SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

ufo

dopuszczalne w grach (i)

ufo

1. pojazd z obcej planety; UFO, NOL, latający talerz;
2. potocznie: ktoś, nieprzystający zachowaniem do ogólnie przyjętych wzorców; dziwak, ekscentryk;
3. środowiskowo: pochodna amfetaminy, mocniejsza wersja ekstazy

-

UFO

niedopuszczalne w grach (i)

UFO

skrót od: Unidentified Flying Object - niezidentyfikowany obiekt latający; NOL

-

Ufo

niedopuszczalne w grach (i)

Ufa

1. miasto w Rosji;
2. rzeka w Rosji


KOMENTARZE

irek_katowice # 2002-12-31

skrotow niemozna ?

mashroom # 2002-12-31

nie jest to skrot angielski

mashroom # 2003-01-01

mialem na mysli: nie, jest to skrot angielski :)

salomonica # 2003-01-21

To jest skrot angielski (tzn. pochodzi z jezyka angielskiego) ale chyba wystarczajaco powszechny aby go wlaczyc do slownika, zwlaszcza jezeli akceptuje on slowa typu wow, hot, dog, etc.?

salomonica # 2003-01-21

Skoro Slownik Ortograficzny Jezyka Polskiego PWN, wraz z zasadami pisowni i interpunkcji zawiera takie slowo to czy nie jest ono poprawne?

dawidryba # 2003-01-27

normalnie bzdura żeby nie akceptować słowa ufo

mashroom # 2003-01-27

wyraz jest skrotem z obcego jezyka...

dexa # 2003-03-19

dog to chyba rasa psa nie wiem co to ma wspólnego ze skrótami...

~gosc # 2003-03-20

ufo - niezidentyfikowany obiekt latający; nierozpoznany obiekt przeważnie w kształcie spodka lub talerza zdolny do przemieszczania się z ogromną prędkością, który jest zazwyczaj uznawany za statek kosmiczny z innej planety; latający talerz.

Hasło opracowano na podstawie Słownika Wyrazów Obcych Wydawnictwa Europa, pod redakcją naukową prof. Ireny Kamińskiej-Szmaj, autorzy: Mirosław Jarosz i zespół. ISBN 83-87977-08-X. Rok wydania 2001.

~gosc # 2003-03-29

a mozna odmieniac ? np. to ufo - tym ufom?

hencerbin # 2003-03-31

ej ale UFO jest SKRÓTEM!!! Undefinied Flying Object chyba... a skrótów nei ma podobno...

~gosc # 2003-03-31

cfalek dzieki za dodanie słowa ufo :)))))))
uff wreszcie jest w slowniku ufo:))))))

~gosc # 2003-04-01

Nam tutaj juz nikt nie UFO...

mistrzyczek # 2003-04-15

wyrzuccie to natychmiast!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

przepowiednia # 2003-05-01

salomonica,god to rasa psa a nie część od hot - doga;-).

przepowiednia # 2003-05-01

Unidentified Flying Object - hen_cerbin,ale masz rację.Jest to skrót i nie powinno go być w słowniku.

~gosc # 2003-05-07

fakt, literki mi poprzestawiało... ale UFO to skrót (jak jest ufo to i "pkp" czy "pks" też powinny być...)

hencerbin # 2003-05-07

ostatni komentarz mój, nei wiem czemu jako gość mnei pokazało...

ohenryk # 2003-05-11

Słowo pochodzi z gwary śląskiej
np.Sląsk Ufo Partii

dragoness # 2003-05-20

o_henryk - nie ma to jak poczucie humoru :)))) a na marginesie re kontrowersji slowa: przeciez ten tutejszy slownik to kompletnie wolna amerykanka, wiec po co dywagowac...

msconfig # 2003-05-20

OFO to narkotyk przecież jest :)

msconfig # 2003-05-20

UFO

yedyna # 2003-05-22

Unidentified Flying Object (UFO)..ech jeszcze niedawno nie było a dzis szczerze sie zdziwiłam...jest, teraz to ja juz nie wiem czy znam zasady tej gry bo myslałam ze skróty są niedopuszczalne...tak bym chciała za Wami nadązyc :)

~gosc # 2003-05-25

a czemu nie ma NOL? ;)

