SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

ziemia

dopuszczalne w grach (i)

ziemia

1. kula ziemska;
2. wierzchnia warstwa skorupy ziemskiej, grunt, gleba;
3. gospodarstwo rolne, pole, rola;
4. to, po czym się poruszają ludzie, zwierzęta, pojazdy; grunt, jego powierzchnia;
5. potocznie: podłoga;
6. podniośle: kraj;
7. ląd (w odróżnieniu od mórz, oceanów);
8. książkowo: obszar, kraina;
9. w dawnej Polsce: jednostka administracyjna

-

Ziemia

niedopuszczalne w grach (i)

Ziemia

trzecia według oddalenia od Słońca planeta Układu Słonecznego

POWIĄZANE HASŁA:


KOMENTARZE

mirnal # 2012-02-20

ziemia - ziemii? dość zaskakujący błąd, nie tylko w dyktandach... - http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/339770

mirnal # 2013-02-15

dzisiaj - "Planetoida 2012 DA14 przeleci koło ziemi. Jak to śledzić w internecie?". Przegięli?

mirnal # 2013-02-15

już poprawiono

slowakiwon # 2013-02-15

Zadzwoń do Strasburga, żeby wycofali pozew.

mirnal # 2013-02-15

Tego typu błędy popełniane są także w ang.
tytuł -
"Pistorius' girlfriend Reeva Steenkamp was top model and 'child of god'", ale w tekście już poprawnie -
"The girlfriend of Oscar Pistorius, who was shot dead at his home, was a top model and 'child of God' ".

~gosc # 2013-09-11

http://doroszewski.pwn.pl/haslo/dyluwium/
Niestety, błąd DOR - "w historii ziemi: część okresu czwartorzędowego...".

~gosc # 2013-09-11

Ale zrehabilitował się w
http://doroszewski.pwn.pl/haslo/geologia/

~gosc # 2013-09-11

Szkoda, że ty się nie zrehabilitowałeś i nie odłączyłeś sobie internetu ;)

~gosc # 2013-09-11

głupku, a co z Ziemią o 14:30?

~gosc # 2013-09-11

Haha, a w której strefie czasowej, stary głupcze?

~gosc # 2013-09-11

w naszej, młody idioto!

~gosc # 2013-09-11

Haha, starzec się zdenerwował. W naszej się kręci. W pozostałych też :)

~gosc # 2013-09-11

Wrzuć RJP i kosmos -
korespondentka poprosiła o podanie właściwej pisowni rzeczownika kosmos/Kosmos.
„Nowy słownik ortograficzny PWN” pod red. E. Polańskiego oraz „Wielki słownik ortograficzny języka polskiego” pod red. A. Markowskiego (wydany przez wydawnictwo Wilga) podają jedynie pisownię kosmos – małą literą. Słownik ogólny języka polskiego (a więc nieortograficzny) – „Inny słownik języka polskiego PWN” pod red. M. Bańki w haśle kosmos (także pisanym małą literą) podaje informację „Słowo czasem pisane wielką literą”.

Różnica w zapisie interesującego [tego] słowa zdaje się odpowiadać różnicy znaczeniowej. Jak bowiem podaje wspomniany „Inny słownik języka polskiego PWN”, kosmos ma dwa znaczenia: 1) ‘dostępna ludzkiemu doświadczeniu przestrzeń pozaziemska, w której dokonywane są eksperymenty i loty kosmiczne’; 2) inaczej wszechświat, czyli ‘przestrzeń i znajdujące się w niej ciała niebieskie’. […] Zapis wielką literą możliwy jest w drugim znaczeniu – tak jak nazwy ciał niebieskich (np. Ziemia) piszemy wielką literą, wielką literą możemy (choć nie musimy) zapisać nazwę kosmos jako synonim przestrzeni, w której znajdują się ciała niebieskie.
2003 r.

"nazwy ciał niebieskich (np. Ziemia) piszemy wielką literą"

~gosc # 2013-09-11

Wikipedia
Historia życia na Ziemi obejmuje kilka miliardów lat, od powstania pierwszych organizmów do gatunków jakie istniały i istnieją dzisiaj.

