadeit i nefryt to minerały a "żad" także został "uznany" za minerał - czyli jadeit i nefryt to żady....
żady, żaby, - jeden rechot...

jaskiniar # 2006-06-23

oczywiście miało byc 'dwu' a nie 'wdu'

scaevus # 2006-06-23

W "Wielkiej encyklopedii kamieni szlachetnych i ozdobnych" (N. i T. Sobczak, PWN 1998) można wyczytać: "żady -> jade: historycznie uwarunkowana, tradycyjna nazwa żadów, wspólna dla nefrytu i jadeitu, które od czasów prehistorycznych aż do końca XIX wieku uważano za tożsame; etymologicznie związana z chińskim Yu. Obecnie terminem j.(żady) określa się wyroby jubilerskie, rzeźby i ozdoby wykonane z jadeitu i nefrytu, a także niepoprawnie inne kamienie ozdobne, które właśnościami fizycznymi, cechami użytkowymi lub wyglądem są podobne do j." I to by było na tyle...
PS. Pamięta ktoś może, jak to było w powiedzeniu o szewcu i butach?

~gosc # 2006-06-23

żade - minerał ziem żadkich

jaskiniar # 2006-06-23

Scaevusie - sarkazm i ironia zawarta w PS - poszła raczej w gwizdek.

Po pierwsze - nawet ja pisałem, że słowo "żad" odnosi się do nazwy;
po drugie - na prośbę o źródło definicji (sprzed 3 lat) jakoś tej informacji do dziś nie podałeś;
po trzecie - porównaj te zapisy:
"minerał; do żadów należą: jadeit i nefryt"
"Obecnie terminem j.(żady) określa się wyroby jubilerskie, rzeźby i ozdoby wykonane z jadeitu i nefrytu,"

Według mnie różnią sie DIAMETRALNIE - a wyciągnięcie wniosku z cytowanej przez Ciebie encyklopedii, że "żad" - to nazwa minerału jest co najmniej nieuprawnione. A o to głównie mi chodzi. "Żad" to nie minerał...

Zresztą - nawet z Twojej informacji wynika, że chodzi o WYMOWĘ nazwy "jade"
(pomijam słuszność definicji: "żady - tradycyjna nazwa żadów"....)

Mimo usilnych starań - jak dla mnie to Ty (jako Op) chadzasz głównie na bosaka
pozdrawiam

~gosc # 2006-06-24

Żad to nie jest nazwa minerału. Skoro OP sięgają do literatury spoza słowników i encyklopedii to sugeruję aby zajrzeć do "Mineralogii szczegółowej" prof. A.Bolewskiego (jeden z największych autorytetów w dziedzinie mineralogii). To powinno roziwązać tą dyskusję. Zresztą to co podaje Scaevus również przeczy podanej definicji w tym słowniku, bo wyroby z danego minerału to zupełnie coś innego niż minerały.

jaskiniar # 2006-06-24

dj - brawo :)

zoil # 2006-06-25

I znów jaskiniar błysnął:)
Izolując nazwę od desygnatu, stworzył dwa byty samoistne. Dodał jescze "sosu wymownego" i wyszło mu, iż żady nie są minerałami.
Stosując ten sam sylogizm, należy stwierdzić, iż jadeit (nefryt...)nie jest minerałem. Jakie to logiczne, prawda?

jaskiniar # 2006-06-25

Zoil - myślenie ma przyszłość. Kolosalną.
Z pewnością żady są minerałami! Masz 150% racji. A nawet 200%. Po prostu źle mnie nauczyli. (albo byłem na wagarach). No a prof. Bolewski w swym podręczniku specjalnie ukrył tę prawdę żeby mnie ośmieszyć. Przewidział to...
Wisiorki wykonane z minerałów również są minerałami. Kamee również. Spora część naturalnych obiektów i sztucznie wytworzonych przedmiotów to minerały.

Mam nadzieję, że moje błyski Cię nie oślepiły. Jeśli tak - ogromnie mi przykro, ale chyba Twój tok rozumowania nie jest wynikiem tago oślepnięcia...Następnym razem, jak będziesz czytał moje listy - po prostu zamknij oczy. Błysk Ci wtedy nie zaszkodzi...

to też logiczne, prawda?
pozdrawiam

zoil # 2006-06-26

Oj, ma myślenie przyszłość, ma.
Do zobaczenia więc w zapewne dość odległej przyszłości:)
Pozdrawiam

PS.A śmiechu było co niemiara...
Szkolny dowcip z częściowym wykorzystaniem "niby-logiki" nie znalazł merytorycznego oddźwięku, czego zresztą można było oczekiwać.
Podpórka z autorytetu prof. Bolewskiego chybiona; sam możesz znaleźć dziesiątki, a może i setki minerałów, których nazwy, z oczywistych przyczyn, nie znalazły się w jego pracach. Co do istoty - czy opierając się na pierwszej części definicji żadów, byłbyś równie błyskotliwy i rzeczowy? Wykorzystanie w odpowiedzi argumentów pasujących do założonej tezy, to znów exemplum (hihi) "wstrętu" do logiki.

jaskiniar # 2006-06-27

Masz na myśli definicję aktualną? Jej pierwsza część: "wyrób jubilerski" - według mnie odpowiada "prawdzie" i może być. Gdyby taka definicja pojawiła się od początku - nie musiałbym być ani błyskotliwy ani rzeczowy - definicja by mi odpowiadała. [na marginesie - Oba te sformułowania w Twojej wypowiedzi mają - nie wiedzieć dlaczego - ironiczny wydźwięk. Czyżby według Ciebie rzeczowość i błyskotliwość była cechą negatywną? - koniec marginesu]

