SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

cham

dopuszczalne w grach (i)

cham

1. człowiek ordynarny, grubiański, nieokrzesany, niekulturalny; grubianin, prostak, gbur, prymityw;
2. dawniej: człowiek, który należy do niższej warstwy społecznej, zwłaszcza taki, który nie posiada szlachectwa; chłop, wieśniak, włościanin, plebejusz

-

Cham

niedopuszczalne w grach (i)

Cham

według biblii jeden z trzech synów Noego


KOMENTARZE

bb421 # 2005-03-05

nie ma takiego słowa cham jak coś pisze sie przez samo h

pogonstaszow # 2005-04-17

nie prawda bo przez CH Analfabeto

~gosc # 2005-05-07

"cham" pisze sie przez ó (z kreska)

~gosc # 2006-03-02

Prostaki i gbury z was :P

poziomka_22 # 2006-04-24

oczywiście że cham pisze sie przez "ch" analfabeci!!

aranislands # 2006-10-08

ham to po angielsku szynka głąby!!!!!

~gosc # 2007-01-14

ale z was chamy i analfabeci

rysiek2006 # 2007-01-17

To są polskie literaki. Nie bede sie znizal do waszego poziomu i nie bede nikogo wyzywal :/

czekol2 # 2007-01-17

Szłem łonkom, kwiaty pachły, wiater wiał, ona mnie odepchła. Wienc weszłem do domu, trzasłem drzwiami, pierdłem, żygłem i wyszłem - bo hamstwa nie zniesę

~gosc # 2007-02-10

Dobre,bobre he, uż gdzieś to słyszałam :)

nie_mam_talentu # 2007-05-01

u mnie w podreczniku było ham

jafio # 2007-05-10

aranislands, taka mała uwaga: ham to nie po angielsku szynka, tylko po polsku

pallmalka # 2007-05-20

cham pisze się przez "u" a nie z kreską:-)

~gosc # 2007-06-18

żal mi was

~gosc # 2008-03-25

ham bo zhańbić, hańba itp

agkin # 2008-03-26

ale z was chamy ;];] jeżeli upieracie się, że "cham" pisze się przez "h" to czemu tu jest przez "ch" a na "h" nie ma??? Ja nie wiedziałam, że pisze się ten wyraz przez "ch" byłam przekonana, że wręcz przeciwnie. Myliłam się i umiem się do tego przyznać!!! Wam też radzę ;];]

~gosc # 2008-09-23

Luudzie;)Luudzie;) Dajcie spokój!Sjp jest nieomylny;) Po co dyskusje!?

~gosc # 2008-10-07

cham to po prostu brzydkie słowo:-D

~gosc # 2008-11-14

zapewniam was że słowo to pisze się przez CH absolutnie nie przez H!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

~gosc # 2008-11-14

RACJA H NIE CH !!!!!!!!!!!!!!
W OGÓLE PO CO TA DYSKUSJA?? NIE WIEDZIAŁEM ŻE W POLSCE SĄ TACY LUDZIE KTÓRZY NIE WIEDZĄ JAK PISAĆ TAK PROSTE SŁOWO, CHOĆ MOŻE NIEZBYT ŁADNE... CO W TAKIM RAZIE Z TRUDNIEJSZYMI SŁOWAMI?? ŻAL MI WAS P O L A C Y ........

~gosc # 2008-12-15

@bb421 - mylisz się,
http://pl.wiktionary.org/wiki/cham


znaczenia:
rzeczownik, rodzaj męski

(1.1) pogard. pogardliwie osoba, która zachowuje się bezczelnie, ordynarnie, nie przestrzega podstawowych norm

~gosc # 2009-01-18

"ham bo zhańbić, hańba itp"

nie sądzę- chamstwo i hańba to zupełnie, zupełnie coś innego...

Pozdrawiam wszystkich, którzy nie potrafią zajrzeć do chociażby do słownika PWN, który i w Internecie znajdziemy... oraz tych, którzy ortografię mają w małym paluszku :)

~gosc # 2009-01-23

pisze się przez samo "h" co widać w często używanym wyrażeniu "nieuprzejme przykrycie" w skrócie: KOC-HAM

~gosc # 2009-02-10

To jest żałosne:/ koc-ham? w ten sposob się nie sprawdza słów.
A poza tym wasze 'ham' się pisze 'cham'

~gosc # 2009-02-25

Cham ( z hebrajskiego Ham ) według Biblji najmłodsz syn Noego Za swoje zachowanie w stosunku do ojca został, wraz z potomstwem, przeklęty przez Noego (stąd chamem określa się człowieka źle wychowanego, gbura, prostaka)koniec kropka :] :)

~gosc # 2009-02-25

Co ma wspólnego kocham z chamem??

~gosc # 2009-04-11

lol ktos pisał wyżej że ham bo zhańbić, hańba. To skąd by się m wzięło? Patrząc tak powinno być "hań" :D Pisze się cham

polakpl # 2009-10-13

"To są polskie literaki. Nie bede sie znizal do waszego poziomu i nie bede nikogo wyzywal" :/ znasz takie litery jak ĄĆĘŁŃÓŚŹŻ to je urzywaj a nie bede - będę, sie - się, mie - mię, znizal - zniżał

~gosc # 2010-08-03

poczytajcie słownik lepiej -"cham" , chamstwo - a nie ma to nic wspólnego z hańbą.

~gosc # 2011-05-06

Ojoj wytykasz błędy, a sam walnąłeś właśnie 2 byki w jednym wyrażeniu. "urzywać je"? Co to znaczy? Może Ci się z zarzynać pomyliło. Jeśli już, to można najwyżej "uŻywać ICH".

~gosc # 2011-06-26

również miasto niemieckie

~gosc # 2012-02-25

Słowo to oznaczało tyle co chłop >> wieśniak >> człowiek ze wsi, ;].

jurek748 # 2012-04-05

@up nie każdy mieszkaniec wsi jest chłopem

~gosc # 2012-06-01

Judejczycy piszą HAM
=============================================================
Cham (hebr. חָם Ḥam), – według biblijnej Księgi Rodzaju najmłodszy z 3 synów Noego, przodek ludów Kanaanu i Afryki. Od jego imienia wzięła się nazwa ludu Chamici. Za swoje zachowanie w stosunku do ojca został, wraz z potomstwem, przeklęty przez Noego (stąd chamem określa się człowieka źle wychowanego, gbura, prostaka).

~gosc # 2012-06-22

możliwe że niektórzy pamiętają szynkę z puszki z RFNu, tam widniało słowo HAM, ale jeżeli chcesz określić prostaka, użyj wersji z CH :)

mirnal # 2012-06-22

wiele angielskich miast ma takie szlachetne zakończenie...
A puszki z szynką - czy to polskie (na eksport), czy zagr. , to mają to słowo na etykietach z oczywistych powodów

mirnal # 2012-06-22

oczywiście HAM, nie CHAM

~gosc # 2012-06-24

Brakuje trochę starszego znaczenia: człowiek z pospólstwa, nisko urodzony.
W tym znaczeniu (niepejoratywnym) używano tego słowa w odniesieniu do wieśniaków, ludzi z gminu.

~gosc # 2012-07-16

Mam propozycję:
Kupcie wpierw sobie chamy słowniki i wtedy dopiero się kłóćcie, bo widzę, że nawet w internecie potraficie to robić bezpodstawnie.
Ale cóż: Cham ze wsi wyjdzie, ale wieś z chama nigdy...

Ps. Cham oczywiście się pisze się następująco: "Cham"

~gosc # 2012-07-20

Ham to po ang. d**a świnki (czytaj: "szynka"), natomiast cham to tyle co... cham. No i tyle. Ludzie, którzy nie wiedzą, że "cham" pisze się przez "ch", kupcie sobie słownik lub "przesuńcie" stronę ku górze.

bubuniek3 # 2012-07-20

Ham to po ang. d**a świnki (czytaj: "szynka"), natomiast cham to tyle co... cham. No i tyle. Ludzie, którzy nie wiedzą, że "cham" pisze się przez "ch", kupcie sobie słownik lub "przesuńcie" stronę ku górze.

~gosc # 2012-07-25

Mam pytanie czy słowo cham było kiedyś zwyczajnym określeniem mieszkańca wsi ? czy od zawsze uważane było ono za obraźliwe ?
Chodzi mi o fragment w Weselu: "Miałeś chamie złoty róg..."

