SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

niby

dopuszczalne w grach (i)

niby

partykuła łącząca z członem nadrzędnym człon porównawczy

POWIĄZANE HASŁA:


KOMENTARZE

porti # 2005-05-12

Skąd te odmiany "nibym, nibyś, nibyście, nibyśmy"? Przecież niby to partykuła...

porti # 2005-05-12

"Nibyś to zrobił a jednak żeś tego nie zrobił"?

porti # 2005-05-12

Wycofuję pytanie, wszystko jest OK, można moje komentarze skasować, przepraszam

bajerant # 2005-05-12

gdyby energia niby-komentatorów została przelana w coś użyteczniejszego...

~gosc # 2005-05-12

a czy społeczna kontrola nie jest użyteczna???

mirnal # 2013-07-26

'Niby' powinno być pisane łącznie, pod. jak 'nie, super, eks'. I podobnie 'niby-Polak (i tak jest), super-Polak'.

~gosc # 2013-07-26

A dlaczego nie w drugą stronę. 'Super' powinno być pisane z dywizem.

----------------------------------
Wioskowego Głupka trzeba wreszcie zbanować i usunąć jego komentarze z sjp.pl.

mirnal # 2013-07-26

Dobry pomysł Miasteczkowego Gupka, godny pochwały, gdyby nie fakt, że większość tego typu wyrazów piszemy wg wzoru 'eksmąż', nie zaś 'eks-mąż'.

~gosc # 2013-07-26

Znowu błąd, człecze. Nie wiem co prawda, kim są "my" w twoim zdaniu, ale Google zdaje się potwierdzać coś zupełnie odwrotnego.
"eksmąż" - 5 710 wyników
"eks-mąż" - 62,000 wyników
Dodajmy, że wyrazy z członem 'eks' wg słowników można pisać na oba sposoby.

WG, dlaczego ty wciąż kłamiesz i się kompromitujesz?

----------------------------------
Wioskowego Głupka trzeba wreszcie zbanować i usunąć jego komentarze z sjp.pl.

~gosc # 2013-07-26

czy nasz SJP także ma dwie wersje?

~gosc # 2013-07-26

mato*ku, /Google zdaje się potwierdzać coś zupełnie odwrotnego/ - a szłem i szedłem też sprawdziłeś w g?

~gosc # 2013-07-27

Żaden problem:
"szłem" - 35 900 / pomnażane aluzje do piosenek Łony, stylizowanych na potoczną mowę wierszy i oczywiście fora pełne niestarannej polszczyzny
"szedłem" - 493 000

A co? Jakieś propozycje i w tej materii?

----------------------------------
Wioskowego Głupka trzeba wreszcie zbanować i usunąć jego komentarze z sjp.pl.

~gosc # 2013-07-27

Gościa, którego powszechnie określa się mianem barana (ewentualnie zgodnie z dawnym chwilowym nickiem - Słowak Iwoną xD; nie przypuszczam, aby tak wybitnie "elokwentny" i "kulturalny" człowiek wykazywał się nacjonalistyczną nienawiścią xD) trzeba wreszcie... Eee, nic nie trzeba, dzięki niemu można się pośmiać (zwłaszcza z jego pseudo wykładów nie na temat i tłumaczenia oczywistych rzeczy & jego niezrozumienia tego co ktoś mu pisze - niektórzy nawet starają się tłumaczyć mu jak chłopu na miedzy, doceniam, lecz to bez sensu - baran będzie baranem i tyle ;]).
Niemniej jednak pozdrawiam mojego pierwszego antyfana (i jak dotąd jedynego; chciałbym mieć ich więcej, bo - jak kiedyś pisałem - to świadczy o wielkości :])* i życzę mu dalszych "sukcesów". xD
P.S. Jeszcze mały tip:
Człowieku! Miej po pierwsze dystans do siebie (i oczywiście do tego co piszesz), zwłaszcza jeśli decydujesz się być niewybrednym w słowach w stosunku do innych.
2. Czytaj pięćdziesiąt razy każdy tekst, nie uprzedzaj się po pierwszym zdaniu, z innego może wynikać dokładnie to co sam chcesz przekazać. :)
3. Nie przypisuj innym niewiedzy i nie rób bezsensownych wykładów, oni uważają, że takie rzeczy są oczywistością.
*Mirnala jesteś większym, mnie się dostało przypadkowo, bo ośmieliłem się wymienionego wyżej bronić. Bardzo żałuję, chciałbym mieć prawdziwego i mojego antyfana, nic z tego. ;]
~argus

slowakiwon # 2013-07-27

Oj, argusik, tyleś się napocił przy tych popłuczynach i po co ci to było? Jak zwykle jakieś puste moralizatorstwo bez argumentów i związku ze sprawą. Żenua.
1. Naucz się czytać ze zrozumieniem. Baranami jesteście ty z mirnalem. Ty nie masz powodów, by nazwać mnie baranem. Jeśli masz, to napisz jakie. Nie masz? W takim razie jesteś baranem i chamem.

2. Słowa z członem 'pseudo-' piszemy łącznie.

3. Kto czego tu nie rozumie? Przykłady, konkrety, ARGUmenty. Może spróbujesz obronić logikę: jeśli Adam to najpopularniejsze polskie imię, to Nevada jest najpopularniejszym stanem?

4. "Czytaj pięćdziesiąt razy każdy tekst, nie uprzedzaj się po..." O który KONKRETNIE tekst ci chodzi? Gdzie KONKRETNIE czegoś nie zrozumiałem?

5. "Nie przypisuj innym niewiedzy i nie rób bezsensownych wykładów".
To już jakiś obłęd. Jeśli przypisuję komuś niewiedzę, popieram to argumentami. Jeśli te argumenty są bez sensu, przytocz kontrargumenty, to podyskutujemy dalej. Proste jak konstrukcja cepa. Jeśli tego nie rozumiesz, nie bierz udziału w dyskusji, bo zwyczajnie ją zaśmiecasz.

Rozumiem, że dominuje w tej chwili retoryka a la 'facebookowy leming'. Mamy do wyboru tylko "Lubię to". A jak mówimy, że czegoś nie lubimy, to jesteśmy hejterami. Sorry, ale to nie w mojej naturze, by przytakiwać każdemu, żeby mu nie było przykro. Jak uważam, że ktoś nie ma racji, piszę to i popieram słusznymi (według mnie) argumentami. Jeśli dla kogoś są niesłuszne, proszę o kontrargumenty.

----------------------------------
Wioskowego Głupka trzeba wreszcie zbanować i usunąć jego komentarze z sjp.pl.

~gosc # 2013-07-27

O co się dokładnie spieracie?
-Ź.

~gosc # 2013-07-27

o to czy miejski głupek jest mądrzejszy od wiejskiego

~gosc # 2013-07-27

Każdy miejski głupek jest głupkiem.
Każdy wiejski głupek jest głupkiem.
Żaden głupek nie jest mądry.
Ergo:
Miejski głupek nie jest mądry.
Wiejski głupek nie jest mądry.

Porównanie mądrości obiektów nieobdarzonych mądrością jest awykonalne.

Mam nadzieję, że pomogłem.
-Ź.

~gosc # 2013-07-27

mnie bardzo!

slowakiwon # 2013-07-27

"Każdy miejski głupek jest głupkiem.
Każdy wiejski głupek jest głupkiem.
Żaden głupek nie jest mądry.
Ergo:
Miejski głupek nie jest mądry.
Wiejski głupek nie jest mądry.

Porównanie mądrości obiektów nieobdarzonych mądrością jest awykonalne."

Kiepskie to. Przecież to oczywiste, że głupek nie jest mądry. Niczego nowego nie wniosłeś. To pierwsze człony: miejski/wiejski są tutaj ważne. Problem w tym, że ja nigdy nie nazwałem mirnala 'wiejskim głupkiem' lecz 'wioskowym głupkiem' (z ang. village idiot). Tu chodzi właśnie o małą społeczność, w której istnieje konstrukt 'wiejski głupek'. 'Miejski głupek' nie ma większego sensu i jest wtórnym wytworem kogoś, kto chciał postawić się po stronie WG.

Żeby było ciekawiej, w popkulturze były aluzje do wioskowych głupków:
Monty Python:http://www.youtube.com/watch?v=jF-CkMpQtlY
Woody Allen: http://www.youtube.com/watch?v=GTYjzfgAYnQ (2:15 i 5:50)

Chciałbym wierzyć, że mirnal jest tym głupkiem z Monty Pythona, który tylko udaje głupka, by inni mogli się z niego ponabijać, spojrzeć z góry, i by wiedzieć jak się NIE zachowywać. Niestety coraz częściej wydaje mi się, że mirnal to przypadek z Woody'ego Allena, który nie udaje.

~gosc # 2013-07-27

OK, pożartować jak widzę też nie można, bo od razu alarm, że niczego nie wnoszę.

A z Mirnalem jest mi wybitnie nie po drodze i wypowiadając się na jego temat też Ametlryki nie odkrywasz i prochu nie wymyślasz.
-Ź.

~gosc # 2016-04-15

"Wioskowego Głupka trzeba wreszcie zbanować i usunąć jego komentarze z sjp.pl." (do Iwonki) - może jednak "zE sjp.pl."?

~gosc # 2016-04-15

Nie, złociutki. Muszlin dobrze napisał.

~gosc # 2016-04-15

masz rację

~gosc # 2016-04-15

Ze słownika języka polskiego pl.

~gosc # 2016-04-15

Źle, prawidłowo: ze słownik języka polskiego pl.

przekorny # 2016-04-16

z takiej perspektywy to i owszem, ale z takiej - "z esjotpe peel" to nie owszem =)