SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

ino

dopuszczalne w grach (i)

ino

1. gwarowo: tylko;
2. dostojka ino - gatunek motyla dziennego z rodziny rusałkowatych

-

Ino

niedopuszczalne w grach (i)

Ina

rzeka w Polsce, prawy dopływ Odry


KOMENTARZE

~gosc # 2003-01-20

wygrałabym moze, ino tego słowa w slowniku nie macie

mashroom # 2003-01-20

ino jest to potoczne ino gwarowe ino nie spotykane w slowniku...

joasiatko # 2003-03-10

ino to normalne słowo ino Wam się cos w nim nie podoba

~gosc # 2003-03-24

a dlaczego jest ano?

dexa # 2003-03-28

ej dlaczego tego nie ma?? to było!!

~gosc # 2003-03-29

Miałeś, chamie, złoty róg, miałeś, chamie, czapkę z piór (…) ostał ci sie [się] INO sznur. (Wyspiański)
Jak jest IMĆ to dlaczego nie ma INO??? Powaliło was!!

~gosc # 2003-03-30

może ktoś mi odpowie na moje pytanko??

~gosc # 2003-03-30

grrrr normelnie nie wytrzyam, czy wy ludzie nie umiecie czytac?!??!?! dopoki nie udowodnicie ze jakies slowo znajduje sie w jakims slowniku (z ktorego mozna czerpac - bo encyklopedia tu sie nie wlicza!!) to slowo nie bedzie wpisane do slownika, chocbyscie 50 tysiecy razy pisali "dodajcie to do slownika"... ja tez se mohe powiedziec, dodajcie "awoieczkshdfkhf" do slownika, bo to normlane slowo i jak go moze nie byc...
swoimi komentarzami tylko udawadniacie, ze lepiej by dla was byl, jakbyscie sie przerzucili na gre w "wojne" albo inna nieskomplikowana i niewymagajace zaangazowania intelektualnego gre

mashroom # 2003-03-30

a czy ty nie umiesz czytac ZDS?

~gosc # 2003-03-30

spokojnie, spokojnie... dzialajac 'na zmeczenie przeciwnika' wywalczylismy dodanie slow takich jak DAN czy KYU, wiec w koncu wywalczymy tez INO ... :)

zaggar0 # 2003-04-18

http://slowniki.onet.pl/index.html?tekst=ino&tr=pol-odm&x=21&y=9

czyli jest w slowniku odmiany wyrazow

~gosc # 2003-04-27

"ostać się — ostawać się to samo, co ostać — ostawać
Miałeś, chamie, złoty róg, miałeś, chamie, czapkę z piór (…) ostał ci sie [się] ino (!!!!) sznur. (Wyspiański)"
http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=41070

jak widac "ino" znajduje sie W SLOWNIKU JEZYKA POLSKIEGO PWN, tylko te cymbaly juz nie wysilily sie by umiescic go jako oddzielny termin. Ale taki slownik jaka firma, pracowalem dla PWN, to cos wiem o tym.

~gosc # 2003-04-27

http://venus.ci.uw.edu.pl/~milek/cgi-bin/ortograf.cgi?ORTO=ino

SLOWNIK ORTOGRAFICZNY JEZYKA POLSKIEGO - zawiera "ino"

~gosc # 2003-04-27

i ten sam slownik zawiera tez 'in', czego w literakach tez nie ma

aaa1010 # 2003-04-27

potwierdzam komentarze goscia (gosci?), ten slownik zawiera zarowno ino , jak i in.

~gosc # 2003-04-27

jest w slowniku , gosc juz podal w ktorym, a wliterakach dalej nie ma

mashroom # 2003-04-28

gdyby wpiszesz INO wyswietla ci POCHODNY wyraz (wystarczy poczytac glowna strone) w tym wypadku OSTAĆ SIĘ. Hasla "INO" nie ma...

~gosc # 2003-04-28

i co ? nawet jak jest w słowniku to i tak mashroomy tego nie uznają... chyba pójdę grać w scrabble na onet...

zaggar0 # 2003-04-28

mashroom, a co z tym slownikiem na venus.ci.uw.edu.pl? - tam jest "ino"

mashroom # 2003-04-29

a Zaggarowi tez urwe leb za nieczytanie ZDS'u :)

ps. przeczytaj ZDS i pomysl dlaczego nie ma. sadze, ze jestes na tyle inteligentny ze bedziesz wiedzial

mashroom # 2003-04-29

Gosc: a idz w cholere...tam ci tym bardziej nie uznaja...