~gosc935253 # 2003-05-25

co za kretynizm

~gosc935253 # 2003-05-25

skoro angielski uzywamy to trzeba dodac fuck

m_a_x_i_m_u_s # 2003-05-27

Wyrzucić UFO!!! To skrót!!! A jeśli nie to dodać też GIF. GIFy to obrazki w formacie GIF. :)

krzysiekwoj # 2003-06-03

w scrabble nie ma czegoś takiego

robret # 2003-07-07

jesli jest UFO to ja chce NOL

akademia_policyjna # 2003-07-20

No co jest chłopaki i dziewczyny - nie wiecie co to jest UFO? Z tym słowem spotkałem się już w dzieciństwie. :-)

yrogerg # 2003-07-24

UFO znaczy u.. fly object niezidentyfikowany obiekt latający jest to skrót ufoludek np. jest dopuszczalny bo to nie skrot ale ufo???

juzek_stalin # 2003-08-24

UFO to skrót ale tylko po angielsku, bo angielskie jest jego rozwinięcie. Po przeniesieniu do j. polskiego przestaje być skrótem a zaczyna - słowem na określenie spodka. Na podobnej zasadzie jest chyba dopuszczalne aids

misiu_w_kapeluszu # 2003-08-24

aids i ufo to akronimy, więc spełniają ZDS:))

341 # 2003-09-06

Ufo to skrót jeśli to jest to dlaczego nie ma innych skrótów????????

rzaruwa # 2003-09-07

to jest skrot od udenyfinde fly object

cfalek # 2003-09-07

no i wszystko jasne...;)

nitula # 2003-09-07

udenyfinde? Litości!!!!!!!

mashroom # 2003-09-07

czego się spodziewać po rzaruwie ;)

~gosc # 2003-09-20

z tymi skrótami trzeba zrobić porządek - skoro jest kabekaes ( krótki bojowy karabin sportowy )to powinien być również kabekaaka ( krótki bojowy karabin automatyczny kałasznikowa )i jeśli jest pekaes to dlaczego nie ma pekape??

jakec # 2003-09-20

Czy Wy naprawdę nie czytacie zasad dopuszczalności słów?
Źródłami słów dopuszczonych do gry są:
słowniki języka polskiego,
słowniki wyrazów obcych,
słowniki poprawnej polszczyzny,
słowniki ortograficzne
I w którymś z tych źródeł wymienione jest UFO jako słowow "normalne", a nie jako skrót. I Również jest kabekaes, i jest pegeer... Ale słowniki nie zawierają wszystkich skrótów i dlatego nie ma pekape i pezetper (mimo, że jest pezetpeerowiec)...

~gosc # 2003-09-22

czytamy.. czytamy :-)
ama - mniszka buddyjska Wielka Encyklopedia Powszechna PWN tom I str. 185
die - koreańska miara objętości
dua - zwierzę okryte nastroszonym futrem, żywi się mrówkami i termitami
duk - barwna małpa wąskonosa
eba - gatunek sardynki
efa - jadowity wąż
gan - ( słęp )sieć do połowu ryb w jeziorach i rzekach PWN t10 str. 586
kob - gatunek antylopy
paz - ( kama, gara, fuga ) rowek wycięty w łątce PWN t. 8 str. 536
pęz - gatunek węża morskiego
tas - srebrna tarcza PWN t. 11 str.403
uka - krab mrugacz

jakec # 2003-09-22

Oj, chyba nie za bardzo... :)
Bo encyklopedie nie są dopuszczone do gry!!!

~gosc869579 # 2003-09-23

I to jest wielki błąd !! Dlaczego w tej grze dyskryminuje się encyklopedie???? bo skoro istnieje zwierzę o danej nazwie albo w Korei mają taką miarę objętości to tylko dlatego że autorzy słowników nie mają o tym zielonego pojęcia nie wolno tych słów używać??!! Ostatnie dwie wypowiedzi jako gość są mojego autorstwa. Z poważaniem czekol2

~gosc # 2003-09-23

Popieram...W zupełności się zgadzam. Skoro istnieje coś o danej nazwie to i powinno być mozliwe uzywanie tego w grze. Bo dane słowa jak najbardziej istnieją. Czy nie moznaby było zmodyfikować nieco zasad literaków?

setokaiba # 2004-01-08

Już niedługo niektórzy z was doprowadzą do tego, że gra ze czy bez słownika będzie jednym i tym samym.

pichtul # 2004-04-17

UFO - Unidentified Flying Object

setokaiba # 2004-05-23

Same bzdury. Jak podaje Wielka Ksiega Gramatyki praca zbiorowa pod kierownictwem A.Leppera i R.Beger jest 3 osoba liczby pojedynczej czyli on, ona, ono ufo.:)

clubmasta # 2004-06-29

co to wogole za dywagacje to jest skrot i nie powinno tego tu byc krotka pilka !! parodia ten slownik !!

dodactas # 2004-08-16

(do goscia z 2003-09-22 13:49:57)


........ , tas - srebrna tarcza, .........

