SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

op

dopuszczalne w grach (i)

op

środowiskowo: op-art, opart (kierunek w sztuce abstrakcyjnej wykorzystujący odpowiednie układy kolorów i form geometrycznych jako zjawiska optyczne dające wrażenie ruchu i wymiarowości)

-

op

dopuszczalne w grach (i)

op

skrótowo: operator (np. telekomunikacyjny, czatu)

-

OP

niedopuszczalne w grach (i)

OP

Ordo Praedicatorum, zakon dominikanów

POWIĄZANE HASŁA:


KOMENTARZE

_olaaa_ # 2003-02-01

czy ktoś może mi wytłumaczyć co to op? bo ja nie potrafiłam wytłumaczyć przeciwnikowi ;)

mashroom # 2003-02-01

potocznie od op-art kierunku w sztuce

~gosc435104 # 2003-02-03

to jest jeden wyraz czy dwa wyrazy? skoro jest "op" to dlaczego nie ma "art" w trzyliterowkach?

mashroom # 2003-02-03

poniewaz op jest to przyjety skrot a art nie mowimy o nim...

bura # 2003-02-09

nie dawno przerabialam material o op-arcie i moge Was zapewnic, ze nie ma zadnego durnego skrotu jak 'op'! kumacie???

mashroom # 2003-02-09

bura jak nei czytasz slownikow to sie nie wypowiadaj bo zwyczajnie gadasz pierdoly...

rodryg # 2003-02-09

nie ma "opa"
tego nie da się zadeklarować

meg # 2003-02-09

bo op ma w dopelniaczu: OPU a nie opa

dexa # 2003-03-06

a podobno nie ma skrótów...

~gosc # 2003-03-10

niektore skroty sa - na przyklad TS jest w literakach i nie wiem czy to od "TS Wis³a Kraków", czy od Tajnego Stowarzyszenia czy od Top Secret czy od jeszcze czegos...

mashroom # 2003-03-10

napisalem co to jest ts

zniewalajaca # 2003-04-26

kogo czego nie ma OPA ..... chyba - prawda?

mashroom # 2003-04-26

opu

~gosc # 2003-04-27

op moim zdaniem to skrót od chłop...zgoda?

mashroom # 2003-04-28

nie

sz_l # 2003-05-13

a moim zdaniem to jest skrót od operator...na ircu...op...dzasz opa..masz opa...takie takm

sz_l # 2003-05-13

aha i jest jeszcze coś takiego jak bez opie....nikt nie słyszł

eloonia # 2003-08-11

A w jakim słowniku to słówko istnieje samodzielnie?

gmmk # 2004-02-06

Tak - bardzo proszę o dodanie do słownika wszystkich potocznie używanych słów. W szczególności tych słów, których źródła użyć nie można.

mankomaniak # 2004-04-17

op? oń? Niedługo będę układał literki z zamkniętymi oczami i tak ułożę wyraz uznany tu jako DOPUSZCZALNY

~gosc # 2004-04-17

obawiam sie, ze ta taktyka sie nie sprawdzi:P

duch_10 # 2004-07-10

op to chyba wskoczyć na kogoś :)

~gosc # 2004-07-12

op = potocznie operator
:-)

rotelski # 2004-11-03

op to skrót od optical

~gosc # 2004-12-04

"opa!" wola dziecko jak chce na raczki :)

~gosc # 2004-12-04

"opa" ladnie brzmi :)

agnezia # 2005-01-12

duch_10, uśmiałam się setnie!! Hihi!

tenisista468 # 2005-02-12

op to skrót slowa operator nie wiecie??

bart_18 # 2005-03-15

uważam, że trzeba raz na zawsze zmienić ten słownik!!!! i to bez żadnych sprzeciwów!!!

haduken # 2005-03-27

Racja!!!!!
Ej tu są takie bzdurne wyrazy ze az wypaczają polski język

~gosc # 2005-03-27

Nie mniej niż twoja znajomość interpunkcji.

