SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

eza

dopuszczalne w grach (i)

eza

prosty przyrząd laboratoryjny służący do przenoszenia pojedynczych kolonii drobnoustrojów na podłoże hodowlane


KOMENTARZE

agle # 2003-01-05

M. eza, D.ezy, C.ezie, B.ezę, N.ezą, Msc.ezie, W.ezo! L.mn.= M.ezy, D.ez, C.ezom, B.ezy, N.ezami, Msc. ezach, W. ezy!
wyjaśnienie: Eza: inaczej oczko, pętla bakteriologiczna - prosty przyrząd labolatoryjny służący do przenoszenia pojedynczych kolonii drobnoustrojów na podłoże hodowlane. (Encyklopedia Biologiczna, T: III, wyd. Opress, Kraków 1998; s. 227) Niestety nie posiadam w domu nowych słowników języka polskiego, poprawnej polszczyzny czy podobnych, dlatego nie mogę łatwo sprawdzić występowania ezy w nich. Jednakże jest to słowo bardzo popularne, np. wśród (mikro)biologów.

mashroom # 2003-01-06

czasami jakis wyraz cos oznacza a go nie ma...patrz moje "kea"

radox # 2003-02-03

MYSLE E TE SŁOWO "EZA" POWINNO BYC DODANE BO JEST W SRODOWISKU NAUKOWYM POPULARNE I ZNANE

mashroom # 2003-02-04

czytajcie zasady dopuszczalnosci...wyraz musi byc w:
a) najnowszy slownik jezyka polskiego lub
b) najnowszy slownik ortograficzny lub
c) najnowszy slownik poprawnej polszczyzny lub
d) najnowszy slownik wyrazow obcych

wy sie powolujecie na ENCYKLOPEDIE. Jesli zostanie eza uwzgledniona przez tworcow ww. slownikow to wyraz zostanie dodany.

olenkapaskuda # 2003-03-01

eza bowinna być w słowniku!!!

kammak # 2003-03-10

to przecież nie nasza wina, że autorzy słowników nie są na bieżąco ze słowem "eza". A słowo istnieje i jest używane!

pagatag # 2003-03-16

Zgadzam sie całkowicie z tezą, że brak "ezy" jest niedopuszczalny. Jeśli coś co nie jest nazwane nie istnieje, to całe zastępy mikrobiologów uzywają czegoś, czego nie ma...

~gosc # 2003-03-20

dlaczego nie ma ezy???
Jest to cieniutki przyrząd do przenoszenia drobnoustrojów np. przy robieniu posiewów. Mam w szkole przedmiot taki jak analizia żywności i czesto sie posługujemy ezą!

malaemilka # 2003-03-20

prosze dodac "eze" do slownika kurnika

ratlerek # 2003-03-21

jak moze nie byc ezy? To jaki w takim razie jest jeszcze inny odpowiednik tego przedmiotu?

fasolka79 # 2003-03-26

dlaczego nie ma ezy??? ja używam jej codziennie przez 8 godzin, i już mam dość zarzutów, że "eza" nie istnieje w słowniku!! jak moze nie być czegoś, co jest używane przez mikrobiologów??

sutanna # 2003-03-27

dodać ezę dodać ezę dodać ezę!!!
Mniej się znam na chińskich jednostkach miary niż na sprzęcie laboratoryjnym. Sądzę że eza jest bardziej popularnym słowem!!!

mashroom # 2003-03-27

przeczytajcie Zasady Dopuszczalnosci Slow...

adrus # 2003-03-28

eza Panie M. jest jak autobus.
Bez ezy nie pojedziesz ż a d n e g o wymazu, a gardło nieraz boli, a antybiotyk nieskuteczny.
Kiedyś dostałem po głowie za dana i kyu. Nadstawiam się teraz za EZĘ.

~gosc # 2003-04-01

Boże i dalej nie dodaliście do słownika "ezy"??????
Przeciez juz tyle osób pisze ze eza to przyrząd do przenoszenia drobnoustrojów!!!!!! Po co są te okienka do komentarzy skoro i tak nie uznacie normalnego słowa?!
Matko Boska ile nerwów mozna zjesc przez takie cos.
wiecie co? mam gdzies ten wasz słownik, nasze komentarze, literaki i w ogole caly ten kurnik bo wiesza sie jak cholera i tak sobie normalnie nie mozna pograc bo co chwilke kogos wywala serwer!
Zegnam kurnik a wy sobie uznawajcie dalej te swoje durne iii, uzi, zis, i wiele innych beznadziejnych i nic nie znaczących słów...a ezy oczywiscie nie, bo po co - skoro w laboratoriach posługuja sie przyrzadem którego i tak nie ma!

cfalek # 2003-04-02

W kurnikowym slowniku jest blisko 95 tysiecy slow podstawowych(a liczba bedzie sie systematycznie zwiekszac), moze wiec czas poznac choc czesc z nich, a nie pastwic sie nad jednym, ktorego tu nie ma i nie bedzie tak dlugo, az nie znajdzie sie w slowniku spelniajacym ZDS. Moze zamiast tracic czas na komentarze, warto poszukac takiego slownika w ktorym tak bardzo potrzebne do szcescia slowo zostalo odnotowane?

"Słowniki języka polskiego nie mogą notować wszystkich terminów specjalistycznych, gdyż, po pierwsze, nie starczyłoby na nie miejsca, a po drugie, nikt by ich tam nie szukał (być może poza scrabblistami). Przeciętnie oczytany Polak zna najwyżej kilkadziesiąt tysięcy słów, a sam używa kilkunastu tysięcy. Natomiast liczba terminów w jednej tylko dziedzinie wiedzy może sięgać od kilku do kilkuset tysięcy. Dlatego słowniki ogólne obejmują tylko to, co najczęściej jest w życiu potrzebne, a mało znanych terminów fachowych należy szukać w słownikach specjalistycznych."
— Mirosław Bańko



~gosc # 2003-04-02

no popatrz no? Terminy specjalistyczne - to strzykawki i stetoskopu tez w takim razie nie powinno być w słowniku bo to tez przyrzady specjalistyczne. Juz szybciej mam ochote znalezc w slowniku tak popularne słowa jak "tas" czy "eza" niz jakies wasze za przeproszeniem popierdzielone "zis", "zacz", "iii".

mashroom # 2003-04-03

popierdzielone jest to ze nie dacie sobie spokoju

~gosc # 2003-04-03

Nie damy sobie spokoju bo niby dlaczego? Dlatego że nie uznajecie normalnych słow tylko jakies dziwactwa? A Ty mashroom nie bądz taki mądry, bo juz wiele słów komentowałes negatywnie, a pozniej okazało sie ze znajduja sie one w słowniku i było Ci po prostu głupio.

mashroom # 2003-04-03

hm. glownie pochodza one ze SLOWNIKA KOPALINSKIEGO ja komentowalem wg moich wiadomosci na temat slownikow PWN'u (ZDS literakowski dopuszcza niePWN'owskie slowniki)

~gosc # 2003-04-04

mysle ze slowa ze slownikow specjalistycznych, branzowych tez powinny byc dopuszczalne, poniewaz te slowa COS ZNACZA i ISTNIEJA, a chyba wszyscy (może oprócz mashrooma) zgodzą się z tym, że TAS czy EZA, których w literakach nie ma są częściej stosowane i spotykane niż niektóre baaaardzo przestarzałe słowa i ich odmiany (np. ski czy ócz), WYSTĘPUJĄCE w literakach. Grając tak jak jest teraz mamy słowniki WYBIÓRCZE - dlaczego na przykład alfa i beta są dopuszczalne, a tau czy rho - nie , mimo, że wszystko to są litery greckie. W związku z takimi zasadami literaki stają się grą dla kujonów, którzy muszą wkuwać, które słówka są dopuszczalne, a które nie.

cfalek # 2003-04-04

nie jestem pewien czy wiekszosc liter greckich wystepuje w slownikach, podane przyklady sa nazwami promieniowania, podczas gdy liera "ro" jest uzywana do oznaczenia gestosci jedynie jako symbol(tak jak symbol pierwiastka).

