dopuszczalne w grach (i) -
1. część mowy obejmująca wyrazy oznaczające ludzi, zwierzęta, przedmioty, cechy, czynności i stany;
2. wyraz należący do tej części mowy
KOMENTARZE
Kiedy jest wam wygodnie to macie czelność podpierać sie autorytetem językoznawców, a kiedy nie, to ich w czambuł potępiacie, bo są skostniałymi purystami.
A więc mała lekcja dla twórców słownika alternarywnego o walorach "edukacyjnych"
RZECZOWNIK
Zarówno odmienność przez liczby, jak i odmienność przez przypadki w szczególnych wypadkach podlegają pewnym ograniczeniom, obejmującym nawet obie kategorie gramatyczne.
I. Odmienność przez liczby nie przysługuje dwom kategoriom rzeczowników: 1) mających wyłącznie liczbę pojedynczą (singularia tantum); 2) mających tylko liczbę mnogą (pluralia tantum)
Wśród rzeczowników niemających liczby mnogiej wyróżniamy:
a) nazwy przedmiotów niepoliczalnych – azot, miedź, mosiądz, platyna, powietrze, tlen, złoto;
b) nazwy pojęć abstrakcyjnych – duma, gehenna, honor, uznanie, zazdrość;
c) nazwy zbiorów osób lub przedmiotów – bohema, duchowieństwo, igliwie, inteligencja, listowie, mieszczaństwo, młodzież, pierze, studenteria, szlachta, żołdactwo;
S i n g u l a r i a t a n t u m mają zdolność przybierania form liczby mnogiej, ale nie można tego nazwać odmianą przez liczby, gdyż zmianom morfologicznym towarzyszą zmiany znaczeniowe, np. rzeczowniki szkło, woda mają w lm znaczenie 'okulary', np. Bardzo ci ładnie w nowych szkłach, oraz 'porcja wody do picia', np. Proszę dwie wody bez soku; w użyciach terminologicznych także: 'zbiorniki, sieć wodna', np. Wody Ameryki Południowej.
RDo rzeczowników niemających form liczby pojedynczej należą zarówno nazwy pospolite, np. bachanalia, dzinsy, fusy, imieniny, juwenalia, męty, nożyce, polonica, sanie, skrzypce, spodnie, suchoty, trzewia, wakacje, wrota, zaloty, zawody, jak i nazwy własne, geograficzne, np. Apeniny,....Saloniki.... Wogezy.
W obrębie p l u r a l i ó w t a n t u m można wskazać rzeczowniki policzalne, np. nożyce, rajstopy, skrzypce, i niepoliczalne, np. męty, suchoty. Nazwy odnoszone do przedmiotów policzalnych przyjmują określenia liczbowe; ich funkcję pełnią liczebniki zbiorowe, np. troje drzwi, czworo sań, pięcioro skrzypiec; nazwy przedmiotów niepoliczalnych nie łączą się z żadnymi liczebnikami. Jeżeli kontekst dopuszcza użycie rzeczownika para, określeniami omawianych nazw mogą być liczebniki główne, np. Trzy pary rajstop można podrzeć na jednej potańcówce; Weźcie taśmę, pudła i cztery pary nożyc.
zeczownik, ciąg dalszy
z Wielkiego słownika poprawnej polszczyzny, PWN 2004, pod redakcją Andrzeja Markowskiego
Taka jest poprawna wykładnia w sprawie rzeczowników i użycia liczby mnogiej, pojedyńczej itd.
Takie to towarzystwo kurze przemądrzałe ale kategorii i znaczenia słowa rzeczownik brak!!!
Przeczytaj najpierw (koniecznie ze zrozumieniem) to co zacytowaleś,a potem po prostu zamilcz
"Singularia tantum mają zdolność przybierania form liczby mnogiej" więc szkło-szkła, woda, wody.
Co do pluralia tantum to odsyłam do odpowiednego punktu ZDS, który mówi (w skrócie), że nie od KAŻDEGO rzeczownika mającego l.mn. tworzone tu są NA SIŁE formy l.poj., a jedynie w szczególnych przypadkach. Koniec, nawet jak będziesz pisał/a tu 1543 wyrazy/h, to zwykłe pieniactwo, przy którym moje zastrzeżenia (o czym niektórzy wiedzą) to małe piwo. Prośba do ludzi: NIE reagujcie na te brednie ewentualnie pseudointelektualne dywagacje tego gościa.
"S i n g u l a r i a t a n t u m mają zdolność przybierania form liczby mnogiej, ale nie
można tego nazwać odmianą przez liczby, gdyż zmianom morfologicznym towarzyszą
zmiany znaczeniowe, np. rzeczowniki szkło, woda mają w lm znaczenie 'okulary', np.
Bardzo ci ładnie w nowych szkłach, oraz 'porcja wody do picia', np. Proszę dwie
wody bez soku; "
łączysz dwie sprawy - pojęcie szkło nie występuje w liczbie mnogiej tego dotyczy wyjasnienie. Natomiast wg Zasad dopuszczalne jest ciągów liter/znaków "szkłach"
dla gry i graczy zapewne jest to bez znaczenia ale gdyby podkreslić jeszcze bardziej aspekt umowy związany z SA byłoby mniej problemów.
jesli powiesz czy napiszesz, że szyby są zrobione ze szkłów to wyjdziesz na idiotę a w SA chyba to zostanie zaakceptowane
cytuj całosć a nie fragment...to manipulacja jest
szkłów nie zaakceptuje
to szyby nie sa zrobione ze szkiel? no to chyba z betonow albo asfaltow
wydawać by się mogło, że szyby są ze szkła, ale podobno uczymy się przez całe życie a SA ma walor edukacyjny
Prośba do ludzi: NIE reagujcie na te brednie ewentualnie pseudointelektualne dywagacje tego gościa.
porti 2005-04-27 15:47:58
Szanowne Porti to nie są pseudointelektualne dywagacje ale obowiązujące reguły.
Tekst pochodzi z WSPP z 2004, str 1663, 1664
Podważasz pracę uznanych językoznawców, gloryfikujesz ZDS, który został wymyślony na potrzeby gry. Szokujące i niepoważne!
a roznego rodzaju szyby wykonane sa z roznego rodzaju szkiel
Czytaj ze zrozumieniem. Koniec.
Porti!!!
różnego rodzaju szyby wykonane są z różnego rodzaju szkła!
spytaj choćby Wielkich tego Słownika
czytanie ze zrozumieniem i Tobie się przyda
http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=60490
szkło n III, Ms. szkle; lm.D. szkieł
przypominam, że lm.D oznacza dopełniacz liczby mnogiej- kogo czego nie ma? szkieł;
a zgadnij co oznacza pwn w adresie strony?
no własnie - czytanie ze zrozumieniem - przecież w tym fragmencie z WSPP PWN o tym własnie było:
"S i n g u l a r i a t a n t u m mają zdolność przybierania form liczby mnogiej, ale nie
można tego nazwać odmianą przez liczby, gdyż zmianom morfologicznym towarzyszą
zmiany znaczeniowe, np. rzeczowniki szkło, woda mają w lm znaczenie 'okulary', np.
Bardzo ci ładnie w nowych szkłach, oraz 'porcja wody do picia', np. Proszę dwie
wody bez soku; " kilka par szkieł...
zdolnosć PRZYBIERANIA FORMY liczby mnogiej ale NIE MOŻNA tego NAZWAĆ ODMIANĄ przez liczby...
używając ciągu znaków "szkieł" masz na mysli w przedstawionych przykładach słowo okulary a nie liczbę mnogą od słowa szkło...to przecież proste
a ja tak sobie mysle o "nie" z rzeczownikami.. bo zawsze sie pisało razem.. a tu ni ma..
W przytoczonym tekście z WSPP PWN nie ma ani słowa o tym, że nazwy geograficzne nie występują w liczbie mnogiej. Wniosek - należy koniecznie dodać Torunie, Amsterdamy, Charkowy, Arabie Saudyjskie, Tanzanie itd.
odpowiada na pytania:
co?
kto?
część mowy - Mocą reformy 1948 zrezygnowano z pisania wszystkich rzeczowników (po duńsku) wielką literą, tak jak jest to do dziś w języku niemieckim.
rzeczownik do słowa wiosenny
odpowiada na pytania co kto naprzykład co to ławka kto to pani
fak
A jest? =]
Czy mógłbym wiedzieć, na jakie pytania odpowiadają następujące części mowy:
Rzeczownik
Czasownik
Przymiotnik
Przysłówek
Liczebnik
Jak rozumiem nie ma żadnych więcej części mowy?
Oczywiście, że są, np. przyimek, zaimek, itd.
Odnośnie pytań, to nie mam pojęcia, gdyż nie interesuje mnie to za bardzo.
Nie zapominajmy o podmiocie i orzeczeniu!
Odpowiedzi raczej nie otrzymasz, tutaj nikt nie jest skory do pomocy =)
bowiem pytania, na które odpowiadają poszczególne części mowy dostępne są w obszerniejszych opracowaniach; skoro w definicjach nie podano pytań, to znaczy, że nie są to sprawy istotne. A w której klasie jest pytajło?
"bowiem pytania, na które odpowiadają poszczególne części mowy dostępne są w obszerniejszych opracowaniach; skoro w definicjach nie podano pytań, to znaczy, że nie są to sprawy istotne. A w której klasie jest pytajło?"
Do której chodzę klasy nie powinno to Ciebie interesować, robię to dlatego gdyż chcę polepszyć swą wiedzę polonistyczną, wszakże powinieneś wiedzieć, że zdania zaczynamy z wielkiej litery, panie pytajło.
Istotnie, popełnił gość błąd, ale proszę się nie krygować z ta klasą - ciekawe, w której jesteś, że nie wiesz, na jakie pytania i co odpowiada. Przed "gdyż" zapomniałeś wstawić przecinek.
Chcesz polepszyć swoją wiedzę? To kup polepszacz albo podręcznik i pogłębiaj wiedzę. Tu dyskutujemy, nie pogłębiamy. Odnośnie pytań, to nie mam pojęcia, gdyż nie interesuje mnie to za bardzo.
"Czy mógłbym wiedzieć, na jakie pytania odpowiadają następujące części mowy".
Tak, kolego, mógłbyś to wiedzieć, w końcu obowiązek szkolny jakiś ciebie dotyczy(ł)?
"Istotnie, popełnił gość błąd, ale proszę się nie krygować z ta klasą - ciekawe, w której jesteś, że nie wiesz, na jakie pytania i co odpowiada. Przed "gdyż" zapomniałeś wstawić przecinek"
Istotnie, masz rację. Mój błąd. Znając życie ty także nie wiesz na jakie pytania odpowiada dana część mowy :)
"Chcesz polepszyć swoją wiedzę? To kup polepszacz albo podręcznik i pogłębiaj wiedzę. Tu dyskutujemy, nie pogłębiamy. Odnośnie pytań, to nie mam pojęcia, gdyż nie interesuje mnie to za bardzo"
Warto jednak zapytać się osoby bardziej doświadczone ode mnie. W każdym razie nie sil się na ironię, nie wychodzi Ci to.
"Tak, kolego, mógłbyś to wiedzieć, w końcu obowiązek szkolny jakiś ciebie dotyczy(ł)?"
Haha, taki cwany? Założyłbym się, że także nie wiesz na jakie pytania odpowiadają następujące części mowy, tylko bez wujka google =)
a na jakie pytanie może odpowiedzieć zaimek lub przyimek albo partykuła?
*a na jakie pytanie może odpowiedzieć zaimek lub przyimek albo partykuła?*
Zaimek:
Rzeczowny odpowiada na pytanie kto? co? np. on (zamiast chłopiec) ona (zamiast dziewczyna).
Przymiotny odpowiada na pytanie jaki? jaka? jakie?
Liczebny odpowiada na pytanie ile? który z kolei
Przyimek:
(pod, nad, przy, z, ze, po).
Na stole – połączenie przyimka z rzeczownikiem to wyrażenie przyimkowe.
Przyimek nie ma pytań.
Partykuła:
(-by, -bym, -byśmy, -byście, -byś, -że, -ż, nie, chyba, li) np.: chodźże, czyż, li oznacza czy.