SJP
SŁOWNIK SJP

Ostatnie komentarze

(najnowsze z opóźnieniem na moderację)

mlozo # 2019-02-08 ~gosc

mlozo, mlezie – mleko (słodkie)

mrokiew # 2019-02-08 ~gosc

1. chmura,
2. trzęsawisko

nawiść # 2019-02-08 ~gosc

nawiść ż, D lp nawiści – przyjaźń, sympatia, lubienie. Wyraz znany jeszcze nie tak dawno

pak # 2019-02-08 ~gosc

pak, lepak – zaś, natomiast

luandka # 2019-02-08 ~gosc

A czy nie powinno być z wielkiej litery?

myczał # 2019-02-08 ~gosc

Bogdan Wojdowski: Mundek Buchacz postękiwał, myczał niewyraźnym basem.

zdłubać # 2019-02-08 ~gosc

Znam dwa znaczenia słowa zdłubać:
- zdłubać (regionalnie na śląsku) - zdrapać coś, np strupek
  - zdłubać - dłubiąc w czymś, np w samochodzie, zrobić coś źle,
niedołężnie, zepsuć

dossier # 2019-02-08 ~gosc

"Na przykład przyniósł pan dosiera"
nie, odm. pod. kamień
"przyniósł pan dosjer/kaloryfer Kowalskiego?"
A w ogóle słowo zbędne, bo właśnie oglądam filmik na YT
https://www.youtube.com/watch?v=hcj7t0puIho (5:26)
gdzie lektor czyta "akta", zaś w tle słychać "dossier/dosjer".
mn

aliż # 2019-02-08 ~gosc

aliż daw. aliści

autopsja # 2019-02-08 ~gosc

Uwielbiam to słowo, ale 2 znaczenie jest ciekawe

świętawy # 2019-02-08 ~gosc

co masz na myśli, był słodki jak kryształ (cukier) i miał rysy typowe dla wzornictwa wyrobów dekoracyjnych czy inne znaczenie:
- bo jeśli był nieskazitelny i przejrzysty to nie mogło być wypadku z aferą fakturową, nawet wtopa nie wchodzi w grę
- "nie święci garnki lepią" mówi przysłowie, a "świętawi" i nadzór należyty być musi co by do świętości niezbrukani prostą drogą dójść mogli
- nowa definicja dla kandydata na świętego - świętawy

sanacja # 2019-02-08 ogienwkuklach

WJ pelnil wysokie funkcje w panstwie jeszcze zanim zostal dyktatorem PRL, a wiec na jego konto ida tez wydarzenia z Grudnia 1970 -- przy calej mojej niecheci do marszalka Pilsudskiego, pod tym wzgledem wyglada on duzo lepiej...

klitka # 2019-02-08 ~gosc

~gosc # 2013-09-06 "mówię klitka na swoją łechtaczkę (od clitoris"..." koniec cytatu

- wejdź na (bab,la słownik) masz cudo wymowę po polsku "kurwes", pewnie wiesz i masz duże poczuciu humoru
- cieszą mnie te słowniki i współczesne słowotwórstwo, bo dają obraz kreatywnego dziennikarstwa, a przy tym niezły kabaret
- cli (ang. command line interpreter/interface) kontrola komputera poprzez wiersz poleceń
- zabawa cli czasem pisane przez -k, wyłania etymologię takich nazw jak kliwijsk/cliwijk oraz inne warianty w stylu -l z pauzą przeróbka na na -i, oraz -c zamknięte w -o
- u nas również przyjęto ukraińskie słowo klitka i jest równoznaczne z ciupka oznaczające najczęściej małe, ciasne pomieszczenie

sanacja # 2019-02-08 zielenjak

poprawa: gdy żył..

sanacja # 2019-02-08 zielenjak

za czasów Wojciecha Jaruzelskiego zginęła gigantyczna liczba ludzi, mimo że za czasów marszałka Piłsudskiego też zginęło wielu Polalów. II wojna pochłonęła najwięcej ofiar, do tego czasy stalinowskie.. za Piłsudskiego była I wojna, lecz ofiar było dużo mniej niż wtedy, gdyż żył Jaruzelski. chyba każdy to wie, dziwne pytanie..

u3Dowić # 2019-02-08 pluralis4ever

"utrzydowić" jeśli już. W polskim języku nie tworzy się wyrazów z cyframi i wielkimi literami w środku.