Jeśli masz na myśli natomiast definicję poprzednią i jej część pierwszą: "minerał; do żadów należą: jadeit i nefryt" - czyli słowo "minerał" to owszem - chyba bym zareagował - jak uczyniłem - bo jeśli już, to powinno być w liczbie mnogiej "minerały". Wtedy - przy użyciu liczby mnogiej dopuszczalne byłoby przyjęcie przejścia - rzecz wytworzona z danego materiału=dany materiał (zamias mówić, że siadam na drewnianym stołku - w myśl tego uproszczenia można by mówić, że siadamu na drzewie)
Minerał - to zgodnie z definicją ze Słownika geologicznego wyd. WG 1985: "pierwiastek, związek lub jednorodna mieszanina pierwiastków lub związków chemicznych o stałym stanie skupienia, utworzona w wyniku procesów geologicznych lub kosmologicznych.
Inaczej: jednorodne ciało stałe, utworzone w procesach geologicznych lub kosmologicznych. Niektórzy ograniczają pojęcie minerału do fazy krystalicznej" (str.147). A tak zdefiniowanych warunków "żady" jako wytwór działania ludzkiego nie spełniają.

Wpisuję swoje uwagi nie po to, żeby zyskały "oddźwięk" jako dowcipy. Merytorycznie chyba jednak moje wpisy (jak również innych) się przydały (zyskały oddźwięk), bo definicja uległa zmianie.

pozdrawiam
ps
zmiana nicka nie zmieniła mentalności i sposobu dyskursu...

jaskiniar # 2006-06-27

I jeszcze jedna uwaga (dowcipna - możesz zacząć się śmiać).

"Podpórka z autorytetu prof. Bolewskiego chybiona; sam możesz znaleźć dziesiątki, a może i setki minerałów, których nazwy, z oczywistych przyczyn, nie znalazły się w jego pracach."

Jesteś zapewne wybitnym znawcą prac prof. Bolewskiego. Ja nie potrafiłbym w innej literaturze, zwłaszcza najnowszej znaleźć "dziesiątek, a nawet setek minerałów, których nazwy się tam nie pojawiły". Jakież to "oczywiste przyczyny" mogłyby sprawić, że profesor w swoim podręczniku pominął "setki" minerałów???
Skorowidz w podręczniku, na który się powołałem zawiera 40 stron nazw, mniej więcej 140 na stronie. Poza tym sygnalizowana jest grupa około 300 tzw. 'minerałów nienazwanych', - dla których podana jest charakterystyka: skład chemiczny, dane bibliograficzne publikacji opisującej. Nie ma natomiast informacji o wyrobach z minerałów.
Z różnych zapisów dotyczących "żadów" - zebranych choćby w nieszczęsnej Wikipedii wynika, że ta nazwa znana była i stosowana od dawna i praca prof. Bolewskiego winna ją ująć - gdyby to był minerał. Jakież "oczywiste przyczyny" spowodowały jej brak?
Jeśli Ty jednak uważasz, że "żad" to konkretny, jednen minerał - proszę podaj jego charakterystykę - choćby wzór i bibliografię z informacjami o fazie krystalicznej...

Twoja ironia i sarkazm są rzeczywistymi przykładami nietrafionego humoru i to raczej one - jako całkowicie "chybione" nie znajdują "oddźwięku"...Czego rzeczywiście należało się spodziewać...
ps
w jednym masz rację - myślenie, zwłaszcza u Ciebie - ma kolosalną przyszłość :)

~gosc # 2006-06-27

Rany, dlaczego dyskutujecie, czy słowo pochodzi z poprawnej polszczyzny. Przecież słwonik komputerowy NIE służy do sprawdzania wypracowań, lecz do eliminowania błędów. Więc jeśli jakiś wyraz występuje bardzo rzadko, pozostawmy Użytkownikowi dopisanie go u siebie, jeśli go potrzebuje. Natomiast w słowniku standardowymm nie powinien figurować, gdyż będzie przepuszczał błędy "literówki". W tym przypadku np. przepuści literówkę w słowie "żab".

evuni # 2006-07-19

Czemu prawie wszędzie pytacie co to jak jest wytłumaczenie wystarczy przeczytać!!!

omamowo # 2007-06-07

<macham łapką>

panjacek # 2008-04-19

mashroom na prezydenta Miodek do sejmu księża na księżyc amen

~gosc # 2009-01-03

cwieki w kurtce nie wiedziałes????????????????????????albo zupa pieczarkowa na kaszubach:)))

~gosc # 2012-01-26

twórcy zds-u zakładają, że autorzy słowników są nieomylni.to ich podstawowy błąd.upór i tupet następny.można tak dalej.na piasku i kamieniu nawet najlep sze ziarno nie wyda owoców.a h... ich to obchodzi ( obychodzi u nas na wsi tak mówią,regionalne, gwarowe)byle ich było na wierzchu.

muszlin # 2012-01-26

Zapewne mądrzejszym wyjściem byłoby usłuchanie impertynenckich anonimów ;)

~gosc # 2012-02-09

Jest w sjp, Wikipedii i Googlach... Czego chcieć więcej...

~gosc # 2012-03-08

A co to jest jakiś OP? Normalnie pisać już nie umiecie???

~gosc # 2015-12-24

Pierwszy raz słyszę o żadzie... Żad nefrytowy i żad jadeitowy. Nazwa wywodzi się od hiszpańskiego wyrażenia piedra de ijada (odnotowana po raz pierwszy w 1565 r.). Natomiast wiele razy słyszałem o pustynnym stanie USA, który nie został jeszcze spolszczony (W/V). Wiem, język to nie matematyka i logika, ale jakieś minimum chyba zobowiązuje?
zakonspirowany m

~gosc # 2018-05-21

https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%BBady


PROSIMY PISAĆ KRÓTKO I NA TEMAT

77727772 od końca