SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

wężyk

dopuszczalne w grach (i)

wężyk

1. zdrobnienie od: wąż;
2. coś o falistym, krętym kształcie;
3. linia falista; zygzak;
4. przedstawiciel rodziny węży łuskonośnych;
5. narzędzie formierskie w kształcie litery "s"

-

Wężyk

niedopuszczalne w grach (i)

Wężyk

nazwisko


KOMENTARZE

~gosc # 2009-12-29

dobra definicja :D

~gosc # 2010-02-18

a kobiety to nie, za przeproszeniem, wy wy szowinisci :D

mirnal # 2013-05-05

nazwisko Wężyk - profesor zoologii

~gosc # 2015-08-16

wg SJP PWN wężyk to linia falista, a zygzak - łamana, podobna do litery "zet".

~gosc # 2015-08-17

Jak już napomknął o tym ostatni gość, słowo <zygzak> nie pasuje do 2. definicji, bo linia 'falista', lub tzw. 'wężyk' to taka, która ŁAGODNIE oscyluje wokół linii prostej, przypominająca ślad po wędrującym wężu, zaś 'zygzak' to zbiór krótkich prostych linii połączonych razem, które tworzą zarys zbliżony do zębów piły.

~gosc # 2015-08-17

Chyba śnisz. Czy litera "S" łagodnie oscyluje wokół linii prostej?

~gosc # 2015-08-17

tak, jeśli przez S poprowadzimy osiowo prostą, to punkt znajdujący się u dołu S zmierza ku górze miarowo oscylując przy linii

~gosc # 2015-08-17

Miarowo to nie ŁAGODNIE.

~gosc # 2015-08-17

ale tu akurat i jedno, i drugie

~gosc # 2015-08-17

"S" nie jest "łagodne". Wiesz, jak wygląda znak "niebezpieczny zakręt w prawo"?

~gosc # 2015-08-17

S, O jest łagodne, zaś Z, M, W ostre

~gosc # 2015-08-17

To, że ostatnie wymienione przez Ciebie litery mają kąty ostre, nie oznacza, że S jest łagodne. Nie darmo wspominany znak drogowy wygląda, jak wygląda i oznacza, co oznacza. A ten skręt jest łagodniejszy od skrętu w górnej części litery S...

przekorny # 2015-08-20

Zabawna dysputa. =)
Mam pytanie - dwójka jest ostra czy łagodna? =]

mirnal # 2015-08-20

Dwójka jest u góry łagodna a u dołu ostra.

przekorny # 2015-08-20

ale jeno z matematycznego punktu widzenia, a to nie jest słownik matematyczny, tylko słownik języka polskiego, ortograficzny, wyrazów obcych i słownik do gier w jednym =)

mirnal # 2020-12-14

Może być coś godnego podkreślenia wężykiem. Macie tu (w sjp) jakieś takie teksty? A z moich, spytam nieśmiało?

balans # 2020-12-15

Tak. Pierwsze z brzegu i jeden świeży:

1/ Nazwisko, np. Krzysztof Christa - elektrotechnik o danych o wspólnej genezie;

2/ hipokryzja językowa utrudniająca nam życie sportowców... mn

3/Nie sądzisz chyba, baransie, że ja jako pierwszy tak napisałem? Poszukaj wcześniejszych sportowców? Czy to nie Ty byłeś pierwszy?

Jasiu, wężykiem...

mirnal # 2020-12-15

"utrudniająca nam życie sportowców" - czyżbyś, baransie, był przekonany, że jak to powiedzenie wymyśliłem? To komplement z Twojej strony, bo aż takich pomysłów to ja nie miewam. Inne i owszem.

balans # 2020-12-15

Krętaczu - wątek "pingpong", wrzesień 2018 - ty to napisałeś.
Tematu wymyślenia - nie poruszałem i nie poruszam.
Próbujesz "wyrzeźbić" jakiś wykręt, zadajesz te same pytania mnie i p4e.
Grasz na czas? Spróbujesz zmienić istotę podmiotowej kwestii?
Większość różnych sztuczek już znam.
Kombinuj, kombinuj chachmęcie.

~gosc # 2020-12-16

Oczywiście, że ja wymyśliłem, podobnie jak większość rozsądnych innych wątków, ale nie sądzisz, że taki wg mógłby wymyślić frazę o sportowcach? To by zburzyło Twoją opinię o durnalizmie mirnala. Parokrotnie wspomniałem o sportowcach jako aluzji do poprzedników stosujących to idiotyczne skądinąd powiedzonko.

~gosc # 2021-12-17

wężyk=rurka