~gosc # 2012-07-26

Cham nie jest obtaźliwym okresleniem nie mieszkańców wsi, ale stanu najniższego (?) (Na wsi mógł sobie mieszkać przecież jakiś Hrabia, a nie był Chamem)przez wiele epok (do póki nie przyszedł komunizm[?])i w "Weselu" S. Wyspiańskiego do, którego nawiazałes/łaś to słowo nie ma odwdzięku negatywnego. Nazwa pochodzi od biblijnego imienia "Cham", ponieważ jeden z synów Noego zachował sie niewłaściwie wobec swego ojca, a ludzie prości nie mieli/nie mają ogłady. Teraz z niewiadomych powodów nagle to słowo uchodzi za wulgarne i obtaźliwe.

~gosc # 2012-07-26

To nie jest żaden wymysł komunizmu (chamstwo było przez władze wspierane). Jeśli syn Noego tak się zachował, jak się zachował, to nie była to oznaka prostoty, lecz właśnie chamstwa. Poza tym "Trylogię" czytałeś? Zagłoba i inni ciągle używają tego słowa i nie ma ono bynajmniej miłego wydźwięku.

~gosc # 2012-08-24

Nawiązując do wpisu ~gosc 2012-07-26

No ale chamstwa raczej nie było przed zachowaniem syna Noego.

~gosc # 2012-08-25

Chamstwo zawsze było, tyle, że inaczej je zwali. :)

~gosc # 2012-08-28

To jaki jest synonim słowa cham??

~gosc # 2012-08-28

Np. prymityw.

~gosc # 2012-09-08

Prymityw to inaczej prostak. A jeśli cham, nie jest synonimem prostaka, to jak może być prymitywa??

~gosc # 2012-09-10

I tu kółko się zamyka. :) Cham to jak najbardziej synonim prostaka, i dlatego chłopów - czyli prostych ludzi - nazywano w ten sposób.

~gosc # 2012-11-02

I zdecydowanie było to - i jest - obelgą. Chamstwo jest cechą indywidualną, stąd przypisywanie go komuś z powodu jego pochodzenia trąci odpowiedzialnościa zbiorową. Howgh!

~gosc # 2013-01-14

hhahahahahahah CHam przez samo H bo Hańba ,to pisz wóz przez U otwrte bo Fura :P

~gosc # 2013-05-03

ta to już jest z tym chamstwem ze wsi, że lizneli troszkę szkół i zowią się inteligencją, a nawet nie znają znaczenia i pochodzenia słów, polecam czytanie książek polskich znanych autorów, chłopstwo uważa że tylko człowieka nie kulturalnego, nie obytego można nazwać chamem, no ale, jak ma się kompleksy to tak jest

~gosc # 2013-07-12

Oczywiście, że pisze się HAM, owo słowo wywodzi się z anglojęzycznego słowa HAM oznaczającego szynkę. Czy to nie jest logiczne ludzie?

~gosc # 2013-10-23

cham jako czlowiek , ham jako swinia :)

~gosc # 2014-01-13

jedyny powod dlaczego w polskim CHAM pisze sie przez CH an nie samo H jest prosty: polski jest jezykiem nielogicznym a poscy slowotworcy maja takie widzi mi sie. Ham czyli slowo od ktorego poskie slowo powstalo pisane jest przez samo H. Ham, Hamletus z laciny jest pisane przez samo H!! Tylko niedouczeni polscy madrale wymyslaja rozne dziwne spolszczenia zagranicznych slow i tyle...

~gosc # 2014-04-11

"2. dawniej: człowiek, który należy do niższej warstwy społecznej, zwłaszcza taki, który nie posiada szlachectwa; chłop, wieśniak, włościanin, plebejusz"

Obecnie to ludzie ze wsi są znacznie bardziej cywilizowani niż ludzie z miasta.

~gosc # 2014-07-19

Nie używać tego słowa, to nie będzie problemu jak je pisać

~gosc # 2014-08-01

"Obecnie ludzie ze wsi są bardziej cywilizowani niż ludzie z miasta."

Oczywiście, zwłaszcza wynosząc jedzenie ze szwedzkiego stołu poza obiekt, myjąc się co trzeci dzień oraz nosząc ubłocone białe adidasy i białe kozaki latem na każdą okazję.

~gosc # 2014-08-01

Ps. Nie mylić ludzi z miasta z napływowymi z wiosek i drobnych miasteczek.

jolka176kg # 2014-08-01

gość napisał:
(...) myjąc się co trzeci dzień (...)
Moiściewy, tak często?? Nie mają ludziska co robić...
Ja myję się tylko na Boże Narodzenie, Wielkanoc oraz na dożynki, czasami też, gdy wybieram się na dyskę. Mycie jest niezdrowe, po umyciu strasznie tną komarzyska, pluskwy, wszoły i inne paskudztwa. A tak, jak się wyhoduje ochronną skorupkę (samo to, że się ktoś rzadko myje, to kapeczkę za mało, wypadałoby jeszcze regularnie smarować się łojem) wszelkie robactwo łamie sobie na niej zębiska i żądła. :DD
J-176

przekorny # 2014-08-02

>> wypadałoby jeszcze regularnie smarować się łojem
A jakim (np. wołowym czy końskim)? Choć uważam, że najlepszy byłby bobrzy skrom, nie tylko będzie lepsza "skorupka", ale jakby jednak jakieś paskudztwo się przebiło, to rana powstała wskutek tego ugryzienia by się szybciej zagoiła. No, ale występuje tu trudność natury obiektywnej - bobry są pod ochroną (acz częściową). =]

~gosc # 2014-10-01

""Obecnie ludzie ze wsi są bardziej cywilizowani niż ludzie z miasta."

Oczywiście, zwłaszcza wynosząc jedzenie ze szwedzkiego stołu poza obiekt, myjąc się co trzeci dzień oraz nosząc ubłocone białe adidasy i białe kozaki latem na każdą okazję."

Wsioki wierzą w Boga; bez tego jesteśmy zwykłymi prymitywami, co zresztą widać...

~gosc # 2014-11-21

ham to po angielsku szynka
a cham po polsku to brzydkie okreslenie na człowieka

~gosc # 2015-03-17

sprawdzcie se w słowniku jak nie wierzycie że przez ch :)

~gosc # 2015-05-17

cham to też osoba egoistyczna która np. ma coś i nie zamierza się z Toba podzielić

~gosc # 2015-05-17

To zbyt drastyczne, raczej nieodpowiednie użycie tego określenia. Wprawdzie "cham" oznacza również kogoś, kto nie zachowuje się zgodnie z obyczajem, normami, nie przystaje do otoczenia - ale użycie go w odniesieniu do niegotowości w dzieleniu się jest zdecydowanie niewłaściwe.

~gosc # 2016-01-15

W książce do historii, która wpadała mi w ręce dość dawno już pisano, jak pamiętam coś takiego, że dawniej w Polsce tworzono opowieści o pochodzeniu poszczególnych stanów i wg jednej z nich chłopi wywodzili się od Chama, którego potomstwo miało wg klątwy Noego służyć braciom. Dlatego chłopów nazywano chamami.

~gosc # 2016-05-23

Twierdzono że szlachta pochodziła od Jafeta, Żydzi od Sema, chłopi zaś naturalnie od Chama, którego potomstwo (syn Kanaan) zostało w Biblii potępione i skazane na podrzędną rolę społeczną.
„Noe rzekł: »Niech będzie przeklęty Kanaan! Niech będzie najniższym sługą swych braci!- A potem dodał: -Niech będzie błogosławiony Jahwe, Bóg Sema! Niech Bóg da Jafetowi dużą przestrzeń i niech on zamieszka w namiotach Sema, a Kanaan niech będzie mu sługą." (Rdz. 25-27).Stąd też szlachecka formuła: „Nie czyń się, chamie, Jafetem"

~gosc # 2018-06-09

https://encyklopedia.pwn.pl/szukaj/Cham.html

~gosc # 2018-06-16

2. dawniej: człowiek, który należy do niższej warstwy społecznej, zwłaszcza taki, który nie posiada szlachectwa; chłop, wieśniak, włościanin, plebejusz.
Dodajcie jeszcze 3. obecnie elitarna władza i jacyś bogaci ludzie z różnych miejsc na świecie jak i branż. Wystarczy zrobić eksperyment polega on na tym że w TV celebryta jest kulturalny, w gazetach i wywiadach a jak dowiemy się gdzie nasz idol mieszka i odwiedzimy go prywatnie z miłości do jego osoby on nas poszczuje Policją, psami, ochroną lub wyjmie broń i zacznie z nią biegać za nami np.: kij, auto lub pistolet laserowy i zacznie do nas szczelać i krzyczeć brzydkie słowa obelgi.

~gosc # 2018-07-21

W językach zachodnich wyraz "Ham" oznacza szynkę jak i imię syna Noego Hama, oraz potoczne nazywanie grubiańskiego człowieka. Podobieństwo wyrazów występuje w wielu językach tj. popularny wyraz "zamek".

