SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

spa

dopuszczalne w grach (i)

spa

1. zabiegi pielęgnacyjne mające na celu odświeżenie i nawilżenie skóry
2. wanna z hydromasażem


KOMENTARZE

m_a_x_i_m_u_s # 2003-06-05

Dodać SPA. TO inaczej uzdrowisko !!!

toniob # 2003-07-13

ndm:
1.zabiegi pielegnacyjne majace na celu nawilzenie i odswiezenie skory
2. wanna z hydromasazem
Wielki Slownik Wyrazow Obcych PWN Warszawa 2003

~gosc # 2003-07-24

przecież nie ma slów zaczynających się od wielkiej litery?prawda, czy się może mylę?

scaevus # 2003-07-25

nie mylisz się, jeśli są, to tylko jako niedopuszczalne:)))

spiderman2 # 2003-07-25

Spa- jest taki tor w Belgii i uzdrowisko. Ten kurnik schodzi na psy

elipsoida # 2003-07-25

a moze by tak uwazniej czytac komentarze?

autor: toniob data: 2003-07-13 04:25:50
ndm:
1.zabiegi pielegnacyjne majace na celu nawilzenie i odswiezenie skory
2. wanna z hydromasazem
Wielki Slownik Wyrazow Obcych PWN Warszawa 2003

kurakura # 2003-08-17

holemdreska woda ale i tak bez sensu

parwa # 2004-12-31

Nie oglądaliście robinsona? Ta Kaśka poszła do tego spa. Czyli uzdrowisko w Malezji mieści się w polskim sowniku ;-)

sildenafil # 2005-02-13

spa do skrót od "sanus per aqua", czyli zdoriwe przez wodę. Taką ogólną nazwę noszą zabiegi kosmetyczne i terapeutyczne związane z zastosowaniem wody.

sildenafil # 2005-02-13

przepraszam za zmianę znaxczenia
już to poprawiłem - znaczy usunąłem zmianę. Natomiast sap to skrót i chciałem o tym poinformaować.

micking # 2005-04-28

ośrodek masażu

~gosc # 2005-04-28

spa dodatkowo ma znaczenie osrodka oferującego zabiegi hydrolecznicze SWO PWN 2004

~gosc # 2005-08-10

szkoda że nie podlega odmianie skoro dotyczy min. wanny
kupić sobie taką spę i w owej spie popijać przyjemny trunek...

mike22221 # 2006-01-12

tez popijac spa ...:)

djkoalar # 2006-02-06

Jeszcze może w znaczeniu w funkcji przymiotnika, np. salon spa.

123_mucha_ # 2007-03-16

ale to jest skrot...

momagda # 2009-05-24

spa to takie jakby studio urody

~gosc # 2009-11-24

SPA – Sanus Per Aquam łacińskie i jest dopuszczone a taki np. RAM- Random Access Memory już nie... i gdzie tu kurcze logika?!

~gosc # 2010-01-22

spa
"Często twierdzi się, że słowo to jest akronimem od łacińskiej frazy sanus per aquam (zdrowy poprzez wodę), czasami spotyka się wersję sanitas per aquam (zdrowie poprzez wodę). Jest to ludowa, fałszywa etymologia tego słowa. [...]
Do polszczyzny przywędrowało rzecz jasna z angielskiego. Jak podaje The New Shorter Oxford English Dictionary, słowo to było używane w angielszczyźnie już w XVII w.(!), pochodzi od Spa, nazwy belgijskiej miejscowości uzdrowiskowej położonej w okolicy Liège. Spa już od XIV w.(!) funkcjonowało jako kurort".

cyt. za: http://atrapa.net/legendy/spa.htm

~gosc # 2011-01-11

liczba pojedyncza:

M. spa
D. spy
C. spie
B. spę
N. spą
Ms. spie
W. spo

Liczba mnoga:

M. spy
D. sep
C. spom
B. spy
N. spami
Ms. spach
W. spy

~gosc # 2011-11-21

Odmiana przez mianowniki jest doskonała i zabawna

~gosc # 2011-11-21

Dzisiaj Pan Janusz Wajss pozbawił pracy kierownika Spa przy Hotelu Mariott w Warszawie . Spytał go na antenie radia Zet co znaczy skrót Spa . Kierownik odpowiedział ,że niestety nie wie. czy wkopał go?

~gosc # 2011-11-21

Odmiana przez mianowniki? Pierwsze słyszę :P

mirnal # 2011-11-22

Powinno się odmieniać jak - ospa, zaspa, wyspa. To, że jest jedna sylaba i to niezbyt dźwięczna, to jest pewien kłopot, ale deklinacja być powinna.

pluralis4ever # 2011-11-23

Popieram w pełnej rozciągłości.

~gosc # 2011-11-23

Czy tak samo popieracie skę i boę?

pluralis4ever # 2011-11-23

Owszem

~gosc # 2011-11-25

w dopełniaczu boi czy boy?

~gosc # 2011-11-25

W lp jedno i drugie mogłoby być, w lm już tylko "boi".

~gosc # 2011-11-25

Ciekawe rozróżnienie. A dlaczego nie "boów"?

Zabawne będzie, kiedy stary, zły porządek słusznie runie, a wszyscy jego kontestatorzy (mirnal, pluralis4ever itp.) zasiądą do ustalania nowego :-))))

~gosc # 2011-11-25

a znasz choć jeden rzeczownik rodzaju żeńskiego z -ów w dp. lm.? (nie licząc nuda-nudów)

~gosc # 2011-11-25

boa (wąż) jest rodzaju męskiego
boa (szal) jest rodzaju nijakiego
czemu pytasz o rodzaj żeński?

