SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

zwy

dopuszczalne w grach (i)

zew

1. wołanie, głos
2. popęd naturalny, instynkt

POWIĄZANE HASŁA:


KOMENTARZE

hemera # 2003-06-22

bzdura! od tego slowa nie tworzy się liczby mnogiej

kasia_sta # 2003-07-01

hemera:
2. Prawidłowość, a więc dopuszczalność, formy gramatycznej słowa oznacza, że:
-utworzona forma gramatyczna jest zgodna z zasadami gramatycznymi i ortograficznymi języka polskiego (dopuszczone są więc formy potencjalne, poprawne ze względów ortograficznych i gramatycznych, choć nieużywane w żywej polszczyźnie).

natalija # 2003-10-18

wszystko fajnie, tylko, ze to sie odmienia "ZEWY", a nie "zwy"

rs1000nera # 2004-05-26

mashroom mozemy prosic o wyjaśnienie:)??

liczi # 2004-05-26

bitte,

np. zew natury , czyli jakieś przywoływanie, wzywanie do czegoś (w tym wypadku raczej głos natury), liczba mnoga: ZWY.

alienator007 # 2004-06-30

Popieram to GŁUPOTA przez duże "G" słowo zwy nie funkcjonuje ani w żadnym słowniku ani w zywej polszczyźnie i powinno byc usunięte ze słów dopuszczalnych.Proszę o odrobinę rozsądku ze strony autorów gdyż na kurniku przebywają też ludzie młodzi i nie należy pozwalać aby takie "wynalazki słowne" uwazały one za parwidłowe w odniesieniu do języka polskiego!!!

bravo_girl # 2004-06-30

idź się powieś lepiej...

timsen # 2004-09-21

Zew odmienia się zewy sprawdźcie sobie chociażby w słowniku programu "Word" :P

~gosc # 2004-10-17

Czas najwyższy, by analfabeci przestali redagować ten, pożal się Boże, słownik!!! Prof. Miodek wyrwałby sobie włosy...

tenmen # 2005-02-27

ale kicha........

la_chica_bonita # 2005-03-03

co za durnota!! nie ma słowa takiego jak IHA czy też bi lub les i wiele innych, a jest zwy?? i ze co niby to ma byc liczba mnoga????? TATALNA BZDURA!! ten slownik robi coraz gorszy, zeby kazdy mogl sobie wpisywac slowa? moze niedlugo zostana wprowadzone tu wyrazy w jezyku rosyjskim!!!!!!!!!

andg # 2005-10-23

popieram, slownik do tej gry nie ma zupelnie sensu. Doatkowo powoduje że niektórzy uczą się go na pamięć i bezrozumnie używają słów nie potrafiąc wytłumaczyć ich znaczenia. Zasada powinna być prosta - jest słownik języka polskiego (np. pod redakcją Szymczaka) i on powinien obowiązywać a nie jakieś wymysły w rodzaju ii czy iii. Można zapytać czemu nie aa albo ooo albo mmm. Takie same słowa ja to ii.

~gosc # 2005-10-23

Polecam Tobie, andg, żebyś otworzyła Słownik Szymczaka, według którego chciałabyś grać (na stronie 765 wydanie z 79 roku), i przeczytała sobie hasło "i" w znaczeniu III,a później dopiero wypowiadała się na temat tego słownika

~gosc # 2005-10-23

Miły Gościu - otwieranie słownika Szymczaka z 1979 roku na dowolnej stronie nic w SA nie załatwia, bo jestto słownik wydany przed 1990.
ii - znajduje się (niestety) w słowniku dostępnym on-line, który powstał na bazie kilku wydań słownika Szymczaka PWN. Uzupełnienia pochodzące z nowszych wydań polegały na dodawaniu słów ale nie na ich usuwaniu (a szkoda).
Bo w najnowszym słowniku pod redakcją Szymczaka - PWN 2002 - hasła ii także nie ma...

andg # 2005-10-24

do gościa
po pierwsze - Życzę zrosumienia mojej wypowidzi. Mnie chodzilo o to zeby gra odbywała się według jakiś zasad np słonika Szymczaka.
po drugie - Gdyby akceptować ii to należałoby również dołączyć np a jako okrzyk np. minimalnego bólu, potem aa troche większego a następnie aaaaaaaaaaaaaaaaaaa jako starszliwego. To samo można robić z u, uu i uuuuuuuuuuuuu, halo i np haloooooooooo cz y hm i np hmmmmmmmmm.
i po trzecie - niejasne zasady powoduje że w grze można używać nazw greckich liter np fi czy pi, eta, a nie ma ro. Co o tym decyduje tego nie wiem nikt

koalar # 2005-10-24

Ktoś już pomyślał o "jakiś" zasadach - dopuszczalność słów.

blimunda # 2005-10-24

Skoro z 79. roku nie pasuje, to słownik Szymczaka - wydanie z 1995 roku, tom I, str. 528. Teraz dobrze?
A co do greckich liter, to wszystki są, tylko zamiast "ro" jest "rho".

