SJP
SŁOWNIK SJP

Ostatnie komentarze

(najnowsze z opóźnieniem na moderację)

kurdupel # 2019-02-04 ~gosc

Wiadomo, że nie może mieć związku z Kurdami, ponieważ -dupel jest od "dupa".

dotlić # 2019-02-04 ~gosc

nie ma "dotlony", wszystkie inne -tlić tworzące imiesłów bierny mają obie formy -tlony i -tlały
w ospsisku dodatkowo nie ma "przytlony"

Stli # 2019-02-04 pluralis4ever

Zetlić też jest w słowniku ;).

Sabatowie # 2019-02-04 pluralis4ever

"Oczywiście, że słowo sabatowie JEST dopuszczalne w grach"

W jakich niby? Bo w kurnikowych literakach na pewno nie.

stewardesa # 2019-02-04 ~gosc

"Pogardzasz słownikami czy kierujesz się nimi?"
a polemikę bierzesz pod uwagę, czy tylko pogardę?

Sabatowie # 2019-02-04 ~gosc

Oczywiście, że słowo sabatowie JEST dopuszczalne w grach - oznacza rozbójnika - używane było na pograniczu polsko-węgierskim w rejonie Bieszczad wschodnich. nie były to wojska zaciężne, niekiedy sabatowie mogli wchodzić w ich skład.

lincz # 2019-02-04 ~gosc

Definicja słownikowa powinna mieć charakter syntetyczny, a nie odnoszący się do szczególnej sytuacji. Lincz to jest tak naprawdę totalna bezprawna przemoc wobec osoby. Niekoniecznie musi się kończyć zabiciem.

rozgolaszony # 2019-02-04 ~gosc

Jak to nie ma takiego słowa jak jest, ja cały czas jestem rozgolaszona to jak to niby ma nie być! Czasem nawet rozgogolaszona można by powiedzieć to co nie ma

weganin # 2019-02-04 ~gosc

Wegetarianom może uda się być zdrowymi,
ale weganom nie, a jak ktoś ma problemy żołądkowe związane z zagazowaniem, to obie te diety są dla nich szkodliwe. Niech tacy spróbują wół, od razu im przejdzie ochota na wcinanie zielska.

estyma # 2019-02-04 ~gosc

Marek nie zgadzam się z Twoją poprawką zdania zapisanego przez naszego przedmówcę.
Owszem, być może Twoje zdanie jest bardziej klarowne, natomiast straciło piękno i literacki urok.
Pozdrawiam cieplutko!

Stli # 2019-02-04 pluralis4ever

Raczej kolejny dowód na tępotę tutejszych gości.

Jacel # 2019-02-04 ~gosc

Nazwisko, np. Jacek Jacel - kamiennogórski pracownik firmy wodno-kanalizacyjnej; do p. Jacka Jacela, Jackiem Jacelem; p. Jacelowie/Jacele.
mn

kamiennogórski # 2019-02-04 ~gosc

Jacek Jacel - kamiennogórski pracownik firmy wodno-kanalizacyjnej
mn

żeńca # 2019-02-04 ~gosc

wychodzi mi coś dziwnego, bo
żeńca zapewne od żeńcie (czynność), a to w haśle sjp (inna zakładka) jest definiowane: dawać komuś kobietę za żonę, powodować, że ktoś zawiera związek małżeński z kobietą (dopuszczalne w grach)

- żeńca to tylko wymysł poety, bo chodzi o żniwiarza
- według dzisiejszej terminologii żniwa to zbiór roślin uprawnych w okresie lata głównie żyto, pszenica, jęczmień i owies, oraz rzepak i rośliny strączkowe
- zażynki, czas rozpoczęcia zbiorów na zawołanie przepiórki wyraźnym pit-pi-lit, dożynki to zakończenie prac i świętowanie, a po żniwach pozostaje ściernisko (obyczaje niezbyt dobrze mi znane)

ąkły # 2019-02-04 balans

Masz talent do nawijania....

stewardesa # 2019-02-04 balans

Możesz sobie mówić, jak chcesz.
Pogardzasz słownikami czy kierujesz się nimi?
Napisz swój zamiast smędzić i mędrkować.