świętawy # 2019-02-08 pluralis4ever

Błąd rzeczowy. Afera fakturowa jeszcze bardziej podkreśliła uczciwość wiadomo-kogo, zaś podważyła autorytet austriackiego biznesmena i samej Wyborczej. Także jeśli wcześniej był kryształowo uczciwy, to teraz jest brylantowo uczciwy.

sanacja # 2019-02-08 pluralis4ever

Sprawdź w encyklopedii.

armijne # 2019-02-08 ~gosc

zgadza się, ale być może dlatego, że nazwa kojarzona jest z Arman (Armenia) najstarsze państwo chrześcijańskie na świecie skąd armijne tabory pociągnęły na zachód
- słowo armen zostało rozpowszechnione przez podania nacechowane średniowieczną symboliką i etymologicznie mowa o półlegendarnej postaci Arama, syna Sema i wnuka Noego, rozsławionego przez dzielne czyny

świętawy # 2019-02-08 ~gosc

a może:
świętawy to poprawna forma od pokrętnej świętoszkowaty, nie święty, a tak wygląda
- wyszło żartobliwie i kpiąco, ale tylko dlatego, że hołdujecie gniotom wywodzonym z zamkniętych kręgów opiniotwórczych
- moja znajoma (starsza pani) używa słowa dobrawy w pojęciu łaskawy, a jak to zabrzmi w formie dobrawowaty
- imię, nazwa człowieka Świętosława czy Świętasława lub Dobrawa czy Dąbrawa/Dombrawa, bo zapis tu jest czytelny, widoczny na pierwszy rzut oka

u3Dowić # 2019-02-08 ~gosc

skrót od utrójwymiarowić

świętawy # 2019-02-08 ~gosc

u mnie jest

armijne # 2019-02-08 balans

Rzadko spotykane słowo ale istnieje w literaturze (militaria).
Armijna artyleria, łączność, armijny wywiad/zwiad, armijne tabory.

świętawy # 2019-02-08 balans

No i co z tego?
Matematyka w języku?
Bezmyślny automatyzm?
Można a nawet trzeba wzbogacać język - ale chyba nie na zasadzie owczego pędu.
Natomiast 2 maja - Dzień Flagi - dlaczego z niego drwić?
Tym bardziej, że to tylko symbol. Ten dzień nie jest dniem ustawowo wolnym od pracy.

klitka # 2019-02-08 ~gosc

z ukraińskiego "klitka, klityna" - oznacza: komórka, zamknięty obszar, kratka, krata, a także komórka, jako biologiczna jednostka życia, ciekawe słowo i bardzo modne w styczniu 2018 i lutym 2019, dziwne, czyżby to miało związek z tym, że akurat teraz w PL mieszka sporo Ukraińców - braci naszych, Słowian.
Karol Katz (Wójtyłła)

goga # 2019-02-08 pluralis4ever

"poznaniakiek" to też jakaś tamtejsza gwara? ;)

twit # 2019-02-08 ~gosc

Podobnie jak wymowa "nefada", jeśli pisane jako newada.

świętawy # 2019-02-08 wieszczjezyka

Takich wyrazów znajdziemy mnóstwo, np. ciepławy, bolesnawy, brudnawy, chudawy, cichawy, ciasnawy, dzikawy, częstawy, głodnawy, zamożnawy...
Drwinki wbrew intencjom trafiły w sedno. Ignorancyjna czkawka dziadulinki.

goga # 2019-02-08 ~gosc

Jestem poznaniakiek od 47 lat i tyle też mam. Moi przodkowie również z pyrlandii. Moja babcia mówiła na mnie goga, jak się przewróciłem np Goga to gapa :)

armijne # 2019-02-08 ~gosc

Np. armijne buty.

Miriam # 2019-02-07 ~gosc

a czy owa biblijna Miriam nie była przypadkiem pra-pra-pra... babką króla pruskiego Frideryka Wilhelma po niejakiej królowej Luizie
- nie pytam przypadkiem, bo porównując portrety to jakby od jednego mistrza wyszły, niemalże bliźniacze rysy twarzy i postura
- to cud, że Jahwe przez tyle pokoleń zachował oryginalną urodę rodu
(nie dopuszczam możliwości mistyfikacji, bo przecież jaki ktoś miałby w tym interes)

dropem # 2019-02-07 ~gosc

drop to po angielsku upuścić

kity # 2019-02-07 ~gosc

Ja pamiętam dwa skrable otwarciowe, które okazały się kitami (nie wiedziałem o tym, i moi przeciwnicy - na swoje nieszczęście - także): ZBIEDZI i MYSZAKU.
Trochę było mi głupio, no ale takie uroki gry...:)

jeny # 2019-02-07 ~gosc

a jakby po naszego to:
- Jentek, przydomek, imię czasem zapisane jako nazwisko
- o jeny, zawołanie może wyrażać zaskoczenie lub biadolenie i z pewnością jest skrótem od zawołania "o Jezusie nazareński"
- ale w formie en/ę jętka to: jelito i urządzenie do wypychania kiełbas, larwa owada, belka podpierająca krokwie

ez # 2019-02-07 ~gosc

To fragment z Biblii w tłumaczeniu Jakóba Wujka (XVI wiek). Według ówczesnej ortografii przymiotniki od nazw własnych pisano dużą literą.

dropem # 2019-02-07 ~gosc

to kto je podrzucił ? (chodzi o jajo)
- a poza tym u nas drop to deseń, kolor nakrapiany czyli pstrokaty, dawniej mówiono również kaprawy od nieokreślonego odcienia oliwki z naciekami szarości do bursztynowej żółci włącznie

kodowiec # 2019-02-07 ~gosc

a może krócej: kodak

siaduj # 2019-02-07 ~gosc

jest piosenka czeska: Hanka mody oka nie siadywaj u potoka .....
- stąd myślę, że to słowo może pochodzić gwarowo z gór, albo od sąsiadów za południową granicą

subito # 2019-02-07 ~gosc

Krystalicznie uczciwy, uprzejmy, bezinteresownie doglądający biznesu, płacący na czas; teraz to chyba już tylko 'santo subito'...
mn

Leopold # 2019-02-07 ~gosc

genealogia i znaczenie imienia:
ang. Leopold, franc. Léopold, hiszp. Leopold, Leopoldus
Leopold jest imieniem pochodzenia germańskiego, a utworzone zostało od słowa liut - lud, wojsko, i bald - śmiały, odważny.

- czy mogę wywieść z tej informacji, że liut oznacza wojsko ludowe
- bald po germańsku znaczy jak wyżej, a po angielsku po prostu łysy

piszę dlatego, że według moich danych druga wersja jest poprawna

świętawy # 2019-02-07 balans

Dobrawy?
Taki trochę dobry.
I zławy - nie całkiem zły.

twit # 2019-02-07 ~gosc

jeśli pisany TWIT, to oczywiście wymowa tfit, nie tłit
mn

świętawy # 2019-02-07 ~gosc

Nie całkiem święty. Dotyczy także dnia świątecznego. Na przykład sobota to dzień wolny od pracy, więc świąteczny, ale swięta nie ma. Albo 2 maja, niby jest jakieś święto, ale co to za święto...

twit # 2019-02-07 ~gosc

Wiadomość na Twitterze to tweet.

przyrodni # 2019-02-07 balans

Biologiczną nie? A jaką jest?
Stan jest taki, że może nie być genetyczną matką urodzonego przez siebie dziecka ale może nią być. Zależy to od metody zapłodnienia.
Przykładowo - naturalne, in vitro. Ważne są szczegóły - kto jest dawcą nasienia i jajeczka.
Z tego co wiem - ten problem w polskim prawie jest trochę zagmatwany.
Surogacja nie jest zakazana, ale nie jest w prawie hołubiona.
Domyślnie w akcie urodzenia dziecka wpisuje się matkę, która dziecko urodziła.

siaduj # 2019-02-07 ~gosc

do pierwszego gościa: od kiedy czasowniki odmieniają się przez przypadki?
( ͡°╭͜ʖ╮͡° )

ez # 2019-02-07 ~gosc

od wielkiej litery - Izraelski? why?

Miriam # 2019-02-07 ogienwkuklach

https://literat.ug.edu.pl/quovadis/0033.htm

Widocznie nie umiesz czytać, tak jak i pisać...

kodowiec # 2019-02-07 ~gosc

Lepiej: kodziarz (bo brzydziej brzmi).

dropem # 2019-02-07 ~gosc

Wszyscy, poza zawziętymi kreacjonistami, wiedzą że pierwsze było jajko.

następne >

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ...