SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

gżegżółka

dopuszczalne w grach (i)

gżegżółka

gwarowe określenie kukułki


KOMENTARZE

liwuniek14 # 2006-02-23

a co to??

lideczka91 # 2006-02-26

co jak co, ale co to jest "gżegżółka" dowiedziałam się mają 4 lata... a Ty pytasz co to jest?
poza tym, jaks ię nie wie, to się klika "znaczenie, odmiany itp." a nie się innym życie zatruwa.

lideczka91 # 2006-02-26

*mając

bodziako # 2006-07-03

I tak tego nie napiszecie ponieważ w grze można mieć tylko jedną litere "ż" :P

~gosc # 2006-07-03

+2 blanki to masz 3 Ż :P

~gosc # 2006-09-29

oh lideczka91, aleś ty mądra już jak miałaś 4 latka to wiedziałaś co to jest. Jak to dobrze, że nie wszyscy mądrzy ludzi wyemigrowali.

~gosc # 2007-02-06

lideczka91 - ciekawe co w życiu osiągniesz, skoro jesteś taka mądra... jesteś bardzo mało elastyczna... zresztą popatrz na siebie ... cwaniara!

~gosc # 2007-10-21

no wiesz, ~gosc, jak ktoś nie wie co to znaczy to niech się mamusi spyta a nie spowalnia ładowanie się stron na cudzych komputerach...o ile wiesz o co mi chodzi... a poza tym, naprawdę niektórzy dowiadują sie wielu rzeczy w wieku 4-ech lat, więc nie czepiaj się lideczki91.

lilia_10_lat # 2007-11-01

mialam eliminacje do konkursu i nie wiedzialam jak sie pisze gżegżółka wiec bardzo dobrze ze moge sie tu dowiedziec jak sie to pisze
naszczescie sie dostalam
pozdrawiam wszystkich
lilia

wiedzmin95 # 2008-03-28

Thużliwa grzegrzułka ma dóży bżóh

~gosc # 2008-04-15

jak nie wiesz co to gżegżółka to poprostu jestes głupi

~gosc # 2008-05-26

~gosc # 2008-04-15

jak nie wiesz co to gżegżółka to poprostu jestes głupi

przepraszamja nie wiem co to gzegzółka ale nie znaczy ze jest głupia...

~gosc # 2008-08-25

podobno 91% tych co wiedzieli przed 10-tym rokiem życia co to jest gżegżółka są ponoć potem nieszczęśliwi w związkach. tak czytałem :)

~gosc # 2008-09-29

bo lideczka mówi gwarą :P

~gosc # 2009-01-09

no własnie moja klasa na lekcji zastanawiała się co to jest gżegżółka. Pytalismy się nauczycieli i tez nic. . . i nadal nie wiemy hi

~gosc # 2009-12-31

Nie doczytałeś do końca.
Oto cały tekst:

"podobno 91% tych co wiedzieli przed 10-tym rokiem życia co to jest gżegżółka są potem nieszczęśliwi w związkach, a reszta nie żyje."

bialapchla # 2010-02-18

Kukułka zwyczajna, kukułka (nazwy ludowe: gżegżółka, zazula) (Cuculus canorus) — gatunek średniego ptaka wędrownego z rodziny kukułkowatych. Zamieszkuje Eurazję i część Afryki (tu też zimuje). Przelatuje w kwietniu - maju i sierpniu - wrześniu. W Polsce średnio liczny ptak lęgowy. dla wszystkich co pytają się co znaczy "gżegżółka" ! i nie wierzcie w te klątwy ... bo to nie działa ! tak jak ja teraz powiem! jeśli za 5 sekund nie wkleicie tego tutaj to umrzecie za 10 minut! kto wierzy w takie klątwy?!

~gosc # 2010-05-09

Bodziako - zależy w jakich grach, ale po co w grach pisać gżegżółka?? To i tak samo raczej pisze, a najczęściej w ortograficznych grach :)

izolllda # 2010-05-15

cała ta ortografia jest dla mnie śmieszna! jakiś debil kiedyś sobie wymyślił "ó","ż"a teraz cała polska wykonuje jego fanaberie!! bo tak trzeba! bo inaczej jest się nie inteligentnym... po co tak sobie utrudniać życie?? jedno"u"1"ż"1"h" i bez kłopotu!! kto w ogóle wymyślił ortografie??? i Ci cali poloniści....masakra!ok poprawną polszczyznę trzeba znać ale ortografia mnie rozwwwaallaaaa!! po co to komu?????

mirnal # 2010-06-21

Ortografia? Nie tylko w naszym języku. A miasto we Francji Bordo czy Bordeaux? Ich też szlag trafia. A ang. 'where'? Nie można byłoby pisać 'wer'?

