SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

klema

dopuszczalne w grach (i)

klema

1. zacisk mocujący kable zasilające do akumulatora;
2. zacisk mocujący szynę do torowiska


KOMENTARZE

mamuska40 # 2003-03-27

po doświadczeniu z PINem może więcej odwagi i czas w końcu uznać KLEMĘ. Ciągle mi głupio jak spoglądam na akumulator swojego auta i muszę powiedzieć:" sory klemy przeca was nie ma hehe"

kiepska_literka # 2003-04-09

wlasnie popieram mamuske, ja mam to samo co ona wiec moze w koncu dodacie

mariuszgal # 2003-05-23

no i kiedy w koncu dodacie slowo klema?

ethel # 2003-07-02

klemato jest taka jakby muszla

bymanandmess # 2003-07-23

klemy to uchwyty do akumulatora i nic dodać nic ująć

~gosc # 2003-08-25

W razie watpliwosci czy cos takiego istnieje polecam zajrzec na strone http://www.eltaj.pl/katalog/24/kba.html Maja tam calkiem niezly wybor klem zarowno do akumulatorow jak i baterii. Pozdr.

mashroom # 2003-08-25

niech żyją znający zasady, fachowcy i inni krzykacze.

~gosc # 2003-08-25

niech zyje nasz najmadrzejszy mashroom!

natalia_artur # 2004-02-15

dlaczego wyraz SPA jest w słowniku (kurort w Belgii) a prostej klemy nie ma!!!!!???? prosze o wyjaśnienia

~gosc # 2004-02-15

natalio i arturze tu nie ma nie tylko klemy, ale również zoofila, kierek i innych polskich wyrazów. Są za to tak wspaniałe i jakże staropolskie słowa jak shampoon, wow, big, itd, itp.

~gosc # 2004-03-27

klema o spawanej podstawie, stosowana do mocowania ciężkich szyn

~gosc # 2004-09-28

Właśnie, dlaczego nie ma klemy??!!!

~gosc # 2004-09-28

ZDS

~gosc # 2004-11-19

Autorzy są oporni. Umieszczając w słownuiku różne dziwności, od których skóry cierpnie na. DEM, nie umieszczają słów, które dawno uzyskały obywatelstwo w języku polskim. Wstyd!!

burebure # 2004-11-19

miej pretensje do jezykoznawcow, ktorzy tworza slowniki. autorzy tego kurnikowskiego slownika jedynie uzupelniaja go o slowa z tamtych

slyd # 2005-02-09

Właśnie przegrałem partyjke, bo jako ostatnie słowo wpisałem "klemy" ;-(

stanek_jozef # 2005-08-14

Klema to po prostu zasisk.

stanek_jozef # 2005-08-14

Pochodzenie z języka niemieckiego KLEMME - zacisk.
Pochodzenie: Słownik Wyrazów Obcych PIW 1961, Wydanie VII.

~gosc # 2005-08-14

niestety u nas dopuszczalne sa tylko slowniki wydane po 1990 roku.

12fhvolvo # 2005-09-24

W sumie to skandal bowiem w tym slowniku jest wiele słów, których byc nie powinno natomiast brakuje wyrazów takich jak klema. Klema to nic innego jak zakończenia przewodów łączących akumulator. Klema plusowa - prądowa i minusowa - masa. I troche dziwne że autorzy slownika znają słowa, z ktorych Miodek by sie smiał pół roku, albo zabił własną pięścią, a nie znają czegos co istnieje od czasu kiedy wymyslono akumulator.

12fhvolvo # 2005-09-24

A nawiasem mowiąc to odnosze wrażenie, że tu jest tak ja z polska sceną polityczną. Tam do rzadzenia pchaja sie i zajmują rózne stanowiska ludzie mało kompetentni (50%), a tu jest podobnie z tymi, którzy zajmuja się zatwierdzaniem słów w kurnikowym słowniku.

koalar # 2005-09-24

A ja odnoszę wrażenie, że to dziwne, że ktoś rozegrał prawie 4500 partii, a do zasad gry nie zerknął.

koalar # 2005-09-24

Dopuszczalności słów, znaczy się.