~gosc # 2013-09-11

A co sam Doroszewski sądzi na temat kuli ziemskiej?
http://doroszewski.pwn.pl/haslo/kula%20I/
Nieco poniżej połowy tekstu znaczenia 2 -
"Kula ziemska <<Ziemia, glob ziemski>>.

~gosc # 2013-09-11

"A co sam Doroszewski sądzi..."
Doroszewski nie żyje. Ja też umrę z nudów, jeśli dalej będę z Tobą dyskutował. Ładnie Cię znokautowałem i do wieczora mi to wystarczy. BYE :)

PS Spisuj dalej. Ludzie na ciebie liczą :D

~gosc # 2013-09-11

Powodzenia.
A teraz błąd żyjącego profesora -
http://poradnia.pwn.pl/lista.php?szukaj=ziemia&od=10
Tamże [...] Dalej – słońce przecież nie wschodzi i nie zachodzi, o czym wiemy co najmniej od czasów Kopernika, tylko ziemia się kręci, więc zamiast mówić zachód słońca powinno się mówić np. zakręt ziemi. [...].
Błędy czy nie?

~gosc # 2013-09-11

http://poradnia.pwn.pl/lista.php?id=1395
[...]
Układ Słoneczny pisze się zwykle wielkimi literami, zwłaszcza w astronomii, gdzie słowa takie, jak Słońce, Ziemia i Księżyc też funkcjonują jako terminy i pisane są wielką literą. W tekstach niefachowych, np. w literaturze pięknej, spotyka się również pisownię układ słoneczny, która wydaje się dopuszczalna z tych samych powodów, dla których można pisać małymi litermi słońce, ziemia i księzyc.
[...]

mirnal # 2013-09-11

1. kula ziemska
Nie wiem, kto wymyślił, że piszemy 'ziemia' jako kz? Przecież kz to bryła będąca planetą, a nazwy planet piszemy od wl.
Proponuję to poprawić.
Jeśli geograf weźmie globus i zapyta młodzież - "Co to jest? Czy Ziemia, czy ziemia?", to na jaką odpowiedź liczy, a która mogłaby go rozczarować?

slowakiwon # 2013-09-12

To ty potrafisz tak WYMÓWIĆ "Ziemia", żeby było słychać wielką literę? Not bad :)

mirnal # 2013-09-12

Nie - zadał pytanie pisząc kredą na tablicy. Niektóre problemy wykraczają...

slowakiwon # 2013-09-12

W jednej ręce globus, a w drugiej kreda? Jakiś mały ten globus. Jak te biedne dzieci dojrzą Teksas? :)

~gosc # 2013-09-12

nie wspominając o Nevadzie (toć jest dużo mniejsza) ;)

slowakiwon # 2013-09-12

Otóż to :)

~gosc # 2013-09-12

Przewiduje się, że za około 7,59 mld lat planeta zostanie wchłonięta przez atmosferę Słońca i ulegnie zniszczeniu.
Odetchnąłem z ulgą. Ale kula ziemska = nazwa planety = Ziemia!
Z nie z

~gosc # 2013-09-12

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:9L_spKviD2YJ:www.eioba.pl/a/36r3/mao-wielkim-przywodca-na-ziemiziemi+&cd=4&hl=pl&ct=clnk&gl=pl

~gosc # 2013-09-12

jest jasne, że kula ziemska lecąca w kosmosie to ziemia i punkt 1 jest poprawny

~gosc # 2013-09-12

"jest jasne, że kula ziemska lecąca w kosmosie to ziemia i punkt 1 jest poprawny"

Czy to pewne?

mirnal # 2013-09-18

"Wielka pomyłka w Księdze Rekordów Guinessa*! Figurowało w niej, że najstarszym mężczyzną na Ziemi jest 112-letni Salustiano Sanchez Blazquez. Ten mieszkaniec USA zmarł ostatnio nie wiedząc, że starszy od niego o rok człowiek mieszka w Polsce! Józef Kowalski ma 113 lat i jest zarazem ostatnim ułanem marszałka Józefa Piłsudskiego! Pod rozkazami marszałka pan Józef walczył w Bitwie Warszawskiej w 1920 roku! To najstarszy mężczyzna na świecie!".

