SJP
SŁOWNIK SJP

Ostatnie komentarze

(najnowsze z opóźnieniem na moderację)

The Beatles # 2019-04-05 ~gosc

sredniowieczny.pl/19-nieznanych-faktow-na-temat-inkwizycji/

Powołujesz się na dość stronniczy materiał.
W zasadzie stosując techniki słownej manipulacji można wybielać każdą okoliczność, każdy system uznawany powszechnie za zbrodniczy.
Techniki manipulacji - to różne wzmianki typu - nie potwierdzono zabicia milionów ludzi, nie ma potwierdzenia na to czy tamto, w ciągu 600 lat trwania inkwizycji zabito kilkadziesiąt tysięcy ludzi a trochę dalej tekst, że stosy zaczęły płonąć po zniknięciu inkwizycji.
Wnikliwy czytelnik zapytać może o daty - w jakich latach istniała inkwizycja i od kiedy zaczęto palić ludzi.
Ot, takie małe drobiazgi:-)
Prawda oparta o małe przekłamania czy kłamstwa czy przemilczenia czy przeinaczenia - jest nadal prawdą?

kot # 2019-04-05 ~gosc

Koty są zwierzakami słodkimi i szybkimi to moje ulubione zwierzę są odmiany dzikich,domowych,z sierścią i bez ale bez tych zwierzaczków życie nie istnieje są kochane mam ich 5

nahur # 2019-04-05 ~gosc

Takie zwierzę z Azji

The Beatles # 2019-04-05 ~gosc

@pluralis4ever
Oceniałem Cię na więcej. Podobno "łapiesz" skojarzenia, podobno je lubisz.
Naprawdę nie widzisz związku między bogobojnym wpisem ogniawkulce (że Harrison był sekciarzem i zmarł na raka) a moją ironią i bez dyskusji - prowokacyjną opinią na temat wartości materialnej takich opinii i treści dzieła będącego drogowskazem życiowym dla takich jak ogień?
Pewnie, że nie ma to związku z muzykami TB. Bezpośredniego.
Ale wzmianka o NT z wcześniejszą wypowiedzią ognia ma, moim zdaniem.
I na koniec - wetknięcie w ten wątek wzmianki o inkwizycji jest totalnie od czapy.
W innej dyskusji (Jarosiewicz) - ok, można doszukać się korelacji - ale w moich tekstach nie. Ja krytykuję sam fakt palenia książek wskazując na to, że w przeszłości już tak było i od książek przechodzono do palenia ludzi.
Dajmy na to choćby niecałe 100 lat temu w Niemczech.
W średniowieczu palenie książek i ludzi także jest udowodnione historycznie. Czy robili to księża, czy ówczesny KK był promotorem, motorem takich działań, czy tylko nie sprzeciwiał się albo nic o tym nie wiedział - nie ma to (dla mnie) większego znaczenia w świetle zdarzeń w Gdańsku.
Dałeś intelektualnie ciała, pluralisie.

helikoida # 2019-04-05 ~gosc

spirala?

erem # 2019-04-05 ~gosc

aszram

mata # 2019-04-05 mirnal

matka - zgr. mata...

kolorata # 2019-04-05 mirnal

matka - mata...

Czamor # 2019-04-05 mirnal

Mamy lud i język chamorro/czamorro. Proponuję polską nazwę opartą na j. białorskim Чамора - Czamora ew. Czamor. Jeden Czamor/a (Kaszub/a), dwaj Czamorzy, dwa Czamory, pięciu Czamorów, pani Czamorka, język czamorski.

Czamora # 2019-04-05 mirnal

Mamy lud i język chamorro/czamorro. Proponuję polską nazwę opartą na j. białorskim Чамора - Czamora ew. Czamor. Jeden Czamor/a (Kaszub/a), dwaj Czamorzy, dwa Czamory, pięciu Czamorów, pani Czamorka, język czamorski.

czamorro # 2019-04-05 mirnal

Wikipedia - "Czamorro – rdzenna ludność wyspy Guam i sąsiednich wysp archipelagu Marianów, w 1996 roku ich liczebność wynosiła ok. 155 tysięcy. Posługują się językiem czamorro z wielkiej rodziny austronezyjskiej".
w zach. językach - chamorro lub b. podobnie.
Niemal nikt w Polsce nie zna tej nazwy, ale jest dość dobrze spolszczona w przeciwieństwie do proponowanych: Newada, eksodus, grylowanko, konklawa, deżawa...

chamorro # 2019-04-05 mirnal

Wikipedia - "Czamorro – rdzenna ludność wyspy Guam i sąsiednich wysp archipelagu Marianów, w 1996 roku ich liczebność wynosiła ok. 155 tysięcy. Posługują się językiem czamorro z wielkiej rodziny austronezyjskiej".
w zach. językach - chamorro lub b. podobnie.
Niemal nikt w Polsce nie zna tej nazwy, ale jest dość dobrze spolszczona w przeciwieństwie do proponowanych: Newada, eksodus, grylowanko, konklawa, deżawa...