"Natomiast liczba terminów w jednej tylko dziedzinie wiedzy może sięgać od kilku do kilkuset tysięcy"-to by dopiero bylo wkuwanie. Pomijam zupelnia fakt iz jest niemozliwoscia zrobienie slownika wszystkich slownikow(no chyba ze sie podejmiesz i zrobisz taka liste slow...?). I w tym slowniku za rok ktos znajdzie brak.

"Nie damy sobie spokoju bo niby dlaczego?"
1000 komentarzy nic nie zmieni, nie ma w slowniku spelniajacym ZDS nie bedzie dopuszczone do gry w literakach. Operatorzy nie dysponuja wszystkimi slownikami spelniajacymi ZDS. Dodanie "ezy" moze spowodowac jedynie podanie dostepnego do weryfikacji slownika gdzie figuruje "eza".
EOT

~gosc # 2003-04-04

nie trudzcie sie ludzie...nasze komentarze to i tak jak walka z wiatrakami...niech sobie maja te swoje głupie zasady, te swoje beznadziejne słowa, a normalnych niech nie uznają. mi juz dawno odechcialo sie grac w te literaki. Bo wkurza mnie to jak ktos ułozy cos co nawet nie mozna nazwac wyrazem i błyszczy niczym gwiazda wschodzacego ekranu. Wolalam grac ze slabszymi (rankingowo) bo oni przynajmniej ukladali normalne polskie slowa i gra byla fajna, plynna i pozbawiona nerwow.

mathew82 # 2003-04-04

po co cholera jasne sa te klotnie?????!!!!!!! dodac EZĘ i bedzie spokoj!!! w jakim slowniku jest III...??? przeciez to obraza dla calej rzeszy osob zwiazanych z mikrobiologia!!! mashroom nie badz upierdliwy!!!

~gosc # 2003-04-04

no cóz ja na analizie zywnosci posługuje sie w szkole czyms czego do tej pory nie nazwano....cofnijmy sie zatem do sredniowiecza.

mashroom # 2003-04-04

nie bedzie EZY i juz...EOT

~gosc # 2003-04-04

a wlasnie ze bedzie i juz. niech mi ktos powie co ja na codzien przy robieniu posiewów trzymam w reku - czym sie posługuje skoro to nie nazywa sie eza???

mashroom # 2003-04-04

Literaki maja wlasny slownik ktory podlega pewnym zasadom. Jest okreslona grupa slownikow na ktorych sie polega przy opracowywaniu slownika do literakow. Niektore terminy ktore niewatpliwie istnieja w jezyku polskim nie sa notowane przez takowe slowniki. W innych (specjalistycznych) znajdziemy je. Ale takowe nie sa dopuszczalne w ltierakach. A wiec na tej podstawie EZA nie zostanie dodana gdyz zaden slownik z ZDS nie notuje EZY.

Dziekuje za uwage...

~gosc # 2003-04-04

za jaka uwage? ;)

~gosc # 2003-04-05

to moze po prostu zmienic zasady literakow , tak ze od tej chwili dopuszczamy slowniki branzowe i bedzie swiety spokoj?

~gosc # 2003-04-05

Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "Ezę" Dodać "E..

maf # 2003-04-05

gościu przestan, bo zablokuje ci dostep do kurnika i sie skonczy..

~gosc # 2003-04-05

mafik ale za co?

mashroom # 2003-04-05

za zasmiecanie glupimi komentarzami...

mashroom # 2003-04-05

i nie mow do nie mafik bo nie lubi tego...

mashroom # 2003-04-05

do niego*

~gosc # 2003-04-06

mashroom aleś Ty błyskotliwy...

~gosc # 2003-04-06

(to do tego goscia ktory pisal 1000 razy "Dodac Eze") Gosciu, mowilem, ze mamy walczyc, ale nie w taki sposob! Tu nie chodzi o walke na sile prze pisanie 10000 komentarzy, ale przez coraz to nowe, zaskakujace metody walki o slowo eza. Komentarze owszem bedziemy pisac, ale nie takie! To trzeba rozne komentarze, coraz to nowe pomysly dotyczace tego, co to jest eza, dlaczego powinna byc w literakach, do czego sluzy, jak czesto jest uzywane i w jakim srodowisku (w tym przypadku w srodowisku (mikro)biologow), i inne ciekawe rzeczy o 'ezie'. Tak mamy zdecydowanie wieksze szanse na dodanie tego slowa niz piszac 1000000 razy "DODAC EZE" . :)))

~gosc # 2003-04-06

i to samo powinienem powiedziec tez temu gosciowi , ktory chcial zablokowac dojazd do mieszkania tworcy slownika kurnikowego

_niemily_ # 2003-04-06

nic nie wskoracie...

dodactas # 2003-04-06

nie zgadzam sie z Toba, _niemily_, poniewaz to wlasnie dzieki dlugiej walce literkaowcy wywalczyli kilka innych slow, na przyklad slowo dan, ktore oznacza stopien mistrzowski w judo i karate . W przypadku slowa dan tworcy literakow przez pewnien czas mowili 'nie' (oponowali), ale w koncu udalo sie ich przekonac. I wlasnie w podobny sposob moze byc ze slowami 'eza' , 'tas'i jeszcze kilkoma innymi. Tak wiec jest to dowod na to ze mozemy cos wskorac.

dodaceze # 2003-04-06

sorry ale juz mi sie chce z tego śmiać:))) _niemily_ mashroomie dlaczego sie przebrałes?:))))))

dodactas # 2003-04-06

o widze ze mam "partnera" - dodac_eze :))) . Moze jeszcze ktos zrobi uzytkownika dodac_ino, dodac_ro i jeszcze kilka dodac_XXXX gdzie XXXX oznacza slowko, na ktorego dodaniu mu/jej zalezy :)))))

eldupka # 2003-04-06

Nie dodawać! Mam precedens jako argument.Lingwiści Inków nie uznali słowa "koło".

mashroom # 2003-04-06

dan sie znalazlo u kopalisnkiego ktory byl dodany w pozniejszym zcasie taka roznica ze DAN i KYU bylo w slowniku a EZY czy TAS nie notuja (te z ZDS)

eldupka # 2003-04-06

przeciez mówię, nie dodawać! po co nazywać nowe?