Nie rozumiem jednak, jak można było przekręcić tak proste imię, aby na siłę dorzucić swoje językowe 'Ch'.
Ponadto etymologia nie ma to nic wspólnego z hańbą. Po prostu imię to nie Hań.

- Pozdrawiam.

~gosc # 2018-07-28

Cham to człowiek urażający otoczenie swym zachowaniem, zarazem tak prymitywny, że tego nie dostrzega. Dotyczy używania wulgaryzmów w głośnej rozmowie w autobusie, plucia pod nogi, wyrzucania petów i strząsania popiołu przez uchyloną szybę samochodu, zajeżdżania drogi i wielu, niestety, innych przypadków. Zjawisko narasta.

~gosc # 2018-07-29

Wyraziłoś bardzo oryginalny i rzadki pogląd.
Odetchnęłoś z ulgą głośnym "uff".
O to chodziło?

~gosc # 2018-08-08

Nie o to. Widocznie nie przeczytałoś tych wszystkich mądrości powyżej.

~gosc # 2018-12-28

"Odetchnęłoś" - brak w sjp?

pluralis4ever # 2018-12-28

""Odetchnęłoś" - brak w sjp?"
Owszem, od jakichś 6 lat i 2 miesięcy. Dopiero teraz zauważyłeś?

~gosc # 2019-06-14

Również człowiek, który się nie dzieli (np. je cukierki sam przy wszystkich).

~gosc # 2019-08-22

W ksiazce "Sapiens" - w rozdziale „Purity in America” jest to pięknie opisane, jak z pewnej grupy zrobić niewolników (w Polsce - chłopów pańszczyźnianych). Wystarczy przekonać dużą cześć społeczeństwa, że na to właśnie zasłużyli. „Theologians argued that Africans descended from Ham [sic!], son of Noah, saddled with by his father with a curse that his offspring would slaves " -"Teologowie argumentowali, iż Afrykanie pochodzą jakoby od Chama/Hama, syna Noego, obarczonego (dosłownie: osiodłanego) przez ojca swego klątwa taką, że jego potomstwo będzie niewolnikami.
Moim zdaniem zamiast obrzucać się wyzwiskami na temat wieśniaków i mieszczuchów i kto jest bardziej nieuprzejmy in niewykształcony (sam jestem ze wsi), spójrzcie sami na siebie oceńcie samych siebie. Następnie poczytajcie historię Europy śr.-wsch. (i Polski), aby dowiedzieć się, ze 90% procent was pochodzi od niewolę go chłopstwa - 10% było mieszczaństwem i szlachtą, z tego większość bogatszych klas wyższych wyemigrowała tutaj do UK i Francji w ciągu ostatnich 200 lat. Ja pochodzę częściowo od austriackiego rodu szlacheckiego (zubożałego, oczywiście...) i polskiego (galicyjskiego) chłopstwa. Nie wstydzę się tego - bo czemuż miałbym się wstydzić reakcyjnej dyskryminacji z dawnych wieków? Od dwóch pokoleń moja rodzina należy do tzw. inteligencji wiejskiej.
Słowo „cham” było używane przez samoustanowione klasy „wyższe” po to, by zniewalać klasy „niższe”. Proces nadal w Polsce postępuje i końca nie widać. Szkoda - społeczeństwo polskie jest w miarę inteligentne i jego całkowita emancypacja mogłaby przynieść świetne rezultaty gospodarcze i kulturowe. A tak - osoby ze wsi nie mogą znaleźć dobrej pracy po studiach i korzystają z tego tylko UK, USA i inne kraje, które nie mają takich dziwnych podziałów (podziały są inne: klasa pracująca, klasa średnia i bardzo nieliczna klasa szlachecka).
Naprawdę wydoroślejcie, Polacy.

~gosc # 2019-08-22

Dodając do powyższego, muszę stwierdzić, że słowo „cham” lub „chamski” było uważane za wulgarne w moim domu i nie wolno było go używać. Dziwi mnie, że w innych rodzinach było inaczej. Nie jest to słowo z polszczyzny formalnej, z powodów niewolnictwa chłopstwa aż do 1867 na terenach polskich jest to słowo pokrewne słownictwo rasistowskiemu (Mu***n, cza****h, pokrewne ang. Ne**o i ni***r) i SJP powinien go odpowiednio oznaczyć jako „wulg.”.

