SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

erudycja

dopuszczalne w grach (i)

erudycja

wszechstronna wiedza, rozległe wykształcenie; wiedza książkowa, oczytanie, uczoność, erudycyjność


KOMENTARZE

~gosc # 2004-04-27

co to jest?

zeberrr # 2004-04-27

erudycja jest to to, czego brak jest najbardziej widoczny u ludzi, którzy pytają co to jest erudycja :-)

~gosc # 2004-04-30

co to kurde jest?
Autorzy slownika wyjasniac natentychmiast!

16znakownabis # 2004-04-30

Erudycja to jest oczytanie i rozległa wiedza ogólna z tym związana.

I nie krzycz tak. Bo to nie jest kurde tylko zwykłe słowo. Hawgh.

P.S. A Kartagina i tak ma być zburzona, a liz umieszczone w słowniku :)

~gosc # 2005-05-05

nie chcę się kłócić, ale erudytą się bywa posiadając rozległą wiedzę ale nie w okreslonej, konkretnej dziedzinie wiedzy a raczej posiadając wiedzę rozległą, z wielu dziedzin...
wiedza w okreslonej dziedzinie charakteryzuje raczej specjalistę, eksperta...

~gosc # 2009-04-24

myślę, że pan(i) nade mną ma rację

~gosc # 2009-05-15

Ja również zgodzę się z państwem/paniami/panami nade mną.

~gosc # 2009-05-19

I ja też i ja też z tymi nade mną;)!!!

~gosc # 2009-10-23

"wszechstronna wiedza w jednej dziedzinie wiedzy" - czy to nie jest przypadkiem wewnętrznie sprzeczne? skoro wszechstronna, to jak tylko w jednej dziedzinie wiedzy? Jedna dziedzina wiedzy nie jest rozgałęziona, można co najwyżej zapuszczać się wgłąb i stawać się w niej bardziej zaawansowanym. Popieram przedmówców.

~gosc # 2010-01-07

np. filozofia jest to "wszechstronna wiedza w jednej dziedzinie wiedzy"

ewciaa102 # 2010-03-10

Czy wyście oszaleli, czego was w tych szkołach uczą????
Wszechstronny jest synonimem słowa obszerny, rozległy... itp. Dziedzina wiedzy nie jest rozgałęziona??? A np INFORMATYKA!!!!! mało w niej masz gałęzi???
A nawiązując do waszych wypowiedzi o tym, iż erudytą jest osoba mająca rozległą wiedzę z wielu dziedzin, to macie rację. Dodam więcej, można być erudytą mając wiedzę wszechstronną z wielu dziedzin oraz wszechstronną z jednej dziedziny lub tylko jednej dziedziny, ale wszechstronną:P:P:P:P


Ps. przed wypowiadaniem się zalecam zasięgnąć wiedzy u dr Googla:) jeśli w główce własnej pustki:D

~gosc # 2010-09-17

synonim to synonim, nie zawsze słowo o identycznym znaczeniu, pamiętaj.

~gosc # 2010-10-26

"np. filozofia jest to "wszechstronna wiedza w jednej dziedzinie wiedzy""-konkretnie w której?
Filozofia zajmuje się wieloma dziedzinami, np. etyka, antropologia filozoficzna, teologia, estetyka, pojęcie szczęścia... listę można rozwijać nawet do twierdzeń matematycznych...

~gosc # 2010-11-04

erudycja to piękne przemówienie tak mówi nasza pani od J.polskiego

~gosc # 2011-02-23

Erudycja (łac. eruditio) - rozległa wiedza w jakiejś dziedzinie nauki, wszechstronna znajomość jakiegoś przedmiotu, wiedza książkowa. (SŁOWNIK WYRAZÓW OBCYCH PWN).
Dziwne słowo, wywołuje tyle sprzecznych odpowiedzi. Polonistka mojej córki twierdzi, że jest to "rozległa wiedza we wszystkich dziedzinach". Hmm słownik jedno, nauczyciel drugie a i wy widzę macie odmienne zdania. Czy prawda ma leżeć pośrodku? ;)