~gosc # 2003-05-13

a mimo ze ino jest w slowniku to mashroomy nie uznaja ... co z tym slownikiem na venus.ci.uw.edu.pl?

mashroom # 2003-05-14

A czy Twoje oczęta dostrzegają go w dopuszczalności słów?

~gosc # 2003-05-16

SLOWNIKI ORTOGRAFICZNE JEZYKA POLSKIEGO przeciez sa dopuszczalne do gry...

~gosc # 2003-06-20

to rzeczywiście niedopuszczalne, żeby w słowniku nie było słowa "ino"

mashroom__ # 2003-06-25

faktycznie, slowo 'ino' istnieje i zostanie dodane. Zwracam honor.

~gosc # 2003-07-03

i gdzie to ino???????????

dang # 2003-07-18

INO powinno być to normalne słowo jest yin jest yam to nie wiem co to jest .Zamiast dawać jakieś normalne słowa to dajecie niestworzone!

~gosc # 2003-07-18

slownik ortograficzny
http://venus.ci.uw.edu.pl/~milek/cgi-bin/ortograf.cgi?ORTO=ino

sprezynka # 2003-08-05

INO POWINNO TU BYĆ! I KROPKA

wielkasciema # 2003-08-20

ino jo-gratuluje tworzącym ten słownik!!ŻENADA

saviaa # 2003-11-10

A muzyczka ino ino
a muzyczka rwie
bo przy tej muzyczce
goście bawią się...
-nawet w piosenkach to słowo jest!!!!!!!!

positivka # 2004-03-19

in - akceptuje
ina - rodzaj kanapy
ino - wolacz od kanapy

pablo81 # 2004-08-29

np.: INO bystro.....

alaniemakota # 2004-09-24

tyle różnych słów gwarowych dopuszczono, ino INO pozostawiono na marginesie !!!

dibheirg # 2004-11-18

Po określeniu warunków, że słowo ma się znajdować w dostępnych słownikach, są podane 3 linki: do słownika jęz. polskiego, do słownika wyrazów obcych I DO GOOGLE'A. W tej przeglądarce, zapewniam, można odnaleźć słowo "ino" ("nie daj sie, ino nazryj sie"). W związku z czym nie rozumiem, dlaczego tego słowa nie ma. Pomijając kwestię, że jest wiele tak bzdurnych słów w słowniku, a brakuje oczywistych.

meg # 2004-11-18

w slowniku jezyka polskiego jest tylko w przykladzie, w slowniku wyrazow obcych zapewne "ino" nie figuruje:), a podawany slownik ortograficzny nie jest prawidlowym zrodlem slow...a google to juz w ogole niestety nie jest zrodlo slow do gry :)

e2rd # 2005-03-05

a usuniecie Yggdrasill i inne, głównie angielskie, słówka, które tak trochę na siłę i bezmyślnie są wciągane do języka polskiego nawet wtedy gdy mają w tymże j. polskim świetne odpowiedniki?

e2rd # 2005-03-05

fajna nazwa tego wydawnictwa i ten redaktorek też ma niezłe nazwisko... :->

bonul # 2005-06-02

dlaczego jest jeno a nie ma ino ?

koalar # 2005-06-02

Wejdź do działu "słowa, uwagi itp.". Jest tam pytanie:
Dlaczego słowo Y jest niedopuszczalne skoro X jest dopuszczalne?
Odpowiedź powinna cię usatysfakcjonować.

~gosc # 2005-06-11

http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=41070

"ino" wystepuje w slowniku , co prawda nie jako samodzielne haslo, ale wystepuje.

~gosc # 2005-06-12

wedlug nowych zasad dopuszczalnosci slow slowo nie musi byc jako samodzielne haslo w drukowanym slowniku, prosze operatorow kurnika o rozpatrzenie slowa "ino" -> patrzcie 1 komentarz wyzej.

jaskiniar # 2005-06-15

no to w końcu co znaczy to "ino" po śląskiemu? bo Ci się coś definicja urwała agaciochu...:)

kimbur # 2005-09-30

- Co TY synu taki smutny?
- A bo jedynkę dostałem!
- A to za co?
- Za ino.
- Jak to za ino?
- Bo Pani mówi, że nie mówi się ino?
- Tyle razy Ci mówiłem, żebyś nie mowił "ino"!
- Ino jak?
- Ino tylko!

xelka3 # 2005-11-03

wstawcie ino, bo inne gwarowe słowa są. to kpina, że nie ma tego słowa!!!

_aloha # 2005-12-04

Ha..ha
Zabawny kawał

imf # 2006-03-05

ino być powinno, zmienić to proszę, to bardzo popularne słowo

pewnegodnia # 2006-04-14

ino.....mówicie ze gwarowo .....tylko czemu w definicji pewnych słów sami to uwzględniacie że to z jakieś gwary....przykładowo hanys gwara śląska.....i prosze oszczędzie mi gadki na temat zds ;)

jadramola # 2006-07-13

a nie wiecie , że nie mówi się ino, ino tylko:)

czarnaowca # 2006-08-08

sory.są tu nazwy monet chinskich i radzieckich samolotow a nie ma <ino>?! albo <huj> mozna ulozyc chociaz to wulgarne, tak jak chuh, czyli wersje poprawna?!baaaaardzo alternatywnie moi mili panstwo analfabeci, ktorzy stworzyliscie ten slownik :)

greenpoint # 2006-08-08

1. jest "ino" w SA 2. popracuj nad formą wypowiedzi nim nazwiesz kogoś analfabetą 3. http://www.kurnik.pl/slownik/dp.phtml

~gosc # 2006-12-16

a dlaczegóż to, greenpoincie nie jest "dpl", skoro jest w dopuszczalnym słowniku? :P

duchpuszczy # 2006-12-16

popieram przedmówcę!!!!!
Słowo znajduje się w "Słowniku współczesnej polszczyzny" pod red. H. Zgółkowej wyd. Kurpisz.
Dla ułatwienia dodam tom XIV, strona 267.
Ponieważ hasło jest krótkie, pozwolę je sobie zacytować:
ino
part.:
regionalny "tylko, zaledwie":
Został mi się ino sznur (Stanisław Wyspiański).
Poszedłbym i ja z wami do żniwa, ino nogi już nie te, co kiedyś.
Połączenia: Ino dwa, trzy.
Bliskoznaczne: jeno, tylko, zaledwie.
Szanowni Administratorzy, najwyższy czas dodać to słowo do słownika!

ppianista # 2006-12-16

O tak, o tak!
...Zgółkowa jest po prostu moim mastahem...

zebryna # 2006-12-17

Scaevus popraw się. Tyle czasu ludzie proszą o ino, a Ty ukrywasz te słówko ze Zgółkowej. Albo Duchpuszczy wywołuje złe duchy?

ruchliwy_bolec # 2006-12-17

oj, pan operator Levus niemało jeszcze krótkich słówek ze Zgółkowej ukrywa. i jeszcze przynajmniej jedną dwójeczkę ;)

profzgloskowa # 2006-12-20

Szanowni Opowie!
Miło, że dodaliście INO, ino zapodziało Wam się jeszcze kilka trójeczek z bardzo praktycznego, 50-tomowego słowniczka. Np. BUN (od BUNA), BUŚ, BUU. Specjalnie zaś polecam dwójeczkę GE, która ma dwie definicje:

ge1 "nazwa litery g"; wymowa gie przestarzała, regionalna; zasada ta dotyczy wszystkich wyrazów, w których występuje połączenie ge zarówno na początku, jak i wewnątrz, np. generał, degenerat; nie dotyczy wyrazów, w których występuje gie, np. giermek, rygiel; zob. g1

ge2 skrót od gówno;
"eufemistyczne określenie gówna, zwłaszcza jako czegoś kiepskiego, pogardliwie traktowanego": Mogę zjeść byle ge, byle było słodkie.

Z dłuższych słówek polecam: aurum, buszbok, bziak, caca, cadet, całunny, cantal, capać, carbo, chamówa, chamrać, chełst, chęchy, culpa, cuprum, cutawaj (chyba coś tu pomylone...), hubarka, huroń, ikat, żabiru, żelatynka, żwać;
oraz formy: chinooka, crimena, interesa, źreba.

Na formę "banii" (pod: bania) nie zwracajcie uwagi, bo jest do bani.

Najbardziej podoba mi się BUŚ (byczek), na którego cześć nawet napisałam limeryk:

Pewien buś z polskiego stada
Chciał na Ruś. Nie nada!
"Bo mjaso z Polszi
Od innych gorsze" -
- tak nam Putin powiada.

Dobranoc Państwu.

koalar # 2006-12-20

Niestety, z moich informacji wynika, że słowo ge znajduje się w tomie, który wyrokiem sądowym został uznany za plagiat, nie chcąc popierać takich praktyk jak przepisywanie definicji dla uzyskania korzyści finansowych, nie możemy dodać tego ge.

profzgloskowa # 2006-12-20

Szanowny Panie Misiu!
A z jakiego to słownika zostały rzekomo przepisane definicje "ge"? Ba, gdzie jeszcze znajdzie Pan takie hasła?

profzgloskowa # 2006-12-20

Na marginesie, poprawiłam limeryk o busiu:
[...]
"Bo mjaso z Polszi
Od ge jest gorsze" -
[...]

czekol2 # 2006-12-20

to plagiatowe hasła odrzucić a GE dodać:)i jeszcze GIEES, bo jedno zaprzecza drugiemu

koalar # 2006-12-20

Pani mi powie, czy to prawda, że w tworzeniu kilku pierwszych tomów pomagał Pani niejaki mic_k_ing?

jaca555 # 2006-12-20

olaboga

ppianista # 2006-12-20

Kola? Ten od 'deski'?

ppianista # 2006-12-20

;-)

...teraz patrzę, iże nie...
Ale podobne mają, podobne...

koalar # 2006-12-20

Podług mnie to ten sam przypadek.

profzgloskowa # 2006-12-21

Dziś pozwolę sobie tylko zgłosić kilka zaginionych trójeczek: res, tit, tiu, mmm.
Z fajnych wykrzykników są jeszcze: titit i halt.
Do dzieła, panie Levus, nie obijamy się, a magiczna bariera 1500 pęknie.

profzgloskowa # 2006-12-21

I jeszcze: eks, erl, eur, fff.

ppianista # 2006-12-21

...ja proponuję prywatne wiadomości...
...jeżeli to prawda! A jeżeli tak, to na miejscu redaktorów poważnie rozważyłbym jeszcze raz, czy taki gniot słownikowy jakim jest Zgółkowa powinien być rzeczywiście dopuszczalnym źródłem słów ('mmm'... no niech będzie! 'mhm'... niech też będzie, ale 'banii' to jest poważne przegięcie...)

anulka609 # 2007-01-30

lubię ten zwrocik:)

blues102 # 2007-02-18

nie mówi się ino,ino tylko

karolciaczek # 2007-03-02

to po śląsku

ironka112211 # 2007-03-02

Nie mówi się "ino"! - rzekł synek do matki. A ona : "Ino jak???" A on : "Ino tylko" hehehe (cyt. "Daleko od szosy")

tomeksss # 2007-03-05

to chore, różne gwary i żargony, ludzie, to przestaje być normalna gra!!!!!!!!!!!

pirratka # 2007-04-05

ino to zrobie :) moja babcia tak mowi ( ze slaska) :)

~gosc # 2007-05-31

"Ino" to po Śląsku "tylko"! Jestem ze Śląska i tu mało kto używa słowa "tylko".

~gosc # 2007-06-15

"awoieczkshdfkhf" jest ostanio trendi, to może se rypniemy w buksa?

silentium # 2007-07-17

w końcu zawilało, ino trzeba sie było długo oczekać

iker_1989 # 2007-07-21

ino mi tu chodz :)

~gosc # 2007-09-28

a ja gram na onecie w scr i tam ino jeszcze nie ma :(((((( wiedziałąm ze jest ,tam wpisałam i??? guzik z petelka Dlaczego na jednych scr słowo jest na innych nie ma ? kto mi odpowie ??????

~gosc # 2007-09-28

A tu się gra w scrabble? To ci nowina...

~gosc # 2007-10-03

wielkiego zaangzowania intelektualnego wymaga "yyy" :/ ta gra nie jest zbyt intelektualnie rozwijajaca. wkurza:P

czochrajbobraa # 2007-11-29

INO skrot od 'impreza na orientacje'

~gosc # 2007-12-05

Ino powinno być w słowniku! przeca to jest normarne śląskie słowo. Ino inaczej tylko. Jestem ze Śląska wiec sie znom!

lala311 # 2008-01-03

co wam sie w ino nie podoba

~gosc # 2008-06-01

Ludzie przecierz ten gość dał ten kawał o tym INO i już powinno byc wszystko jasno ino wy nie myślicie

~gosc # 2008-09-29

ino nkt nie mowi ino

~gosc # 2009-01-06

miałeś chamie "Wesele" Wyspiańskiego, jeno nie potrafiłeś zapamiętać treści.

~gosc # 2009-01-30

Ino;/ przeciez to po wieśniacku brzmi;/ jak mozna sie posługiwac takimi słowami. a kolesktory troche wyzej pisał ze nie doda sie go do słownika puki sie nie potwierdzi ze takie słowo istnieje ma w 100% racji. czy wy rzeczywiscie nie jestescie w stanie tego zrozumiec??;/ a jak ktos pisze ze ino pojawiło sie u Wyspianskiego i to ma byc argument to juz porażka;/ w tamtych cxasach jezyk był troche inny i sie od tamtego czasu troche zmienił;/

dezember68 # 2009-07-20

NIE MÓWI SIĘ INO DZISIAJ TO SŁOWO ZASTĄPIŁ WYRAZ TYLKO...

~gosc # 2009-11-28

Jezeli ino moze byc to dlaczego innych gwar nie ma??

~gosc # 2010-01-24

to dlaczego innych wyrazów z gwary nie ma ;/ jak sa to wszystkie albo wcale ;/

muszlin # 2010-01-24

Są te, które występują w słownikach zawartych w ZDS-ie.

~gosc # 2010-10-09

INO - to skrót używana przez mieszkańców Inowrocławia. Jadę do INA, moje Ino, nawet portal maja z INO... www.ino-online.pl

~gosc # 2011-04-12

"ino" to nie jest normalne słowo języka polskiego, jest to twór wymyślony przez ludzi niewkyształconych, którzy zamiast "ja" mówią "jo" zamiast "okno" mówia "łokno" nie znają deklinacji i innych zasad panujących w naszym języku. Nie zaśmiecajmy naszego języka takimi śmieciami.

muszlin # 2011-04-12

Kwestia gustu. Gwara to dla mnie nie śmieci, lecz dowód na różnorodność i bogactwo języka. Na szczęście językoznawcy zdają się podzielać moją opinię. Czy więc chciałbyś zamknąć usta wszystkim posługującym się gwarą? Nie znają deklinacji? Czyżby? Myślisz, że Ks. Józef Tischner wiedział mniej o języku niż Ty? Gdy tylko nadarzała się okazja, wracał do góralskiej gwary. Teraz - niestety - gwara kojarzy się tylko z obciachem.

~gosc # 2011-12-25

"A muzyczka ino ano, a muzyczka rżnie" ;PP

eagle5895 # 2012-03-03

muszlin jesteś ok , zgadzam się

~gosc # 2012-06-30

Używam tego słowa, znam je, ale jestem przeciwnikiem dopuszczania słów gwarowych w grach, bo większości takowych nie ma w tym słowniku. Idąc tą drogą moglibyśmy do tego słownika wrzucić wszystko, żenada, żenada i jeszcze raz żenada.

~gosc # 2012-06-30

Dziś Europa ma jeden głos
Takie coś zdarza się ino ros
zdarza się ino ros!
Dodajcie ros. ;]

~gosc # 2013-01-21

Ino - czyli chodzi o "w rzeczy samej". Poprawcie błąd.

~gosc # 2013-02-17

jak to mawiał mój dobry kolega: 'ino co wyszłem';)

~gosc # 2014-02-24

INO - to skrót używany, aby określić bieg na orientację

~gosc # 2015-01-27

Popieram skrót od Inowrocławia (taka regionalna ciekawostka). Co nie znaczy , że jedno słowo=jedno znaczenie. Jedne słowa wymierają inne się rodzą zmienia się znaczenie innch-znaczy język żyje. To chyba dobrze?

~gosc # 2015-12-19

Ino wy tyż sie mylicie. Slązaczka.

~gosc # 2017-05-07

Według starego Ślązaka to "ino" mówi hanys, a "tylko" mówi gorol :-)


PROSIMY PISAĆ KRÓTKO I NA TEMAT

15591559 od końca