SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

epicykloida

dopuszczalne w grach (i)

epicykloida

krzywa płaska zakreślana przez ustalony punkt okręgu toczącego się zewnętrznie po drugim okręgu


KOMENTARZE

gandalf666 # 2005-06-03

toczyć się zewnętrznie? można by to doprecyzować, nadać sens?

~gosc # 2021-06-27

Epicykloida jest wtedy gdy toczymy po zewnętrznej stronie krzywej, jeśli po wewnętrznej to jest hipocykloida. Gdy toczymy po prostej to powstaje Cykloida

~gosc # 2021-11-21

Najbardziej znane epi. to: nefroida i kardioida, czy ogólnie Ślimak Pascala

~gosc # 2021-11-21

Ciekawe, ile osób czyta z zainteresowaniem, rozumie te "doktorsko docentryczne" mundrości mantemantyczne...
Ciekawe...

~gosc # 2021-11-22

To nie jest ciekawe. Słownik to nie jest powieść by go czytać z zainteresowaniem. Do Słownika się sięga gdy potrzeba.
A do gandalf666: najlepiej zobaczyć jak to toczenie się wygląda, np. tu
https://pl.wikipedia.org/wiki/Kardioida Ładnie pokazane, nawet ruchome.

~gosc # 2021-11-22

W słowniku sprawdza się istnienie słowa i ogólne jego znaczenie.
Szczegóły merytoryczne - podręczniki, fora tematyczne, encyklopedie, leksykony.
Sł. ortograficzne - istnienie słowa i jego pisownia, niekoniecznie definicje.
Wniosek ogólny - popisywanie się jakąś branżową wiedzą ma większy sens na f.t

~gosc # 2021-11-22

Masz rację oczywiście. Ale nikt się tu niczym nie popisuje, to wszystko to są początkowe dania z def na wiki. Więc jeśli to traktować jako popisywanie się to raczej umiejętnością kopiuj/wklej.

~gosc # 2021-11-22

Czyli zakładamy, że "inni" nie potrafią wejść sobie na stronę Wikipedii lub inną podobną?
Inny wniosek - nie jest to "zaśmiecanie" strony komentarzy sjp.pl treściami łatwo dostępnymi na rzeczonej Wikipedii?
Czyli - grafomania połączona z nadmiarem wolnego czasu?

~gosc # 2021-11-22

I znowu masz rację. Jak ktoś chce dogłębnie poznać temat to znajdzie hasło na wiki. A w Słowniku ma tylko ogólny zarys znaczenia. Widziałem tu syt. że ktoś dla hasła wkleja tylko link z wiki. To bezsens, bo to przecież każdy umie sobie znaleźć. Więc link owszem, ale z paroma choćby zdaniami pocz

~gosc # 2021-11-22

Ależ upierdliwy jesteś. Prezentujesz pojęcia bardzo specjalistyczne (niszowe jednocześnie. Nie sądzę, że przec. Polak kocha wyższą matematykę.
Te wszystkie --kloidy to raczej abstrakcja.
Po co to wpisywać? To tylko mania czy już grafomania?
Z nefroid da radę ugotować zupę? Ogrzać pokój nimi można?

~gosc # 2021-11-23

A jeszcze, do gościa wcześniej. To nie do końca tak, bo dla danego hasła całej def z wiki się tu nie da wkleić, a jedynie kilka zdań. I trzeba wiedzieć które wybrać, które są istotne, i utworzą jakąś spójną całość. Więc to nie do końca tak z tym kopiuj/wklej. Ja właściwie nigdy tak nie robię,piszęcz

~gosc # 2021-11-23

"bardzo specjalistyczne", powiadasz. Może i tak, ale wiesz że o tym się uczy dzieci z SP-te uzdolnione matematycznie. Łatwo w necie znaleźć zdjęcia z Obozów Mat KMM Pitagoras, gdzie dzieci siedzą na dworze przed tablicą z narysowanąAsteroidą i z otwartymi buziami słuchają o tym. KochaćhasłazeSłown;)

~gosc # 2021-11-24

Myślałem, że temat jest zamknięty.
Nie chachmęć. Za moich czasów w kilku szkołach zdolniachami matem. były pojedyncze os. z grupy np. 25 uczniów. Czyli pojed. %.
Na te obozy jechały pewnie te klasowe geniusze.
Nie ściemniaj więc, że matma jest str. popularna a ja oderwany od rzeczywistości.

~gosc # 2021-11-24

Ok, kończymy temat - wszystko już zostało powiedziane/napisane. EOT.
A swoją drogą spodobała mi się "zupa z nefroid"
Nie można tak materialistycznie patrzyć, że wszystko musi dawać jakąś korzyść.
To jest doskonale bezużyteczne