SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

mud

dopuszczalne w grach (i)

mud

[czytaj: mud lub mad] gra internetowa, w której nie ma dźwięku ani obrazu, a jedynie tekst, zwykle tocząca się w świecie fantasy; MUD

-

MUD

niedopuszczalne w grach (i)

MUD

[czytaj: mud lub mad] gra internetowa, w której nie ma dźwięku ani obrazu, a jedynie tekst, zwykle tocząca się w świecie fantasy; mud


KOMENTARZE

homik_mc # 2004-11-23

znowu jakaś porypana trójka, matko.

~gosc # 2004-11-23

przepraszam Meg, tego nie wpisałem ja tylko moje lenistwo.

h_mc ;-)

igorsowa # 2004-12-19

taa zgadzam sie . Wogóle nie da się uczciwie grać. Jeśli ktoś wstawia tego typu wyrazy . Praktycznie mozna dać każdy. Byle tylko nie stracic ruchu O_o. Jednak lepsza planszowa ;]

~gosc # 2004-12-21

Jeśli nie słyszeliście o tym, to nie marudźcie. Istnieje takie słowo i to jest prawda, że to jest: internetowa gra fantasy, w której nie ma dźwięku ani obrazu, tylko sam tekst. I potrafi naprawdę wciągnąć :P

czyzu # 2004-12-25

Multi User Dungeon

aniolek__17 # 2004-12-26

co to ma niby znaczyc ten wyraz przeciez to jakas durnota kto to w ogole wymysla

mieszko11 # 2004-12-29

moda kilka mud

koalar # 2004-12-29

mieszko kilku mieszkuw

varttina # 2004-12-30

koalar, nieladnie, zaplulam ze smiechu klawiature herbata i teraz przyjdzie suszyc...

koalar # 2004-12-30

Hej, ale to nie miał być kolejny z moich żartuw ;)

apple7 # 2005-01-08

mud jest taka gra tylko ze to jest skrot!!!! wiec nie powinno go tu byc!!!

lili_16 # 2005-01-15

Wreszcie!!!!!!!!!!!:) Powinno być od dawna:) Arka!!!:)

~gosc # 2005-01-15

to nie arka, to taka gra internetowa

suka_jedna # 2005-01-30

Mud, brytyjski zespół rockowy, założony w 1966, działał do połowy lat 80.
hihihi

~gosc # 2005-01-31

z tego co mi wiadomo ta gra jest powszechnie używana więc czy nie powinny być powszechnie używane słowa?

mishima # 2005-02-05

to moze dorzucmy jeszcze rpg? skoro moze byc Multi User Dungeon, to nie widze powodu zeby nie bylo w nim Role Play Game :) a moze jeszcze pkp, przeciez to Panstwowe Koleje Pociągowe. i zpt - Zajecia Praktyczno-Techniczne. Prosze bardzo, podalam wyjasnienie, jak geniusze od 'mud'. Skoro to takie oczywiste, to proponuje dorzucic kazdy skrot, jesli ktos napisze jego rozwiniecie.

~gosc # 2005-02-11

ale ja nadal nie rozumiem!!!! przeciez jak byk pisze: ŻADNYCH NAZW WŁASNYCH!!!!! ludzie, no prosze dajcie sobie na luz i nie wpychajcie nazw swoich ulunbionych gier do kurnika! i tak za duzo tu już syfu!! ja lubie lare croft i co ? tr reż się pojawi w słowniku? bo ja poprosze. jak równouprownienie to dla wszystkich.

koalar # 2005-02-11

To jest TYP, RODZAJ gry, jak RPG, RTS, platformówka lub planszówka, a nie konkretna gra.

~gosc # 2005-02-17

chcialem tylko zwrocic uwage, ze padl konkretny argument, na ktory osoby 'kompetentne' nie chca udzielic odpowiedzi:) RPG i RTS to skroty od role playing game i real time strategy. Nie ma tych skrotow w slowniku. Podejrzewam, ze mud znalazl sie tylko dlatego, ze jako tako brzmi po polsku i da sie odmieniac. Jakby jednak nie bylo, jest to skrot (podobno, ja sam go nie znam ale wyzej ktos go rozwinal). Moze wiec ktos sie pofatyguje i pojasni sytuacje?

koalar # 2005-02-17

Więc sprawa jest prosta (niestety odpowiedź otrzymujesz ode mnie, czyli średnio kompetentnej osoby :)).
Słowo "mud" pochodzi od skrótu MUD, czyli właśnie ang. Multi User Dungeon. Wiadomo, że tego typu skróty (MUD, INTE) wymawia się -mud-, a nie -em-u-de- (zapis mój ;)). Stąd też od tego typu skrótów powstają bliźniaczo podobne akronimy, jak w przypadku MUD - "mud". Słowo to (mud - czyli rodzaj gry, znaczące to samo co MUD) musiało być na tyle rozpowszechnione, iż językoznawcy umieścili je w słowniku. Dlatego też trafiło do Słownika Alternatywnego. Być może niedługo w jakimś słowniku pojawi się np. wyraz "erpeg" powstały od skrótu RPG ("grałem w erpega", "głupie misje w tym erpegu" itp.).
PS Możnaby dodać skrót MUD do SA :)

grubakasia # 2005-04-04

mud... jakoś błoto po angielsku podobnie jest, nie? :D

tomekjask # 2005-05-10

skoro sa takie nazwy gier to czemu niema np lac czy vallhero:]??

~gosc # 2005-06-23

istniał Brytyjski zespół Mud w naszych czasach wymawiało sią"Mad" miał kilka przebojów i żeczywiście po angielsku znaczy Błoto

na_bis # 2005-06-29

czy moge prosic zrodlo?

na_bis # 2005-06-29

p.s. kurnik to też mud:))

~gosc # 2005-06-29

W jakim s łowniku jest MUD?

greenpoint # 2005-06-29

Nowy Słownik Wyrazów Obcych - Zielona Sowa - A. Latusek

~gosc # 2005-06-30

a jak to tam napisali?
mud czy MUD?

~gosc # 2005-07-25

Czy w takim razie mogę też pisać "ogame"? to też jest gra internetowa bez grafiki i dźwięku.

~gosc # 2005-07-25

A także "runescape" czy "muu"?

alvaro_lillo # 2005-08-12

a koro juz przy internecie i komputerach jestesmy: czy w slowniku istnieje slowo kesz? Tak tylko o dyski pytam...

devil_is_loser # 2005-09-25

i dalej nie wiadomo co to dokladnie jest;-)(-;I tak najbardziej ufam greenpointowi
;-)(-;

jakubzurawski # 2005-10-17

MUD - "Multi User Dungeon", skrót, proponuję również dodanie słów PZU, PKP, PKO, WC a już najbardziej to HWDP do słownika, bo to w końcu też skróty, a więc się nadają.

MUD jest wieloosobową grą tekstową to prawda, ale nie musi być grą fantasy, ani internetową, bo może działać w sieci nie będącej częścią internetu.

cholernykot # 2005-11-04

hmmm... a jak chcialam PiS i LPR to nie, tylko jakies gry:D

~gosc # 2005-11-13

to nie prawda ze mud to gra fantasy! mud to gra RPG!!!! i nie prawda ze nie ma "obrazu" tylko nie ma grafiki.

kosmador # 2005-12-14

to może tak 'quake, dodać do słownika albo np.'wolfenstein' bardzo fajne gry.

seventhson_15 # 2006-01-24

do quake dopisać III arena
ale cholera arena jest w słowniku... paranoja...
powinna byc możliwość napisania słowa ligapolskichrodzin. Koniecznie razem.
Mam lepszy pomysł. Wprowadźmy nawiasy byłoby; lepper(burak)

finezja # 2006-02-16

mud to dla mnie poprostu wyraz z błędem ortograficznym a ja tego nie toleruję pozdrowienia

~gosc # 2006-03-06

ględzicie jak stare baby w kuchni. MUD to nie jest gra taka jak quake dungeon diablo itd. to rodzaj gry. RPG to też rodzaj gry (np.strzelanka, strategia, zręcznościowa, platformówka itp) MUD'ów w necie jest bardzo dużo np. Barsawia, Arkadia, Nightal itp. Nie wszystkie MUD'y rozgrywane są w świecie fantasy. Niektóre dzieją się w świecie gwiezdnych wojen itd. MUD rozgrywany jest przez internet przy pomocy interfejsu tekstowego. Jak już w słowniku jest MUD to można dodać RPG i MMORPG i jeszcze coMMORPG i wiele wiele innych. Głupota. Piszę tylko dlatego że razi mnie stwierdzenie "MUD to gra więc wpiszmy jeszcze Wolfenstein" Jak już cos krytykujecie (z tym sie zgadzam akurat) to chociaż wiedzcie do końca o czym mówicie..

~gosc # 2006-03-14

ehh ...

http://pl.wikipedia.org/wiki/MUD

mister_tornister # 2006-03-26

ty, gość, czy jak tam się fantazowo nazwałeś vaderze w sweterku polo, skoro jakaś idiotyczna nazwa jeszcze głupszej gry jest to dlaczego nie ma nazwy znanej powszechnie, prócz ciebie fanatazowy maniaku, ryby PANGA się ona nazywa, skosztuj, to ci przejdzie.

miss_teczka # 2006-03-26

popieram misterka:)

paja22 # 2007-02-20

czy to nie skrót? ;>

john_candy # 2007-06-01

To ja propomuje RTS .to tez taki rodzaj gry komputerowej, a co mi tam?:))

~gosc # 2007-07-10

Groar.... nie rozumiecie że Mud to nie jest nazwa gry? To jest rodzaj gier taka coś w okienku jak dos i tam piszesz że idziesz w którąś stronę itp. :/


(Zna ktoś jakieś fajne gry bo właśnie szukałem jakiejś i trafiłem na tą stronę :P)

P.S. Jestem gościem ale nie ten co powyżej^^

majaga71 # 2007-09-09

Ok skoro to rodzaj gry, ale wygląda na to, że to skrót. W dodatku brzmi nieco z angielska - czasami gubię się i już nie wiem czy LITERAKI to polska gra; tyle tu zapożyczeń. CIAO

agamidae # 2007-10-20

hmmm może i pierwotnie skrót, ale skróty w swoim skrótowym brzmieniu wchodzą do języka jako normalne wyrazy. Na przykład: "Arkadia jest mudem" a nie "Arkadia jest to MUD". Że słowo pochodzi z angielskiego, to trzeba wycofać? Wycofajcie zatem też na przykład komputer:)
A co do argumentów typu: wprowadźcie też RPG, RTS! Nikt przecież nie powie, że gra w rts tylko w erteesa jakkolwiek głupio to nie wygląda napisane:)
Pozdrawiam wszystkich mudowiczów, a szczególnie akadyjczyków:)

~gosc # 2008-04-01

a propos wymowy: może i po angielsku wymawia się [mad], ale w Polsce nie spotkałem *nikogo* kto by tak mówił. Tylko i wyłącznie [mud], [muda], [mudem], [mudzie]

koalar # 2008-05-10

Poprawione.

~gosc # 2008-05-21

Hahaha, no to już jest lekkie przegięcie;]:

mud

dopuszczalne w grach

forma podstawowa:
mud (NOTs)
znaczenie: gra internetowa, w której nie ma dźwięku ani obrazu, a jedynie tekst, zwykle tocząca się w świecie fantasy; MUD
odmiany itp. >
MUD

niedopuszczalne w grach

forma podstawowa:
MUD +9
znaczenie: gra internetowa, w której nie ma dźwięku ani obrazu, a jedynie tekst, zwykle tocząca się w świecie fantasy; mud
odmiany itp. >

CZY to kpina? Pierwsze znaczenie - dopuszczalne drugie IDENTYCZNE niedopuszczalne... A tak btw czy to czasem nie jest nazwa własna? Nie wspominając już, że to skrót... Naprawdę żal mi was ludzie...

~gosc # 2009-03-08

absurd wyjasnienia tego slowa doprowadzil mnie do placzu. ze smiechu. to lepsze niz 'ęsi' i 'ben'.

annszum # 2009-05-16

skandal - i kpina z graczy

~gosc # 2009-05-27

To absurd!Ta gra zaczyna mnie otępiać.Czy ktoś czuwa nad tym słownikiem?

paladinus # 2009-06-28

Źródło mówi samo za siebie.
Wyraz mud występuje tak samo często jak zielone sowy...

kasqa123 # 2010-07-23

no wstyd jak nie wiem co, jedno podane tu znaczenie wyklucza drugie, mashroom może się wypowiesz?

rafix1995 # 2010-07-24

W piosence We Will Rock You" Freddy Mercury, czy też raczej Queen śpiewali "(...)Mud on your face, big disgrase" xD

~gosc # 2010-11-09

masakra, ale wymysł- "gra bez dźwięku"!!! weźcie!!!!

~gosc # 2014-08-22

RPG (skrótowiec z ang. rocket propelled grenade) – granatnik przeciwpancerny (dosł. granat o napędzie rakietowym)

~gosc # 2014-08-23

Nie ma obrazu? A tekst to nie obraz? :P
Definicja fatalna. Po co pisać "w której nie ma dźwięku ani obrazu" (jakby to było najważniejsze)? Tak jak już tu pisano, wystarczyłoby nadmienić, że jest to gra tekstowa...

~gosc # 2014-12-09

Przykładem może być gra Kolony na Atari ;-)

~gosc # 2017-02-01

MUD (akronim od Multi User Dungeon = podziemia wielu użytkowników) - wieloosobowa gra tekstowa online opierająca się na wirtualnym świecie opisanym kilkoma zdaniami, z którym gracz może wchodzić w interakcję za pomocą prostych komend

~gosc # 2022-08-18

Skoro mud jest dopuszczalne a MUD już nie, to zwracam uwagę, że w grach typu scrabble czy literaki występują tylko wersaliki. Na jakiej zatem podstawie zalicza się w tych grach MUD?


PROSIMY PISAĆ KRÓTKO I NA TEMAT

95079507 od końca