Dziekuje za nowy argument w walce o dodanie slowa 'tas' :)

aaa1010 # 2004-10-17

ufo to takze rodzaj narkotyku

koalar # 2004-10-17

Z jakiego źródła wiesz, że to też narkotyk?
Z telewizji?

koalar # 2004-10-18

A teraz jeszcze dziwak! Żądam wyjaśnień!

~gosc # 2005-02-28

A mieszkanka Ufy, to będzie ufka, a mieszkaniec ufek, ufkom, ufkami, ufkach :-))))

~gosc # 2005-03-04

Jeśli powolujecie się na słowniki ortograficzne , to proponuję ułatwić sobie życie i usunąć do lamusa wszystkie starocie ! Najnowszy i uwzględniajacy przyjęte przez KKJKJ PAN oraz Radę Języka Polskiego zmiany to Nowy Słownik Ortograficzny PWN pod red. E.Polańskiego. Profesor P. to najwiekszy obecnie autorytet ! Niestety , nie podaje on słowa ufo jako rzeczownika pospolitego ... ufff

meg # 2005-03-04

Mylisz się. Nowszy od niego jest "Wielki Słownik Ortograficzny" PWN:
http://ksiegarnia.pwn.pl/4235_pozycja.html


i tam zapewne znajdziesz ufo:)

~gosc # 2005-04-30

moza NOL bylo by lepiej ? i don't think so

~gosc # 2005-04-30

koalar obluda czy ironia chyba jedno i drugie sa jeszcze inne mozliwosci np.telefon, internet, komokra

~gosc # 2005-07-17

Niech mi ktos poda stronkę , gdzie będe mogla zagrac w scrabble!!!! Joa2004@interia.pl

~gosc # 2005-11-05


UFO (ang. Unidentified Flying Object - niezidentyfikowany obiekt latający), rzadziej spotyka się polskie określenie NOL (niezidentyfikowany obiekt latający) czy latające talerze. W pierwotnym znaczeniu każdy obiekt latający, którego natura nie jest łatwa do określenia. Od połowy XX wieku termin używany najczęściej na określenie tych przypadków, które podejrzewa się o bycie pojazdami istot pozaziemskich.


nie kłócili byscie sie ufo to ufo i powinno byc w słowniku
narzykład dla kogos co nie wie co znaczy skrót UFO i chce wiedziec [...] :D

~gosc # 2005-11-05

UFO może więc równie dobrze być nierozpoznaną planetą, jasną gwiazdą, sztucznym satelitą, meteorem, samolotem, balonem, piorunem kulistym, zorzą, albo nawet ptaszkiem.

ponieważ UFO to "zjawisko lub światla na ziemi lub niebie"

tak podobno słyszałem ale jakos mi sie nie wydaje .......

gienios # 2005-11-07

ufo to NARKOTYK

~gosc # 2005-11-09

ja tam w UFO wierze...

~gosc # 2005-12-11

UFO - unidentyfied flying(f**king) object
^_^

~gosc # 2005-12-13

hehe

~gosc # 2005-12-13

Co oznacza skrot rnb? To jest dobre pytanie!!!

~gosc # 2005-12-18

mniszka buddyjska ama

stepmother # 2006-05-22

a gdzie chociażby liczba mnoga?

stepmother # 2006-05-22

OFU..pip...pip tu OFU z UFO...hehe

pasqdnapasqdka # 2006-09-18

Bo przyjaciołom się UFO :))

justynka987 # 2006-09-30

Bo przyjacielą się UFO:-)

julitam # 2006-11-20

Mam nauczyciela od anglika kturego nazywamu UFO i on nam kazal sprawdzic co to jest:) i sprawdzilam i jutro mu to pokaze to on zzielenieje:)

p_c_d # 2007-08-10

z angielskiego na 100 bo czytałam cos tam flying object

karolzxz # 2007-09-07

o nieeeeeeeeeeee to jest to skrót czy nie?

mesobuthus # 2007-09-10

Ja proponuje aby wyrzucic wszystkie skroty a jesli nie to wprowadzic wszstkie....no AIDS jest i jeszcze sie da odmienic...aidsowi, aidsa itd. Nie rozumiem np czemu jest to AIDS a nie np UAZ (chocby nawet moze byc UŁAZ - obojetnie ) ...nie neguje tworcow tego slownika ale wydaje mi sie ze jest to lekka przesada z tymi skrotami...

agatutka # 2008-02-26

Jesteście nieźle zakręceni daliście tyle komentarzy na temat słowa:Ufo
To czemu w takim razie nie daliście żadnego komentarzu do słowa Mufo?????Przecież to dziwne słowo...............