Serdecznie pozdrawiam
Blimunda

pierogiruskie # 2005-10-24

Blimundo może warto zapoznać się z Wielkim słownikiem poprawnej polszczyzny, 2004 wydanie PWN-u
Zew m IV D. zewu (nie: zwu), blm
To nie jedyny słownik ostatnio wydany, gdzie jest tak podane

pierogiruskie # 2005-10-24

Nie też żadnych "zwach, zwami, zwom, zwów:-)

wojtas071 # 2006-04-08

akurat to sie zgadza,co nie zmienia faktu,ze jest wieeeeele innych bzdur w tym slowniku...

kasiorr # 2007-01-15

Nie podoba mi się to...

brokenarrow # 2008-01-10

dobre

kasiulkasp # 2009-08-06

hmm... ale jakby tak pomyśleć to proszę prosty przykład:
lew - lwy
zew - zwy
i po sprawie lew nie ma w l.mn. lewy, prawda?

griffith # 2009-08-09

to nie jest poprawne
tego sie nie da strawic
niech ktos poprawi ten slownik

~gosc # 2010-10-14

kasiulkasp- to nie jest dobry przykład. Jest przecież wiele odstępstw od reguł np.
brata- bratem
wujka- wujkiem
dzidka- dziedkiem
A
tata- tatą !!
to, że znalazłaś jedno trzyliterowe słowo, które odmienia się tak jak słownik odmienił zew nie znaczy, że tak się to ma do wszystkich, nieprawdaż?
a ANDG- to nie jest słownik do TEJ gry a słownik języka polskiego. Co i tak nie zmienia faktu, że jest to kilka niedorzeczności jak właśnie iii a brak aaa.

~gosc # 2010-10-14

gościu, przecież kasiulkasp nic takiego nie zasugerowała, lecz podała jedynie przydatną w zapamiętaniu hasła analogię

nie rozumiem jednak jakie odstępstwo od reguł podałeś powyżej, mógłbyś mi je przybliżyć (przecież jest oczywistym, że wyrazy zakończone na "a" maja w narzędniku "ą")?

toniejapupcia # 2010-10-15

Właśnie, że kasiulkasp zasugerowała że skoro lew odmienia się lwy to zew powinno w myśl tej zasady odmieniać się zwy. A ty się bawisz w co poeta miał na myśli. To oczywiste co kasiulkasp chciała powiedzieć.
Przykład gościa rzeczywiście nie jest zbyt trafny ale kminie o co mu chodziło.
Z resztą gościu poniżej gościa sam dobrze wiesz, że jest mnostwo odstepstw od normy.
I tak w ogóle to jeśli chcecie się wdawać w jakieś dyskusje to nie pozostawajcie anonimowi- logujcie się :D

polakpl # 2010-10-15

w najbliższym "słowniku polsko - polskim" chyba zadzwonie do prof. Miodka

polakpl # 2010-10-15

*zadzwonię

~gosc # 2010-10-16

poZEW - poZWY

patryko243 # 2010-10-16

jest zwy i zewy to znaczy ze obie formy sa poprawne?

mi sie wydaje ze zwy brzmi troche dziwnie

~gosc # 2011-01-07

Nie szukajcie reguł dotyczących odmian w języku polskim. Wystarczy zastanowić się nad pies a piesi.

ulita # 2012-01-06

no to juz ''kaszana'' jest jesli ''zwy'', to liczba mnoga od ''zew''
Profesor Miodek rwie wlosy z glowy, a profesor Bralczyk - wyzwie na pojedynek - slowny - zewy -
hehhe

~gosc # 2013-05-25

nawet Polski Słownik Oficjalnego Scrabblisty uznaje to słowo wiec nie wiem o co Wam chodzi

~gosc # 2014-09-18

Kurczę, prawda jest taka, iż nie jest to słownik POPRAWNEJ polszczyzny, a kurnikowy. I tyle. Mnie nie wkurzają odmiany - nawet najdziwniejsze, polskich słów. Za to diabli mnie biorą, jak widzę, iż dopuszczone są obce wynalazki... Przykład - ĆELA - czyli uczeń. Adepta jeszcze można zaakceptować, choć to też słowo obce, ale "wtopione" w nasz język, ale ćela?!?! To dopiero głupota. Jednym z nielicznych słów, których odpowiednika nie ma w polskim języku, jest WEEKEND. Może jeszcze kilka. Reszta - to naciąganie. Na tle takich słów wojna o ZWY i ZEWY to dyskusyjka dla zabawy...

radhama # 2015-02-07

człowiek mi uciekł po użołeniu tego słowa. No bo co miał zrobić. Osłupiał :D

~gosc # 2015-02-07

Gratulujemy doboru współgraczy.


PROSIMY PISAĆ KRÓTKO I NA TEMAT

98479847 od końca