SJP
SŁOWNIK SJP

Ostatnie komentarze

(najnowsze z opóźnieniem na moderację)

ablucja # 2019-02-11 ~gosc

Najlepiej, gdy ciało i przedmiot kultu stanowią jedność. Od razu prościej i bez zbędnych pytań. ;P

sylogizm # 2019-02-11 ~gosc

Każdy człowiek jest śmiertelny. Ty też jesteś człowiekiem. Więc jesteś śmiertelny. (książka o retoryce codziennej Michała Rusinka i Anety Załazińskiej - polecam!) (;

instancja # 2019-02-11 ~gosc

W takim razie "etyczna instancja" to hierarchia stopniowa etyki??? Nadal mam wątpliwości...

aforystyczny # 2019-02-11 ~gosc

Gratuluję aforystycznej definicji! (;

nietuzinkowy # 2019-02-11 ~gosc

A ktoś się zastanawiał (może mi uprzejmie wyjaśni w takim razie), czemu mówimy 'bezpieczeństwo', skoro 'piecza' oznacza 'opiekę', więc BEZ PIECZY to chyba przeciwieństwo 'bezpieczeństwa'???


Z góry dziękuję

//.//

ambiwalencja # 2019-02-11 ~gosc

Wojna postu z karnawałem.
"Moja dusza pragnie postu,
ciało - karnawału"
(J. Kaczmarski)

gorsie # 2019-02-11 ~gosc

gorset

ludożerca # 2019-02-11 ~gosc

Ludożerca to określenie nie tylko ludzi-kanibali, ale także zwierząt spożywających ludzkie mięso.

Lubelskie # 2019-02-11 ~gosc

A jak Mazowieckie to Mazowieckiem?

srebrnik # 2019-02-11 mirnal

dla większości ludzi srebrniki znane są wyłącznie z Biblii

nuncjusz # 2019-02-11 balans

I Walparajzo czeka w kolejce.
Valparaiso dla niezorientowanych.
Z Wanuatu (Vanuatu) nie jest takie oczywiste, bo tę formę google widzą.
Mirnal ma szanse "zapracować się" na śmierć.

srebrnik # 2019-02-11 pluralis4ever

Tzn? Przecież znaczenie pieniężne jest w 1. punkcie definicji.

pyskować # 2019-02-11 pluralis4ever

To nie jest takie oczywiste, okrze.
https://sjp.pwn.pl/poradnia/haslo/Nie-wiem-jak;12616.html

nuncjusz # 2019-02-11 pluralis4ever

No proszę, wrócił słynny tutejszy obrońca uciśnionych! Kopę lat :).
Co do mirnala, nie zostawię go w spokoju dopóki nie przestanie wypisywać komentarzy o tematyce politycznej, religijnej, społecznej itp. Raz, że w większości są denne, dwa że nie jest to miejsce na poruszanie tego typu spraw. Już niech lepiej zajmie się swoją Newadą.

boliviano # 2019-02-11 mirnal

Po polsku wył. boliwiano lub boliwian/a, pod. dolar, nie dollar.

bolivar # 2019-02-11 mirnal

Po polsku wył. boliwar, pod. dolar, nie dollar.

bat # 2019-02-11 mirnal

Wikipedia
Bat, bat tajlandzki – waluta Tajlandii.

baht # 2019-02-11 mirnal

Po polsku bat chyba że istotnie wymawia się baHt.

kolon # 2019-02-11 mirnal

Jako waluta
po polsku powinno być
kolon, kolony, z kolonem itd.
Colón = Kolumb
lit. kolonas
esper. kolumbo
chorw. kolon

colon # 2019-02-11 mirnal

Po polsku powinno być
kolon, kolony, z kolonem itd.
Colón = Kolumb
lit. kolonas
esper. kolumbo
chorw. kolon

Nord Stream # 2019-02-11 okr

Też, bo powinno być "businesswoman" lub "biznesmenka".

pyskować # 2019-02-11 okr

Ponadto pluralisie, dbając o poprawność językową wypadałoby samemu umieć ją zachować ("wiedzą, jak").

muś # 2019-02-11 ~gosc

zmusić, zmuszać - zmuś
musieć - muś

dingo # 2019-02-11 balans

A kto ci broni odmieniać?
Wolność podobno mamy, w tym wolność słowa.
Będziesz słuchał się jakiegoś Karpowicza Tomasza?
Weź swojego dinga na spacer, daj jeść dingowi, ważne, żeby ów ding był zdrowy, miał zimny nos i kochał swego pana.
Kiedyś wyraz "studio" i "radio" też były nieodmienne.
I plagi samobójstw z tego powodu raczej nie było.

elokwentny # 2019-02-11 ~gosc

zaczęłam czytać z ciekawością ale jak to u nas w POLSCE chętnie wrzucamy śmieci do przygodnych ogródków. Moja wnusia jest elokwentna i to nie koniecznie w tym pozytywnym znaczeniu.

goga # 2019-02-11 pluralis4ever

To akurat nie literówka, tylko pozostałość po wcześniejszej wersji komentarza (niezwiązane ze słonikiem) ;).