Sapacze # 2019-02-04 balans

To się zasapie.
Może również spoci.

pancerno-motorowy # 2019-02-04 balans

Aha, pancerny motocyklista. Wskaż łaskawie armię posiadającą takie "coś".
Wiwat logika!
Precyzyjne myślenie?
Aaaa... matematyka w języku.... Wszystko jasne.

udojnia # 2019-02-03 balans

Jestem raczej starszy, pamiętam dawne PGR.
Były dojarki/dojarze i pracownicy oborowi.
Zadaniem tych pierwszych było wydojenie krów a ci drudzy zajmowali się całą resztą prac przy zwierzętach.
Oba zakresy czynności wykonywane były w oborze.
A ta była oborą i niczym więcej.

O technice dojenia nie piszę, bo to nie jest zbyt istotne.
Jeśli ktoś myśli, że dojenie krów odbywało się w jakichś laboratoryjnych, super sterylnych warunkach, na kafelkach i krowy były przeganiane na dojenie do nich - to jest on po prostu naiwny.
Aha - krowy dojono także na pastwiskach.

Idąc Twoim tokiem myślenia = jakiś pokój w mieszkaniu można by nazywać telewizornią, jadalnią, komputernią, gościarnią - bo jest wykorzystywany w różnych celach. Stosujesz taką nomenklaturę na co dzień w swoim prywatnym nazewnictwie?

kurdupel # 2019-02-03 ~gosc

dyskusja poszła w maliny moim zdaniem
- mowa o Kurd narodowość i upel gruby
uzasadnienie: Kurdowie to naród turecki podzielony pomiędzy trzy kraje (rzecz ma się na bliskim wschodzie), z Kaukazia ponoć wywodzą się również Baskowie. Oba te narody zasiedlają rejony przygraniczne Hiszpanii i Francji, oraz Niemcy i kiedyś Węgry. Od Basków pochodzi nazwa upel, czyli beczułka, baryłka, antałek. Przydomek kurd-upel przybył do nas być może z Francji i oznaczał człowieka o zaokrąglonej sylwetce, człowieka baryłkę. Kurdowie żyją na terenie Kurdystanu, od wieków walczą o niepodległość co w dążeniach zbliżało ich do Polaków.

pogwałcić # 2019-02-03 balans

"Gwałcić (kogoś) też można nieświadomie, hę?"

Nieudolny komentarz.
Wysil się może na teorię, że <pokazać> i <kazać> to to samo albo wymienne jest.
Dla żartu napiszę tak - spróbuj pojechać jako człowiek rasy białej do jakiegoś kraju arabskiego i tam podaj do powitania tubylcowi lewą dłoń.
U Arabów taki gest jest wysoce obraźliwy (lewa ręka uznawana jest za "nieczystą". To taka ich norma.
A więc pogwałć tę normę, załóżmy, że nieświadomie (bo nie znasz jej).
I zobacz, co się stanie. Przy nerwowym Arabie może zdarzyć się, że nastąpi jakieś gwałtowne coś w stosunku do twojej osoby.
Czy to będzie gwałt? W pewnym sensie tak.
A teraz popierdacz coś jeszcze o gwałceniu i pogwałcaniu - jakieś różnice?
Bo, jak sądzę, uważasz te pojęcia za tożsame.

komisywny # 2019-02-03 ~gosc

Stli # 2019-02-03 ~gosc

Tylko stli, zetli jest buracko.

mojszy # 2019-02-03 ~gosc

Jeśli Ty jesteś Polakiem, to jesteś dla mnie swój, ale jeśli ktoś inny do tego jest z mojego miasta, to jest dla mnie od Ciebie swojszy.