~gosc # 2019-08-22

"...i SJP powinien go odpowiednio oznaczyć jako „wulg.”..."

Rozumiem, że te pozostałe określenia - które wymieniłeś (Murzyn, czarnuch) i podobne niewymienione (asfalt, luj, gnida, buc etc.) powinny także zyskać to oznaczenie?
W kolejce jeszcze - idiota, imbecyl i podobne - bo przecież w niektórych rodzinach słowa te mogą mieć embargo.
Jeśli zespół "inkwizycyjny" dobrze rozpędzi się w swoich działaniach - to nie ostanie się nawet "onejroidalny".
A język polski zyska sobie w kręgach językoznawczych rozwinięte miano - język polski wulgarny/pospolity.
Dalej wyobraźnią nie sięgam, pewnie jest za mała.

~gosc # 2019-08-25

Tak, sądzę, że wyrazy mocno rasistowskie i dyskryminujące niepełnosprawnych powinny uzyskać oznaczenie ”wulg.”. Jeśli słowo nie nadaje się do Wiadomości, lub do użycia w szkole na lekcji, to jest to słowo WUGLARNE, a nie „pot.” - POTOCZNE. Słowo potoczne to „esemes” lub „komóra”, albo „motór” (tu wymowie dialektalnej).
Sądzę, że w typowych wykształconych rodzinach wyrazy tego typu (rasistowskie, dyskryminacyjne, obraźliwe) są wyjątkowo rzadko - jeśli w ogóle - używane.
Zdaję sobie sprawę, że wraz z nadejściem ultraprawicowych opcji politycznych następuje normalizacja różnych rodzajów dyskryminacji, ale nie musi to obejmować wulgaryzacji języka. Polski to piękny indoeuropejski język i powinien pozostać właśnie takim.

~gosc # 2019-08-25

Jeśli chodzi zaś o to, które wyrazy są wulgarne, a które nie, najlepiej proszę sobie wyobrazić używanie ich wobec kolegi w biurze, zwłaszcza kolegi o innym kolorze skóry lub religii, orientacji, kolegi z innej grupy społecznej (ze wsi, z klasy pracującej) itp. Jeśli w biurze korporacji międzynarodowej w Krakowie, nazwiesz kolegę z Angoli „asfaltem” i on zacznie się śmiać, jest to wyraz potoczny, może być używany jako niewinny żart. Jeśli złoży on zaś skargę do przełożonego następnego poranka, jest to wyraz obraźliwy, tabu, wulgarny. To jest naprawdę aż tak proste.

pluralis4ever # 2019-08-25

Co masz na "myśli" pisząc o ultraprawicowych opcjach politycznych (i jakiejś związanej z nimi wulgaryzacji)?

~gosc # 2019-08-25

Człowieku, ty masz problem z rozumieniem słowa "wulgaryzm".
Klasyfikujesz - jak leci - do tej kategorii wszelkie określenia pejoratywne, inwektywy, wyzwiska i im podobne.
Jakby w naszym kraju 95% ludności to ludzie tzw. "dobrze wychowani", wywodzący się z tzw. dobrych rodzin a ten pozostały margines to ludzie wulgarni mówiący - poszłem, wzięłem i cham.
Czasem z mediów dowiadujemy się (bo mikrofon był włączony) - np. znane "spieprzaj dziadu" czy inne kwiatki. A ich autorami bywają dość znane osoby uchodzące za inteligentne i z inteligenckich rodzin.
Tak więc nie przesadzaj z taką klasyfikacją.
Zdarza się, że słowem "kulturalnym" można zranić bardziej niż inwektywą.
Reasumując - "chamskie zachowanie" ma niewiele wspólnego z ordynarnością.
Bliżej jest jemu do subiektywnej i negatywnej oceny czyjegoś zachowania. Idąc twoim tokiem rozumowania - mnóstwo słów to wulgaryzmy - idiota, kretyn, gnojek, głupek. O to ci chodzi gościu wychowany nienagannie w "dobrej rodzinie"?

~gosc # 2020-07-15

A "ham" to nie jest od słowa "hamulec"? Kiedyś na wsi mojej mówili tak: "no co tam hamulu" powiesz? No jak to na komunistycznej wsi pamiętającej jeszcze czasy panów, dworów, fornali i wspomnianych chamów (?) (hamów ?) oczywiście.


PROSIMY PISAĆ KRÓTKO I NA TEMAT

83408340 od końca