~gosc # 2010-10-15

TAK MASZ RACJĘ MIRNAL !!!!!!!!!!!!!!!!

patryko243 # 2010-10-16

dla nich to nie jest takie trudne a w kazdym razie polski jezyk jest najtrudniejszym dla osob z innych krajow :)

~gosc # 2010-11-11

Izollda nie masz powodu do frustracji. Po pierwsze - każde utrudnienie w życiu jest potrzebne, nie jesteśmy po to, aby tylko egzystować, trzeba myśleć, rozwijać siebie i umysł, a to jest jeden ze sposobów. Po drugie nie wymyślił tego jakiś "debil", tylko w wymowie staropolskiej inaczej się wymawiało "ż" a "rz", "u" a "ó".
Nie rozumiem też Twojej odrazy do polonistów, zawód jak każdy inny. Są to poprostu ludzie, którzy się przejmują naszym językiem. Ponadto właśnie w języku jest zapisana historia naszej kultury.
Pozdrawiam, AK

~gosc # 2010-11-12

gościu, mógłbyś podać jakieś źródło odnośnie różnej wymowy "ż" i "rz" tudzież "u" i "ó"?

~gosc # 2011-02-16

"Gramatyka historyczna języka polskiego" Strutyńskiego.

~gosc # 2011-02-25

Do ~gosc # 2007-10-21

Niektórzy nie mają "mamusi", której mogli by zapytać. Trochę wyobraźni, buraku.

~gosc # 2011-05-11

Jak dla kogoś polska ortografia jest za trudna, to niech ogarnie węgierską. Dla przykładu samogłoski: a á e é i í o ó ö ő u ú ü ű.

~gosc # 2011-05-12

Był bodaże zaraz po II Wojnie taki koncept, że ortografia to wymysł dawniejszej klasy panującej w celu utrudnienia dostępu do szkół prostemu ludowi, i że trzeba w związku z tym uprościć ortografię, pozostawiając tylko h, ż i u. Obserwując niektóre wpisy na forach 9i murach) mam wrażenie, że pomysł, przynajmniej częściowo, się przyjął. Albo też lud prosty uzyskał powszechny dostęp do komputerów i sprayu.
Z Koncepcji zrezygnowano, ponieważ ktoś zdał sobie w porę sprawę, że w efekcie uzyskano by jeszcze większą komplikację w pisowni. No bo jeśli ktoś napisze, że zetknął się ze straszną grozą i już więcej takich gruz nie zniesie, to w pierwszym czytaniu ma się wrażenie, że to budowlaniec pracujący przy wywózce gruzu. Nie wiadomo również, czy klimat nad możem jest możski czy mozski, ale jeżeli nadal morski, to dlaczego? A pójście na noże grozi pokaleczeniem, czy raczej wpadnięciem w dziurę? No i na pierwszy rzut oka trudno stwierdzić, jaki to kierunek fzhut.
Tak zatem, jeśli już ci, którzy dla ludu chcieli jak najlepiej, zrezygnowali z tego pomysłu, to pozostaje po prostu uczyć się polskiej ortografii. Akurat to w języku polskim nie jest najtrudniejsze.

tedy523 # 2011-07-24

Witam . Jeżeli my u nas w kraju nie będziemy się szanować , to nikt na świecie nas nie uszanuje .

ala4309 # 2011-08-11

Nie narzekajcie. Ortografia jest ważna i potrzebna.

ogixx # 2011-08-12

ala4309 ma racje. ortografia jest bardzo ważna choć czasem jest bardzo trudna. I choć ty lideczko91 wiesz co oznacza słowo gżegżółka nie musi być to dla wszystkich tak oczywiste.

~gosc # 2011-08-31

na samym początku jest przecież napisane "znaczenie: gwarowe określenie kukułki". Poza tym dla leniwych zawsze istnieje coś takiego jak Google :)

moniam13 # 2011-09-28

gżegżółka należy do wyjątków,znam znaczenie tego słowa od początku podstawówki,często pojawiało się u nas na kartkówkach , człowiek się przyzwyczaił :)

