SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

Rommel

niedopuszczalne w grach (i)

Rommel

nazwisko

POWIĄZANE HASŁA:


KOMENTARZE

przekorny # 2016-11-03

rzadko, ale jednak używana forma "Rommela" (te feldmarszałki sprawiają kłopoty =))

mirnal # 2016-11-03

Rommel, Rómmel i Model mają utracone E, więc używanie form z E jest niesłownikowe (sjp), pod. jak Newada.

przekorny # 2016-11-03

Jeszcze raz:
Skąd twe niezachwiane przekonanie, że jedyną słuszną formą jest "Modla/Modlu" (może masz jakowyś słownik, w którym to nazwisko jest odnotowane)? Z moich obserwacji (literatura, film, no i internet) wynika, iż raczej częściej pisze/mówi się o feldmarszałku Modelu niż o Modlu.

~gosc # 2016-11-03

Ogólna zasada jest tu (ale pewnie już ją widziałeś):
http://sjp.pwn.pl/zasady/252-67-2-Zakonczenie-el-zawiera-e-ruchome;629628.html
Może wszyscy są niedoukami i źle odmieniają? A może "Model" nie jest niemieckim nazwiskiem?
W Google Books 5 wyników dla "Waltera Modela", 2 dla "Waltera Modla". Coś mało tych wyników, by wydawać werdykty nt. poprawności jednej bądź drugiej formy.

przekorny # 2016-11-03

>> W Google Books 5 wyników dla "Waltera Modela", 2 dla "Waltera Modla".
Zaś dla "feldmarszałka Modla" - 0, a dla "feldmarszałka Modela" - 7. Też mało wyników, ale w przypadku tego nazwiska szukanie jest utrudnione.
>> Coś mało tych wyników, by wydawać werdykty nt. poprawności jednej bądź drugiej formy.
Ja ich nie wydaję.

mirnal # 2016-11-04

Nie, ja popieram formę Modela, ale właśnie kilka lat temu cała dyskusja wzięła się z mojego zaskoczenia formą Modla, więc ten temat już dawno zgłaszałem na różnych forach dysk. i część broniła słowników (Modla), zaś druga część broniła rozsądku (Modela). To samy mamy przecież z NeW/Vadą.
"Coś mało tych wyników, by wydawać werdykty nt. poprawności jednej bądź drugiej formy" - czy słowniki mamy tworzyć na podstawie liczby wystąpień w internecie?

~gosc # 2016-11-04

** (...) część broniła słowników (Modla), zaś druga część broniła rozsądku (Modela). **

Jakich to słowników oni bronili? Bo jeżeli mowa tu tylko o ogólnej zasadzie, to od niej są odstępstwa. Nadto nie zgadzam się na takie postawienie sprawy, że obrona formy Modela, to bronienie rozsądku, mimo że nic przeciwko jej nie mam.

** To samy mamy przecież z NeW/Vadą. **

Sans rime ni raison (têtu comme un âne).

** czy słowniki mamy tworzyć na podstawie liczby wystąpień w internecie? **

Nie do końca na podstawie liczby wystąpień w internecie, ale jesteś bliski poznania prawdy, jak się tworzy słowniki :).

PS: Ponieważ interesuję się II wojną światową i m.in. przeczytałem sporo książek na jej temat, to potwierdzam obserwacje Przekornego.

mirnal # 2016-11-04

Chodzi mi o to, że kiedy parę lat temu spotkałem formę "Modla*", to byłem zaskoczony. co widząc "Nevada" - okazało się, że są to obowiązujące słownikowe postacie. I to mnie po prostu nurtuje (brak słownikowych form "Modela, Nawada*"). Nie poruszam wcale częstości wystąpień, bo przecież na ich podstawie nie są układane słowniki.

* -edytor podkreśla na czerwono

~gosc # 2018-09-14

przekorny # 2016-11-03

Jeszcze raz:
Skąd twe niezachwiane przekonanie, że jedyną słuszną formą jest "Modla/Modlu" (może masz jakowyś słownik, w którym to nazwisko jest odnotowane)? Z moich obserwacji (literatura, film, no i internet) wynika, iż raczej częściej pisze/mówi się o feldmarszałku Modelu niż o Modlu.

popieram!

mirnal # 2019-01-04

Juliusz Rómmel vel Rummel (1881-1967) – pułkownik artylerii konnej Armii Imperium Rosyjskiego, generał dywizji Wojska Polskiego.
Erwin Rommel (1891 - 1944) – niemiecki feldmarszałek.
Dwaj dowódcy o podobnych nazwiskach (na Zachodzie pisanych jednakowo) i o identycznym schemacie deklinacyjnym. Walczący po przeciwnych stronach (Polska - Niemcy).


PROSIMY PISAĆ KRÓTKO I NA TEMAT

92389238 od końca