~gosc # 2003-04-06

slowa 'ZDS' tez nie ma w slowniku

~gosc # 2003-04-06

a czy np. nie możnabyłoby zmodyfikować troszke zasad dopuszczalności słów do literaków? Bo to jest po prostu śmieszne że nie ma najnormalniejszej w świecie ezy i tas. I rozumiem tych, którzy zaciekle domagają się uznania tych jak najbardziej znanych i nie wymyślonych słów.

cfalek # 2003-04-06

operator słownika:
-to człowiek nie maszyna
-nie posiada wszystkich słowników spełniających ZDS
-nie zna wszystkich słów zawartych w słownikach
-wprowadza nowe słowo średnio parędziesiąt sekund
-uaktualnia słownik bo lubi
-uaktualnia słownik by grało się przyjemniej
-pracuje mu się łatwiej gdy zgłaszane jest źródło
-stara się weryfikować każde zgłoszenie
-chętnie poprawi swój błąd


język, słowa, słowniki:
-język ewoluuje
-powstają nowe słowa
-znaczenia słów ulegają modyfikacji
-wydawane są nowe słowniki
-słowniki nie nadążają za zmianami języka
-słowniki ZDS nie notują wszystkich używanych słow.

zasady są zasadami

wyżej wymienione fakty dla ludzi inteligentnych są oczywiste

~gosc # 2003-04-15

a nie mozna by nieco zmodyfikowac zasad dopuszczalnosci slow do literakow, zeby np. uznawane byly slownik specjalistyczne, w ktorych jest slownictwo fachowe, branzowe. To wzbogaciloby literaki o nowe slowa, fachowe, branzowe, ktore moim zdaniem (i zdaniem wielu graczy) sa ciekawsze do poznawania niz jakies tam 'iii'. To uatrakcyjniloby gre.

wesola21 # 2003-04-20

są tu takie wyrazy o których nikomu nigdy nawet się nie śniło a nie ma tak popularnego słowa jakim jest eza

~gosc # 2003-04-20

dokladnie....

~gosc # 2003-04-20

swietny pomysl z tymi slownikami specjalistycznymi...Mysle ze te slowniki dopiero uatrakcyjnilyby gre:

11)Słownik slangu młodzieżowego
12)Słownik wyrazów zapomnianych
21) Słownik polskich błędów językowych
32) Słownik zdrowego rozsądku
34) Słownik polskich przekleństw i wulgaryzmów
36) Słownik seksualizmów polskich
41)Polski słownik pijacki-Julian Tuwim"
(http://slimak.sciaga.pl/prace/praca/7245.htm)

a i jeszcze:

Słownik medycyny i farmacji Górnego Śląska
Słownik terminów metod ilościowych
Mały słownik slangu wspinaczkowo-jaskiniowego
Międzynarodowy słownik hydrologiczny
Słownik terminów księgowych
Specjalistyczny słownik rekultywacji
Słownik rolniczy
Słownik geologiczny
Słownik hydrobiologiczny.
Słownik peryfraz czyli wyrażeń omownych
Słownik terminów muzyki rozrywkowej

(nazwy nie sa zmyslone-wziete z sieci)

~gosc # 2003-04-20

nikt tu nie mowi o takich badziewiach...

mashroom # 2003-04-21

zamiast poznawac inne wyrazy sie uwzieliscie na eze...nie bedzie dodana bo nie spelnia zds=u dajcie sobie spokoj i tak nic nie zdzialacie...

~gosc # 2003-04-21

nie chcemy juz nic zdziałac tylko pokazać jak bardzo macie wybrakowany słownik...

mashroom # 2003-04-21

akurat pod tym wzgledem nie jest wybrakowany...

~gosc # 2003-04-21

i pod tym i pod innymi względami jest wybrakowany

~gosc # 2003-04-21

brakuje wielu wielu wyrazów, które w języku polskim coś znaczą.....a patrząc na wasz słownik to tak jakbyśmy mieli przestać ich używać, bo "takie wyrazy nie istnieją"

mashroom # 2003-04-21

bo nie spelniaja zds (jak i w tym wypadku) koniec, kropka.

~gosc # 2003-04-21

no własnie...wiec co to za gra....nie bede sie wypowiadac

~gosc # 2003-04-23

a co to takiego zds ? nie ma tego w 3-literowkach!

~gosc # 2003-04-23

nie spelniają zds to zmiencie troszke te swoje zds i uznawajcie w grze normalne wyrazy! a nie jakies swoje pierdoły za przeproszeniem.

wielki_mashroom # 2003-04-23

wybaczcie mi... bylem spity i nie myslalem... eza istnieje i zaraz ja dodam... niepotrzebnie sie tak madrowalem

~gosc # 2003-04-23

no ja myśle!

mashroom # 2003-04-23

zaraz cie strzele...albo postaram sie o bana...

wielki_mashroom # 2003-04-23

zrobie to dla was... kochani literakowcy... rozumiem was i sam widze, ze niepotrzebnie stawialem opor i oponowalem... oczywiscie ze eza istnieje...

~gosc # 2003-04-23

no pewnie ze istnieje mashroom Ameryki nie odkryłes. Codziennie robie podłoze bakterii na ktorym tworza sie ich kolonie. i codziennie trzymam w reku ezę! wiec juz nie gadaj tyle tylko dodaj ją w koncu do slownika.

~gosc736104 # 2003-04-23

jeśli wyraz nie spelnia wymogow zds, a istnieje, czemu nie możecie go dodac do slownika z adnotacja "niedopuszczlny w grze". Ten slownik ma podobno sluzyc rowniez innym celom.
Chcialbym wiedziec , czy to skrot, czy sie odmienia, jakiego jest rodzaju.Tego sie z encyklopedii nie dowiem. Pozdrawiam.

dodaceze # 2003-04-27

eh i dalej brak
juz nic nie powiem na ten temat

~gosc # 2003-04-28

spokojnie... jak tylko mashrooma wyrzuca ze stanowiska komentatora slownika literakowego i bedzie tam ktos inny to jest szansa ze i eza bedzie...

~gosc # 2003-04-28

stanowisko komentatora slownika literakowego? Ha ha ha a to można kogoś wyrzucić? Przecież tu każdy moze dodać swoj komentarz, a mashroom jak na swój wiek i tak jest bardziej inteligentny od niektórych tu piszących gości...
A to że wyraz 'eza' istnieje jest niepodważalne!

mashroom # 2003-04-28

mierzi cie to?

ps. eza ISTNIEJE ale nie spelnia wymogow literakow...czy kiedys to do was DOTRZE?

~gosc # 2003-04-28

to zmiencie troche te swoje bezsensowne zasady, skoro takie slowa są i coś znaczą

mashroom # 2003-04-28

to zmien gre jak ci cos nie pasuje...

~gosc # 2003-04-28

nie, gra byłaby nawet bardzo fajna - a swoją drogą, przed chwilą mowilem że mashroom jak na swój wiek i tak jest bardziej inteligentny od niektórych tu piszących gości...
Teraz juz wiem na czym polega powiedzenie "nie chwal dnia przed zachodem słonca"...skoro na dzien dobry odrazu taka odpowiedz padła z Twoich ust.

mashroom # 2003-04-28

odebralem to jako kpine...postaw sie na miejscu osoby ktora co chwila slyszy tutaj obelge, kpine itp...juz jestem po prostu na to wyczulony. Tak czy inaczej - dziekuje.

pzdr, Mash.

~gosc # 2003-04-29

ech... niech sobie maja tam jakies bezsensowne esi czy iii a nie maja niektorych normalnych slow jak eza ... Ja chyba pojde grac w scrabble na onet, bo tu z takim slownikiem to nie wytrzymam...

~gosc # 2003-04-29

idz bo w scrabble na onecie na pewno znajdziesz eze

mashroom # 2003-04-29

gosciu nastepny: juz powiedzialem idz w cholere i tak dopuszczalnych w literakach jest wiecej wyrazow niz w scrabblach na onecie...

