SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

cizia

dopuszczalne w grach (i)

cizia

potocznie: młoda, atrakcyjna dziewczyna; kociak, kicia, kizia, towar


KOMENTARZE

qrulik # 2003-03-17

proszę mi wytłumaczyć!!!!!!!

y0dyna # 2003-03-17

W SJP napisali tak:młoda, przystojna, elegancka kobieta, dziewczyna; kociak

hehe

lameq # 2003-03-24

hmm niby dopuszczalne w słowniku, ale gdy je raz napisałem - sprawdzono i gra stwierdziła, że brak w słowniku. Więcej razy nie miałem okazji wpisać tego słowa, ale też nie bylo sensu skoro wiedziałem, ze gra go nie uznaje.

przekaznik_radiowy # 2003-09-18

cizia mizia??

stokrotka321 # 2005-03-17

kizia mizia! a tak w ogóle to takie szczeniarskie. kociak? co to ma znaczyć?

suppi1985 # 2005-03-31

rany boskie w dopełniaczu liczby mnogiej to już raczej cizi powinno być a nie ciź tak? na tej samej zasadzie co bazie,nie ma bazi a nie baź

koalar # 2005-03-31

Powinno to się najpierw spojrzeć do jakiegoś słownika, a potem zgłaszać uwagi do słów.

suppi1985 # 2005-04-04

nie mówie ze ciź jest żle ale troszku nielogiczne,tak?

czarnazebra # 2005-04-04

co dokładnie nielogicznego jest dla ciebie w tym wyrazie? prosze o odp, tak?

suppi1985 # 2005-04-06

nielogieczne jest to ze wyraz cizie powinien być odmieniany tak jak wyraz bazie,analogicznie bazi-cizi a nie ciź,tak?

wojtaskkk # 2006-04-11

zapomnieliscie o jednej formie w odmianie:

mianowicie nie uwzgledniliscie wołacza, czyli cizio!!!

sweetleo # 2006-06-29

wołacz to ciziu !

szylkrecik # 2007-06-09

brakuje wołacza
hej ciziu,
czy
ty cizio?

~gosc # 2007-06-09

oczywiście, że opcja nr. 1. ;/

~gosc # 2008-02-11

ej ja tak na szybkiego...
Czy "CIZIA" to obrazliwe przezwisko dla dziewczyny ???

~gosc # 2008-04-09

zależy jakim tonem wypowiedziane, oczywiście

2008zaza # 2008-04-11

Czy CIZIA to obrazliwe przezwisko dla dziewczyny ???

2008zaza # 2008-04-11

koledzy w klasie nazywają mnie cizia
czt to źle????????

~gosc # 2008-04-11

nie, to nie jest obraźliwe :P A zapytaj kolegów czy w ogole wiedzą kto to jest cizia :P A poza tym w liczbie mnogiej powinno być ciź dobrze tu napisali :) Pozdrawiam xD

kasama # 2008-06-13

ciź czy tych cizi??? (l.mn. D.)

~gosc # 2008-06-13

w mnogiej tylko ciź

~gosc # 2012-07-19

Cizia to obraźliwe słowo. W niektórych regionach od spontanicznie reagującej kobiety za nazewnictwo jej cizią można dostać w ryj. lol

~gosc # 2012-10-04

Coś mi się kołace po głowie włoskie "amicizia" - przyjaciółeczka?

mirnal # 2013-09-14

http://doroszewski.pwn.pl/haslo/cizia/
ma "ciź"

~gosc # 2014-09-08

A mi się wydaje, że tworzący ten słownik zapomnieli o jednym, a mianowicie słowo "cizia" jest nacechowane negatywnie. W związku z powyższym zrównanie znaczenia tego słowa z atrakcyjną dziewczyną jest totalnym nieporozumieniem. Może do tego opisu należałoby dodać, że jednak jest to określenie lekceważące, świadczące o braku szacunku do drugiej osoby. Podobnie jest z określeniem "towar" w odniesieniu do kobiety/dziewczyny. Jeśli jestem w błędzie to proszę o szersze wyjaśnienie.

przekorny # 2014-09-08

Fakt, jest to lekceważące określenie, ale w zależności od kontekstu może być nacechowane pozytywnie lub negatywnie. Jednakże z punktu widzenie feminizmu czy "dżenderyzmu" owo określenie będzie zawsze obraźliwe. =)

mirnal # 2014-09-08

Istotnie, DOR podaje, że jest to lekceważące, jednak może być też kokieteryjne i zalotne, natomiast 'towar' jest zdecydowanie naganne.

~gosc # 2014-09-08

Obawiam się, że mieszacie "negatywne nacechowanie" z "wulgarnością" czy też "potocznością".

mirnal # 2014-09-08

Wiele zależy od kontekstu - znajoma powiedziała, że kiedyś podsłuchała, jak pewien facet powiedział drugiemu, że jest fajną d ("ale z niej niezła d") i że się z tego powodu nie obraziła; więcej - humor jej się wyraźnie poprawił.

przekorny # 2014-09-09

1. Hej, ciziu, zrobisz mi loda?
2. Moja koleżanka z pracy jest nie tylko super cizią, ale umie też robić świetne ruskie pierogi. Z taką chętnie bym się ożenił.

Zagadka: ;) w którym przypadku słowo cizia jest nacechowane pozytywnie, a w którym negatywnie?
(Z perspektywy "dżenderyzmu" - oczywiście - w żadnym. Co więcej, być może treść zdania z punktu drugiego oceniona zostałaby bardziej negatywnie, gdyż nie tylko - w pewnym stopniu - potraktowano tu kobietę jako obiekt seksualny, ale również sprowadzono jej rolę do roli kury domowej =]).

przekorny # 2014-09-09

* "Z perspektywy "dżenderyzmu" - oczywiście - w żadnym".
Wyszła mi jakaś bzdura, =F taka odpowiedź mogłaby być jedynie wtedy, gdyby pytanie brzmiało: "w którym przypadku słowo cizia jest nacechowane pozytywnie?".

marek176cm # 2014-09-09

Cytat:(~gosc # 2007-06-09)

"oczywiście, że opcja nr. 1. ;/".

Dla przypomnienia: skrótowo piszemy <nr>, a nie <nr>.

M176c / W

marek176cm # 2014-09-09

Do pana M.,

Cytat: "(mirnal # 2014-09-08>

Istotnie, DOR podaje, że jest to lekceważące, jednak może być też kokieteryjne i zalotne, natomiast ...

Nie wiem czy to Pan, czy też ten jakiś DOR (oh, znowu skrót!) podał {... może być też kokieteryjne i zalotne ...}, ale słowa skierowane do kobiety / dziewczyny w formie <cizia, kociak itp. > NIE MOGĄ BYĆ KOKIETERYJNE!

Kokieteria to cudowna i rzadka domena KOBIET, a nie jakiegoś osiłka stojącego na rogu i rzucającego: "Te, cizia, niezła z ciebie dupa!". Gdzie tu tzw. zalotność, panowie?

M176c / W

marek176cm # 2014-09-09

Kolejne słowo po małpiemu zapożyczone z j. angielskiego, czyli dżenderyzm (widziany wyżej), po usłyszeniu którego więdną uszy!

Kolejne 'szpanowanie' jakiegoś półgłupa, który coś słyszał o języku angielskim, a zapomniał, że jest Polakiem.

M176c / W

mirnal # 2014-09-09

*ale słowa skierowane do kobiety / dziewczyny w formie <cizia, kociak itp. > NIE MOGĄ BYĆ KOKIETERYJNE!* - jeśli kieruje to zapity chłopek roztropek spod budki z piwem, to nie, ale jeśli Mr. James Bond w garniturze przy stoliku w Las Vegas (i na stole leży milion dolarów), to i owszem...
Ale na poważnie - owe dwa słowa często nie są kierowane do dam (co jest faktycznie naganne), lecz występują w opisach (np. facet do faceta, np. komentarz podczas oglądania kabaretu w telewizji).

mirnal # 2014-09-09

*1. Hej, ciziu, zrobisz mi loda?* - chyba że pani prowadzi stoisko z lodami przy plaży... Co najwyżej można mieć pretensje do deklinacji (fajnie byłoby, gdyby panna poprawiła gostka lub jakąś dziewczynę, bo i to jest możliwe).

fanmirnala # 2014-09-09

"Kolejne 'szpanowanie' jakiegoś półgłupa, który coś słyszał o języku angielskim, a zapomniał, że jest Polakiem".
Boże, jakie on ma problemy ze zrozumieniem najprostszych rzeczy, czytać hadko. I to nie dlatego, że próbuje w tak prymitywny sposób dotknąć przekornego (bo już nie ma innych pomysłów), lecz dlatego, iż nie zdaje sobie z tego sprawy, jak bardzo się kompromituje.
Nie wiesz, że on w ten sposób nabija się z tego całego gender (jak mniemam -z ogólnej problematyki, z obu walczących ze sobą stron). Ponadto: co ci zrobił przekorny, że pierwszy zacząłeś go prowokować? Przecież do tej pory (po twoim powrocie) nie zaczepiał ciebie, co więcej podawał ci informacje, które bez problemu sam mogłeś znaleźć. Zrozumiałobym, gdybyś zwyzywał mnie, ale przekornego (on cię nigdy nie wyzwał)...
Na marginesie dodam, że "dżenderyzm" to słowo polskie. :)

mirnal # 2014-09-09

Kochani! Zawieszenie broni!

przekorny # 2014-09-09

O, tu też flejmłor. =]
@fanmirnala
Jak już kiedyś pisałem, adwokatów nie potrzebuję, choć w sumie niezręcznie mi o pewnych sprawach pisać, więc dziękuję, że mnie wyręczyłeś.

@marek176cm
Skoro jestem półgłupem, który coś słyszał o języku angielskim, i zapomniałem, że jestem Polakiem, powiem (napiszę) ci jedynie tyle - zachowujesz się jak rasowy flejmer, hejter i łikend... Eee, nieco za bardzo się rozpędziłem. =]

~gosc # 2018-01-27

Mi cizia zawsze kojarzyło się z taką przesłodzoną laleczką, inaczej barbiątko

marek176cm # 2018-01-28

Słowa 'cizia, kociak, kicia, kizia' to "przebojowe" słowa lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, Oh jak ten czas leci!, gdy cała męska połowa świata zachwycała się urodą aktorek filmowych, a zwłaszcza wdziękami pani Brigitte Bardot.


PROSIMY PISAĆ KRÓTKO I NA TEMAT

27812781 od końca