SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

dwuchodowy

dopuszczalne w grach (i)

dwuchodowy

problem dwuchodowy - zadanie szachowe, w którym białe mają na celu dać mata czarnemu królowi w dwóch najbliższych ruchach; dwuchodówka, zadanie dwuchodowe


KOMENTARZE

~gosc # 2005-09-09

nie rozumiem.. tylko biale czarnym..? dziwne to troszke, tak jest czy tak napisales, aby bylo zrozumiale to dales przyklad..?

blenders # 2005-09-10

Tak to już jest w problemistyce, że w problemach dwu-, trzy- i wielochodowych białe dają mata czarnym. Jako przykład polecam chociażby bogaty zestaw problemów (#2 - dwuchodówki) na stronie:
http://www.matplus.org.yu/ORIG.HTM

blenders # 2005-09-10

Dopuszcza się jedynie tzw. 'analizę retrospektywną', czyli analizę ruchów wykonywanych przed wyjściową pozycją - w celu ustalenia, czy możliwe są roszady bądź bicia w przelocie. c[:-D