~gosc # 2003-04-29

mashroom! zachowuj się!!!
przecież nie musisz tu zaglądać!

anlea # 2003-05-15

mashroom,gadasz jak jakis masakryczny formalista albo PRL-owski komp.

hencerbin # 2003-05-16

Co nie zmienia faktu, ze akurat tym razem ma rację - w tym słowniku nei ma wszystkich słów które istnieją i raczej nei będzie - sa te, które są w odpowiednich słownikach. Czy to zbyt trudne do zrozumienia? Wiec nei marudzić o "eza" a np. o dopuszczenie encyklopedii - tylko gdyby encyklopedie były uznawane za źródło słów do słownika, to pewnie zaraz znowu zaczelibyście marudzić: "ale tu są głupie słowa!!! Nikt ich nie uzywa!!! co za debil je dodał!!!" itp...

mawrik20 # 2003-06-01

studiuje med. i eza jest, byla i bedzie. To cholerstwo wiele razy mialem w rekach :P wiec mi nie chrumkac, ze nie ma. Dodac eze i koniec, albo niech chociaz ktos , kto zawiaduje tym balaganem czasami do slownika siegnal!

mashroom # 2003-06-01

eza jest byla i bedzie ale nie spelnia ZDS'u koniec, kropka...

marutka # 2003-06-04

czy wy na prawdę nie wiecie co to jest EZA DLACZEGO JESZCZE DO tej pory nie ma jej w słowniku??????????????????

mashroom # 2003-06-04

czy NAPRAWDĘ ciezko przeczytac poprzednie komentarze?

~gosc # 2003-06-04

slownik nie jest tworzony TYLKO I WYLACZNIE do literakow...

mashroom # 2003-06-04

aby slowo znazazlo sie w tymze slowniku musi spelniac ZASADY DOPUSZCZALNOSCI SLOW...

aaa1010 # 2003-06-05

no wlasnie eza jest ale nie spelnia zds'u. Wiec moze przynajmniej by dodac eze na zasadzie (jest w slowniku / nie dopuszczalne w grze) ? Przeciez to nie jest slownik TYLKO do literakow ???

aaa1010 # 2003-06-05

tak samo jak np. WA juz nie spelnia zds'u (bo jest z Kopalinskiego, ktorego wykluczyliscie), ale jest w literakowym slowniku na zasadzie (jest w slowniku / nie dopuszczalne w grze). Moze wiec tak bedzie tez z 'eza' , jesli ten slownik ma tez sluzyc innym celom niz literaki?

~gosc # 2003-06-05

wow Meg sie dowiedziała co to EZA :)))))))))))))))

meg # 2003-06-05

wow

~gosc # 2003-06-06

jeeeeaaaah :)))))))))))))

jkmax # 2003-06-06

Eza powinna istnieć - bo słów trzyliterowych jest tylko ok. 1500

~gosc # 2003-06-06

jasne ze powinna istniec i istnieje, ale wez to przetłumacz tym co sie zajmuja slownikiem.

wielki_mashroom # 2003-06-18

Ano jasne ze eza istnieje, niebawem dopuscimy eze do gry, bo faktycznie macie racje. Fakt ze nigdy nie bylem dobry z biologii i nie wiem jak eza wyglada, ale przyznaje Wam racje... Eza zostanie dodana.

~gosc # 2003-06-25

mashroom super ze zostanie dodana, ale czemu:

EZA
czy zawarte w słowniku: tak [ słowo podstawowe: eza (MNn) ]
czy dopuszczalne w grze: nie?
czemu nie moze byc dopuszczone do gry skoro to nie jest nazwa własna i nie jest pisana z duzej litery?

jinsei # 2003-06-25

wypowiedział się wielki_mashroom a nie mashroom a jeśli się nie mylę to chyba różnica :-) odpowiedź na Twoje pytanie drogi gościu: pewno z tego samego powodu co zawsze: bo nie spełnia ZDS :-)

~gosc # 2003-06-25

a coś dokładniej jeśli mozna?

wielki_mashroom # 2003-06-25

operatorzy slownika (meg,scaveus i cfalek) maja za duzo spraw na glowie teraz zeby zajmowac sie eza. Jak bedzie kos z nich mial troche czasu to doda eze.

wielki_mashroom # 2003-06-25

a poki co nalezy poczekac.

~gosc # 2003-06-25

pytam sie powaznie

leski # 2003-07-06

każda laborantka, która zetknęła się z mikrobiologią wie co to jest eza. Uważam, że słowo powinno być w słowniku

~gosc883841 # 2003-07-07

eza- stosowana w analityce medycznej- pręt do wykonywania posiewów bakteryjnych

jjajjo # 2003-07-11

uważam że słowo powinno być w słowniku, ponieważ wielu ludzi którzy grają w literaki jest związanych z medycyną znają to słowo i gdy chcą go użyć nie zostaje ono uznane i przez to tracą swoją kolejkę!!

kruczek21 # 2003-07-16

W mśrodowisku naukowym , studenckim a również w szkolnym słowo eza jest wszyskim znane. Nie rozumiem dlaczego jeszcze go tu nie ma?

elipsoida # 2003-07-16

kruczek, przeczytaj uwage ponizej nt. cmyk-a

guzik25 # 2003-07-24

eza służy do pobierania materiału mikrobiologicznego wiec powinno sie to słowo znalezc w slowniku

zubeero # 2003-08-05

Jestem studentem i mam mikrobiologię, trenuje też karate. Po pierwsze: czymże ja drogi "grzybku" mashroomie pobieram choćby próbki patohistologiczne, czy też grzyby (nie pieczarki) chorobotwórcze? Ezą. Kochana eza z pętelką, jest dyskryminowana w słowniku...
po wtóre: przez długi czas nie było ani Dana, Kyu, czy też Obi (które niedawno) i zostały dodane... Chyle czoła...

mashroom # 2003-08-05

obi było dawno dodane.

~gosc627255 # 2003-08-05

Widac wam sie nudzi strasznie..albo nie macie nic ciekawszego w zyciu do roboty...tylko klucic sie o jakies glupoty..czytaj slowa :)

maa # 2003-08-10

gdzie ta eza?

~gosc # 2003-08-13

eza jest tylko w laboratorium mikrobilogicznym, widiocznie slownik do kurnika nie ukladali mikrobiolodzy, tylko naukowcy chinscy itp...:) trudno... slowa his zis zeń hej itd...wszyscy dopuszczaja, ale ezy nikt mi nie zatwierdzil.. beznadzieja :(

~gosc # 2003-09-14

RZUCIŁEM HASŁO I ZOSTAŁEM OLANY!!!!Tak się nie robi, przynajmniej cywilizowani ludzie tak nie czynią. Jest eza i warto ją dodać-to też świadczyć może o kulturze Autorów tej witryny. A powinni być rozumni i rozwijać się we wszystkich płaszczyznach.
Z poważanie - autor dodania tego wyrazu Grzegorz Grabski.

buteobuteo # 2003-11-13

eza i l.mnoga : EZ powinny od dawna zagościć na liście dopuszczalnych słów w grze. Jast tyle trafnych komentarzy i wyjaśnień, że nie będę się rozwodził. Dodajcie EZĘ i EZ!!!

karola413 # 2003-12-09

eza do słownika!!!!
obiema rekoma i nogami podpisuję się z moimi znajomymi pod tymi wszystkimi komentarzami dotyczacymi wpisania "ezy" do słownika w kurniku!!!
przecież jest to podstawowy sprzęt laboratoryjny i kazdy średnio oczytany człowiek wie co to jest:)

mashroom # 2003-12-10

tutaj są tylko słabo oczytani. zatem nie można ezy dodać.

n/c

bobry7 # 2003-12-28

Ja tam malo gram, ale sie ostatnio zbulwersowalam nie ma ezy! Więc czym ja przenosiłam te biedne gronkowce na pożywkę-patykiem?!

cytofarynks # 2004-03-04

no właśnie.... przeca panowie od słowników są polonistami a nie biologami, lub innymi naukowcami specjalistami, więc się zbyt nie znają na rzeczy... Proponuję dodać wszystkie hasła naukowe, których nei ma w w.w słownikach, które nie powinny stanowić wyższej (i dość ograniczonej i ociemniałej) instancji.
pzdr.

szpaqlec # 2004-03-04

Ja stosuje (stosowałem) ezę do próby płomieniowej na obecność niktórych jonów, a konkretnie mam na myśli platynowy drucik z oczkiem, zatopiony w szkle. Natomiast operatorzy mają rację, muszą być jakieś zasady, bo gra bez zasad traci sens, jednyne nad czym można się zastanowić to ich modyfikacja. Jak jesteście tacy zaangażowani to zaproponujcie jakieś poprawki, a wtedy szybko sobie zdacie sprawę, że to nie jest takie proste. Troche wyobraźni, a nie na krzywy ryj wszystko.

Pozdrowionka
Do op. Wy to macie cierpliwość :))))

~gosc # 2004-04-12

Dodać EZĄ

~gosc # 2004-04-17

dodac dodac, jesli moga istniec slowa nieuzywane jak np.haf to czemu nie ma slow ktore aktualnie funkcjonuja w jezyku???

mycobacterium # 2004-04-26

DODAJCIE "EZA" DO SŁOWNIKA

meg # 2004-05-18

adrus...w pole:"znaczenie słowa" mozesz wpisac jego definicje, a swoje wlasne uwagi wpisuj raczej w komentarze:)

~gosc # 2004-07-05

co to ma byc ze nie ma ezy?

aqwsaqws # 2004-08-09

dlaczego nie ma ezy????

mariolca # 2004-08-09

Eza jest nie bardziej specjalistycznym slowkiem niz niektore inne dopuszczalne w grze (np z zakresu zeglarstwa lub z innych dziedzin). A to tego czesto uzywanym!! Nie wiem kto broni ezie dostepu do literakow, ale sadzac po przekonujacych komentarzach innych graczy, osoba ta robi to chyba z czystej przekory...

mariolca # 2004-08-09

Dla zainteresowanych: mozna obejrzec sobie eze na stronie http://pl.wikipedia.org/wiki/Eza

taniocebula # 2004-09-18

ej ludzie! nie chce mi sie czytac wszystkich poprzednich komentaRZY. wiem jedno: to słowo jest powszechnie uzywane. cały czas mam to w ręku na mikrusach. nie no bez jaj.

rok1979 # 2004-10-19

Eza powinna być w słowniku. To żenada, że tak popularne słowo nie znajduje się na liście dopuszczalnym słów a słowo cipka np jest.

theasinesis # 2004-11-18

ja też domagam się EZY!!!!!

~gosc # 2004-12-03

Oczywiście eza jest, natomiast ta dyskusja jest dowodem na to, że LITERAKI, zamist być grą dla znających literacką polszczyznę, są areną walki
(często bardzo agresywnej) o to, kto lepiej opanował słownik (niespójny, subiektywny, często wręcz śmieszny - może to jedyny plus?)

~gosc # 2004-12-14

Eza, oczko, pętla bakteriologiczna -prosty przyrząd laboratoryjny służący do przenoszenia pojedynczych kolonii drobnoustrojów na podłoża hodowlane...zob.Encyklopedia biologiczna tom.III Kraków 1998 rok
definicję tę dedykuję ignorantowi,z nickiem: dwuwodoropirofosforan,który zarzucił mi oszustwo w grze

agitek # 2004-12-29

ja mam jedno pytanie
DLACZEGO EZA NIE JEST DOPUSZCZALNA W GRZE, SKORO ISTNIEJE COŚ TAKIEGO JAK EZA??!

sorka za capsa!

~gosc # 2005-01-15

Oczywiście gdzieś musza być granice terminologii specjalistycznej - nikt nie zna sie na wszystkim.
Z ezą sprawa jest poważna, bo nikt, kto otarł się o mikrobiologię (i nie tylko) nie może jej istnienia kwestionować. Uporczywa dyskryminacja tego słowa (oraz wielu innych) skłania do podzie-lenia opinii tych, którzy twierdzą, że ta gra stała się kretyńkim wyścigiem (z kim i do czego?), a nie zabawą językową (pierwowzór: krzyżówka). Pozdrawiam

meg # 2005-01-15

Czy tak trudno zrozumiec, drogi niepodpisany gosciu, ze nikt tu nie kwestionuje istnienia "ezy". I nie jest to uporczywa dyskryminacja tylko po prostu stosowanie sie do zasad gry. Podaj prosze choc jeden slownik jezyka polskiego (a nie jakies specjalistyczne lektury) a natychmiast dodam "ezę" do gry.
Mimo braku "ezy" nie zgadzam sie z Twoim zdaniem, ze gra stala sie "kretynskim wyscigiem", jest od poczatku wspaniala zabawa jezykowa:)

tifa30 # 2005-02-04

gra,która ma wzbogacać słownictwo powinna uwzględniać również terminologię specjalistyczną

chirurk # 2005-03-26

ach ta eza... 0-------------

pasieka # 2005-05-15

ekhm...moim zdaniem słowo "eza" istnieje i powinn być dodane do słownika.

isia61 # 2005-05-17

mikrobiolog,który tu zagra,napewno w diagramie umieściłby słowo : eza,podstawowe narzędzie pracy w laboratorium.Skoro są tak rzadko używane(lub prawie nigdy)słowa jak : ćela , to uważam,że eza ma prawo tu zaistnieć.Sama się nią posługiwałam całe lata.To nie jest radosna twórczość ani nowomoda słowotwórcza,to słowo, to "staruszka"...Pozdrawiam wszystkich.

ryba1548 # 2005-05-27

proszee dodac eze,gdyz jest to slowo uzywane powszechnie w wielu labolatriach.oznacza cienki drucik zakonczony czyms na ksztalt pentelki,a sluzy do przenoszenia lub np.posiewania bakterii.przyrzad ten jest niezbędny aby zbadac np.jakie bakterie mamy w gardle lub gdzie indziej,a dzieki temu z kolei mozna dobrac odpowiedni antybiotyk...dzieki

kimbur # 2005-06-18

Jako mikrobiolog techniczny przyłączam się do żądań dodania słowa "eza" - jak można pracować w laboratorium bez tego prostego i drobnego sprzętu?!

koalar # 2005-06-19

Rozumiem, że w związku z brakiem "ezy" w zbiorze słów dopuszczonych do ułożenia podczas gry, prace w labolatorium nie są prowadzone? :)
Proszę przeczytać dział "dopuszczalność słów".

_shinchan # 2005-07-14

dlaczego nie ma ezy? przecież to słowo jak każde inne.Powołujecie się na to,że w zadnym słowiniku nie występuje,ale wasze "ćele" też nie występuje a jakimś cudem jest to wyraz dopuszczalny, wiedc nie róbcie jaj i dodajcie ezę!!