~gosc # 2011-08-19

Mi się wydaję, że erudytą jest osoba, która jest bardzo oczytana, i potrafi rozmową oczarować każde towarzystwo i na każdy temat

~gosc # 2011-09-13

Ostatni wpis bardzo elegancko podsumowuje dyskusje, jednak nie doszliśmy jeszcze do dokładnego znaczenia słowa. Polecam tu słownik etymologiczny. Tłumaczenie z łaciny może pomóc ale i utrudnić odnalezienie znaczenia, ponieważ każde słowo ma własną historię rozwoju, tak więc odpowiednik łaciński nie musi zgadzać się ze znaczeniem dzisiejszym.
Pozdrawiam wszystkich zainteresowanych!!!

~gosc # 2012-01-27

Erudycyjność jakiegoś słowa czy zwrotu znaczy tyle, że w codziennej rozmowie ich używanie może zabrzmieć co najmniej dziwnie, ale już w rozprawie naukowej będzie najzupełniej na miejscu.

~gosc # 2012-04-17

cytaty: Czy wyście oszaleli, czego was w tych szkołach uczą???? erudycja jest to to, czego brak jest najbardziej widoczny u ludzi, którzy pytają co to jest erudycja :-)jeśli w główce własnej pustki:D .......
one są dowodem na to że ktoś nie ma wszechstronnej wiedzy o ludziach. Może warto pokusić się o statystykę na temat ile procent naszego społeczeństwa wie co to jest: erudycja i zaraz po tym pytaniu określić czy ludzie wypowiadający się są dobrymi ludźmi czy też nie. Erudyta czy też nie ważne kim jesteś a nie co wiesz. Jestem pewien, że można przeżyć życie bez wiedzy na temat znaczenia tego słowa, ale ni można zrobić tego nie wiedząc co to jest przyjaźń, koleżeństwo, praca, nauka itd... Fajnie że są ludzie którzy mają czas na rozważania o znaczeniu słowa i równie fajnie byłoby gdyby pomyśleli bardziej globalnie i zapytali samych siebie czy jadąc do mechanika oczekują od niego wiedzy na temat znaczenia słowa erudyta cz może wiedzy na temat układu hamulcowego. Nie popadajmy więc w skrajności. Pozdrawiam wszystkich tych którzy chcą więcej wiedzieć ale nie po to by krytykować innych lecz im swoją wiedzą pomagać. Ja ma 47 lat i do dzisiaj nie wiedziałem nawet w przybliżeniu co to jest erudycja. Ludzie traktują mnie jako takiego który dużo wie, ja odsyłam ich do mistrza Jody z filmu Gwiezdne Wojny mówiąc: ktoś kto żyje 500 lat może wiedzieć sporo na temat życia ktoś kto ma zaledwie 45 znajduje się na początku drogi do wiedzy i pewnie nigdy nie wystarczy mu czasu, aby ją wystarczająco zgłębić. Wracając do erudyty: nikt nie wypowiada się na temat jak głęboka jest jego wiedza na dowolny temat na który się wypowiada, wystarczy więc chyba aby wiedział o wszystkim po łebkach? No właśnie i już mamy temat na długą rozprawkę filozoficzno naukową i doby esej na ten temat, jeśli ktoś się tego podejmuje to chętnie przeczytam owoce jego pracy.

~gosc # 2012-07-16

Erudycja nie istnieje.

~gosc # 2013-03-22

ja uważam proszę państwa że erudycja to wszechstronna wiedza w różnych dziedzinach, bycie oczytanym i przede wszystkim posiadanie umiejętności wypowiadania się na dany temat w sposób barwny i poprawny. ponadto chciałabym dodać że może jestem młoda (gdyż mam 14 lat) ale wiem co znaczy to słowo :)

~gosc # 2013-10-01

joł gupie to heheh

~gosc # 2014-04-03

myślę, że jest to bardzo dobrze określone i nie trzeba się pytać. a tak poza tym to NIE KARMIĆ TROLLA

~gosc # 2014-08-13

Erudycja = Inteligencja

~gosc # 2014-08-22

Omnibus to człowiek wszystkowiedzący, specjalista z każdej dziedziny wiedzy, więc ERUDYCJA = OMNIBUSJA :)

marek176cm # 2014-08-22

Zaledwie cząstka wypowiedzi anonimowca:

"~gosc # 2012-04-17"
cytaty: "Czy wyście oszaleli, czego was w tych szkołach uczą???? erudycja jest to to, czego brak jest najbardziej widoczny u ludzi, którzy pytają co to jest erudycja :-)jeśli w główce własnej pustki:D .......
one są dowodem na to że ktoś nie ma wszechstronnej wiedzy o ludziach.".
Oto próbki błędów tegoż "wpisańca":
Powinno być: Czy wyście oszaleli<?> Czego was ...?
Powinno być: Erudycja to jest to, czego ... .
Poprawiona konstrukcja zdania (pomijam jego sens): Erudycja jest tym, czego brakuje ludziom, którzy ...
Poprawniej: ... jeśli we własnej główce pustki.
W zdaniu: " one (zamiast <One>) są dowodem na to że ktoś nie ma wszechstronnej wiedzy o ludziach.", czymże są ONE, czego te ONE dotyczą? W zdaniach POPRZEDZAJĄCYCH nie ma ŻADNYCH rzeczowników rodzaju żeńskiego w liczbie mnogiej!!!

Jak widać, mamy tutaj do czynienia z typowym, niedouczonym anonimowcem, który natychmiast przechodzi do ataku oskarżając innych o tzw. pustogłowie, a którego własna wypowiedź go dyskwalifikuje i świadczy o jego dużych brakach w JĘZYKU POLSKIM! To tyle na temat propagatora ERUDYCJI.

Walczmy o poprawność językową, bo to NASZ język!

M176c / W

~gosc # 2014-08-22

Anonimowiec brzmi nieładnie, przykładowo mogłoby być - "anonimowa osoba".

~gosc # 2015-08-18

Podoba mi się ta dyskusja.

~gosc # 2015-08-19

Ostatnio oglądałem jakiś film z którego jak myślę pewne zdanie będzie idealnie opisywać erudyte.Facet został zapytany- skąd wiesz takie rzeczy? I odpowiedział -Wiem Nie wiele o wielu rzeczach

~gosc # 2015-08-19

Szanowny przedmówco.
,,Wiem NIEWIELE o wielu rzeczach" to sparafrazowanie słów Apolimerytydyfusa w dialogu dramatu ,,Makieta świata idealnego" reż. M. Todelberg. Według mnie odnosi się on jednak nie do erudyty, a po prostu laika ciekawego świata, lecz niedogłębnie badającego nurtujące go problemy.

~gosc # 2018-04-03

Lol co za wpis przy dodaniu komentarza,ale chyba już rozumiem co to oznacza redukcja.

~gosc # 2018-04-03

Eredukcja, przepraszam musiałam usunąć literę.

winowjajca # 2018-04-04

Jeszcze wplątało Ci się w środek zbędne "du" ;).

~gosc # 2018-05-08

Erudycja to obszerna i wszechstronna wiedza (głównie książkowa, bo kiedyś nie było komputerów) połączona z umiejętnością zaprezentowania jej innym ludziom. (Nie jest tożsama z inteligencją, która jest raczej umiejętnością przyswajania wiedzy i wnioskowania, na jej podstawie niż samą wiedzą.) Erudyta, może z każdym porozmawiać na prawie każdy temat, więc obszerna wiedza z jednej tylko dziedziny nie oznacza jeszcze erudyty.

~gosc # 2019-12-23

Przyswoilem 8 letnia dyskusje w 5 minut, chyba moge zostac Erudyta:)

~gosc # 2021-03-04

"Przyswoilem 8 letnia dyskusje w 5 minut, chyba moge zostac Erudyta:)" - prędzej inteligentem, choć i do tego trzeba umieć poprawnie pisać, zważając na interpunkcję, ortografię i inne takie. Ktoś pięknie podsumował wyżej: "Walczmy o poprawność językową". Walcz zatem, gościu :)

~gosc # 2022-03-07

Mój ojciec jest erudytą, czyli człowiekiem wszechstronnie wykształconym.


PROSIMY PISAĆ KRÓTKO I NA TEMAT

36413641 od końca