Grabarz # 2019-02-03 ~gosc

Odpowiadam:

— grabiarz, grabiciel, grabieżca

— grzebać znaczyło kopać, zagrzebać/pogrzebać - zakopać.

fail-safe # 2019-02-03 ~gosc

Fail-safe - Uszkodzenie w kierunku bezpiecznym czyli zasada projektowania układów sterowania czy regulacji aby po uszkodzeniu samoczynnie przeszedł w tryb bezpieczny. Przykładem zastosowania fail-safe w automatyce jest utrzymywanie prętów kontrolnych reaktora nuklearnego w stanie podniesionym przez elektromagnesy. W przypadku zaniku napięcia w obwodzie elektromagnesów, pręty kontrolne opadną do rdzenia reaktora powodując jego wygaszenie niezależnie od woli i intencji operatora.

LUKS # 2019-02-03 ~gosc

Specyfikacja szyfrowania partycji na nośnikach danych przeznaczona dla Linuksa.

WPA2 # 2019-02-03 ~gosc

Zabezpieczenie sieci WLAN.

ąkły # 2019-02-03 ~gosc

tego typu wyrazy z uporem tropię, obserwując w jakim kierunku zmierza ich metamorfoza,

- ąkły (onkły) w poprawnym zapisie omskły/omsknąć co znaczy wysmyknąć, wymknąć, wyślizgnąć, otrzeć się o niebezpieczeństwo od słowa smykać, sprytnie czegoś unikać, smyk to chłopak urwis.
- dziewczyna omsknęła się z łap draba
- chłopak smyknął się od rózgi
- ktoś smyknął się od kary

ą/on - ąkły, a częściej onkły/omkły jak podają współczesne słowniki jest slangiem i oznacza nieudacznika, fajtłapę, bo pojęcie omskąć obecnie zdefiniowano jako obsunąć, ześlizgnąć
- omskęła mu się noga
- omsnął się ze skarpy i spadł
- omsknęła się w ręku waza i stłukła

Eluujże # 2019-02-03 ~gosc

Elu, ujrzę cię - czy eluujże cie?

ibu # 2019-02-03 ~gosc

jednostka w jakich mierzy się poziom goryczy w piwie. Ale po co?

uprzednia # 2019-02-03 ~gosc

"Eksperci przypominają, że działając w taki sposób [kradnąc] pracownicy nie tylko narażają uprzednią firmę na działania nieuczciwej konkurencji, ale również naruszają obowiązki pracownicze".

ćwakać # 2019-02-03 ~gosc

brednie,
każdy sobie może ciućkać, pućkać i stućkać, a nawet ćwakać i plumkać bosio lub kapućkach, wieciorkiem czi z raniućka
- ale czy to ma jakiś sens

Bhutańczyk # 2019-02-03 ~gosc

Czytaj jak się pisze

Grabarz # 2019-02-03 ~gosc

pomóżcie ! błagam ! - odwołuję się do definicji:
- jeśli grabarz to osobnik kopiący i grzebiący zmarłych, więc jak nazywać grabiącego grządki przy pomocy prostego urządzenia zwanego grabie ?
- dlaczego grabarz grzebie, a nie zakopuje zmarłych skoro wcześniej wykopał dół zwany grobem (brak spójności ?)
- dawny tytuł szlachecki pisany po polsku grabia, ma odniesienie do niemieckiego murgrabia/grabia, które wzięto z czeskiego hrabia, a to z kolei oznacza osobnika trudniącego się zarządem czegoś co ustanowiono w umowie.
- skoro mowa o szlachcie to na pewno mamy do czynienia z oborą, ubojem/rzezią i porcjowaniem mięsa
- grabić i zagrabić to określenia używane zamiennie do ukraść, zrabować, obrabować (zagrabione dobra, zagrabione pieniądze)
- kurowate ptaki grzebiące (łac. gallus) na głowie mają czub zwany grzebień, a my grzebień używamy do czesania włókien, wełny, włosów,

Ktoś nam pomieszał pojęcia i zrobił groch z kapustą co kupy nijak się nie trzyma, czy można to pogodzić.

