SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

obejść

dopuszczalne w grach (i)

obejść

1. przejść obok kogoś lub czegoś
2. okrążyć kogoś lub coś

-

obejść

dopuszczalne w grach (i)

obejście


KOMENTARZE

~gosc # 2005-12-15

a jezioro zostalo......
i co tu wpisac?

qwe3e # 2006-02-12

prawdopodobnie
Jezioro zostało obszte.
Dziwna forma, ale raczej prawdziwa, niestety w kurnikowym słowniku nie występuje :(

blimunda # 2006-02-12

a jednak nieprawdziwa, takich bzdur nie ma w SA

~gosc # 2006-02-12

Durne pytanie, i od razu jest odpowiedź, którejś z kurnikowych mądrali. Co za paranoja :/

artur00019 # 2006-12-26

no nie tak od razu 2miesiace to trwało:)

~gosc # 2007-02-27

slyszalem ze "jezioro zostało obłe"

frytko # 2007-03-01

nieprawda bo to jezioro zostało obejdnięte

superona34 # 2007-03-29

nie jestem polonistką , ale tu także jest zły opis

sechmet # 2007-03-29

Opis dobry, ale poza tym: obejśc jako czasownik ;)

superona34 # 2007-03-29

Wcale nie było dobrze. Dopiero teraz jest rozdzielone na dwa znaczenia (które oczywiście znam).

mariola3434 # 2007-03-29

a czy slyszal ktos o obejsciu jako zagrodzie , podworku na wsi kolo stodoly , jeszcze pare lat temu tak na wsi mowili

romus45 # 2007-03-30

maiola3434, masz rację, że tak się to nazywa, lecz wszystkie Twoje wczorajsze dodane wyrazy były tak, opisane,że pożal sie Boże.Poprawiła to wszystko meg. Po co wpisujesz, jeśli nie znasz dokładnie pojęć.

magda___31 # 2007-04-15

Widzę tu często osoby które mądrze wypowiadają sie na temat j.polskiego...proszę zatem o odpowiedz na pierwsze pytanie zamieszczone pod słowem "obejść"...

~gosc # 2007-04-15

odpowiedź znajdziesz na przykład w komentarzach do "obeszłe"

magda___31 # 2007-04-15

Nareszcie wiem:)Dzięki.

~gosc # 2008-11-16

Kochani ludzie :) obejść jest jednym z tych czasowników od których nie można utworzyć formy biernej, czyli powiemy: Obszedłem jezioro ale nie ma już formy do: Jezioro zostało (?) - nie ma poprawnej formy dla tego czasownika, ponieważ nie da się utworzyć formy biernej.

~gosc # 2009-12-30

pwn.pl:

"obejść
Jak utworzyć stronę bierną zdania : obejść kamień, drzewo, dom itp.? „Kamień został...”?
„Kamień został okrążony”. Inaczej się nie da, gdyż czasownik obejść należy do tzw. nieprzechodnich, tzn. nie tworzy imiesłowu biernego."

~gosc # 2010-01-20

zaciągnąć - zaciągnięte, obejść - obszednięte

lerkoo2 # 2011-09-29

Jezioro nie może być 'obszte', bo nie byłoby zgodne z pisownią 'rz' po literach: p,b,t,d,k,g,h,w,j.. O wyjątku takim nigdy nie słyszałem :p

~gosc # 2011-09-29

Przczoła w przenicy?

~gosc # 2011-10-09

a nie obejte dookoła ?

~gosc # 2011-11-04

jezioro zostało zignorowane:)

~gosc # 2012-01-10

obszednięte:) obeszłe:) obszedłe:) obeszedłnięte:) no nie da się utworzyć biernej formy. Koniec tematu.

mirnal # 2012-01-10

jak to jest? mamy tysiące wyrazów podstawowych. Od niemal każdego można tworzyć formy dowolne, choć także nieużywane. I jak to się dzieje, że ktoś setki lat temu wymyślił słowo x, które nie ma np. formy biernej i nawet "technicznie" nie jest możliwe utworzenie takowego? Bo np. od 'spodnie' można od biedy utworzyć l. poj - 'spodzień', a od 'konopie' - calkiem prosto - 'konopia'...

~gosc # 2012-08-22

Od obchodzić istnieje imiesłów bierny obchodzony, ale od obejść - nie. Zamiast Jezioro zostało "obejdzione" trzy razy można powiedzieć np. Jezioro zostało okrążone trzy razy.
— Mirosław Bańko

~gosc # 2014-08-08

A może jezioro zostało OBEJDZIONE . Podobno jest to forma prawidłowa.

~gosc # 2014-09-15

W języku polskim nie istnieje imiesłów bierny od słowa "obejść".

mirnal # 2014-09-15

A szkoda... Wynika to przecież nie z idei, lecz z technicznych trudności w utworzeniu takiego słowa, wszak w innych językach pewnie są odpowiedniki i odwrotnie - w naszym języku może być jakieś słowa, zaś w innym nie...

marek176cm # 2014-09-16

A czy nie prościej powiedzieć: <Jezioro dało się / można było obejść w ciągu 2 godzin idąc krokiem marszowym.>?

Niektóra czasowniki nie mają, jak wspomniano, strony biernej.

M176c / W

~gosc # 2014-12-09

zostało okrążone poprawna odpowiedź:-D

~gosc # 2015-01-03

Przeszedłem grę.
Gra została przeze mnie ...?
Co mogę tutaj wpisać, czy to taka sama sytuacja jak z powyższym słowem "obejść" ?

~gosc # 2015-01-03

Gra została przeze mnie 'przeszedłsza'.

Most został przeze mnie 'przeszedłszy'. (forma uwzg. w słowniku)


_Strona bierna wymrze w ciągu najbliższych dwustu lat._

~gosc # 2015-01-03

Wielkie dzięki.

~gosc # 2015-01-03

http://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/;9355
Jak widać tego typu imiesłów od słowa "przejść" nie istnieje. Natomiast samo stwierdzenie, że można powiedzieć "Gra została przeze mnie przeszedłsza" jest po prostu czystą ignorancją.

~gosc # 2015-01-04

>"imiesłów od słowa "przejść" nie istnieje."<

Jeżeli takowa forma NIE ISTNIEJE, [korzystając z praw słowotwórstwa językowego*], ową nieistniejącą formę można byłoby STWORZYĆ ;>

Analogicznie do powstawania neologizmów rzeczownikowych, równie dobrze mogłyby powstawać "nieistniejące jeszcze" formy strony biernej.
Tak więc, mówiąc: "Miasto zostało przeze mnie obszedłsze" = tworzymy przyszłość i stałe udoskonalanie Języka Polskiego.

>"Strona bierna wymrze w ciągu najbliższych dwustu lat. "<

Zgodzę się z tym, iż 'strona bierna' ma tendencję do zanikania, aliści na przełomie wieków mogłyby zyskać miano 'potencjalnej kategorii gramatycznej'.

~ili~

~gosc # 2015-01-04

a przeszły to od czego niby?

~gosc # 2015-01-04

Jednak 'obejdzione' jest lepszą i łatwiejszą formą.

Czcigodni językoznawcy rozkładają bezradnie łapki więc trzeba brać sprawy we własne.

~gosc # 2015-01-04

"Obejdzione" wygląda na formę dość...prowincjonalną, wątpię w to, aby stała się ona formą oficjalną.

~gosc # 2015-01-09

obejdzione:) kiedyś był program prof. Miodka i jasno to określił.
pozdrawiam, właśnie o tym rozmawialiśmy w pracy.

~gosc # 2015-01-09

Nieprzechodniość tego nieprzechodniego czasownika była rzeczą całkowicie jasną już na długo przed pojawieniem się na świecie pana Miodka.
Podziwiam więc (w pewnym sensie) tę część rodaków, która od dziesiątek lat potrafi w tej nieprzechodniości dostrzec temat do jakichś rozmów w pracy i bóg wie gdzie jeszcze.

~gosc # 2016-12-20

przeszednięta

~gosc # 2016-12-20

a z kolei jezioro "obesznięte"

~gosc # 2016-12-20

Jezioro zostało, a myśmy je obeszli.

~gosc # 2016-12-25

Okrążone. Proste, gorzej z przykladem: przeszedłem przez most, most zostal prze ze mnie ... (?)

~gosc # 2017-01-03

ominięty

tyttuss # 2017-01-18

Jeśli już tworzyć na siłę, to najlepiej brzmi "coś zostało obeszłe" ... ale niezbyt to trafne, gdyż obejście (przebycie drogi wokół), to nie otoczenie (obwiedzenie)

~gosc # 2023-06-09

> obejść
1. przejść obok kogoś lub czegoś;
2. okrążyć kogoś lub coś;
3. obejść się z kimś, z czymś dobrze lub źle

~gosc # 2023-06-09

Pot. - obejść się smakiem.