~gosc # 2005-03-27

Ciekawe, że wiele słów z tego słownika wywołuje tak gwałtowne reakcje. Widać coś jest na rzeczy. Niedługo w dwu- i trzyliterówkach będą wszelkie możliwe kombinacje jakie tylko sobie można wymyślić. Tylko zapuścić dwuznakowe permutacje na zbiorze polskich liter i proszę jaki "bogaty" słownik. A jak dorzucimy trzyliterówki, to już świat i ludzie.
Rzyć, nie umierać.

~gosc # 2005-08-22

kto uzywa w jezyku potocznym podobnych wyrazow...? ktos poza autorami slownika kurnikowego ?

~gosc # 2005-08-22

ja używam

~gosc # 2005-08-23

ja też

~gosc # 2005-08-26

To mi pomogliście. Dzięki.

~gosc # 2005-11-05

Op to skrót od wyrazu optical zaporzyczonego z jezyka angielskiego!!!Właśnie przerabiam sztuke Op-Artu i w pelni nazwa ta brzmi Optical Art!!Wiec nei wiem o co sie kłócicie!!Znalazlam sie tu przez przypadek szukajac czegos o Op-Arcie na Google wiec skoro mi wyskoczyla ta stronka to zanczy ze to na 100% skrót od Op-Artu!!

~gosc # 2005-11-27

Dlaczego więc nie ma słowa ART ?

starydywan # 2005-11-30

ja bym wniosl postulat o pdzial gry na permutacje dwuliterowe i reszte i wtedy milosniczki op ow i ag ow i innych nie widomo czego bedo uchchane a reszta spoleczenstwa bedzie grala na normalnych zadadach

~gosc # 2006-01-23

OP, Ordo Praedicatorum, Dominikanie

~gosc # 2006-02-25

potocznie op-art

fokabazooka # 2006-02-26

jestem historykiem sztuki i pierwsze slysze o opie. tez nie slyszalam zeby zagadnienia z zakresu sztuki byly tak czesto poruszane, aby tworzyly sie dla nich jakies potoczne formy....

~gosc # 2006-02-26

Bzdety, farmazony, banialuki, ecie-pecie, o co chodzi? Grajcie kurde w te literaki -" kartami" lub "pionkami" sa rozne slowa okreslone w SA i takie sa reguly tej gry! Nie podoba sie, to grajcie w statki, kulki albo bambuko.

mooha # 2006-04-02

jestem podobnego zdania jak kilku moich poprzedników, scrabble, bo stąd się wzięły literaki, opieraly się na jednej z wazniejszych reguł- ze nie mozna w niej uzywac skrótów!! taka gra jest bez sensu, bo to chodzi o to żeby wytężyć troszkę umysł a nie zapychać grę dwuliterowymi słówkami, poza tym jak widać jest wiele sprzeczek o skróty, nie ma jasnego wytłumaczenia wielu z nich. według mnie skróty w literakach powinny być niedopuszczalne..

~gosc # 2006-05-27

a może to skrót od opusu:) walc a-mol,op. 34, nr 2 Fryderyka Chopina

evelcia1234 # 2006-07-31

juz bez przesady!!!!!!

phoenix_pl # 2006-08-14

Dla mnie op może być, ale DUŻYMU literami. OP-a to na czacie spotkacie najczęściej. Dziwię się czemu nie ma art przecież każdy redaktor szczególnie w necie nie raz pisał arta czyli artykuł. Jest to slangowe określnie i go TU NIEM? A jakiś tam op jest. A w ogóle Op-art może i istnieje nie wiem ale ze skrótu jakim jest op-art jak można jeszcze większy skrót robić to nie wiem :D

puzzelek # 2006-09-19

a ja jak podrzucam do góry moją bratanicę to mówię do niej OP bo do góry ona nie powtórzy:)

jatka # 2006-10-27

no własnie skrót, podobno skrótów się nie stosuje...

expelliarmus # 2006-12-03

Zaiste, ciekawy słownik: podaje że słowa "op" nie ma, ale w prawym górnym rogu okna gry to słowo już istnieje...

Wrócę tu do odgrzewanej multum już razy dyskusji - jaki jest sens polegania wyłącznie na słowniku PWN-owskim, bez odrobiny pomyślunku? Wiadomo, że nawet w słowniku nie wszystkie słowa języka się znajdą. Bo ludzie są omylni i zapominają, albo po prostu nie znają pewnych słów w języku funkcjonujących.

Pomijam już fakt, że polonistyka i językoznawstwo polskie jest - zarówno w podejściu do języka i zasad nim kierujących jak i w samej nauce światowej zacofane o blisko trzy epoki (około 50 lat).

Pozdrawiam serdecznie.

koalar # 2006-12-03

Zanim zaczniesz odgrzewać kotlety sojowe, sprawdź dobrze, jak powstaje ten słownik jeśli chodzi o słowa dopuszczalne w grach słownych:
http://www.kurnik.pl/slownik/dp.phtml

anoli16 # 2007-01-16

jakoś inne słowa, które powinny być dopuszczajne nie są a takie coś jest.............dziwne

kotecqq # 2007-02-02

o m g moze to tez dodamy co?? takie slowa i taka gra kojarzy mi sie z puzzlami kubusia puchatka...tragedia

niusia321 # 2007-02-05

Zgadzam sie z phoenix_pl op-art pochodzi od ang.optical art a więc juz jest to swego rodzaju skrót.Wyraźnie widać ze autorzy slownika nie liczą się z opinią ,moim zdaniem sluszną,większości .

greenpoint # 2007-02-06

a konkretnie z jaką opinią i jakiej większości?

sexy_back69 # 2007-02-21

op to jest przelozony w prawoslawnym kosciele

drska # 2007-03-19

Czy moze mi ktoś wyjaśnić skrót NDM???

drska # 2007-03-19

sexsy back69 - pop a nie op

szayel # 2007-04-06

op jest to art jeszcze dodajcie to będę happy

qdlatyxes # 2007-07-07

"Pomijam już fakt, że polonistyka i językoznawstwo polskie jest - zarówno w podejściu do języka i zasad nim kierujących jak i w samej nauce światowej zacofane o blisko trzy epoki (około 50 lat)" - drogi Expelllarmusie, "zaiste" to co napisałeś jest widocznie aksjomatem, bo uargumentować nie raczyłeś.

Co do wyrazu "op" nie mam zastrzeżeń, sprawdziłem, spełnia zasady dopuszczalności.

nadlaska # 2007-10-17

jestem artystka, siedze w sztuce od dawna, znam sie, chodze, czytam, nie slyszalam ani o opie-arcie ani nie ogladalam opu-artu. nie ma takich odmian. to slowo to naduzycie i powinno byc wykreslone ze slownika

koalar # 2007-10-17

Ale tu nie ma słowa "op-art" odmienianego "opu-arcie", "opie-arcie", a jest "op" odmieniany "opu", "opie" (np. Co ty wiesz o opie?).
A że nie spotkałaś się z tym słowem, to nie dziwota, patrząc z jakiego słownika poprawnej polszczyzny pochodzi.

~gosc # 2007-10-17

W słowniku nie znalazłam, op bez artu wiec chyba nie może istnieć samodzielnie, a poza tym obcojezycznych słów nie wolno uzywać.Takie wykorzystywanie dziwacznych dwuliterówek,czyni tą grę,specjalnością dla ludzi o dobrej pamięci,wzrokowej czy innej nie koniecznie inteligentnych

~gosc # 2007-10-17

Skoro nie znalazłaś, to znaczy, że nie umiesz korzystać z rubryki 'Występowanie'. Skoro wygłaszasz jakieś rewelacje o nieużywaniu obcojęzycznych słów, to wypadałoby podać źródło tych informacji. Oraz naprawić wreszcie te szwankujące spacje i przecinki.

zjawasenna # 2007-10-19

Op to np Opus 1 :-) Pozdrawiam

potym # 2007-10-23

wraz op jako samodzielny nie występuje w żadnym słowniku i powinien być jak najszybciej usunięty zlisty

meg # 2007-10-23

a sprawdzałeś w słowniku podanym pod słowem w rubryce: występowanie?

asia345 # 2008-02-11

OP ! Nie powinno być.

~gosc # 2008-02-12

Ordo Praedicatorum. Chodzi o kaznodziejów.

kaminka # 2008-03-12

op - operator czatu ;D

nelly7 # 2008-06-16

PROSZĘ MI WYJAŚNIĆ JEDNĄ RZECZ: czy w tym słowniku są skróty jeśli tak, to dlaczego podczas gry gdy ułożyłam skrót LED mi nie zaliczył. Dioda typu LED!!

ola01101991 # 2008-11-21

~gosc napisał: "Ciekawe, że wiele słów z tego słownika wywołuje tak gwałtowne reakcje. Widać coś jest na rzeczy. Niedługo w dwu- i trzyliterówkach będą wszelkie możliwe kombinacje jakie tylko sobie można wymyślić. Tylko zapuścić dwuznakowe permutacje na zbiorze polskich liter i proszę jaki "bogaty" słownik. A jak dorzucimy trzyliterówki, to już świat i ludzie.
Rzyć, nie umierać." Zwróćcie uwagę na jego interpretację słowa żyć
Ale mi się śmiać chce :D

donotfreeze # 2009-01-07

'op-ierdolić' to o to chodzi?

czarnusik # 2009-04-03

TO JEST POP-ART
a nie jakis opart :(

mjhhcvj # 2009-04-03

Są dwa terminy op-art i pop-art!!!!!!!! pop-art-prąd artystyczny w sztuce po II wojnie światowej, wywodzący się z ekspresjonizmu abstrakcyjnego. a op-art, tak jak wyzej wyjasnione:)

~gosc # 2009-05-07

A JA WAM POWIEM TAK - TEN SŁOWNIK JEST TOTALNIE DO KITUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU

NAPRAWDE! DOPOKI NIE ZACZELAM GRAC W LITERAKI NAWET NIE WIEDZIALAM, ZE TAKIE GLUPIE SLOWA SA W JEZYKU POLSKIM,

magdaaustria # 2009-05-26

Wielu ludzi ma rację. to trochę nie fair, co się ''dzieje w tym słowniku''. Bo dlaczego są właśnie słowa tego typu? Czasem jak gram to sama się dziwię, np jak układam loża, to mi nie zatwierdza :/ w cały świat ten słownik jest

niuchanna # 2009-09-07

prosze o podanie jakiegokolwiek cytatu z literatury, gdzie 'srodowiskowo' uzywa sie slowa 'OP' na okreslenie op-artu. DZIĘKUJĘ.

~gosc # 2009-10-02

Samodzielnie to słowo nie istnieje, tylko w połączeniu z '-art', więc nie wiem co ono tu robi. :/

zoltypies # 2009-12-10

zgadzam się. tak kontrowersyjne słowa powinny być opatrzone chociaż jednym cytatem poza słownikiem. Autor słownika też może czasem strzelić babola i my mamy cierpieć za jego głupotę? Jeśli ktoś mi pokaże chociaż jeden tekst o sztuce w którym zamiast op-art używa się skróconej formy "op" - nie będę miał wątpliwości. Ale jestem spokojny, że nie znajdzie, bo, po 1. koalar raczej nie zagląda do książek o historii sztuki, a po 2. taki skrót zwyczajnie nie jest używany

zoltypies # 2009-12-10

poniosło mnie, pardon za pojazd. ale po prostu nikt, kto się zajmuje sztuką nie użyje takiego dziwolągowego skrótu. można się bronić, że jest w słowniku, ale to przykre, że autorowi słownika się tak pokiełbasiło i psuje nam grę

zolza1222 # 2010-04-20

jest op, jest ęsi ale okąp nie ma, a może w jest ukąp? Bo niby dlaczego nie.

~gosc # 2010-07-06

w słowniku (takim papierowym) napisali, że op-art jest skrótem od angielskiego "optical art", więc pytam: "Op" jest skrótem od skrótu?