chap # 2019-02-03 ~gosc

Polacy... Co innego nieodmienny wykrzyknik a co innego czasownik. Poziom nauki języka ojczystego musiał być mizerny.

anarchia # 2019-02-03 ~gosc

wypis wikipedii: "Anarchizm – ogólny termin oznaczający różnorodne doktryny polityczne i ruchy społeczne cechujące się niechęcią wobec scentralizowanej władzy (szczególnie państwa) i sformalizowanych instytucji i wskazujące, że są one źródłem opresji społecznej i zagrożeniem dla wolności."
A jednak diabeł tkwi w szczegółach i punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Czy 10 przykazań z katechizmu w podstawówce załatwiłoby temat z punktu widzenia regulacji prawa ?

jurny # 2019-02-03 ~gosc

1) jeżeli prawdą jest, że nazwa jura pochodzi od gór Jura leżących we Francji i Szwajcarii to można przyjąć, że jurny znaczy to co znaczy, górny
2) czy można przyjąć, że nazwa chłopaka (imię) Jur/Jurek/Jerzyk pochodzi od jurny, bo takie skojarzenia narzucają się od razu

Umarkot # 2019-02-03 ~gosc

Miasto w Pakistanie

udojnia # 2019-02-03 ~gosc

dziś nie wiem, ale dawniej w przedsiębiorstwach rolnych było w umowie o pracę stanowisko dojarka, a halę (oborę) gdzie dokonywano udoju nazywano dojarnia,
- mała dygresja: udojnia i ubojnia to słowa różne, ale zbyt podobne w brzmieniu, w niektórych rejonach rzeźnika nazywają ubojnistą co zawiera w sobie rzeź/ubój zwierzęcia i jego rozbiór, dawne szlachtowanie

pancerno-motorowy # 2019-02-03 ~gosc

wziąwszy na logikę "pancerno-" z wojskowych zaszłości historycznych jako pancerz, ochrona, tarcza i późniejsze "motor" czyli silnik, rotor to mamy obudowany motor i tyle
- może przywodzić kogoś siedzącego w siedzisku na silniku (motorze) do którego zamocowano dwa kółka i kierownicę, żeby nadać kierunek jazdy
- w XVIII wielu w czterech dużych miastach Polski, liczących bodajże po ponad 20 tyś ludzi kursowały tramwaje, a kierujący nim nazywał się motorniczy
- myślę, że profesja wojskowa wymaga znajomości rzeczy, logiki i precyzyjnego myślenia

Sapacze # 2019-02-03 ~gosc

A jak ktoś sapie?

mojszy # 2019-02-03 ~gosc

logicznie jest tylko swój, nie ma na pewno swojszy i najswojszy/najswojejszy,

immanentny # 2019-02-03 ~gosc

gdyby nie antropologia kulturowa na uwr i egzamin za 2 dni to nie poznałybyśmy tego jakże cennego słowa, które ląduje w naszym słowniku wyrazów codziennego użytku. (tak, powinnyśmy się uczyć ale czytamy komentarze i piszemy kolejny, najs)
pozdro dla kumatych

koda # 2019-02-03 ~gosc

To kodeina barany. Taki lek co się go cpa, łosie

żeńca # 2019-02-03 ~gosc

ale jest żeńcom :)

brodowa # 2019-02-03 pluralis4ever

Tudzież wesz żyjąca w brodzie (zaroście), a więc wesz brodowa.

pogwałcić # 2019-02-03 pluralis4ever

Także spędzić jakiś czas na gwałceniu, np. "wpadnijmy wieczorem na party, mam ochotę trochę sobie popić i pogwałcić".

sentencja # 2019-02-03 ~gosc

dziękuję za pomoc

ortogonalny # 2019-02-03 pluralis4ever

Raczej nikt nie posłucha prośby kogoś, kto nie zna podstawowych zasad ortografii ("nie geometryczne").

następne >

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ...