SJP
SŁOWNIK SJP

Ostatnie komentarze

(najnowsze z opóźnieniem na moderację)

anieli # 2018-11-15 ~gosc

anioł stróż cymbalista ? - ciekawe i intrygujące

Łabaj # 2018-11-15 ~gosc

dzięki, "weny" mi nie brakuje to wybieram dermatologiczny skoro mowa o chorobie skóry
- ale skąd wobec tego przyśpiewki cytat "sok nam z ch... leci itp."
- problem może być głębszy niż z pozoru wygląda ? hmm....

skarpetki # 2018-11-15 ~gosc

"było cymbalistów wielu ale żaden nie śmiał zagrać przy jankielu...."
- zgadza się, chyba, że cymbał to kretyn
- a tu można być mistrzem cymbałów gdy potrafisz "udawać greka"

Podobno na Śląsku w skarpecie św. Mikołaj przynosi prezenty. Jak do mnie przyjdzie to niech wybierze największy rozmiar.
Skarpetka/skarpeta sięga powyżej kostki, bo do kolan to już są podkolanówki, a do uda getry

bren # 2018-11-15 ~gosc

Bren był produkowaną na licencji odmianą rozwojową czechosłowackiego rkmu ZB vz. 26, dostosowaną do standardowej brytyjskiej amunicji. Nazwa pochodziła od nazw miejscowości Brno, w której znajdowały się zakłady Zbrojovka Brno (producent ZB 26) i Enfield, w których znajdowały się zakłady Royal Small Arms Factory (miały produkować wersję licencyjną). Bren został wybrany jako zwycięzca konkursu na rkm dla armii brytyjskiej, prowadzonego od 1930 do 1934 roku, w toku którego konstrukcja broni podlegała kolejnym ulepszeniom[1]. Pierwszy seryjny Bren został wyprodukowany 3 września 1937, a 4 sierpnia 1938 rkm został oficjalnie przyjęty na uzbrojenie Armii Brytyjskiej[1].

Travnik # 2018-11-15 mirnal

Nazwisko, np. Michal Trávník - czeski piłkarz; niejednokrotnie na murawie leżał po faulach. Do Trávníka, z Trávníkiem; p. Trávníkowie/Trávníki.

rymnę # 2018-11-15 ~gosc

Moja babcia z hrubieszowszczyzny tak mówi. Rocznik 39.

sracz # 2018-11-15 ~gosc

Lepiej zginąć na dnie sracza/ niźli służyć u Kiedacza*

Jest to przykład tzw. żurawiejki, czyli krótkiej (dwuwersowej) rymowanki rozpowszechnionej wśród przedwojennych formacji wojskowych typu lekka kawaleria. Więcej: https://pl.wikipedia.org/wiki/Żurawiejka

zamek # 2018-11-15 ~gosc

jakie prezenty od krola ?
- pomyśl trochę mirnal
zamek po albańsku (alba dla nas ważna) i staroniemiecku to burg,
a ten znaczy więzienie
w nowych słownikach niemieckich burg/stadt to miasto
z tym, że w więzieniu też się mieszka
weź pod uwagę Getto Bałuty zwane Litzmann-stadt, ale równie dobrze może być Litzmann-burg,
a wziąwszy pod uwagę mury/grod/gród i straże po bronią możemy powiedzieć z całą odpowiedzialnością - zamek

dyskrecja # 2018-11-15 ~gosc

wiedza i roztropność, te odróżnianie które uniemożliwi osobie zdolność do krytycznego osądu z tego co jest prawidłowe i właściwe, połączone z uwagą; miłe odróżnianie i osąd, kierowane przez ostrożność, i głównie dotyczy własnego zachowania.Słowo "dyskretny" występuje również w elektronice - elementy dyskretne.
Czasem jest to błędnie kojarzone tylko z układami scalonymi (bo te mają w swojej strukturze wewnętrznej "ukryte" różne obwody (zminiaturyzowane).
Wedle terminologii fachowej/branżowej to są "zwykłe", tradycyjne rezystory, kondensatory, tranzystory, lampy itp.

