SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

si

dopuszczalne w grach (i)

si

[czytaj: s-i] siódma sylaba solmizacyjna

-

si

dopuszczalne w grach (i)

si

dawny zaimek przymiotny, dziś w znaczeniu: ów, ten, tamten

-

Si

niedopuszczalne w grach (i)

Si

symbol krzemu, pierwiastka chemicznego

-

SI

niedopuszczalne w grach (i)

SI

[czytaj: es-I] skrót od:
1. Système international d'unités - Międzynarodowy Układ Jednostek Miar;
2. Societas Iesu - Towarzystwo Jezusowe (TJ), zakon jezuitów;
3. sensory integration - integracja sensoryczna

POWIĄZANE HASŁA:


KOMENTARZE

mashroom # 2003-02-26

jest to przymiotnik...(SI-podstawowa forma czyli dawny ów, tamten; ONE-SIE on SI ona SIA itd)

orzoza # 2003-03-02

do siego roku:)

k # 2003-03-09

dotychczasowe komentarze nie wyjasniaja moich watpliwosci - prosze o wiecej

mashroom # 2003-03-09

przeczytaj moj dokladnie wszystko wyjasnilem...

~gosc # 2003-03-09

si to również jest nazwa nuty (do, re, mi, fa, sol, la, si) :)

silence93 # 2003-05-13

si..miechu warte to...zwariować można,siego rozumiem,reszty nie..i chyba nie zmienię zdania..najbardziej mnie bawi to sia sią..;)

~gosc # 2003-07-06

mash jak to przymiotnik to dlaczego nie ma niesi, niesią itd?

taniocebula # 2003-07-26

autor: k data: 2003-03-09 14:29:24
dotychczasowe komentarze nie wyjasniaja moich watpliwosci - prosze o wiecej

autor: mashroom data: 2003-03-09 16:10:52
przeczytaj moj dokladnie wszystko wyjasnilem

otóż, nic nie wyjaśniłeś

misiu_w_kapeluszu # 2003-07-26

Nie zgodzę się z opinią Mashrooma, jakoby słowo "si" miało być przymiotnikiem.
Otóż, podobnie jak słowa "ów" czy "tamten", jest to ZAIMEK PRZYMIOTNY.
A jest to pewna różnica, gdyż zaimki przymiotne występują w funkcji przymiotnika i odpowiadają na jego pytania.
To przy okazji rozwieje wątpliwości co do pisowni "si" łącznie ze słowem "nie", ponieważ "nie" z zaimkami przymiotnymi piszemy ZAWSZE rozdzielnie.
c[:-D

occult_soul # 2003-07-31

SI-uklad jednostek miar

wellka # 2003-07-31

jeżeli słowo si jest dopuszczone do gry to dlaczego nie ma innych słów kture mają jakiś sens a nie są do puszczone do gry

jacekq # 2003-09-08

"do siego roku" oznacza "do tamtego, przyszłego roku", a si jest mianownikiem zaimka, a że używane jest tylko w tym zwrocie frazeologicznym, to nieuki rozmaite mają z tym problem i wolą wyklinać na autorów słowników, zamiast sobie poczytać - i to jest w zasadzie odpowiedź na wszystkie komentarze w stylu "kto to wymyślił" i "nie ma takiego słowa"!

jacekq # 2003-09-08

a jeszcze co to jest "Si"? Symbol pierwiastka zwanego krzem zdaje się, zatem nie jest to skrót!

~gosc # 2004-07-25

a mnie sie wydaje ze czy bedziemy o tym dyskutowac czy nie te slowa i tak beda do gry dopuszczane

arturszc # 2004-09-01

Do re mi fa sol la si do!!!!!

czesiu15 # 2004-09-20

To czemu jest SI jako symbol pierwiastk, a nie ma np MN, AG?

czesiu15 # 2004-09-20

Aaa nie doczytałem :d To jest jako nuta :D

~gosc # 2004-09-20

Czechu, Mn i Ag też są:P

turba # 2004-09-21

si, signore :)

koalar # 2005-03-30

Misia proszę o osunięcie średnika ze znaczenia słowa "si" (jako zaimka).

alex08 # 2005-04-17

Na "si" można pisać nazwiska swoich rodzin np. Sibilski.

misiek__sz # 2005-05-07

Wg mnie dawny to teraz nie używany a sie nie jest używanym zaimkiem...
w takim razie może zaczniemy też używać słów , których używa się na wsi np. zrobim, zgolim, pociejewo????
si zgadzam się jest coś takiego, ale sie!!!!
mamy XXI wiek, a nie XVIII, wiecie??
należy uaktualnić słownik...

gru_bas14 # 2005-05-15

Dawny to już nie używany!!!
Misiek ma racje!!!

radadplo # 2005-06-15

to śmieszne, że "sia sią sich sie siemu sim simi" wstępują w słowniku kurnika. proponuję pokazać to jakiemuś językoznawcy/poloniście, ciekawe czy będzie w stanie rozszyfrować znaczenie. pozatym prosiłbym o źródło, słowniki czy coś takiego. A nie o postawę jest w słowniku kurnika to znaczy, że jest, bo to prowadzi do absurdów. Drukuję sobie dwu i trój literówki i mogę grać, jestem gościu tak? Myślę, że wiele osób to frustruje. Stosuje się wyrazy, których w życiu codziennym albo i nawet od święta się nie używa. Pozdrawiam

radadplo # 2005-06-15

mam nadzieję, że ktoś oprócz sfrustrowanych graczy:)czyta te komentarze. Sie wie co?:-)

~gosc # 2005-06-15

radadplo to pokaż to wreszcie jakiemuś językoznawcy/poloniście, który się uśmieje i my się wtedy uśmiejemy. a źródła to sobie leniuszku poszukaj w papierowych słownikach albo w necie

koalar # 2005-06-22

Przy wyrazie "si" (zaimek) znajduje się info "ndm", tymczasem odmiana jest, tylko dopisana ręcznie.

koalar # 2005-06-22

Do Greena (prosił): zła kolejność słów, najpierw są tu ndpl.