Nord Stream # 2019-02-11 ~gosc

bizneswoman też?

dingo # 2019-02-11 ~gosc

Kongo można odmieniać, to i dingo też!

dingom # 2019-02-11 ~gosc

a bingo jest odmienne, gdzie tu logika!

dingom # 2019-02-11 pluralis4ever

Tak, ale wedle słownikarzy dingo jest ndm.

Nord Stream # 2019-02-11 ~gosc

Językowy miszmasz.

mierniej # 2019-02-11 pluralis4ever

Oczywiście, że może być. Nie słyszałeś powiedzenia "równi i równiejsi"?

nuncjusz # 2019-02-11 pluralis4ever

Co stoi na przeszkodzie, aby takich wioskowych głupków wypisujących kocopoły gdzie popadnie wpisywano na czarną listę internetowych grup dyskusyjnych?

goga # 2019-02-11 pluralis4ever

Zwykle nie czepiam się literówek, ale ta mi się wyjątkowo spodobała. Taka niesztampowa ;).

stołóweczka # 2019-02-11 ~gosc

Zdrobnienie od: stołówka

armijne # 2019-02-11 ~gosc

Rokossowskij eto takij nasz armijnyj piast :D

prestidigitator # 2019-02-10 ~gosc

forma prestidigitator jest trudniejsza do wypowiedzenia, więc zmiana wydaje się nie mieć sensu. Kamil Dąb

dyze # 2019-02-10 ~gosc

Dwie dyzY.

bismillah # 2019-02-10 ~gosc

A ja przez Pana Wołodyjowskiego...

zaprzańce # 2019-02-10 pluralis4ever

Nie ma za co, rachunek prześlemy pocztą.

mierniej # 2019-02-10 ~gosc

Tak żeby zrozumieć.... Rozumiem, że wysoko to może być wyżej, ale jeśli coś jest miernie czyli na jakimś określonym poziomie to czy może być "MIERNIEJ" ? ? ? Czyli co bardziej średnio ??? To tak jakby było równo, ale po poprawkach ( np. jakiejś rządzącej partii ;-) ) będzie "RÓWNIEJ" ???

Chędożnik # 2019-02-10 ~gosc

chędożnik w starocerkiewnosłowiańskim - twórca

Suweren # 2019-02-10 pluralis4ever

Raczej niewielu w porównaniu do postkomuszej Millerowo-Kwacho-Tuskowej czeciej erpe.

dyze # 2019-02-10 ~gosc

jedna "dyza", dwie "dyze" to potoczny skrót od "dyzartria"

Suweren # 2019-02-10 ~gosc

"mn" to znaczy Mandela?

póle # 2019-02-10 ~gosc

to powinno też tu się znaleźć słowo 'zapale' - przy zapale czyli dużej zapałce...

dingom # 2019-02-10 ~gosc

pies dingo... dingom!

Sebe # 2019-02-10 ~gosc

tak mówią zdrobniale na Sebastian
- Sebastian imię męskie pochodzenia greckiego Sebastos. Wywodzi się od słowa oznaczającego czcigodny, dostojny, wysoko postawiony, mądry.
- to geneza z netu, ale my wiemy, że seba to dosłownie siebie po rusku/grecku więc mamy do czynienia z sobkiem, egoistą wręcz mitycznym narcyzem być może wyniosłym, albo w formie sebastian zapis ja/siebie z ciebie, bo drugi człon s (z) tia, oznacza zaimek ciebie
- fragment piosenki galicyjsko-ruskiej: Oj sam ne znaju jak radu daty, cy tia lubyty, cy percstaty,....

Sebe # 2019-02-10 ~gosc

Seba - nie ma , a powinno być w słowniku, bo to po polsku Ondra/Ondraszek - według dokumentów właściwie Andrzej Szebesta ur. 1680 w Janowicach koło Frydka, ochrzczony 13 listopada 1680, zm. 1 kwietnia 1715 w Świadnowie postać autentyczna, legendarny beskidnik/zbójnik z gór Beskidu Morawsko-Śląskiego prawdopodobnie narodowości węgierskiej.

Obrębski # 2019-02-10 ~gosc

Obrębski jest w rzeczy samej Porębski od Poręba
- geneza prosta, nazwisko szlacheckie czyli specjalisty kwalifikacji mięsa do przetworów (wykrawacz) przy czym najczęściej był to jednoosobowo rzeźnik, który dokonywał uboju/rzezy
- rąbanka to porąbane mięso jak leci, bez wybioru mięśni i podrobów, dawniej sklep przy rzeźni z takim asortymentem nazywano tania jatka (u nas był do końcówki lat 60-tych)
- porębami nazywano również obszary po wyrębie masywnych drzew i pniaków z przeznaczeniem na budownictwo, opał i przetwórstwo przemysłowe

Jeżeli szukasz krewnych z zaszłości to sprawdź w pierwszej kolejności nazwiska od ręby i poręby, bo "po" wskazuje na zstępnego, a "ob" oboczny. Może być linia boczna lub goj co rasowo wskazuje na naród zwykły, nie juda (termin z tory) i może mieć związek z ich eksterminacją przez żydowskie bojówki i getta

następne >

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ...