dopuszczalne w grach (i)
1. prąd umysłowy panujący w Europie w XVIII w., głoszący kult rozumu i wiedzy;
2. w niektórych religiach: stan umysłu, w którym doznaje on poznania pochodzącego od siły wyższej; iluminacja
-
dopuszczalne w grach (i)
-
niedopuszczalne w grach (i)
okres w kulturze europejskiej między barokiem a romantyzmem, przede wszystkim w XVIII wieku
KOMENTARZE
,,...Po latach klęsk, wojen i epidemii, jakie miały miejsce w XVII wieku (wojna trzydziestoletnia...), warunki życia w następnym stuleciu znacznie się poprawiły. Zawdzięczano to głównie rozwojowi i upowszechnieniu wiedzy medycznej i zasad higieny. nauczono się walczyć z epidemiami..."
OŚWIECENIE - Ruch kulturowy mający na celu zastąpienie autorytetu religijnego względnie politycznego przez rozum.
Istotna dla oświecenia jest wiara w konieczny postęp ludzkości ku światłu i wszelkiemu dobru, a to dzięki wszystko wyjaśniającej nauce. Łączy się z tym racjonalizm, przekonanie, że nie ma zagadnień niedostępnych dla nauki, że ona i ona sama jest dobroczynną siłą, warunkującą postęp ludzkości. Negowanie roli oświecenia jako postępu jest zabobonem.
Pewną rolę odegrało jednak niewątpliwie nadużywanie autorytetu, zwłaszcza ze strony przedstawicieli religii, którzy zaczęli wyrokować o sprawach należących do dziedziny nauki, choć przedmiotem religii są sprawy pozaświatowe (egzystencjalne, metafizyczne itd.). Tym tłumaczy się po części wrogie stanowisko oświecenia wobec religii i religii wobec oswiecenia.
Pewną kokieterią ze strony Kościoła było uznanie odkrycia M.Kopernika dopiero w XIX wieku.
Krótko mówiąc: ciemnota.
Kult rozumu? Proponuję kult PRAWDY!
Co do kultu rozumu -- w katedrze Notre Dame postawiono wtedy na tronie jakas pinde i oddawano jej czesc jako bogini rozumu...