SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

LED

niedopuszczalne w grach (i)

LED

skrót od: light-emitting diode, dioda emitująca promieniowanie w zakresie światła widzialnego, podczerwieni i ultrafioletu; dioda elektroluminescencyjna, dioda świecąca

POWIĄZANE HASŁA:


KOMENTARZE

rysio1111 # 2003-03-25

dioda świecąca

aaartur # 2003-06-21

czyli luminescencyjna!!!!

elipsoida # 2003-06-23

skrot angielski : Light Emiting Diode

mis111 # 2004-09-07

Abbreviation of light emitting diode, an electronic device that lights up when electricity is passed through it. LEDs are usually red. They are good for displaying images because they can be relatively small, and they do not burn out. However, they require more power than LCDs.

qnrad0012 # 2005-05-24

ej no to akurat powinno być !! LED to poprostu dioda

agi # 2005-10-14

dokładnie!! zgłaszam to jako brakujące słowo... kiedy pojawi się w słowniku??

kitan_ # 2006-01-14

brakujące słowo, to jest powszechniejsze słowo od np. lid(ang. lead - czyli tekst pod nagłówkiem), a nie występuje w słowniku, dziwne...

iirenka # 2006-04-07

Led jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych slow uzywanych w elektronice jak i w innych dziedzinach nauk technicznych.Led to rodzaj diody. Moze ktos mi wyjasni czemu takiego slowa nie ma w slowniku natomiast inne mniej "popluarne" są, choc nikt ich nie używa !?

matitoziomek # 2006-04-08

led od leda!!!!!!!!!!!!!!!!!

misiu_bez_mohera # 2006-05-04

Light Emiting Diode (LED) jest skrótem więc jego występowanie w słowniku byłoby niezaprzeczalnym błędem!

pewnegodnia # 2006-05-04

a cif ,caf tuż to nie jest skrót??

qbig # 2006-08-02

Fakt, LED jest to skrot ale wystepuje w jezyku branzowym dokladnie na tej samej zasadzie co LASER (Light Amplification by Stimulated Emmission of Radiation). Teraz trzeba tylko poczekac 10 lat az autorzy slownikow papierowych zorientuja sie, ze jest takie slowo. Wowczas bedziemy mogli go uzywac w SA. Troche szkoda.

Pozdrowienia.

qbig # 2006-08-02

Aha, a odnosnie angielskiego cytatu, ktory podal(a) mis111 - obecnie ledy wystepuja we wszystkich kolorach (a nie "glownie czerwonym"), choc te w kolorach niebieskim, fioletowym oraz bialym sa zwykle drozsze. Nieprawda jest tez ze diody sie nie wypalaja - wypalaja sie (tak jak tranzystory), choc decyduja o tym inne zjawiska niz np. w zarowce. Prawda jest jednak ze wypalaja sie zwykle znacznie wolniej (nawet po 10-11 latach). Odnosnie mocy - wiecej mocy potrzebuja diody o regulowanych kolorach swiecenia (sa tez takie), lecz monochromatyczne raczej nie maja takich wymagan energetycznych jak LCD.

Pisze to tylko dlatego, iz ufam ze led w koncu pojawi sie w w.w. slowniku, a trzeba bedzie przygotowac definicje - moze bedzie komus latwiej opracowac.

Mam nadzieje ze dozyje tych czasow.

czarnapanterax # 2006-08-11

diody led ????????????? TO są

lazar5 # 2006-09-19

właśnie dioda led

~gosc # 2006-10-28

dioda led!!!

as4s # 2006-12-03

Jest to bardzo popularne wśród elektroników zawodowych jak i amatorów określenie diody świecącej, i może jest to skrót od angielskiej nazwy tego elementu, ale u nas jest to tak samo zwykła nazwa jak rezystor czy tranzystor i należałoby to słowo umieścic w słowniku, te literaki są Polskie a nie angielskie

karna14 # 2007-03-13

taka dioda LED

~gosc # 2007-03-24

Ej no bez przesady to jest DIODA!!! Niektóre głupie słowa są a takiego nie ma przecież to dziecko wie , że jest DIODA LED!!