Capital Hill # 2019-04-05 mirnal

Tamże mamy:
stolica: ang. Capital Hill
języki urzędowe: angielski, chamorro, karoliński.

I gdzie jest chamorro?

Ruhra # 2019-04-05 mirnal

Po polsku powinno być... Rura. Że nawiązuje do hutnictwa? I cóż z tego? Odra nawiązuje do rzeki i choroby, a po niem. Oder to także "albo". "Polish" to nie tylko "polski".

Pawcio # 2019-04-05 ~gosc

Synonim słowa Paweł

Futro # 2019-04-05 pluralis4ever

"p. Futrowie/Futra"
Nie, nie, nie. Nazwiska zakończone na -o odmieniają się wedle wzorca żeńskiego, a więc w tym przypadku: do pana Futry, z panem Futrą, państwo Futry.
Już Ci chyba to wyjaśniano, i to dość niedawno?

posił # 2019-04-05 ~gosc

Panie P. nie wyczuł Pan mojej wyszukanej ironii, bo naprawdę nic a nic mnie nie obchodzi pańskie 'fikuśne' wytłumaczenie. Podane wyżej "słowa" są absurdalne i chyba wyłącznie "skołatana głowa" mogłaby takie "nowotwory" wymyślić or brać z pełną powagą. Pański styl pisania także się nie poprawił i pozostawia wiele do życzenia. Pragnę uświadomić Panu, że słowo {zgrubnienie} to przysłowiowa wiocha!

Z pobłażliwym uśmiechem, zawsze pamiętający o zniewagach
M

PS
W moim zamyśle nie było zamiaru obrażania ciężko pracujących mieszkańców wsi, którzy są solą Ziemi. Użyłem słowo 'wiocha' wyłącznie dlatego, że tak się popularnie go stosuje.

pizdolejek # 2019-04-05 ~gosc

Pizdolejek = Przyrząd do oddawania moczu na stojąco przez kobiety.

Przykład w zdaniu:
"Michał, gdzie położyłeś mojego pizdolejeka?"

~ili~

podróż # 2019-04-05 pluralis4ever

Oczywiście, że byli, skoro przemieszczali się z punktu A do punktu B, które były od siebie mocno oddalone.

Capital Hill # 2019-04-05 ~gosc

Oboczna forma Capitol Hill - obydwie są tu: https://pl.wikipedia.org/wiki/Capitol_Hill

Ta forma jest w „Urzędowym wykazie polskich nazw geograficznych świata” (GUGiK) - zob. http://ksng.gugik.gov.pl/pliki/wykaz_polskich_nazw_geograficznych.pdf
(na str. 651 - trzeba sobie zjechać windą, bo Ctrl-F nie wyszuka)

Islandia # 2019-04-05 ~gosc

Samochwała w kącie stała.
Samochwałę ktoś prosił o CENNĄ EDUKACjĘ czy może samochwała tak sama z siebie?

wstąża # 2019-04-05 okr

Raczej wstęga.

tezohor # 2019-04-05 ~gosc

tezohor to jest inaczej od zorro po guralskiemu

Kasai # 2019-04-05 ~gosc

A wiecie że on jadł sushi bez chlebka ja mu mówię z chlebkiem Noriaki z chlebkiem a ten się tylko uśmiechnął i dalej je bez chlebka

Miecz # 2019-04-05 ~gosc

Jest to forma pośrednia imienia Mieczysław. Skrót od niego i jednocześnie zgrubienia od Mietek.
Swojego czasu piosenkarz Mieczysław Szcześniak, którego zwano i zwie się Mietkiem Szcześniakiem, miał dość bycia Mietkiem i postanowił być Mieczem. Jednak się nie przyjęło i musiał dać za wygraną, wracając do zdrobnienia Mietek.
Analogicznie jest na przykład z imionami Mirosław i Władysław: Mirek -> Mir -> Mirosław, Władek -> Wład -> Władysław.

posił # 2019-04-05 pluralis4ever

Karab to nie zdrobnienie, ponieważ w języku polskim nie tworzy się zdrobnień przez dodanie końcówki -in (w przeciwieństwie do -ek).

grafa # 2019-04-05 pluralis4ever

Mogłoby być, ale miej na uwadze, że nie spełniałoby ZDS.

dau # 2019-04-05 pluralis4ever

Trudno, żeby dopuszczalnym uznać słowo niewystępujące w słowniku ( ͡° ͜ʖ ͡°)

witacz # 2019-04-05 pluralis4ever

Bo nie spełnia ZDS.

The Beatles # 2019-04-05 pluralis4ever

"Poza tym nikt tu nie rozpisywał się o inkw.
Ogieńwkulce wyraził żal, że te czasy minęły."

Z całym szacunkiem, ale to Ty gościu zszedłeś z tematu pisząc o NT (a dyskusja dotyczy The Beatles).

Futro # 2019-04-05 mirnal

Także nazwisko, np. "Funkcję tą pełni Sędzia Sądu Apelacyjnego Jan Futro" - na witrynie poznańskiego sądu powinno być jednak tĘ. Do pana Futra, z Futrem, o Futrze; p. Futrowie/Futra.

Strach # 2019-04-05 mirnal

Także nazwisko, np. Przemysław Strach - sędzia Sądu Apelacyjnego w Poznaniu; nie tylko autorytetem wzbudza respekt. Do p. Stracha, o Strachu, ze Strachem; p. Strachowie/Strachy; panna Straszanka.

Całus # 2019-04-05 mirnal

33-letnia była wiceburmistrz Wadowic Ewa Całus będzie nową dyrektorką krakowskiego wydziału edukacji.
do pana Całusa, o Całusie; Całusowie/Całusy

podróż # 2019-04-05 mirnal

Dobra uwaga - podróżnikami do Katynia byli oficerowie, a do AB uczestnicy Holocaustu...

wstąża # 2019-04-05 mirnal

wstęga

potwora # 2019-04-05 ~gosc

potwora buczynówka (widłogonka bukówka)
rzadki w Polsce motyl (ćma) z rodziny garbatkowatych;
https://pl.wikipedia.org/wiki/Potwora_buczynówka#/media/File:Stauropus_fagi03.jpg

witacz # 2019-04-05 osobakuter

Dlaczego niedopuszczalne? Jak kogoś witam to jestem witaczem. Normalne słowo.

wstąża # 2019-04-05 ~gosc

zgrubienie od "wstążka"

kolorata # 2019-04-05 ~gosc

zgrubienie od "koloratka"

utylitaryzm # 2019-04-05 ~gosc

Nie, nie mogło

podróż # 2019-04-05 pluralis4ever

I co w tym dziwnego, WG? Podróż nie musi oznaczać pokonywania jakiejś trasy w celach turystycznych.

Islandia # 2019-04-05 ~gosc

Niektórzy, w przeciwieństwie do anonimowców, piszą tutaj CENNE komentarze, będące POMOCĄ dla uczniów, studentów i innych spragnionych wiedzy. Dziw bierze, że "błotnym obrzucaczom" wciąż chce się tu pisać, byle tylko pokazać swoją WYŻSZOŚĆ i PYSZAŁKOWATOŚĆ.
M

dau # 2019-04-05 ~gosc

'dhow' dopuszczalne, 'dau' nie

The Beatles # 2019-04-05 ~gosc

Natchnione księgi?
To chyba to samo, co "ekonomia komunii dóbr wolności".

posił # 2019-04-05 ~gosc

Panie P. a czy <karab> to zgrubienie od <karabin>, czy skrót?
Ciekawi świata chcą wiedzieć więcej, a ja do takich należę.

podróż # 2019-04-04 ~gosc

a obornik :) mniam, mniam...

grafa # 2019-04-04 ~gosc

"prubójemy"??? To coś słabo Wam idzie to odrabianie...

Przy okazji - skoro w słowniku jest "komp" w znaczeniu potocznym "komputer", to powinna też znaleźć się w nim "grafa" w znaczeniu "karta graficzna".

L.

The Beatles # 2019-04-04 ~gosc

Coś wycięto albo czegoś nie rozumiem.
Chcesz powiedzieć, że inkwizycja nie miała nic wspólnego z kościolem? Polecam świetny film "Imię Róży".
Poza tym nikt tu nie rozpisywał się o inkw.
Ogieńwkulce wyraził żal, że te czasy minęły.
Skąd więc to zacietrzewienie i wyzwiska?
Śmieszny niedouk komplementem nie jest.
Ale... taka forma dialogu oparta o epitety to standard dla części (chyba) bardzo religijnych osób.
Wiadomo, katolicki szacunek dla bliźnich. O miłości do bliźniego nawet nie wspomnę, pewnie niewierzący bliźni to wydmuszka, atrapa człowieka.

KM # 2019-04-04 ~gosc

MF, nie rozumiem twego wręcz amoku z cytowaniem jakichś tekstów gazetowych sprzed prawie 100 lat.
Przecież wiadomo, że w tamtych czasach używano słów i pojęć dziś archaicznych. Aeroplan, motor (motocykl), bicykl (rower) i wiele innych.
Dzisiejsze czasy, technika to całkiem inna jakość w stosunku do tamtej epoki. Różnice dotyczą również w jakiejś mierze języka, ortografii, składni.
I co w tym takiego rewelacyjnego, że dostajesz takiej biegunki?
Musisz koniecznie dzielić się swoimi zdziwieniami?
Zwłaszcza, że zdarza się iż ujawniasz swoje dyletanctwo, patrz - wyzionąć ducha.

kwietnik # 2019-04-04 ~gosc

kwietnik - pospolity pająk z rodziny ukośnikowatych
poluje na owady odwiedzające kwiaty
https://www.youtube.com/watch?v=1fyF3IHrM8s
https://www.medianauka.pl/biologia/grafika/bezkregowce/kwietnik.jpg

następne >

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ...