SJP
*
SŁOWNIK SJP

X

dopuszczalne w grach (i)

drobnoziarnista, bardzo często spotykana w przyrodzie, skała osadowa składająca się głównie z minerałów ilastych, z domieszką łyszczyków, pyłu kwarcowego, wodorotlenków żelaza i innych

-

niedopuszczalne w grach (i)

radziecki samolot typu Ił

-

niedopuszczalne w grach (i)

model samolotu

POWIĄZANE HASŁA:


KOMENTARZE

karolitta # 2003-05-21

co to właściwie jest ten ił ??

elipsoida # 2003-05-22

1. ił to rodzaj gleby
2. ludzie!!! zanim zadacie tu pytanie albo macie jakas watpliwosc, to siegnijcie do slownikow albo encyklopedii, jesli w szkole czegos was nie nauczono

~gosc # 2003-07-26

Może tego iłu co??? a nie tego iła - a może ktoś ma za dużo "respekta" ...Naoglądaliście się kiepskich czy co???!!!

vbo # 2003-08-02

byl kiedys taki samolot IŁ, hehehehe

leon_niemczyk # 2003-08-21

to może jeszcze kraz , kamaz ,biełaz , maz , zaz , liaz ,

0306 # 2004-01-01

a moze gosc ma w domu kotu zamiast kota;)

yush # 2004-01-16

skoro jest ił to powinien być także an - też taki samolot, straciłem przez niego kolejkę

hencerbin # 2004-01-16

ił - rodzaj gleby

west_1 # 2004-04-12

moze jeszcze sie pojawi IŁOŚ :)

vampir85 # 2004-08-10

ale to trzeba byc juz naprawde dziwnym zeby sie takiego slowa czepiac ... na geografi w podstawowce to bylo :)) iły mady czarnoziemy itd

stokrotka321 # 2005-01-28

jeju, ale ten słownik jest porąbany. Jak gramy to na biurko encyklopedia i można grać ;)

na_bis # 2005-06-27

dlaeczego iła jest uznawane przez słownik???????? ni kumam

na_bis # 2005-06-27

oki, juz wiem:) ił to typ samolotu,a nie nazwa, tak? na pewno?

mishak # 2005-07-29

a dlaczego nie ma np. mcdonnell douglas?? tez samolot. a co, ruskie k...mac lepsze?

~gosc # 2005-07-29

mylisz się mishak: douglas jest, jest też concorde, a nie ma na przykład ana
jest wprawdzie wyraz "ana", ale w innym znaczeniu

mario008 # 2005-09-02

ił to tez samolot naszych braci sowietow :)

michur1 # 2006-01-22

Ił to rodzaj gleby
@mishak
taaak ruskie lepsze... a napewno od polakow (celowo mała litera :P )

aghat # 2006-02-16

nie ma takiego slowa, do dupy jest ten slownik!

brzoskwiniowa # 2006-02-16

jak sie do szkoły nie chodzi to pewnie nie ma...

oszmacio # 2006-03-01

dla wszystykich mądrych: nie zjedliscie wszystkich rozumów, wiec nie pouczajcie tych, ktorzy nie wiedzą, bo każdy ma prawo nie wiedzieć

kamka10 # 2006-04-05

ił; bardzo czesto spotykana w przyrodzie skala osobowa

kuszelas # 2006-04-05

"bardzo często spotykana w przyrodzie skała osadowa" ?????
Green - przecież w czasie gdy wprowadziłeś tę definicję "iłu" - jeszcze nie byłeś fanem moich wypowiedzi...
Jak często spotykana? Przez kogo? Gdzie spotykana jest tak często?
Rzeczywiście uważasz (czy też uważacie - Opowie), że jest to prawidłowa definicja iłu???
Według mnie wapienie, piaskowce, granity są o wiele częściej spotykanymi skałami. Piasek - jako skała osadowa - również...
Propozycja rewolucyjna zwłaszcza dla petrografów - definiowanie skał ze względu na częsotliwość ich występowania (przepraszam - spotykania). Mistrzostwo świata...

bez_imienia # 2006-04-05

kuszelas nie przesadzaj, iły są często spotykane w Polsce. A że nie umiesz ich od piasku odróżnić to inna sprawa :P Miałm geologię to wiem co mówię.

kuszelas # 2006-04-05

bez_imienia - jesteś pewna że wiesz? Zapewne na kolokwium zaliczającym na pytanie o ił odpowiedziałaś podając definicję podobną do tej przytoczonej przeze mnie. I dostałaś piątkę...

"ił - skała osadowa, plastyczna w stanie mokrym, w dotyku tłusta. Barwa bywa różna, zależnie od domieszek. Wielkość ziaren poniżej 0,0005 mm. Składa się głównie z minerałów ilastych, łyszczyków i pyłu kwarcowego..."
to fragment definicji iłu zaczerpnięty ze Słownika geologicznego wydanego przez Wydawnictwa Geologiczne w 1963 roku. Mimo upływu czasu definicja się wiele nie zmieniła. Praktycznie wcale. Chyba ten fragment wystarczy, żeby ktoś odpowiedzialny zmienił/poprawił obecną definicję...
pozdrawiam

greenpoint # 2006-04-05

definicja pisana w czasach jak najszybszego uzupełnienia definicji krótkich słów, miejsce niewykorzystane, to ją teraz ubogaciłem :-)
uprzedzam kuszelasa (lub też jego anonimową, nieuprzejmą wersję) - więcej informacji się nie zmieści :-)

bez_imienia # 2006-04-05

kuszelas- źle Cie zrozumiałem. Poprzednia definicja, jakkolwiek ogólna, była jednak poprawna.
Od siebie dodam, że skały ilaste sa tworzone przez minerały takie jak montmorillonit czy kaolinit

anonim_02 # 2006-04-06

Green - podziękowania za (w miarę szybką) reakcję. Uwag nie mam...:)
Polecam jednocześnie uprzejmej Twojej uwadze uzupełnienie definicji słowa "bania" - tak przy okazji...
Bez_imienia - cieszy mnie, iż zrozumiałeś moje intencje - ujął bym to jednak inaczej: "definicja jakkolwiek poprawna, była jednak za ogólna"...:)
Za informacje geologiczne dziękuję - mogę również powiedzieć, że miałem geologię to wiem :):):);)
pozdrawiam

m8ms # 2006-06-20

ponoć nie ma skrutów? a ił jako samolot to skrót!

djkoalar # 2006-06-20

Skrutów nie ma, nie było i raczej nigdy nie będzie.

~gosc # 2007-05-21

ił to jest rodzj gleby bardzo dobrego gatunk któeą trzeba dośćdużo mawilżać!!!!! lolki

~gosc # 2007-10-23

ale cio to naprawde jest i co oznacza czy to jest gleba bardzo dobrego gatunku ktora trzeba dosc długo nawilzac

klobuk78 # 2007-11-19

Zgadzam się z przedmówcami. Ił jako samolot powinien być niedopuszczalny jako:
1. skrót - od nazwiska konstruktora
2. nazwa własna

karolinamy # 2008-11-04

elipsoida ktos nie wie to pyta nie znaczy ze jest glupi

~gosc # 2008-12-26

Hej kolego lub koleżanko m8ms, masz rację skrutów nie ma i nigdy nie będzie są za to skróty... Oczywiście,że nie w słowniku, który z innej strony rzecz ujmując jest szalenie głupi i niekonsekwentny. Panowie i panie redaktorzy i redaktorki odpowiedzialni i odpowiedzialne za dopuszczanie wyrazów, przyłóżcie się bardziej do roboty :(

ramzes33 # 2009-11-26

A skoro jest Ił jako model samolotu, to dlaczego nie ma samolotu CASA?

~gosc # 2010-01-30

Koszmar i kpina z języka polskiego - oto czym jest ta strona!

~gosc # 2011-10-09

kiedyś a właściwie to przed chwilą prawie ułożyłam, ale zabrakło mi kolejki, żeby móc wykonać ruch.

~gosc # 2014-01-18

Jako model samolotu to nie powinien być, ale nie zapominajmy o drugiej definicji: "Drobnoziarnista, często spotykana w przyrodzie...(...)".


PROSIMY PISAĆ KRÓTKO I NA TEMAT

17591759 od końca