~gosc # 2005-07-14

dodamy jak zapłacisz piątaka

alicjax38 # 2005-08-13

należy bezwzględnie dodac słowo eza

pasieka # 2005-08-25

eza do słownika!!!czy to jest gra dla normalnych ludzi,czy ktoś poprostu chce czuć władzę?!może mamy coś do powiedzenia...?

ruchliwy_bolec # 2005-08-25

w sprawie ezy nie masz nic do powiedzenia. ale możemy się spotkać i będziesz mogła mówić, co zechcesz... jeśli oczywiście będziesz w stanie ;)
:***

taniocebula # 2005-08-27

eza musi być!
i nei docierają do mnie argumenty pana grzyba.
widac zasady dopuszczania słow zmienić należy

groshekmbg # 2005-08-27

jestem za słowem eza!

uderf # 2005-09-02

prosze dodac eza

~gosc # 2005-10-16

http://pl.wikipedia.org/wiki/Eza moze i nie ma w słowniku, ale skoro wiaodmo że istnieje to po co sie tak uparcie trzymać.. założe sie ze jest w jakimś słowniku mikrobiologii :)

77kakadu

~gosc # 2005-10-28

protestuję przeciwko brakowi słowa EZA!!!!!!!!!
GRZDYL GOBLINEK

oponajakfiks # 2005-11-05

nei chcemy życia bez EZY!!!!!!!!!!!

zona83 # 2005-11-07

dodajcie w końcu ezę do słownika.kazdy kto choc raz byl w laboratirium powinien wiedziec ze to istnieje

merenre83 # 2005-11-08

dodac ezę

grzdylgoblinek # 2005-11-21

HEJ LUDZIE!!!
Mam pomysł: dopiszcie sobie w profilu, że nie sprawdzacie ezy. Ja wpisałam i nie sprawdzam.
Na razie jeszcze ezy nie układam, ale jak u przeciwnika zobaczę taki komentarz, to zaryzykuję :D
pozdro

~gosc # 2005-11-27

ułożyłam to słowo, ktoś sprawdził i NIE ZATWIERDZIŁO :(:(

tarja # 2006-01-08

co za bzdura! słowniki, słowniki! prosta sprawa - ZMIEŃCIE te bezsensowne zasady dopuszczalności. Jak coś jest w encyklopedii to znaczy ze istnieje i już!

enrobe # 2006-01-15

Jak moze nie byc ezy! zaden biolog - mikrobiolog nie jest w stanie bez tego pracowac! DADAJCIE EZĘ!!!

lizosomekk # 2006-01-15

też jestem za dodaniem ezy...! skoro jest taki przedmiot i uzywam go przynajmniej dwa razy w tyg dlaczego nie moge uzywac jego nazwy!!

~gosc # 2006-02-10

całe studia ezy uzywałem! a ęsi i iii jest, super debilny ten słownik, tylko psuje grę

dodaceze # 2006-02-10

a ja przez cala podstawowke pilem pryte i tez nie ma w slowniku i nie narzekam! :))))

anioleczek0001 # 2006-03-31

eza musi być!!!

anioleczek0001 # 2006-03-31

jest autoklaw, a słowo chyba nie jest za częto używane...

izulka23 # 2006-04-19

Eza powinna zostac dodana do slownika,zobaczcie jak wiele osob sie o to stara.!!!!!!

dziobak77 # 2006-05-25

Trzeba byc ignorantem nie dodajac ezy a dodajac mase jakiegos archaicznego albone age'owego szjsu Natychmiast dodac eze podstawowy przyrząd do przesiewania bakcyli.

patylda # 2006-05-31

chyba poprostu nikt nie czyta tych komentarzy. Co za barany.

julkanoname # 2006-06-23

EZA ma być

julkanoname # 2006-06-24

Eza nie ma a jakies bzdurne ćeli jest.... zastanowcie sie WY ukladajacy ten badziewny słownik
pzdr

dymna # 2006-06-28

Ja bardzo proszę o wprowadzenie słowa eza jak najszybciej.
Mego powiedziałam,ze nie kwestionuje istnienia tego słowa. Warunkiem jest tylko występowanie ezy w jakimś słowniku. A czy występowanie jej w Wikipedii się liczy?
Tam ktoś bardzo ładnie to opisał.

W tym słowniku jest wiele słów, króre w rubryczce "pochodzenie" ma opis "nieokreślone".

Więc konsekwencja wymaga, żeby to słowo wpisać.

Tym bardziej, że środowiska matematyczno przyrodnicze znają to słowo bardzo dobrze.

I nie jest to ani okrzyk, ani onomatopeja, ani "eo", ktore jest w tym słowniku.

A.

dymna # 2006-06-28

Jeszcze jedno.

W tym słowniku jest słowo "amielia", które oznacza niewykształcenie się rdzenia kręgowego. Jest to słowo ściśle medyczne, na dodatek jest to przekształcenie z łaciny.

I jako pochodzenie też ma wpisane "nieokreślone".

Bo wysępuje tylko w książkach do pediatrii i genetyki.

Proszę o refleksję redaktorów tego słownika.

A.

dymna # 2006-06-28

No i jeszcze "miopia" - krótkowzroczność.
Słowo z łaciny jak jasna cholera.
I ściśle medyczne.

I pochodzenie "nieokreślone"...

No to albo wywalić te słowa, albo wpisac ezę.

meg # 2006-06-28

"Warunkiem jest tylko występowanie ezy w jakimś słowniku" nie dodalas tylko, ze musi to byc slownik jezyka polskiego. WIKIPEDIA nie jest takim slownikiem. I poki slowo EZA nie zostanie umieszczone w drukowanych slownikach jezyka polskiego figuruje u nas jako niedopuszczone do gry.

AMELIA jest haslem w Wielkim slowniku wyrazow obcych PWN (dopisalam zrodlo przed chwila) nie tylko w ksiazkach do pediatrii i genetyki...

Co do braku oznaczenia zrodla przy wielu, wielu slowach to sytuacja taka zapewne dlugo jeszcze potrwa, gdyz mozliwosc oznaczenia zrodla slowa mamy od niedawna i nie da sie w szybkim czasie uzupelnic tej rubryki przy wszytskich slowach naszego slownika

bosssmanka # 2006-06-29

A dla mnie to jest glupota. Moze EZY nie ma w slowniku, bo wiekszosc ludzi wie, co to EZA, a jakas "miopia" jest, bo w sumie nikt nie wie o co chodzi...
A po tak dlugiej walce EZA juz powinna byc w slowniku literakow>

dymna # 2006-06-30

Meg, mi chodziło o słowo A M I E L I A, nie AMELIA.
Co innego znaczą.
Ale i tak nie mogę znależć w Słownku Wyrazów Obcych PWN ani jednago ani drugiego :(
W Kopalińskim AMELIA jest.

meg # 2006-06-30

oba hasla sa w Wielkim slowniku wyrazow obcych PWN M.Bańko 2003

dymna # 2006-06-30

Dzięki.

lapcia21 # 2006-07-04

ktos w ogole czyta te komentarze?? co jak co ale slowo eza jest przeciez bardzo popularnym slowem i to jakies niedopatrzenie ze go jeszcze nie ma w slowniku...zwlaszcza po tylu komentarzach!!!

sylviamax # 2006-08-13

mysle ze nikt tego nie czyta, wiec po co w ogole jest mozliwosc wypowiedzenia sie?...

karinka24 # 2006-10-25

Też byłam bardzo zdziwiona jak wpisałam jakiś czas temu wyraz "eza" i koleś mnie sprawdził no i nie było w słowniku! :/ Dla mnie to słowo naturalne jak łyżka czy widelec :) Pozdrawiam :)

karinka24 # 2006-10-25

Kurcze jakieś stare słowa, których się obecnie raczej nie używa jak np "roba" - starodawna wytworna suknia sratata są w słowniku a przyrządu, który był, JEST i będzie zawsze używany w laboratoriach nie ma! DODAJCIE EZĘ DO SŁOWNIKA!!! A jak nie to usuńcie pradawne, prehistoryczne i zapożyczone wyrazy :P

idenakawe # 2006-10-31

kurnikowa wolność dla ezy!

