SJP
SŁOWNIK SJP

impas

dopuszczalne w grach (i)

impas

1. sytuacja bez wyjścia; zastój;
2. bicie młodszą z posiadanych kart w przewidywaniu, że przeciwnik nie ma czym jej przebić


KOMENTARZE:

~gosc # 2009-05-29

impas czyli stagnacja, bezruch

2pacpl # 2012-03-05

Impas to nie to samo co stagnacja... Skąd to stwierdzenie? Impas to sytuacja bez wyjścia, a stagnacja to brak działania.

Kiedy występuje stagnacja, nie oznacza to, że nie ma wyjścia z tej sytuacji. Po prostu nic się nie robi w tym celu.

Tu występuję po części błędna definicja - "Impas - zastój".
Zastój jest następstwem impasu ;)

~gosc # 2013-07-31

1. Impas częściej jest rozumiany jako "zastój" niż "sytuacja bez wyjścia". Gdy mówimy, że rokowania znalazły się w impasie, rozumiemy, że się zatrzymały, ale sytuacja nie jest beznadziejna (wszak rokowania dalej trwają).
2. W drugim wyjaśnieniu są aż trzy błędy. Po pierwsze impas wcale nie musi oznaczać bicia, ale może być także wistem (wyjściem pierwszej karty). Po drugie, wcale nie musi to być karta młodsza. Po trzecie, impas można zastosować nawet wtedy, gdy przeciwnik ma czym pobić naszą kartę. Przykład do wszystkich trzech punktów: Mając na ręku króla i damę oraz wiedząc, że przeciwnik ma asa, możemy zawistować królem i nazywamy to impasem. Celem zagrania jest zachęcenie przeciwnika do zgrania asa, wówczas najwyższą kartą w grze pozostaje nasza dama. Zagranie nazywamy impasem, choć niczego nie bijemy (1), gramy najstarszą posiadaną kartą (2) oraz wiemy, że przeciwnik ma czym ją pobić (3).

~gosc # 2016-06-30

@up
rokowania są w impasie, ponieważ są dwie strony problemu, za i przeciw, i poprzez to, że jest impas, jest zastój.
2pacpl ma rację.

~gosc # 2017-11-02

impas - inaczej matnia,