xcydx # 2008-02-01

dokladnie dioda swiecaca na co dzien ma stycznosc

bobanon # 2008-02-26

byłem pewien że jest

~gosc # 2008-12-18

kiedy w koncu bedzie to słowo to kompromitaja a ja gre przegrałm wbo w koncówce nie zaliczyło mi wydawało sie dla mnie pewnego słowa parodia jakaa

~gosc # 2009-01-11

dioda led

mk74mk # 2009-10-21

przedpotopowy słownik

mariusz290406 # 2010-01-21

light-emitting diode system podświetlenia obrazu

~gosc # 2010-02-08

Powszechne określenie telewizorów z podświetleniem diodowym matrycy

~gosc # 2010-02-08

telewizory ledowe, lcd i plazmy.. żadnego nie ma

~gosc # 2010-02-08

Przy okazji dodać od razu opis do organicznych led-ów.. OLED-ów

fastfoot # 2010-03-22

skoro matołki rządzące słownikiem beeeczą, że np. alfa i beta cacy, a już np. ro be, bo nie wpisuje się hurtem wszystkich liter alfabetu greckiego, a tylko te, które stanowią część innych pojęć dając jako przykład promieniowanie alfa, beta, to w tym przypadku bez wątpienia funkcjonuje wiele pojęć na tej zasadzie, że wymienię tylko najbardziej wśród laików popularne "dioda led", "telewizor led". Z drugiej strony próba beeeeczenia że led jest be, bo to skrót (akronim) nie ma racji bytu, bo takowych w tym g...ym słowniku są całe stada (aż szkoda czasu na przytaczanie przykładów).

WIĘC CZEMU NIE MA "LED"?

Pozostaje dyżurny bełkot o braku w słownikach - ale to zmienia jedynie adresata na półgłówków, którzy bezczelnie biorą kasę za wypuszczanie niedorobionych słowników...

mirnal # 2010-04-09

Nie ma LED, ale jest ZSRR w słowniku, choć go nie ma...

~gosc # 2010-11-18

powinno być led, dioda led to jet tak powszechne że powinno być,

~gosc # 2011-11-08

też uważam, że słowo "led", jako dioda powinno być... Czegoś tu nie rozumiem "men" jest a "led" nie ma.

~gosc # 2012-02-15

Oczywiście, że słowo "led" powinno znajdować się w słowniku. Zdziwiłam się, wpisując to słowo, że odrzucono :/

~gosc # 2012-02-17

chciałbyś się tego dowiedzieć, a mimo to - nie będąc ponoć debilem - nie zajrzałeś ani do rzeczonych słowników papierowych, ani nawet do rubryki "występowanie"?

mirnal # 2014-09-18

podobnie jak fiat/FIAT - Fabbrica Italiana Automobili Torino (Włoska/Italska Fabryka Samochodów w Turynie)

~gosc # 2015-05-16

OK, niech się upierają, że LED to skrót i nie może być dopuszczalne, ale przymiotnik ledowy, /-a, /-e... dlaczego brak, skoro nawet komp tego nie podkreśla???

~gosc # 2015-05-16

led podobnie jak tir są słowami poch. od skrótów, ale teraz są normalnymi słowami w polskim języku

~gosc # 2017-02-18

Odmiana by się zdała.

mirnal # 2017-02-24

a gdzie ledówka?

~gosc # 2019-11-25

Kiedyś była lampa żarowa, lub żarnikowa , uproszczono to do żarówka.
Były lampy, żarówki sodowe uproszczono do sodówka.
Były lampy, żarówki, rury luminescencyjne, i wie innych nazw i mamy teraz świetlówki.
Pojawiły się żarówki LED, ale przecież nic się w nich nie żarzy, nie ma żarnika , to nie powinny to być oficjalnie ledówki.


PROSIMY PISAĆ KRÓTKO I NA TEMAT

18831883 od końca