~gosc # 2006-11-24

Witam pisze po raz pierwszy. Jestem z wykształcenia chemikiem, ale rozumiem brak w literakach i scrabble symboli pierwiastków - to nazwy własne i choć żal że ich brak to trudno. Natomiast dziwi mnie sposób dopuszczalności wyrazów. Jak można dopuszczać dziwolągi fonetyczne do uzytku? Chyba tylko w celu usatysfakcjonowania cwaniaczków którzy grzebią w słownikach bez zastanowienia się co znaczy wyraz tylko po to by mieć punkty w grze. Domagam się aby literaki były grą w której nie będzie dziwnych wuyrazów typu iii bo co to wogóle znaczy? Jako student SGGW znam wyraz eza. Oto jego deklinacja przez przypadki dla mniej wtajemniczoncyh

Liczba pojedyńcza liczba mnoga
M - eza ezy
D - ezy ez
C - ezie ezom
B - ezę ezy
N - ezą ezami
Ms - ezie ezach
W - ezo! ezy!

Eza jest to przyrząd do posiewów drobnustrojów na płytkę z pożywką. Jest to zatopiony jednym końcem w szklanym pręciku drucik z zawiniętym oczkiem na drugim końcu. Drucik jest wykonany najczęściej z platyny. Stosowany rónież w chemii do analizy płomieniowej.

To tyle na temat fonetyki i znaczenia słowa. Sądząc po komentarzach pewnie nie dodacie słowa bo kretyni od słowników nie chcą go tam umieścić. Dziwny ten nasz język....

Pozdrawiam i wspieram literakowców walczących o normalne słowa w grze. Eza nie jest nazwą własną i coś znaczy!

P.S.
Sam kupiłem niedawno scrabble. Grywam z rodziną i stworzyliśmy własne wewnętrzne zasady - gracz układający słowo musi wiedzieć co oznacza to co napisał. Myślę że taka zasada powinna obowiązywać w grach słownych, bo co innego zapamiętać układ liter w wyrazie, a co innego znać jego znaczenie. Gry słowne powinny rozwijać intelekt poprzez poznawanie nowych słów i ich znaczeń, a nie tylko uczyć liczyć opłacalność wyłożenia literek w odpowiedniej kombinacji bo rozumując w ten sposób możemy litery zastąpić równie dobrze obrazkami i kazać układać je wg jakichś wyimaginowanych zasad.

~gosc # 2007-01-12

dodac eze prosze jest w podrecznikach akademickch i pracuje z nia w laboratorium,pozdro

~gosc # 2007-03-06

Uzupełnię tylko piękny komentarz gościa powyżej.
Ezę stosują:
- medycy
- farmaceuci
- chemicy
czyli znaczna część ludzi z wyższym (wkrótce wyższym) i spora część ludzi ze średnim (lub prawie) wykształceniem. Ja z ezą miałam do czynienia w wieku 16 lat, czyli naście lat temu. A stetoskopu nigdy w życiu nie używałam, stąd też pomysł na dobór "specjalistyczności" słów wydaje mi się cokolwiek absurdalny. Przemyślcie, proszę zasady wprowadzania słów do słownika, w scrabble grają nie tylko chłoporobotnicy, dzieci i buszmeni.
Pozdrawiam,
P.

koalar # 2007-03-07

Jeśli nie podobają Ci się zasady dodawania słów, to sam(a) je przemyśl i zaproponuj lepsze, mnie się obecne podobają i nie miałbym ochoty ich zmieniać.

batramka # 2007-03-13

I ja nie rozumiem dlaczego w tym słowniku nie ma EZY..
Prawie codziennie używam ezy w pracy...podobnie jak jakieś 200 koleżanek i kolegów w mojej Firmie...
Dziesiątki tysięcy studentów nauk przyrodniczych, medycznych też nie raz mieli okazję spotkać się z tym przyrządem...jednym z najstarszych narzędzi używanych w mikrobiologii.
Dziwi mnie też dlaczego w słowniku znajdują się skróty, nazwy własne, wyrazy pochodzące z gwar, staropolskie...to podobno wbrew regułom gry..
Wnioskuję zatem o dodanie ezy do tego słownika.
Tyle głosów "za"....to chyba wystarczy, żeby w końcu móc wpisywać to słowo na planszy.

batramka # 2007-03-13

O! Nawet w słowniku angielsko - polskim jest "WIRE LOOP" co znaczy EZA... I co Wy na to?

koalar # 2007-03-13

Po pierwsze - w słowniku jest eza.
Po drugie - podobno to Kopernik nie żyje, zapoznaj się dokładnie z działem "Zasady dopuszczalności słów w grach słownych", bo wypisujesz farmazony:
http://www.kurnik.pl/slownik/dp.phtml

kiuwee # 2007-03-14

to jest smieszne takie slowa jak ęsi, iii, aa, ee istnieją a eza, ktora istnieje w slownikach ni ma... no dajcieze spokoj... :/

bongosss # 2007-03-31

ludzie to jakaś paranoja, są takie słowa jak jakieś ćela, ęsi, lee czy inne bzdury a nie ma tak podstawowego słowa jak eza. Eza bakterioogiczna to jeden z podstawowych przyrządów w laboratorium mikrobiologicznym. Pewnie cale rzesze laborabtów grających w literaki zgrzyta zębami hehe

~gosc # 2007-03-31

statystycznie co druga osoba grająca w literaki zgrzyta zębami niekoniecznie musi być laborantem:P

egika # 2007-04-05

"eza", podobnie jak palnik lub mikroskop czy zlewka, to standardowe wyposazenie labolatorium, w słowniku dopuszczacie "ęsi", które to wyrażenie nic nie znaczy w jakimkolwiek języku na tej ziemi, a nie ma słowa, które jest znane nie tylko ze słowników specjalistycznych??? Żenada i dulszczyzna.

egika # 2007-04-05

Wnoszę o bojkot słownika!

egika # 2007-04-05

uszanowania dla P. "dymnej", zgadzam się z w/w i szczerze żałuję iż to nie P. dymna tu decyduje..

masza83 # 2007-04-06

widze,ze walka o eza trwa i nadal jest to walka z wiatrakami a szkoda....:(

ppianista # 2007-04-06

Walka, jak to nazwałaś, będzie zwycięska dla Was wtedy, gdy użyjecie bomby atomowej albo innej broni masowego rażenia w postaci słownika, w którym to 'eza' jest...

mamax2 # 2007-04-24

a co to właściwie jest to "ęsi" ???
A ezą walczyłam przez rok na mikrobiologii ;).

maselkogdansk # 2007-05-19

ja też używałam ezy na mikrobiologii na studiach i byłam bardzo rozczarowana jak wpisałam ją w literakach i została odrzucona...

bacha007 # 2007-08-19

ja tak samo - ezą poslugiwalam sie na mikrobiologii, a po wpisaniu w literaki okazalo sie ze nie ma takiego slowa:(

marana # 2007-08-21

W poprzednim komentarzu, coś namotałam na samym wstępie, stąd powtórka, już poprawiona.

