SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

kent

dopuszczalne w grach (i)

kent

1. owca angielska; romney marsh;
2. gra w karty

-

Kent

niedopuszczalne w grach (i)

Kent

hrabstwo w Anglii


KOMENTARZE

klaudia28 # 2003-12-14

a co to jest?

~gosc # 2003-12-26

no włąśnie?

~gosc # 2003-12-26

gdyby nie ta kategoria "technika" pasowaloby, ze to owca rasy miesno-welnistej wyhodowanej w XII wieku w hrabstwie Kent - tak podaje http://wiem.onet.pl/ za SWO wydawnictwa Europa, pod redakcja prof. Ireny Kamińskiej-Szmaj

djkoalar # 2006-05-13

Znaczenie do ciachniącia, gra w karty ma D. kenta (w słownikach brak).

wendkarzyk # 2006-05-13

Kent to jest po prostu odmiana kuku grana w pary. Zasady jak w kuku z tym że ta osoba z pary która ma kuku (3 takie same karty, lub trzy karty w tym samym kolorze) musi jakoś pokazać swojemu partnerowi że ma kuku, wtedy partner mówi kent i już. Cała zabawa polega na tym żeby inne pary nie zauważyły tych znaków.

greenpoint # 2006-05-15

"kentu" wygląda na fafer z Polańskiego, przecież to owca, to gdzie -u?? (Kłosińska i Podracki mają już poprawnie -a)

w związku z tym: wyrzuciłem "kentu", przywróciłem znaczenie mówiące o grze w karty

wendkarzyk # 2006-05-15

Administratorze Greenpoincie, proszę mnie oświecić co znaczy słowo:
"FAFER". Z góry dziękuję.

nanuk_ # 2006-10-24

a ja znam takie okreslenie i gre karcianą i dobrze ze takie słowko znalazlo sie tutaj:P

asiek_wlkp # 2007-01-05

jak Klark Kent :)

~gosc # 2007-04-14

to jest bardzo fajna gra w niej biora udział dwie dwuosobowe drużyny razem 4 osoby jedna druzyna wybiera sowbie jakis znak np. dlugie mrugniecie oczami (jedna druzyna musi siedziec naprzciwko siebie by widziec dany anak) gdy druzyna wbrala juz znak to druga tez wybiera pozniej zacyzna sie gra kazdy ma po 3 karty lecz jedna osoba mam cztery karty podaje sie pokolei jezeli ktos jjuz ma naprzyklad czy karty kture sie skaladają ze czerwieni lub tym podobnych lecz codzi o kolory to wtedy patrzy sie na swojego kompana z druzyny ktory siedzi na przciwko niego to wtedy pokazuje do niego wybrany znak ale tak zeby przwcienicy nie widzieli i pokazuej ten znak wtedy kompan mowi KENT
lecz jezeli zauwazy to przciwnik to szybko troche wczesniej nie kompan to moze powiedziec STOP KENT zycze milej zabawy !!! i przez jedna druzyna ktora zdobedzie to towredy liczy sie jeden punkt zobaczecie kto wiecej zdobedzie !!1

pipoli # 2007-05-16

ale wszyscy jesteście mądrale, aby prześcigać się w wymyślaniu największych bzdur

tato_jur_drakan # 2007-09-26

czytając te nieortograficzne i niegramatyczne wpisy, przestaję mieć nerwy, jak ktoś pyta: "a co to takiego" - gdy ułoży się "głupi" wyraz, głupi - czyli taki, którego ktoś nie zna...

~gosc # 2009-07-10

W grze biorą zazwyczaj udział dwie dwuosobowe drużyny, których gracze mają za zadanie przy pomocy umówionych tajnych znaków przekazywać sobie informacje na temat kart jakie aktualnie posiadają. Znaków tego nie może rozszyfrować oczywiście drużyna przeciwna. Wielu graczy umawia się na prostszą strategię, jednego znaku informującą drugiego gracza jedynie o tym że ma się tak zwanego "Kenta". Może to być np. mrugnięcie okiem, jakiś gest itd. Znaki mogą być ustalone przed rozgrywką, lub, dla utrudnienia, partnerzy muszą sami je odgadnąć. Osoby siadają na krzyż - tak żeby każda para była naprzeciwko, a nie obok siebie. Rozdaje się karty po 3, a ten, który je tasował, bierze 4.

Osoba, która ma 4 karty, podaje jedną kartę osobie obok siebie (gracz przeciwnej drużyny) - zgodnie ze wskazówkami zegara. Następnie ta osoba oddaje jedną ze zgromadzonych 4 kart kolejnej osobie - i tak w koło. Celem gry jest, zdobycie "Kenta" - trzech kart tego samego koloru (pik, karo, kier, trefl) lub trzech tych samych figur (dama, walet, król, itp.), np. trzy walety albo trzy karty kier lub też sekwensu czyli trzech rosnących kart niekoniecznie w tym samym kolorze oraz informacja to tym fakcie drugiej osoby w drużynie. Zadaniem drugiego gracza w drużynie, który nie zdążył skolekcjonować "Kenta", jest odpowiednie odczytanie znaku kolegi (np. mrugnięcia oczami swojego partnera siedzącego naprzeciwko) i głośne wypowiedzenie słowa "Kent!". Po takiej informacji gra zostaje przerwana, a druga osoba, która ma posiadać "kenta" pokazuje karty. W przypadku faktycznego zbioru drużyna otrzymuje punkt, w przypadku niezgromadzenia otrzymuje punkt ujemny. Karty są tasowane i rozdawane od nowa. Gra się do określonej liczby punktów, najczęściej do 10, 15, 20 lub 25.

Jednak by utrudnić rozgrywkę i wprowadzić więcej taktyki do tego wyścigu punktów, drużyna przeciwna równolegle może starać się przechwycić i rozszyfrować tajny znak przeciwników. Jeśli gracz drużyny przeciwnej przypuszczający iż druga para posiada kenta, ma prawo wypowiedzieć szybko słowa "STOP Kent!". Wtedy gra zostaje przerwana, a obie osoby z "podejrzanej" pary zobowiązane są pokazać karty. Jeśli choć jedna z nich była w posiadaniu kenta, para przeciwna otrzymuje 2 pkt lub 5 pkt, w zależności od maksymalnej liczby punktów jaką trzeba zdobyć. W przypadku nieuzasadnionego użycia słów "STOP Kent!" drużynę obowiązują oczywiście punkty ujemne.

Przykładowe znaki [edytuj]

* drapanie się po nosie;
* trzymanie pewnej karty wyżej;
* trzymanie kart w jednej ręce, a kiedy nie mamy kenta w dwóch;
* trzymanie kart złożonych;
* mruganie oczami;
* podawanie karty przeciwnikowi inną stroną niż zwykle;
* mówienie wyrazów rozpoczynających się na określoną literę;
* wpatrywanie się oczami w karty (lub coś innego) partnera;
* chowanie małego palca za karty;
* charakterystyczne podanie karty następnej osobie;
* "przekładanie" kart w rękach, itd.;
* chrząkanie;
* położenie kart na stół;
* obrócenie jednej z kart o 90 stopni;
* gładzenie kart palcem;
* dotykanie swoją nogą nogi partnera (spotykane najczęściej w parach damsko-męskich);
* poprawianie części garderoby, fryzury itp.

Znaki można też stosować w kombinacjach, jeżeli podejrzewamy, że przeciwnik zna już nas znak używamy innego umówionego z zawodnikiem z naszej drużyny. Można również ustalić znaki dla zmyłki które będziemy używać wraz z tymi prawdziwymi i specjalnie będziemy te fałszywe eksponować.

Modyfikacje [edytuj]

Istnieje wiele typów modyfikacji Kenta, zależnie od chęci osób grających. Oto najpopularniejsze z nich:

* gra wielooosobowa dla 6, lub 8 osób
* punktacja - zamiast punktów ujemnych, punkty przechodzą na przeciwnika oraz dowolne poziomy i sposoby przyznawania punktów
* biskent - dodatkowe utrudnienie warte podwojoną ilość punktów; jeżeli obie osoby w drużynie mają kenta, to jedna z nich może wypowiedzieć słowo biskent!, które daje podwojoną ilość punktów - rozgrywka się wydłuża, gdyż pary najczęściej polują na podwojoną ilość punktów
* STOP biskent - działanie podobne do STOP Kenta, dające podwojoną ilość punktów w przypadku uprzedzenia wypowiedzi "biskent!" gracza drużyny przeciwnej

Nieco zmodyfikowaną wersją kenta jest gra kuku.

źródło: Wikipedia

~gosc # 2014-09-23

marka papierosów

~gosc # 2018-08-24

oraz gum do żucia (np. Turbo)