~gosc # 2011-12-05

Do lideczki: Ok, znasz znaczenie słowa gżegżółka i uważasz sie za mądrą, ale jeśli to cała Twoja wiedza, to gratuluję...
Do ~gosc # 2011-02-25: BARDZO DOBRZE POWIEDZIANE! Popieram. Nie wiem, czemu lideczka robi wielki kłopot bo ktoś się spytał co to znaczy... Jak jest taka leniwa, że męczy ją wpisanie na klawiaturze"to znaczy kukułka" to wątpię, żeby była mądra, bo nie chce jej się uczyć...
A mądry to jest tutaj ~gosc # 2011-05-12. Jak można dziwić się, czemu jest ortografia! Przecież poto, żeby nasz język był bogatszy i miał więcej słów i określeń! Ile jest wyrazów, które w pisowni różnią się tylko innymiznakami ortograficznymi, na ten przykład wyżej wspomniane może i morze, gróz i gruz itd..
Trzeba się uczyć i rozwijać! Od tego nic Wam się nie stanie. Wręcz przeciwnie...
Pozdrawiam - Marysia

~gosc # 2011-12-05

To znowu ja, Marysia. Chciałam jeszcze dopowiedzieć, że kiedy mówiłam, że ~gosc # 2011-05-12 jest mądry, to nie był sarkazm. Wyśmiewałam tych, co się z nim nie zgadzali. :) Pozdro. :)

~gosc # 2012-10-30

http://pl.wikipedia.org/wiki/Kukułka_zwyczajna

mirnal # 2012-10-31

Odróżnienie rz od ż? Oraz u od ó? A w jaki sposób A. odróżniają G od J, skoro w obu przypadkach wymowa bywa [dż]? George, Joseph? Np. George Joseph Lucas - amerykański duchowny katolicki, arcybiskup metropolita Omaha.

~gosc # 2012-11-06

"Na dorodnej jarzębinie siedziały różnokolorowe piegże i gżegżółki". Moja część testu ortograficznego! :-)

~gosc # 2013-03-23

To to moje ulubione słowo.:-)

~gosc # 2013-03-23

a moje ulubione to JADŹŃA

mirnal # 2013-04-29

Doroszewski ma i to słowo, jak również 'żegżółka' (w obu przypadkach gwarowo w znaczeniu 'kukułka'), ale nie ma wzajemnego odniesienia...

~gosc # 2013-05-28

ja to już wiedziałem że to jest ludowa nazwa kukułki

~gosc # 2013-07-15

"podobno 91% tych co wiedzieli przed 10-tym rokiem życia co to jest gżegżółka są potem nieszczęśliwi w związkach, a reszta nie żyje."

Ale ponoć nie czuli bólu... tak zgaduję, Manfrediego i Johnsona trzeba by się było spytać.

~gosc # 2014-05-21

ZDECYDUJCIE SIĘ, CZY UZNAWAĆ SŁOWA GWAROWE CZY NIE!!!

~gosc # 2014-05-29

Po co? Są wypracowane kryteria, wystarczy się z nimi zapoznać.

~gosc # 2014-07-16

A najlepsze w tej całej dyskusji jest fakt, że ludzie piszą komentarze zwracając się do przedmówcy po kilku latach, jakby sądzili że wątek powstał z chwilą gdy weszli na stronę z tym hasłem. Te cyferki obok nicków to daty ;)

~gosc # 2015-01-08

Stronka jest okey

marek176cm # 2015-01-08

Albo pisz <okej>, albo <okay>, albo <O.K.>,

ale nie [okey],

bo to ani po angielsku, ani to nie jest fonetyczne spolszczenie, czyli zwykły groch z kapustą!

fanmirnala # 2015-01-08

http://sjp.pl/okey
Faktycznie, pisownia kontrowersyjna, jednakowoż występuje w słowniku, toteż pretensji o nią mieć nie można.

mirnal # 2015-01-08

podobne pretensje mam do wyrazów "casanowa" i "bizneswoman"

fanmirnala # 2015-01-08

Jednakowoż, chyba nie masz pretensji do ludzi, którzy tak piszą? Choć w zasadzie to chyba ich wina, że takie słowo znalazło się w słowniku...

mirnal # 2015-01-08

wszystkie słowa, które znajdują się w słownikach można stosować, ale musu nie ma; jeśli ktoś uważa, że "casanova" jest dysonansem, to nie powinien stosować

fanmirnala # 2015-01-08

Chyba "casanowa"?

mirnal # 2015-01-08

tak

~gosc # 2021-07-23

zazula

~gosc # 2022-03-18

Dżdżystym rankiem gżegżółki i piegże, zamiast wziąć się za dżdżownice, nażarły się na czczo miąższu rzeżuchy i rzędem rzygały do rozżarzonej brytfanny.

~gosc # 2022-03-24

Dżihadystów w tej historyjce jeszcze bym uwzględnił
i to brzydkich ze sterczącymi rzęsami i wykrzywionymi brzegami ust :)