~gosc # 2005-12-31

do siego

~gosc # 2006-01-07

ktos czyta :)
wlasnie szukalam na necie znaczenia "do siego roku"

:)

malinka4 # 2006-04-03

układ si

jaca555 # 2006-06-15

chyba brakuje zaprzeczenia: niesi, niesią, niesimi itd.

djkoalar # 2006-06-15

Nie, to zaimek.

bling_bling # 2006-08-09

po hiszpańsku tak :)

~gosc # 2006-12-15

hejka powinno być pokazane nuty aby wiedzieś która jest za koleia a takto to spoko!@=)

zwiewka5 # 2007-05-03

każdy z nas robi siiii!

ataw # 2007-07-29

Dzieci małe mówią si jak coś jest gorące :P

endless # 2007-10-07

dziwne to jest, jesli cos takiego bylo to tego juz sie nie uzywa... nie mozna tego zaliczyc do przestazalych slow ktore nie sa dopuszczalne w grze?

ordo96 # 2007-11-25

si-tak po
wlosku

anles # 2008-01-12

w tym roku będziemy świętować V rocznicę kurnikowej debaty nad zasadnością wpisywania "ĘSI" i "SI" w kurnikowych potyczkach!
Rzeczywście, PROBLEM JEST POWAŻNY!
Skoro obecność ĘSI jest mocno udokumentowana ( to nie żadne tam 3/4 gęsi :) tylko zwerbalizowana potrzeba fizjologiczna dziecka ) to należy poważniej potraktowac propozycję wprowadzenia SII, SIII lub SIIII ( w zależności od siły parcia ).
O ile ĘSI przyjmiemy za formę "hard" lub "long", to SII mogłoby być uznane za formę "soft" lub "short" potrzeby fizjologicznej dziecka.
O ile SIE się ma dobrze, SIE wie jak się nie spakudzić:)
Pozdrowienia !

~gosc # 2008-02-13

A jak ktos wpisze do slownika QWERTY i poda sie, ze to rodzaj klawiatury, to co? ;) Skoro bedzie w slowniku, to mozna bedzie spokojnie uzywac w grze ;)

~gosc # 2008-02-13

jasne, zwłaszcza z tym Q na początku

dziolniedzia # 2008-12-26

si to gorące w języku dzieci :))))

donotfreeze # 2009-01-07

Może oprócz słów używanych przez dzieci słownik powinien zawierać również słowa używane przez ludzi po wylewie, z chorobą Alzhaimera, z ciężkimi przypadkami zespołu Downa, z miejscowym znieczuleniem dziąseł oraz oraz przez osoby naje*ane jak szpadel?

oocczzkkoo # 2009-08-10

do malych dzieci mowi sie to si czyli to gorące ;P

~gosc # 2009-09-10

radadplo # 2005-06-15
"to śmieszne, że "sia sią sich sie siemu sim simi" wstępują w słowniku kurnika. proponuję pokazać to jakiemuś językoznawcy/poloniście, ciekawe czy będzie w stanie rozszyfrować znaczenie."
Jeżeli ten (lub si/ów) wzmieniony przez Ciebie polonista rzeczywiście ukończył studia, a nie tylko nabył dyplom na bazarku, to bez wątpienia w stanie będzie!
O językoznawcy wspominać już nie warto, językoznawca bowiem z konieczności zawodowej śledzi rozwój języka na przestrzeni dziejów, porównywając go z rozwojem innych, pokrewnych, będzie więc "w stanie" tym bardziej!
Kłaniam się, lecz nie za nisko.

~gosc # 2009-10-22

Czy ktoś powie jaki jest skrót do SI??!!
Do:sol(g),la(a),SI....??!

kikidynka # 2009-12-23

tak PO WŁOSKU:)

~gosc # 2009-12-25

niedopuszczalne w grach a na literakach w kurniku jest :/ zaaal

dinusek # 2009-12-31

a układ SI w fizyce?

~gosc # 2011-09-25

tak po hiszpansku a nie wlosku..

bartek1998 # 2012-01-29

Mam male pytanie. Dlaczego niektore nazwy pierwiastkow chemicznych sa dopuszczalne (np. Ra, Si) a niektore nie
(np. Ra). Jest to dosc dziwne jak juz jest kilka pierwiaskow to powinna byc cala tablica do uzycia.

~gosc # 2012-01-29

dość dziwne jest przede wszystkim to, że umiesz pisać (niezbyt biegle co prawda), a nie umiesz czytać.

~gosc # 2014-01-28

Si pochodzi od słowa gęsi :
4/4 = gęsi
3/4 = ęsi
2/4 = si
1/4 = i

mirnal # 2017-12-26

W -
Układ SI został oficjalnie przyjęty przez wszystkie kraje świata z wyjątkiem Stanów Zjednoczonych, Liberii i Mjanmy; w Polsce układ SI obowiązuje od 1966.

~gosc # 2021-06-17

Sztuczna inteligencja

~gosc # 2023-04-27

Skrót od "sztuczna inteligencja", moim zdaniem zbyt rzadko używany w porównaniu do angielskiego "AI".


PROSIMY PISAĆ KRÓTKO I NA TEMAT

63816381 od końca