~gosc # 2011-11-25

Spa i ska są również rodzaju nijakiego, ale jeśli zaczną się odmieniać, to będzie można mówić o nich w rodzaju żeńskim, dzięki czemu będą brzmiały naturalnie.

Dzięki jednej profesjonalnej spie czuję się znacznie młodziej.

To brzmienie podchodzi bardziej pod skę niż punka czy reggae.

Prawdziwy podróżnik nie boi się żadnych żmij, boi ani innych węży.

Dostałam na prezent piękną boę, będzie pasowała do mojego futra.

~gosc # 2011-11-25

"Spa i ska są również rodzaju nijakiego, ale jeśli zaczną się odmieniać, to będzie można mówić o nich w rodzaju żeńskim".

To mój typ w kategorii "najpiramidalniejsza bzdura tygodnia".

~gosc # 2011-11-25

To mój typ w kategorii "najpiramidalniejsza bzdura tygodnia".

Zobaczymy jak a będzie Twoja reakcja, gdy RJP podejmie decyzję o dopuszczeniu wariantu z odmiennością powyższych.

~gosc # 2011-11-25

Dopuszczenie odmienności spa KIEDYŚ wcale mnie nie zdziwi, bo takie rzeczy się dzieją, z tym że swoim własnym rytmem, a nie poprzez czyjeś tupanie. "Najpiramidalniejszą bzdurą tygodnia" nazwałem natomiast - nie wiem, po co ci to tłumaczę, bo jak dotąd nie zrozumiałeś, to raczej nie o niezrozumienie tu chodzi - "regułkę", że dowolny nieodmienny rzeczownik rodzaju nijakiego odmienia się i jest rodzaju żeńskiego. Jeśli RJP podejmie TAKĄ, podwójnie oksymoroniczną uchwałę, to chyba rozejrzę się za ciastkiem z napisem "ZJEDZ MNIE". Taką reakcję w każdym razie planuję.

~gosc # 2011-11-28

Drogi ~gościu,
Zapewniam Cię, że nadanie "nijakim" wyrazom spa, ska i boa rodzaju żeńskiego (po uprzednim dopuszczeniu odmienności tychże) nie jest żadnym odstępstwem od podstawowych reguł gramatycznych.

Przykładowo - miasto Vancouver występuje w dwóch wariantach: nijakim nieodmiennym oraz męskim odmiennym, z tym, że ten drugi wariant został dopuszczony nieco później.

Ewentualnie boa (wąż) mógłby być rodzaju męskiego - poprzez analogię do koali (misia). Ale co do spy i ski, to tutaj ewidentnie pasowałoby feminium, np.:
W centrum miasta otworzyli nową spę. (nie: nowe spę)
Lubię odprężyć się przy dobrej, rytmicznej sce. (nie: dobrym, rytmicznym sce).

Język polski jest językiem fleksyjnym, i nie zmieniajmy tego - jeśli jakiś wyraz jest podatny na odmianę przez przypadki, nie blokujmy jej! (nawet jeśli niektórych ona razi).

~gosc # 2011-11-28

W tak ładnie wyłożonej teorii brakuje mi powodu, dla którego koala miałby pozostawać męski. I atleta. Skoro boa ma się sfeminizować, ewentualnie nie sfeminizować, to rodzaj staje się pochodną chwili i humoru nadawcy wypowiedzi. A może pochodną chwila (tego chwila) i humory (tej humory)?

Język polski jest językiem, w którym niektóre rzeczowniki mają rodzaj, i nie zmieniajmy im tego li tylko dla pokonania przeciwnika w dyskusji.

~gosc # 2011-11-28

archiwum jest 'podatny na odmianę przez przypadki', na wzór tłumu i rozumu, nijaki, ale jak się go zacznie odmieniać, to będzie można o nim mówić w rodzaju męskim, ale ktoś blokuje

~gosc # 2011-11-28

ty, weź się już nie kompromituj swoimi wypowiedziami nie na temat, tu ~gościowi nie chodziło o rodzaje tylko o odmienność słowa 'spa'...

~gosc # 2011-11-28

odmienność słowa 'spa', odmienność słowa 'archiwum', to jest ten sam temat

~gosc # 2011-11-29

archiwum jest odmienne przecież

~gosc # 2011-11-29

ale nie tak jak by mogło być ewidentnie

pluralis4ever # 2012-11-28

jedna spa, dwie spy, pięć sep - całkiem zgrabnie to brzmi :)

mirnal # 2012-11-28

czyli podobnie jak 'ospa, zaspa, wyspa' z wyjątkiem '5 sep' nie '5 sp'.

~gosc # 2019-10-12

Spa – miasto w Belgii, w prowincji Liège, uzdrowisko. Jest położone w dolinie pomiędzy wzgórzami będącymi częścią Ardenów, około 35 km na południowy wschód od Liège. Prawa miejskie uzyskało w 1594 roku.

~gosc # 2020-07-12

Jeśli boa (szal) jest rodzaju nijakiego to ten "kukurydz jest zbóż".
Ten szal, zarówno jak ten boa, to cały czas ten sam męski rodzaj.

~gosc # 2021-01-22

jak się nazywa żona która była w spa

spażona


PROSIMY PISAĆ KRÓTKO I NA TEMAT

97759775 od końca