* - Guinnessa

mirnal # 2013-10-20

Książka pt. "Biologia. Jedność i różnorodność".
Materiał podzielono na dziewięć części:
1. Organizacja życia na ziemi
2. Genetyka
3. Fizjologia roślin i zwierząt z uwzględnieniem anatomii i fizjologii człowieka
[...]
Jednak 'Ziemi'.

~gosc # 2014-02-05

Józef Czapski - "Na nieludzkiej ziemi" (od małej, bowiem chodzi o fragment lądu, a konkretnie o teren ziemi radzieckiej); gdyby ktoś napisał powieść o uciekinierach z naszego globu, to wówczas byłoby - "Na nieludzkiej Ziemi".

mirnal # 2016-04-13

Wyobraźmy sobie, że istnieją miliardy Układów Słonecznych, a w nich miliardy Ziem, Marsów i Uranów". Jest liczba mnoga nazw planet?

mirnal # 2016-04-13

Miliardy Ziem/Ziemi?

~gosc # 2016-04-13

Największy problem będzie chyba z Wenus...

~gosc # 2016-04-13

problem? pff, Wenusa i załatwione (albo Wenusja, żeby było ładniej)

~gosc # 2016-04-13

W tym szaleństwie jest metoda: wyślijmy WG w kosmos, niech okrąży wszystkie galaktyki, policzy planety i wtedy niech wraca, żeby uzupełnić słowniki.

mirnal # 2016-04-14

"Największy problem będzie chyba z Wenus..." - nie byłoby żadnego problemu z Sereną.

mirnal # 2016-08-30

Dzisiaj - "Znaleziono najstarszego człowieka na ziemi" (http://www.tvn24.pl)
Mimo p. 1 i 2 poważniej byłoby "na Ziemi".

~gosc # 2017-05-19

Poradnik dla inżynierów, ale napisali "Ziemii" - http://www.softdis.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=3332:kalkulator-mas-planet&catid=268:kalkulatory-ppm&Itemid=51

mirnal # 2017-05-28

Kolejny (typowy) błąd (dzisiaj) - "Wielkie miasta nieustannie się rozrastają, ale z perspektywy ziemi często nie jesteśmy dostrzec prawdziwej skali zjawiska. Co innego, gdy porówna się zdjęcia satelitarne. Takie zestawienie stworzyli badacze z NASA, którzy pokazali, jak bardzo na przestrzeni lat rozwinął się Szanghaj".

mirnal # 2017-06-03

Ponownie błąd - "Siedem godzin podróży, nawet 500 km/h. Tak astronauci wracają na ziemię" - jednak wracają na Ziemię, naszą planetę, zwłaszcza że w tekście parokrotnie pisano "Ziemia"...

mirnal # 2017-09-17

Dzisiaj - "Co godzinę, na ziemi ma miejsce 760 burz - jak to wygląda w Polsce?". "Na ziemi"? "Co godzinę"? W ciągu godziny jest 760 burz, a nieco godzinę. Co godzinę to zegar wybija czas.

mirnal # 2017-09-29

Dzisiaj - "Wciąż nietknięte masową turystyką nazywane są ostatnim rajem na ziemi" - Wyspy Zielonego Przylądka, od 2018 zniesione będą wizy dla wszystkich obywateli UE.

mirnal # 2017-10-12

Wczoraj
"Nr 13 na liście najgroźniejszych asteroid leci w kierunku ziemi. NASA: Tym razem w nas nie uderzy. Asteroida 2012 TC4 przeleci nad naszą planetą. Będzie na wysokości, na której działają satelity okołoziemskie".
W szkołach nie uczą różnicy pomiędzy Ziemią a ziemią?

balans # 2017-10-12

Ale przecież w wielu miejscach na powierzchni Ziemi jest ziemia...
Asteroida ma szansę trafić w ziemię na Ziemi...
Z kształceniem pytania proszę zadawać papucpapucowi.

papucpapuc # 2017-10-12

Moje gratulacje , kolego Balansie ! Nie każdy potrafi przyznać się do tego , że jest niewykształcony i powołać się na autorytet. Wielkie brawa , za odwagę cywilną !

Ostatnie Twoje zdanie , Balansie , nie jest dostatecznie klarowne i pod względem stylowym pozostawia wiele do życzenia.
Doskonale , że zdajesz sobie sprawę z tego , że do profesury Ci bardzo daleko , jednak nie powinieneś osiadać na laurach oraz wykorzystywać swojego braku wykształcenia jako zezwolenia na popełnianie różnych błędów , których nam nie szczędzisz. Koniecznie się dokształć , to nie boli !

mirnal # 2017-10-12

Zatem równie dobrze mogli napisać "Nr 13 na liście najgroźniejszych asteroid leci w kierunku lodu/wody"?

mirnal # 2017-10-13

A na innych planetach też jest ziemia? Na Marsie jest ziemia czy mars? Jeśli jest mars (wenus na Wenus itd.), to należy je dodać do słowników, a tu dodatkowo uznać za dopuszczalne do gier.
Jeśli ziemia, to
"2. wierzchnia warstwa skorupy ziemskiej, grunt, gleba" należy zmienić na
"2. wierzchnia warstwa skorupy planety/księżyca, grunt, gleba".

balans # 2017-10-13

"..."Nr 13 na liście najgroźniejszych asteroid leci w kierunku lodu/wody"?..."
Oczywiście, że mógł. Być może uznał, że ma wybór.
A co do drugiego wątku - nie zaglądam do google - ale rzeczywiście, to zastanawiające - dlaczego powierzchnia naszej planety w postaci stałej (poza lodem i skałami) to ziemia.
Z pewnością nie chodzi o to, że ziemia bo ziemniak.
Przypuszczam, że skojarzenie może brać swoje źródło w tym, że chodzimy po... ziemi? Spotykamy się... na ziemi? Równie dobre może być spostrzeżenie, że wszystko to - ale po i na Ziemi.
Tyle, że stwarza się bardzo wyraźna alternatywa dla Ziemi a dla ziemi już nie. Ziem (pisanych małym "z") może być wiele - ziemie wschodu, ziemie zachodu itp.
Zaś w dawniejszych czasach lud nie miał pojęcia o astronomii, planetach, galaktykach.
Jako "istota", niespecjalnie mocno wykształcona tak sobie myślę stukając w klawiaturę.

balans # 2017-10-13

@papucpapuc
Po 1:
Stylistycznie jeśli już - zamiast stylowo. Stylowo to możesz sobie buduar urządzić albo nawet wirydarz.
Po 2:
A gdzież tu widzisz jakieś moje przyznanie się do braku wykształcenia?
Po 3:
Ile razy można ci pisać, że może i nie boli ale kosztuje.
Po 4:
To banał, ale nie myli się ten, kto nic nie robi, nic nie pisze etc.
Po 5:
Rozumiem, że teksty traktujesz dosłownie. Jeśli tak jest - zawodzisz mnie.
Warto czasem zajrzeć "między wiersze". Gdybyś to zrobił, w dodatku odczytał te nieco ukryte treści zgodnie z intencjami piszącego (moimi) - sądzę, że twój entuzjazm chyba nieco by zmalał.
Entuzjazm dla mojej, skromnej, nieprofesorskiej osoby.

~gosc # 2017-10-13

Ad 2. i Ad 5.
Istota z chroniczną spacjozą i bełkocząca w kółko o jakimś wykształceniu mimo wszystko czyta między wierszami i wyczytała to, co każdy półanalfabeta wyczyta. Mianowicie to, że powyższa istota o nicku Balans ma poważne kłopoty ze zrozumieniem tekstu pisanego oraz zasad języka polskiego, a wobec tego powinna wrócić się do podstawówki.

balans # 2017-10-13

@istota
Istoto, spróbuj wydedukować, co może oznaczać pewna figura literowa - "@papucpapuc".
Poza tym dziękuję za światły komentarz. Podziękowanie na zasadzie - "temu panu już dziękujemy".
Inne powiedzenie brzmi tak - nie wpieprzaj się między wódkę a zakąskę.
Jaśniej jest mi trudno wyrazić to, co chcę przekazać.

zielenjak # 2017-10-13

«figura literowa -"@papucpapuc"»
małpa (@) to znak pisarski, a nie litera..

balans # 2017-10-14

A czy to coś zmienia o 180 st.?
Świadczy co najwyżej o tym, że nie najlepiej znalazłem określenie dla tego "czegoś".
Sens czy przesłanie mojego wpisu dotyczy czego innego.
Specjalnie nie liczę na to, że coś zmieni w przyszłości u "burgrabiego na 48 m kw.", ale trochę podniosłem mu adrenalinę;-))
Zakładam, że niedługo znów się ta "istota" odezwie, może wyśle mnie na Marsa? Bo do Korei Płn. już raz bilet dostałem.

~gosc # 2018-03-28

Według danych zebranych metodą datowania izotopowego, planeta uformowała się ok. 4,54 ± 0,05 mld lat temu.
Na ogół przewiduje się, że za około 7,59 mld lat planeta zostanie wchłonięta przez atmosferę Słońca i ulegnie zniszczeniu.
Ale dokładność z tym kolapsem! Czy jesteśmy przygotowani na tę katastrofę?

~gosc # 2018-03-28

Podejrzewam, że za 7,5 mld lat nasi potomkowie zdążą już przeprowadzić się na Marsa.

~gosc # 2018-03-28

dzięki za ostrzeżenie, zaczynam się przygotowywać

~gosc # 2018-03-29

A Mars to niby co?

~gosc # 2018-03-29

Takie nieziemskie batoniki.

mirnal # 2018-12-10

"Na świat przyszło ich dziecko. Kobieta była najszczęśliwszym człowiekiem na ziemi".

~gosc # 2018-12-11

Nie: ów dziecko.
Owe dziecko.
Odmieniajmy!

~gosc # 2018-12-11

także spotykana gwarowa wersja -
owo dziecko
mn

~gosc # 2018-12-12

ewakuacja z Ziemi
ewakuacja z ziemi?

winowjajca # 2018-12-12

"Na świat przyszło ich dziecko. Kobieta była najszczęśliwszym człowiekiem na ziemi".
I co, ze szczęścia nadała ów dziecku imię Liam?

~gosc # 2018-12-12

na drugie
Winnejajco

~gosc # 2018-12-12

kto był szczęśliwy ? -ta co zrodziła czy ta co się urodziła
- z tekstu nic mi nie wyszło kawę na ławę
- jakieś to pomotane

ziemia nie jest kulą, bo ta ma wspólny środek i promień stąd definicja sjp jest do bani

mirnal # 2018-12-12

"1. kula ziemska" - to określenie powinno być przeniesione z "ziemia" do "Ziemia".

Ponadto przyjęto, że Ziemia jest kulą ziemską niezależnie od tego, czy jest idealnie geometryczną kulą, bo nie jest. Gdyby kulki łożysk dokładnie pomierzyć, to także nie są kul(k)ami...

~gosc # 2018-12-13

dlatego, łożyska trzeba solidnie naoliwić, żeby zmniejszyć tarcie

- kula jest kulą, a elipsa elipsą, to kwestia rzetelności
- był taki film "Tata, a Marcin powiedział", dlatego pytam no i co z tego, przecież mam własny rozum i wyraźną różnicę rozpoznam

mirnal # 2019-01-13

i co rozpoznajesz? Że kula ziemska jest kulą i można Ziemię tak nazywać?

mirnal # 2019-01-13

"To autor, jako specjalista, wie najlepiej, czy ruchom masowym ZIEMI bliżej do trzęsienia ziemi, czy do ruchów planety Ziemia" - planety Ziemi, rzeki Wisły, miasta Gdyni, wsi Oksywia, jeziora Bajkału?

mirnal # 2019-01-13

Porada https://www.ekorekta24.pl/Na-ziemi-czy-na-ziemi/

balans # 2019-01-13

Trzy wpisy co dwie minuty... Obstrukcja gwałtowna jak tsunami?
Napisz choć jeden w wątku "Kursk".

~gosc # 2019-01-14

Napisz o związku wielkości pierwszej litery w nazwie województw z częstotliwością zmian ich granic...

~gosc # 2019-12-31

Zanim prawda włoży buty, kłamstwo obiegnie ziemię.
Mark Twain
...

ogienwkuklach # 2020-01-02

Innymi slowy, p. Marek Twain przewidzial powstanie Internetu!

mirnal # 2021-02-26

Sympatyczny astronom omawiał dzisiaj amerykańską ekspedycję na Marsie. Zauważył, że wcześniej z Marsa były transmitowane różne drgania ziemi, ale po raz pierwszy usłyszano wiatr.
Albo mamy rozciągnięte znaczenie "ziemia, gleba, grunt" na pozostałe planety, albo po prostu odruchowo powiedział "ziemia" zamiast "grunt", że nawet tego nie zauważył. Pewnie po audycji o to go zapytano.
Należy zastanowić się nad problemem - czy na Marsie jest ziemia, mars, czy po prostu gleba, grunt?

~gosc # 2021-03-01

Nic nie należy zmieniać, szacowny pingpongisto. Przecież to się pokrywa w definicji wyrazu- ziemia z punktami: 4., 7., 8.; ziemią może być nawet fotel, po którym chodzą mrówki. ,,Z kształceniem pytania proszę zadawać papucpapucowi." Ukształtowanie cytowanego zdania jest takie, że chyba tylko wtajemniczeni mogą się jego sensu domyślić. Jeśli chodzi o ostatnią wypowiedź tutejszego wyjątkowo aktywnego bywalca to najpierw należałoby zadać sobie zasadnicze pytanie czy ta audycja była oryginalnie po polsku.

mirnal # 2021-03-01

Wszystkie punkty dot. hasła dotyczą oczywistych sytuacji, czyli w odniesieniu do Z(z)iemi. Nie wzięto pod uwagę lotów w kosmos. I dlatego kto/cokolwiek wyląduje na Marsie, to będzie poruszać się po ziemi jako gruncie...

mirnal # 2021-03-01

"4. to, po czym się poruszają ludzie, zwierzęta, pojazdy; grunt, jego powierzchnia" - na tej podstawie można sądzić, że na Marsie także jest ziemia. I albo tak ma być, albo należy coś jednak w definicji zmienić.

mirnal # 2021-03-01

A przy okazji
"4. to, po czym się poruszają ludzie..." jest infantylizmem; w ten sposób nie pisuje się definicyj. Np. "autostrada - to, po czym poruszają się pojazdy"???

~gosc # 2021-03-02

Nie karmcie trolla.

pluralis4ever # 2021-03-02

Gorsza sprawa, że WG to taki rodzaj trolla, który sam się karmi, odpowiadając na swoje własne komentarze.

mirnal # 2021-03-02

On sam się karmi. Jest samokarmem.

~gosc # 2021-05-28

Proszę o zmianę definicji na "W zasadzie niegroźna

pluralis4ever # 2021-05-28

W zasadzie niegroźna co?

~gosc # 2021-05-28

"4. to, po czym się poruszają ludzie..." jest infantylizmem; w ten sposób nie pisuje się definicyj. Np. "autostrada - to, po czym poruszają się pojazdy"???

Tafla - to, po czym poruszają się ptaki zimą.


PROSIMY PISAĆ KRÓTKO I NA TEMAT

36393639 od końca