12fhvolvo # 2005-09-24

A ja odnosze wrażenie, że koalar zbyt szybko odpisal i co za tym idzie nie przemyslał tej odpowiedzi.

koalar # 2005-09-24

Zgadza się, dlatego się poprawiłem.

maruha_mc # 2005-09-24

Nie no... a opinaczów też nigdy nie było w słownikach i co? Od woja i tak się nie wymigacie :-B

corunia # 2005-10-03

klema - jaka jest każdy widzi. Musi zatem być i juz :-)

paladinus # 2005-11-09

kpina

paladinus # 2005-11-09

Oczywiście kpina, bo nie ma. W ogóle to jak to jest, ze wyraz pozostający w uzyciu nagle zniknął ze słownika?!?!

koalar # 2005-11-10

Bóg mi świadkiem - nigdy go tu nie było!

turkin # 2005-11-20

klema - rodzaj zacisku zwieranego śrubą, np.: zacisk umożliwiający dołączenie do akumulatora kabli zasilających (popularne klemy akumulatorowe) lub zacisk mocujący szynę do torowiska.

razmik # 2006-01-08

wiecej szacunku dla KLEMY.Gdyby nie one nikt nie wyjechałby samochodem ani autobusem.Wszyscy musieliby chodzić na pieszo.więc uznajcie wreszcie i ten wyraz!!!

pielgrzym83 # 2006-01-22

Jak jezdzilem fiatem 126P to bylo moje ulubione słówko- klemy odkrecalem (zwlaszcza w zimie) srednio 2 razy dziennie, staly sie one czescia mojej tozsamosci, a teraz sie dowiaduje ze nie istnieja- z tego wynika taki wniosek ze zyjemy w MATRIXie :)

~gosc # 2006-05-06

Widze , ze Pan koalar nie używa zaciskow ;) Sciska jedynie kurczowo swoje "zasady" :( Zadne argumenty nie trafiają do szanownej mózgownicy Pana koalara... a szkoda ;)

viniu75 # 2006-05-23

kill bill zabił Mnie słowem KLEMA na koniec, żart

nie_gadam_bo_tak # 2006-06-02

klema to po prostu zacisk w formie kleszczyków. Ja to słowo poznałam na chirurgii jak mi doktor powiedział "Podaj mi tę klemę jelitową." To fachowa nazwa narzędzia chirurgicznego.

nie_gadam_bo_tak # 2006-06-02

P.S. Na logikę - jeżeli przy tym słowie jest tyle wpisów to czy nie należałoby go w końcu uznac, bo wynika z tego, że w literaki to sami mechanicy samochodowi i chirurdzy grają...

monia0404 # 2006-06-15

zdejmijcie klemy ze swoich mozgow i wreszcie uznajcie to!!!!!!!

emajar # 2006-06-28

Halo! Odpowiedzialni! Odpowiedzialni? Trzy lata snu to trochę dużo. Czy ktoś to czyta? Raz na 4 lata? Więc jest nadzieja.

greenpoint # 2006-06-29

http://slowniki.pwn.pl/poradnia/lista.php?szukaj=klemy&kat=18

to chyba zapytanie z 2003 roku, resztę sobie dopowiedz

julka53 # 2006-07-05

zadziwiające jest to, że w kurnikowym słowniku znalazły się przeróżne dziwaczne słowa a od tylu lat nikt nie dodał słowa, które przecież z powodzeniem funkcjonuje w języku polskim! Przecież klema to rodzaj zacisku zwieranego śrubą, np.: zacisk umożliwiający dołączenie do akumulatora kabli zasilających (popularne klemy akumulatorowe) lub zacisk mocujący szynę do torowiska.

greenpoint # 2006-07-19

nie mogłem się powstrzymać :-)
(uwaga na datę wydania słownika!:-))

metalboy01 # 2006-07-19

a jaka jest data?

pewnegodnia2 # 2006-08-12

Zgółkowa H. red. (1994-1998), Praktyczny słownik współczesnej polszczyzny, t. I-XIX, wyd. "Kurpisz", Poznań. ....daty słownika nie podaliście więc sądze że o ten słwonik chodzi ...tytuł i autor sie zgadza(to znalazłem w necie)...... a teraz
> koalar # 2005-09-24
"A ja odnoszę wrażenie, że to dziwne, że ktoś rozegrał prawie 4500 partii, a do zasad gry nie zerknął."

> koalar # 2005-09-24
"Dopuszczalności słów, znaczy się."
> koalar # 2005-09-24
"A ja odnoszę wrażenie, że to dziwne, że ktoś rozegrał prawie 4500 partii, a do zasad gry nie zerknął."

i

greenpoint # 2006-06-29
"http://slowniki.pwn.pl/poradnia/lista.php?szukaj=klemy&kat=18
to chyba zapytanie z 2003 roku, resztę sobie dopowiedz"
greenpoint # 2006-07-19
"nie mogłem się powstrzymać :-)
(uwaga na datę wydania słownika!:-))"
więc nasuwa mi sie pewna myśl......czasami warto pomysleć zanim sie napisze badź powie lub mowa jest srebrem a milczenie złotem pzdr dla tytanów pracy;)

djkoalar # 2006-08-12

Dostęp do tego słownika ma wyłącznie Scaevus, więc śledztwo okazało się zmarnowaniem czasu. Może sam zastosuj się czasem do swoich złotych myśli, miast zdobywać kolejne punkty w rankingu na najbardziej aktywnego, jednoelowego trola kurnikowego?

pewnegodnia2 # 2006-08-12

po piersze nie śledztwo(śmiech :) ).....tylko rzuca sie w oczy wasze ciągłe odsyłanie do zasad po czym taki byki wychodzą z drugie arogancja ze ktoś moze nie wiedzieć i wiara ze jesteście nieomylni.....po trzecie jak cos robisz rób dobrze .....i jakieś rankingi, jakieś trole.....nie wiem skad ty to bierzesz ale to twoje klocki.....nara

greenpoint # 2006-08-12

jakie byki wychodzą????
(koalar, on chyba nie wiedział, że słowo było jako ndpl ze źródłem - słownikiem z 1957 roku, "więc nasuwa mi sie pewna myśl......czasami warto pomysleć zanim sie napisze badź powie lub mowa jest srebrem a milczenie złotem")
no i pewnie wykazałem się "arogancja ze ktoś moze nie wiedzieć" ;-)

djkoalar # 2006-08-12

Chłopcze, może przeczytaj dokładnie wpisy, które powstały przed naszymi odpowiedziami - odsyłamy do zasad, kiedy ktoś zarzuca, że nie czytamy komentarzy, nie reagujemy na zgłaszane braki. W takim wypadku nakazujemy przeczytać ZDS, bo nie możemy dodać do zbioru słów dopuszczalnych do gry żadnego wyrazu, jeśli nie spełnia ZDS-u. Green dodał klema do ndpl, bo znalazł to słówko w jakimś starym słowniku. A byki, phi, jak napisałem, Zgółkową przegląda wyłącznie Sca, ostatnie tomy tego słownika wyszły w roku 2004 lub 2005 i dodawanie słów z niego zaczęło się na poważnie jakoś w 2005 roku. A przez jakiś czas uznawany był w ogóle za niedopuszczalny. Teraz powoli wchodzą z niego słowa, więc można jeszcze dziesiątki znaleźć takich, gdzie odsyłaliśmy do ZDS-u, bo w dostępnych nam słownikach ich nie było, a teraz się pojawiają.
A co do "jak cos robisz rób dobrze" - nie martw się i zachowaj takie uwagi dla siebie, skoro jesteś klasycznym przykładem krytykującego dla sportu nieroba.

pewnegodnia2 # 2006-08-13

widzisz jak chcesz to potrafisz....napisać cos poza zds i dać sensowną odp .....chyba nie było to aż tak trudne......krytyka dla sportu powiadasz.......nieroba ,trola jak już pisałeś to twoje klocki wiec miłej zabawy

srebrna_lala # 2007-06-22

No właśnie a gdzie np słowo "zaklemowanie". Prosty wyraz oznaczający zaciskanie, zakleszczenie. To jakaś kpina ten słownik? Jest big a nie ma zaklemowania :-)) Pozdr.