Po przeczytaniu wszystkich komentarzy domagających się dopisania ezy (do kurnikowego słownika),doszłam do wniosku, że....jest tak jak z tym Kaziem.
Kaziu,zjesz szpinak? - nie zjem!
a czemu? Nie lubisz? - nie!
a jadłeś już szpinak? - nie!
to czemu nie chcesz zjeść? - bo nie!
Nie będzie ezy , bo nie i już!
Ten upór autorów słownika ,zakrawa już na niegrzeczną śmieszność wobec rzeszy osób, domagających sie dopisania ezy.Sprawa urosła do niebotycznego problemu, a wystarczyłoby tylko dopisać ezę i nie trzeba byłoby stosować głodówek protestacyjnych. Jestem też za dopisaniem ezy - przez długie lata miałam ją zawsze pod ręką.
Słownik tutejszy - zwracam się do twórców onego - ma służyć graczom, którzy szukają w kurniku rozrywki a nie frustracji z powodu braku nazwy istniejącego - rzeczywiście - przedmiotu.
Myślę, że Wasza postawa -znów zwracam się do twórców słownika - wobec zwracających sie do Was komentatorów, jest zwykłą pospolitą arogancją...i już.

ina3 # 2007-08-23

no jak to nie ma?przeciez ja co tydzien na zajeciach sie nia bawie

koalar # 2007-08-25

"Przed dodaniem komentarza zapoznaj się z listą najczęściej zadawanych pytań."

iciak # 2008-06-27

słownik zawiera wiele bzdurnych wyrazów a naukowych nie - śmiech na sali :P

iciak # 2008-06-27

słownik zawiera wiele bzdurnych wyrazów a naukowych nie - śmiech na sali :P

kittkazdw # 2008-10-23

eza - przyrząd laboratoryjny ( taka "igiełka zakończona kółeczkiem") nie wiem dlaczego to słowo nie jest dopuszczalne w grach np. itp. itd. skoro tym sie człowiek posługuje podczas pracy w laboratorium.

~gosc # 2008-12-28

Wielka szkoda, że nie ma ezy, ale rozumiem, że jakieś zasady dla słownika trzeba było przyjąć i nigdy nie będzie tak, żeby wszyscy byli zadowoleni. I krew mnie zalewa, jak czytam wpisy kolejnych młotów, którzy zachowują się tak, jakby zatrudniali ekipę kurnika i mieli pretensje, że nie wszytko jest tak jakby chcieli. Cholera, nie jest łatwo zrobić taki serwis. Doceńcie co macie.

~gosc # 2009-01-24

Witam...
Ci co czytali komentarze i/lub Ci co posługują się ezą znają ten przedmiot. Natomiast Twórcy i zarządzający "literakowskim" słownikiem napisali wyraźnie, iż chodzi o ZDS. Dlatego też mimo iż na co dzień pracuję z ezą proponuję aby przestać te niczemu niesłużące dyskusje i pogodzić się z tym iż na razie EZY nie będzie...czekajmy do momentu ukazania się tego terminu w słownikach akceptowalnych przez zarządzających "literakowskim" słownikiem. Pozdrawiam i trzymajmy się zasad...wtedy będzie porządek ;)

stiepangg # 2009-03-20

hmm pipeta sprzęt labolatoryjny jest. eza sprzęt labolatoryjny nie jest. logiki brak:)

drluke # 2009-03-20

a w jakim słowniku jest iii ? lub gu ?

tymonek584 # 2009-07-06

A tak wgl, dlaczego eza jest niedopuszczalna w grach???

~gosc # 2009-07-13

DOMAGAMY SIĘ EZY
biotechnolodzy.

~gosc # 2009-08-05

6 lat walk o ezę i nic :D

~gosc # 2009-08-14

W niniejszym słowniku figuruje na przykład "bonia" - cyt.:"profil lub element rowkowania elewacji".
Dlaczego bonia, o której przeciętny człowiek w życiu nie słyszał, tak jest specjalistyczna, jest lepsza od ezy? W życiu nie widziałam boni i nie rozpoznam jej, choćby mnie ugryzła w tyłek, a ezy używałam nie raz.
Poza tym nie mieści mi się w głowie, że akceptowane są wymysły typu "ęsi" i "eee", a konkretny choć mało znany przyrząd - nie.
I również pytam - który to z wyliczanych tu jako autorytety słowników promuje słówko "ęsi"?

thecryinggame # 2009-08-24

Domagamy się dodania do słownika zawórek, opórek, spon i paru innych dupereli.

Kolejarze całej RP

~gosc # 2009-10-25

dlaczego mamy wymagać od polonistów (lub adminów, podawających się za takowych) żeby znali słówko "eza"? stworzyli sobie specjalnie ku temu zds, niczym na wzór jakiego kodeksu wojowników, aby tłamsić to, czego nie pojmują i mieć na to zds'owski argument.

czym, jak nie EZĄ mam się posłużyć, aby szanownemu "poloniście", którego dziedzina jest "NAJJEJSZA", a który przychodzi do mnie z lekoopornym zapaleniem gardła, trafić z antybiotykoterapią?

powinniście przynajmniej udawać omnibusów. doczytywać. i przydałoby się trochę pokory. o umiejętmności przyznawnia się do błędów nie wspomnę.

~gosc # 2009-11-26

Proszę dodać EZĘ do słownika. To takie samo narzędzie jak skalpel. Polecam lekturę skryptów i książek mikrobiologicznych.

~gosc # 2010-02-09

Jest to określenie specjalistyczne. Słowniki języka polskiego odnotowują natomiast wyrazy, z którymi niefachowiec styka się w publikacjach popularnonaukowych, prasie itp.

~gosc # 2010-02-27

widocznie nie rozumieją jak się po ludzku do niech mówi..to ja może po "Łacinie podwórkowej" napisze....w następnym komentarzu :D wiec na litość!!! dodajcie ta Ezę !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

senior1945 # 2010-04-08

Tyle już tu napisano o tej Ezie, i to z takim zacięciem,że stawiam wniosek aby:
1. Koniecznym staje sie powołanie komitetu w sprawie obrony EZY.
2. Nie oddamy EZY Chinom.

~gosc # 2010-04-30

Dodajcie to wreszcie, nie poniżajcie mikrobiologów!

~gosc # 2010-05-23

szkoda bardzo!!! ale iii albo ós istnieja w kurnikowym słowniku... czasem przez te dziwne wyrazy które są a normalne których nie ma nie chce mi się w to grać

~gosc # 2010-12-02

skoro w słowniku wyjaśnione jest słowo eza, dlaczego nie dopuszczone jest w grach

muszlin # 2010-12-02

Bo nie występuje w słownikach drukowanych. Zauważ, że w występowaniu jest napisane "Google/uzus".

tevex # 2010-12-19

Wesołych Świąt! ;))

tomeklew # 2010-12-19

jeżeli eza jest dopuszczalne w grach to: jak nie ma to czego?
ez nie wchodzi w grę, przeciwnik mnie sprawdził i źle

meg # 2010-12-19

zmiana dopuszczalności przy tym haśle nastąpiła w dniu dzisiejszym a aktualizacja słownika wykonuje się raz na dobę w godzinach nocnych, efekt w grach i na listach dwu- i trójliterówek będzie więc widoczny dopiero od dnia jutrzejszego

zwariowanymszak # 2010-12-20

ło matko, EZA po 7 latach dyskusji zamieszczona została w PWN!!

pod choinkę literakowcy otrzymali EZĘ

Wesołych Świąt ;-)

c[:-D

~gosc # 2011-01-01

tyle lat walki, a jednak się udało. Opłacało się walczyć od 2003 roku!!!! Wow.

aaa1010 # 2011-01-06

Wow, eza jest dopuszczalna, po tylu latach! :) Ciekawe, kiedy przyjdzie pora na 'tas' :)))

Pozdrawiam, aaa1010

lolekzkonopii # 2011-01-15

hahaha, wreszcie jest :D

gkph # 2011-01-25

Pytam po co tworzyć własny zbiór dopuszczalnych wyrazów na potrzeby literaków? OSPS by nie wystarczył? Przeszkadza to tylko zarówno przy grze w scrabble jak i w literaki.

tevex # 2011-01-25

Nie, OSPS jest "troszkę" do tyłu, nie przejrzano tam nawet słowników z 2003 roku ;).

~gosc # 2012-08-04

ciekawa jestem....ostatnio w literakach ułożyłam słowo 'ez' i mi nie zaliczyło :(


PROSIMY PISAĆ KRÓTKO I NA TEMAT

89698969 od końca