dopuszczalne w grach (i)
w problemistyce: rodzaj zadania szachowego, w którym białe zmuszają czarne do dania mata białemu królowi, pomimo że czarne bronią się przed tym wszelkimi możliwymi sposobami
KOMENTARZE
brak
c{:-D
Dla zainteresowanych szachistów: w samomatach białe zaczynają i zmuszają czarne do dania mata białemu królowi. Najprostszy przykład samomata ilustruje pozycja:
białe: król na g1, hetman na e4, wieża na d4;
czarne: król na g3, goniec na e1, piony na g2 i h3;
Jest to samomat w 2 posunięciach, a jego rozwiązanie:
1. Wa4! (tempo) i teraz po 1...Gb4 lub 1...Ga5 białe grają 2. W:b4/W:a5, i czarne muszą grać pionem 2...h2X; zaś po: 1...Gc3 2. Wa3 h2X.
W tych wariantach białe wymusiły mata przez patowanie czarnych.
Zaś po: 1...Gd2 białe wymuszą mata poprzez szacha: 2. He3+ i po jedynej obronie 2...Ge3X białe dostały mata.
c[:-D
To ja jestem dobry w tym samomacie, tylko przeciwnik zawsze myśli, że gramy normalną grę :DJ.
Więc byłbyś świetnym problemistą :DJ
samomat w szachach dla filozofów ;)