lowcafrajerow # 2009-07-11

Co do zmian : http://images.google.pl/images?hl=pl&lr=&um=1&sa=1&q=klema+jelitowa&aq=f&oq=

lowcafrajerow # 2009-07-11

meg, co to za wykasowywanie znaczeń? Klema to klema, do jasnej Anielki! Jeszcze raz i drukowanymi : to narzędzie chirurgiczne!!! między innymi... Masz tu cały artykuł o resekcji jelita u konia http://medycynawet.edu.pl/pdf2007/marzec/200703s03440347.pdf gdzie "Martwicowo zmieniony odcinek jelita ujęto w klemy jelitowe" (powinno być "martwiczo" ale widocznie autor gra w literaki). Więc bez takich wycięć...

meg # 2009-07-12

narzędzie chirurgiczne to KLEMY a nie klema

odmiana podana w naszym słowniku nie pasuje do proponowanego przez Ciebie znaczenia

zanim zaczniesz wykrzykiwać przeanalizuj proszę czy masz rację

~gosc # 2009-07-12

http://www.artwet.pl/index.php?display=wyszukiwanie.php&maincatid=12&subcatid=33
I inne.

Zanim zaczniesz kogoś traktować protekcjonalnie zapoznaj się z tematem

meg # 2009-07-12

zapoznałam się z tematem na tyle, na ile jest mi to potrzebne do podjęcia decyzji odnośnie słownika

częściej niż "klema jelitowa" używana jest nazwa w liczbie mnogiej "klemy jelitowe" (analogicznie jak szczypce, nożyce)
w tym przypadku forma dopełniacza liczby mnogiej nie jest oczywista (równie często widzimy "klem" jak "klemów" (a to forma, której nie ma w odmianie umieszczonego w naszym słowniku hasła)

równie nieoczywisty jest rodzaj: częste użycie rodzaju męskiego ("ten klem jelitowy")

wszystkie te uwagi powodują, że nie wydaje mi się dobrym pomysłem dopisanie definicji proponowanej przez lowcafrajerow pod słowem "klema"

~gosc # 2009-07-12

A kupowałaś kiedyś jedną klemę samochodową? To oczywiste, że w wyszukiwarce wyskoczy ci liczba mnoga częściej niż pojedyncza, bo raczej kupuje się parę klem zwaną "klemy". Sprawdź w googlu częstotliwość występowania hasła "klema samochodowa" i porównaj z analogiczną dla frazy "klemy samochodowe". Ciekawe jaki będize wynik...
Forma dopełniacza zależy od rodzaju (męski, żeński) mianownika. Wskazano ci, że występuje w medycynie TA klema, więc będzie - tych klem. Nie widzę tu żadnych niejasności, oprócz twego uporu.

meg # 2009-07-13

wskazała mi jedna osoba, że w medycynie występuje TA klema

w wyszukiwarce widzę jednak, że inne osoby (mniej lub bardziej związane z medycyną) używają form: TE klemy oraz TEN klem

pozwól, że póki nie zostanie to jednoznacznie zweryfikowane przez językoznawców (np. w którymś z nowych wydań słowników) nie będziemy dopisywali nowego znaczenia do hasła KLEMA w naszym słowniku

albo, jeśli wolisz, złóż to na karb mego uporu

lowcafrajerow # 2009-07-18

dobra, nie irytuję się
spokojnie
parami...
a jak chcesz wyciąć jelito z jedną klemą? spróbuj przeciąć rurę z zawartością płynną w taki sposób, żeby się nie wylało nic z jej zawartości. : PARAMI
i między klemami się tnie. najlepiej czterema. jak masz bryczką na dwa konie to też zakładasz z góry, że nie ma pojedynczego konia?

lowcafrajerow # 2009-07-18

jaki ten "klem jelitowy"???

lowcafrajerow # 2009-07-18

nie "ten klem" tylko "tych klem"

~gosc # 2015-01-02

Ja używam określenia zacisk zamiast "klema". "Zacisk" jest dobry, więc po co używać jakichś zamienników?


PROSIMY PISAĆ KRÓTKO I NA TEMAT

25132513 od końca