~gosc # 2010-07-14

Dlaczego większości tak trudno zrozumieć, że występują tu słowa, które mają potwierdzenie w Słowniku Języka Polskiego? Próbujecie być mądrzejsi od osób, które SJP tworzą?

~gosc # 2010-09-27

OP - Overpower

~gosc # 2010-12-01

op-art?
Masz na myśli POP-art?

poklika # 2011-05-09

dlaczego jest op z wyrażenia połączonego myślnikiem nie ma feng od feng shui?!?!

~gosc # 2011-07-20

nie ma opa pokoju na kurniku na przyklad a nie opu

~gosc # 2011-11-05

Dzieci można wziąć na "opa" czyli na ręce :-)

~gosc # 2013-07-02

W innych takich przypadkach jest, że to "część wyrażenia". Do doopy ten słownik

~gosc # 2013-09-01

cytuję z "zasad gry" : Za poprawne uważa się wszystkie słowa występujące w słownikach ortograficznych, języka polskiego, poprawnej polszczyzny bądź wyrazów obcych i ich wszystkie prawidłowe formy gramatyczne (odmiany), z wyjątkiem słów zaczynających się wielką literą, skrótów i słów z łącznikiem lub apostrofem ". Jak to skomentujesz, greenpoint?

~gosc # 2013-09-01

a którego konkretnie fragmentu nie zrozumiałeś, gościu?

~gosc # 2013-09-19

op nie występuje samodzielnie i pisze się z łącznikiem.

~gosc # 2014-07-17

Banialuki tyle warte jak co autorzy tego słownika. Proponuję abyśmy np. uzywali w słowniku wszystkie sylaby jako oddzielnąć słownikową np. paliwo. Dzielmy na "pa", "li" i "wo" i już polski język bogatszy będzie o dwa wyrazy!!!!

~gosc # 2014-07-17

Jeśli już, to o jeden wyraz. Z trzech podanych tylko wo nie istnieje.

~gosc # 2015-04-03

Słownik jest sztucznie naciągany i niekonsekwentny, by ci nie myślący mogli pozatykać krzyżówkę dwu- trzy-literowcami tworząc "schodki" na premiach. W ten sposób wygrywają ci wytrenowani po kilkutysiecznych grach a nie myślący z dużym zasobem słownictwa w głowie, lub ci co w czasie gry mają słownik w drugim koputerze właczony. A krzyżówki są nudne aż do bólu. Kiedyś Stanisław Lem przypadkowo wszedł na ten portal stwierdził coś wysoce niekorzystnego o poziomie intelektualnym tu grających (nie będę cytować).

~gosc # 2015-04-03

E tam, nie pękaj, zacytuj, co Lem takiego powiedział. Nie bądź cienias :P

~gosc # 2017-01-24

No wszystko fajnie, ale gdzie tu jest biernik?
kogo czego - opa
Jak dopuszczacie odmianę, no to dopuśćcie

~gosc # 2017-01-24

w którym języku biernik odpowiada na pytanie kogo, czego?

~gosc # 2018-12-29

Stosujecie rozwiązania siłowe? mashroom # 2003-02-03
"ponieważ op jest to przyjęty skrót a art nie mówimy o nim..." OP przyjęty skrót? Siłowo, bez ZDS!? Bo tak chcecie? Toć to ewidentnie pierwszy człon niepodzielnego wyrazu! Idąc tym tropem otrzymamy futu, bo futuryzm?
arcy - niedopuszczalne w grach, choć poniżej jest tłumaczenie znaczenia tego słowa...
dawniej:
1. bardzo, szczególnie, ogromnie;
2. bardzo dobrze, znakomicie
Jest OP a nie ma ARCY ... Doskonale!

~gosc # 2020-04-13

OP - original poster. OP to pedał

~gosc # 2020-04-20

Słownik poprawnej polszczyzny - PWN 1994, 1995, 1996, 1997, 1998 - W. Doroszewski
Słownik języka polskiego - PWN 1958-1969 - W. Doroszewski (ndpl)
Co znaczy ndpl?