SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

rzeczownik

dopuszczalne w grach (i)

rzeczownik

1. część mowy obejmująca wyrazy oznaczające ludzi, zwierzęta, przedmioty, cechy, czynności i stany;
2. wyraz należący do tej części mowy


KOMENTARZE

~gosc # 2005-04-27

Kiedy jest wam wygodnie to macie czelność podpierać sie autorytetem językoznawców, a kiedy nie, to ich w czambuł potępiacie, bo są skostniałymi purystami.
A więc mała lekcja dla twórców słownika alternarywnego o walorach "edukacyjnych"

RZECZOWNIK
Zarówno odmienność przez liczby, jak i odmienność przez przypadki w szczególnych wypadkach podlegają pewnym ograniczeniom, obejmującym nawet obie kategorie gramatyczne.
I. Odmienność przez liczby nie przysługuje dwom kategoriom rzeczowników: 1) mających wyłącznie liczbę pojedynczą (singularia tantum); 2) mających tylko liczbę mnogą (pluralia tantum)
Wśród rzeczowników niemających liczby mnogiej wyróżniamy:
a) nazwy przedmiotów niepoliczalnych – azot, miedź, mosiądz, platyna, powietrze, tlen, złoto;
b) nazwy pojęć abstrakcyjnych – duma, gehenna, honor, uznanie, zazdrość;
c) nazwy zbiorów osób lub przedmiotów – bohema, duchowieństwo, igliwie, inteligencja, listowie, mieszczaństwo, młodzież, pierze, studenteria, szlachta, żołdactwo;
S i n g u l a r i a t a n t u m mają zdolność przybierania form liczby mnogiej, ale nie można tego nazwać odmianą przez liczby, gdyż zmianom morfologicznym towarzyszą zmiany znaczeniowe, np. rzeczowniki szkło, woda mają w lm znaczenie 'okulary', np. Bardzo ci ładnie w nowych szkłach, oraz 'porcja wody do picia', np. Proszę dwie wody bez soku; w użyciach terminologicznych także: 'zbiorniki, sieć wodna', np. Wody Ameryki Południowej.

~gosc # 2005-04-27

RDo rzeczowników niemających form liczby pojedynczej należą zarówno nazwy pospolite, np. bachanalia, dzinsy, fusy, imieniny, juwenalia, męty, nożyce, polonica, sanie, skrzypce, spodnie, suchoty, trzewia, wakacje, wrota, zaloty, zawody, jak i nazwy własne, geograficzne, np. Apeniny,....Saloniki.... Wogezy.

W obrębie p l u r a l i ó w t a n t u m można wskazać rzeczowniki policzalne, np. nożyce, rajstopy, skrzypce, i niepoliczalne, np. męty, suchoty. Nazwy odnoszone do przedmiotów policzalnych przyjmują określenia liczbowe; ich funkcję pełnią liczebniki zbiorowe, np. troje drzwi, czworo sań, pięcioro skrzypiec; nazwy przedmiotów niepoliczalnych nie łączą się z żadnymi liczebnikami. Jeżeli kontekst dopuszcza użycie rzeczownika para, określeniami omawianych nazw mogą być liczebniki główne, np. Trzy pary rajstop można podrzeć na jednej potańcówce; Weźcie taśmę, pudła i cztery pary nożyc.
zeczownik, ciąg dalszy
z Wielkiego słownika poprawnej polszczyzny, PWN 2004, pod redakcją Andrzeja Markowskiego

~gosc # 2005-04-27

Taka jest poprawna wykładnia w sprawie rzeczowników i użycia liczby mnogiej, pojedyńczej itd.

~gosc # 2005-04-27

Takie to towarzystwo kurze przemądrzałe ale kategorii i znaczenia słowa rzeczownik brak!!!

porti # 2005-04-27

Przeczytaj najpierw (koniecznie ze zrozumieniem) to co zacytowaleś,a potem po prostu zamilcz
"Singularia tantum mają zdolność przybierania form liczby mnogiej" więc szkło-szkła, woda, wody.
Co do pluralia tantum to odsyłam do odpowiednego punktu ZDS, który mówi (w skrócie), że nie od KAŻDEGO rzeczownika mającego l.mn. tworzone tu są NA SIŁE formy l.poj., a jedynie w szczególnych przypadkach. Koniec, nawet jak będziesz pisał/a tu 1543 wyrazy/h, to zwykłe pieniactwo, przy którym moje zastrzeżenia (o czym niektórzy wiedzą) to małe piwo. Prośba do ludzi: NIE reagujcie na te brednie ewentualnie pseudointelektualne dywagacje tego gościa.

~gosc # 2005-04-27

"S i n g u l a r i a t a n t u m mają zdolność przybierania form liczby mnogiej, ale nie
można tego nazwać odmianą przez liczby, gdyż zmianom morfologicznym towarzyszą
zmiany znaczeniowe, np. rzeczowniki szkło, woda mają w lm znaczenie 'okulary', np.
Bardzo ci ładnie w nowych szkłach, oraz 'porcja wody do picia', np. Proszę dwie
wody bez soku; "
łączysz dwie sprawy - pojęcie szkło nie występuje w liczbie mnogiej tego dotyczy wyjasnienie. Natomiast wg Zasad dopuszczalne jest ciągów liter/znaków "szkłach"
dla gry i graczy zapewne jest to bez znaczenia ale gdyby podkreslić jeszcze bardziej aspekt umowy związany z SA byłoby mniej problemów.
jesli powiesz czy napiszesz, że szyby są zrobione ze szkłów to wyjdziesz na idiotę a w SA chyba to zostanie zaakceptowane

~gosc # 2005-04-27

cytuj całosć a nie fragment...to manipulacja jest

~gosc # 2005-04-27

szkłów nie zaakceptuje

~gosc # 2005-04-27

to szyby nie sa zrobione ze szkiel? no to chyba z betonow albo asfaltow

~gosc # 2005-04-27

wydawać by się mogło, że szyby są ze szkła, ale podobno uczymy się przez całe życie a SA ma walor edukacyjny

~gosc # 2005-04-27

Prośba do ludzi: NIE reagujcie na te brednie ewentualnie pseudointelektualne dywagacje tego gościa.
porti 2005-04-27 15:47:58

Szanowne Porti to nie są pseudointelektualne dywagacje ale obowiązujące reguły.

Tekst pochodzi z WSPP z 2004, str 1663, 1664

Podważasz pracę uznanych językoznawców, gloryfikujesz ZDS, który został wymyślony na potrzeby gry. Szokujące i niepoważne!

porti # 2005-04-27

a roznego rodzaju szyby wykonane sa z roznego rodzaju szkiel

porti # 2005-04-27

Czytaj ze zrozumieniem. Koniec.

~gosc # 2005-04-27

Porti!!!
różnego rodzaju szyby wykonane są z różnego rodzaju szkła!
spytaj choćby Wielkich tego Słownika
czytanie ze zrozumieniem i Tobie się przyda

porti # 2005-04-27

http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=60490
szkło n III, Ms. szkle; lm.D. szkieł
przypominam, że lm.D oznacza dopełniacz liczby mnogiej- kogo czego nie ma? szkieł;
a zgadnij co oznacza pwn w adresie strony?

~gosc # 2005-04-27

no własnie - czytanie ze zrozumieniem - przecież w tym fragmencie z WSPP PWN o tym własnie było:
"S i n g u l a r i a t a n t u m mają zdolność przybierania form liczby mnogiej, ale nie
można tego nazwać odmianą przez liczby, gdyż zmianom morfologicznym towarzyszą
zmiany znaczeniowe, np. rzeczowniki szkło, woda mają w lm znaczenie 'okulary', np.
Bardzo ci ładnie w nowych szkłach, oraz 'porcja wody do picia', np. Proszę dwie
wody bez soku; " kilka par szkieł...
zdolnosć PRZYBIERANIA FORMY liczby mnogiej ale NIE MOŻNA tego NAZWAĆ ODMIANĄ przez liczby...

~gosc # 2005-04-27

używając ciągu znaków "szkieł" masz na mysli w przedstawionych przykładach słowo okulary a nie liczbę mnogą od słowa szkło...to przecież proste

tressilian # 2005-08-11

a ja tak sobie mysle o "nie" z rzeczownikami.. bo zawsze sie pisało razem.. a tu ni ma..

pluralis4ever # 2009-04-08

W przytoczonym tekście z WSPP PWN nie ma ani słowa o tym, że nazwy geograficzne nie występują w liczbie mnogiej. Wniosek - należy koniecznie dodać Torunie, Amsterdamy, Charkowy, Arabie Saudyjskie, Tanzanie itd.

~gosc # 2010-11-07

odpowiada na pytania:

co?
kto?

mirnal # 2012-11-19

część mowy - Mocą reformy 1948 zrezygnowano z pisania wszystkich rzeczowników (po duńsku) wielką literą, tak jak jest to do dziś w języku niemieckim.

~gosc # 2013-05-05

rzeczownik do słowa wiosenny

~gosc # 2013-05-20

odpowiada na pytania co kto naprzykład co to ławka kto to pani

~gosc # 2013-09-09

fak

przekorny # 2014-01-07

A jest? =]

~gosc # 2014-04-28

Czy mógłbym wiedzieć, na jakie pytania odpowiadają następujące części mowy:
Rzeczownik
Czasownik
Przymiotnik
Przysłówek
Liczebnik

Jak rozumiem nie ma żadnych więcej części mowy?

~gosc # 2014-04-28

Oczywiście, że są, np. przyimek, zaimek, itd.
Odnośnie pytań, to nie mam pojęcia, gdyż nie interesuje mnie to za bardzo.

~gosc # 2014-04-28

Nie zapominajmy o podmiocie i orzeczeniu!

~gosc # 2014-04-28

Odpowiedzi raczej nie otrzymasz, tutaj nikt nie jest skory do pomocy =)

~gosc # 2014-04-28

bowiem pytania, na które odpowiadają poszczególne części mowy dostępne są w obszerniejszych opracowaniach; skoro w definicjach nie podano pytań, to znaczy, że nie są to sprawy istotne. A w której klasie jest pytajło?

~gosc # 2014-04-28

"bowiem pytania, na które odpowiadają poszczególne części mowy dostępne są w obszerniejszych opracowaniach; skoro w definicjach nie podano pytań, to znaczy, że nie są to sprawy istotne. A w której klasie jest pytajło?"

Do której chodzę klasy nie powinno to Ciebie interesować, robię to dlatego gdyż chcę polepszyć swą wiedzę polonistyczną, wszakże powinieneś wiedzieć, że zdania zaczynamy z wielkiej litery, panie pytajło.

~gosc # 2014-04-28

Istotnie, popełnił gość błąd, ale proszę się nie krygować z ta klasą - ciekawe, w której jesteś, że nie wiesz, na jakie pytania i co odpowiada. Przed "gdyż" zapomniałeś wstawić przecinek.

~gosc # 2014-04-28

Chcesz polepszyć swoją wiedzę? To kup polepszacz albo podręcznik i pogłębiaj wiedzę. Tu dyskutujemy, nie pogłębiamy. Odnośnie pytań, to nie mam pojęcia, gdyż nie interesuje mnie to za bardzo.

~gosc # 2014-04-28

"Czy mógłbym wiedzieć, na jakie pytania odpowiadają następujące części mowy".
Tak, kolego, mógłbyś to wiedzieć, w końcu obowiązek szkolny jakiś ciebie dotyczy(ł)?

~gosc # 2014-04-28

"Istotnie, popełnił gość błąd, ale proszę się nie krygować z ta klasą - ciekawe, w której jesteś, że nie wiesz, na jakie pytania i co odpowiada. Przed "gdyż" zapomniałeś wstawić przecinek"

Istotnie, masz rację. Mój błąd. Znając życie ty także nie wiesz na jakie pytania odpowiada dana część mowy :)

"Chcesz polepszyć swoją wiedzę? To kup polepszacz albo podręcznik i pogłębiaj wiedzę. Tu dyskutujemy, nie pogłębiamy. Odnośnie pytań, to nie mam pojęcia, gdyż nie interesuje mnie to za bardzo"

Warto jednak zapytać się osoby bardziej doświadczone ode mnie. W każdym razie nie sil się na ironię, nie wychodzi Ci to.

"Tak, kolego, mógłbyś to wiedzieć, w końcu obowiązek szkolny jakiś ciebie dotyczy(ł)?"

Haha, taki cwany? Założyłbym się, że także nie wiesz na jakie pytania odpowiadają następujące części mowy, tylko bez wujka google =)

~gosc # 2014-04-28

a na jakie pytanie może odpowiedzieć zaimek lub przyimek albo partykuła?

rikiszi # 2014-04-28

*a na jakie pytanie może odpowiedzieć zaimek lub przyimek albo partykuła?*

Zaimek:
Rzeczowny odpowiada na pytanie kto? co? np. on (zamiast chłopiec) ona (zamiast dziewczyna).
Przymiotny odpowiada na pytanie jaki? jaka? jakie?
Liczebny odpowiada na pytanie ile? który z kolei

Przyimek:
(pod, nad, przy, z, ze, po).
Na stole – połączenie przyimka z rzeczownikiem to wyrażenie przyimkowe.
Przyimek nie ma pytań.

Partykuła:
(-by, -bym, -byśmy, -byście, -byś, -że, -ż, nie, chyba, li) np.: chodźże, czyż, li oznacza czy.