~gosc # 2008-07-15

JAKI JEST JĘZYK UFO???????????????? Napiszcie na skype oliwia1013

paulina002 # 2009-03-07

O matko!!! Przecież UFO nie jest dopuszczalne i jak napiszecie w grze to w znaczeniach będzie jako słowo niedopuszczalne!!! Nie macie oczu?

~gosc # 2009-03-25

Nie ma żadnych UFO, ani NOLi ćwoki to wszystko to aliancka propaganda żeby ukryć ukradnięcie i testowanie na głupich ludziach hitlerowskich Haunebu (część Wunderwaffe), czyli tajemnych broni III rzeszy!

~gosc # 2010-04-10

mashroom # 2003-01-27
wyraz jest skrotem z obcego jezyka...

rafal199804 # 2010-05-03

ufo to też przezwisko

~gosc # 2010-05-19

ufo czyli latajace talerze - ogolnie w 1947 roku nie pamietam kto, ale na pewno wazny, wlasnie zobaczyl takie ufo i okreslil to jako 'latajace talerze' i od tego teraz sie mowi na takie cos latajace talerze :P nic sie nie wzielo z niczego

~gosc # 2011-11-20

rów-rowowy dopuszczalne
ufo - ufowy niedopuszczalne

foter # 2012-02-08

UFO - Niezidentyfikowany Obiekt Latający, czyli NOL po polsku.
USO - Niezidentyfikowany Obiekt Podwodny, czyli NOP po polsku.

foter # 2012-02-08

Do gościa z 19 maja: Latający Talerz - po angielsku FS a nie UFO, ale dokładnie to latający spodek.

~gosc # 2013-04-21

Wiem , że na skypie było kiedyś UFO!!
Nie wierzycie ? Zobaczcie a się barrrdzo baaaaaaaaaardzo zdziwicie :
https://www.youtube.com/watch?v=yEIPm2QZmxk

~gosc # 2014-03-27

przecież i tak w grach nie ma płytek z wielkimi odzielnie iz małymi odzielnie literami

~gosc # 2014-03-27

a "nol" nie może być

~gosc # 2020-02-22

Błąd, tak jak sama nazwa wskazuje ufo to niezydentyfikowany obiekt latający. Nie wkazuje jednoznacznie na kosmitów i przybyszów z obcej planety. Jeśli coś widzisz w powietrzu czego nie jesteś w stanie zidentyfikowaś to już to jest ufo-od chińskiego lampiona aż po samolot szpiegowski.

~gosc # 2020-02-23

"Błąd, tak jak sama nazwa wskazuje ufo to niezydentyfikowany obiekt latający."

Właściwie masz rację, a jednocześnie jej nie masz. Masz rację, bo - o czym ktoś już wcześniej pisał - pierwotnie skrót UFO oznaczał dowolny obiekt czy też zjawisko świetlne zaobserwowane przez lotników, na radarach, a nawet przez ludzi na ziemi, których nie potrafiono zidentyfikować. Dość szybko jednak zaczęto przypisywać im pozaziemskie pochodzenie, więc UFO zaczęło oznaczać "pojazd obcych". I dla nas najważniejsze jest, jak ten wyraz jest rozumiany współcześnie.
Jeżeli powiesz: wczoraj widziałem UFO/ufo, to raczej nikt nie pomyśli, że widziałeś coś, co leciało (choć nie wiesz co), ale że widziałeś statek obcych. Proste?
To nie pierwszy ani jedyny przypadek, gdy znaczenie słowa ewoluuje od swojego pierwotnego, etymologicznego znaczenia.
Weźmy choćby pojawiające się tu w jednej z definicji słowo "narkotyk". Etymologicznie nie jest to nic innego jak środek nasenny. Znaczenie słowa ulegało różnym zmianom i dziś już nie jest powiązane ani z sennością, ani jak w pewnym okresie z uzależnieniem. Narkotykiem zostaje substancja po wpisaniu jej przez ustawodawcę na listę narkotyków... i tyle.


PROSIMY PISAĆ KRÓTKO I NA TEMAT

25292529 od końca