heksametr # 2018-11-15 ~gosc

racja dlatego pisze tylko do przecinka :)

niedojda # 2018-11-15 ~gosc

Nie naśladuję norki, ale gdybym nie siedział to przysiadłbym z wrażenia.
Autokrytyka była modna wiele lat temu. Podobno "stare" wraca, ale żeby aż tak?
Kim może być przedmiotowy "niedojda"?
Ano kimś, kto o czymś pisze - na przykład o setkach - i zadaje pytania - a skąd data 2018?

zamek # 2018-11-15 ~gosc

Tak, mamy. Nie od niedawna.

Cytuję:

"... i przez <<<setki lat>>> jego zstępni praktycznie nic nie mają - pracują za średnią i mieszkają w blokach?..."

Setki - klucz. Ktoś wyżej słusznie zauważył, że "setki" to co najmniej 200.

2018 (bieżący rok) "odjąć" owe 200 "równa się" 1818.
Załapałeś? Celowo nie używam znaków działań matematycznych

Chyba nie skorzystałeś z rady.

Marudzisz coś o "jednym znaczeniu słowa - setka" a sam nie kumasz na trzeźwo co do ciebie piszą.
Ba, nie kumasz chyba nawet tego, co sam napisałeś.
Jak to banialukowanie utrudnia nam życie "pisarzy"...

tojtojka # 2018-11-15 ~gosc

Jeszcze Arizona, Ohio i kilka innych.
Z Arizoną sprawa prosta (Aryzona) to drugie to chyba Ochajo, prawda?
Wirdżinja, Idacho, Juta (Jutach), Łajamink, Kanzas, Arkanzas, Mysisipi, Dżordżja, Wermont, Majn, Ajoła, Nju Dżersej, Nju Hampszir,Konektikat, Tenesy, Konektikat, Mizuri, Kentaki - chyba wszystkie podlegające bezwzględnemu spolszczeniu.
Słowem - niedojdo - masz "etat" w sjp (razem z imionami całego świata) na drugie siedemdziesiąt lat życia.
Statystycznie podchodząc - raczej liche szanse na realizację.
Przekaż pałeczkę swoim zstępnym. Mogą być mieszkańcami bloków zarabiającymi minimalna krajową albo nawet średnią.
A hospicja, schroniska i staruszki nadal pozbawione pomocy...
Licznik energetyczny bije, w nieodległej perspektywie "zabije" bardziej odczuwalnie dla portfela. Ale co to dla bogatego...

synalbina # 2018-11-15 ~gosc

glikozyd występujący w gorczycy polnej

readyna # 2018-11-15 ~gosc

alkaloid występujący w maku polnym

elegik # 2018-11-15 ~gosc

pomaga w historii

legislacja # 2018-11-15 ~gosc

Tak, ale to ma sens jak czyta sie poemy, a nie regulaminy i prawa, które jak złamiesz to masz kłopoty:)

tojtojka # 2018-11-15 mirnal

Każdy polonista, niezależnie od tego, czy RJP lub KSNG, powinien mieć własne zdanie na temat Newady...

tojtojka # 2018-11-15 winowjajca

Nie tyle RJP, co KSNG... Cóż, kropla drąży skałę. Pisz do nich listy, maile, SMSy, nękaj telefonami - może w końcu cel osiągniesz ;).

Xawery # 2018-11-15 mirnal

Owszem, w pisowni do 1936...

Opinia RJP nt. imienia Xawery:
"To, że dziś zapisujemy imię w inny sposób niż robiono to w przeszłości, w żadnym wypadku nie świadczy o tym, iż jest to inne imię i że nie szanujemy tradycji. Powoływanie się na dawną ortografię imion prowadziłoby do tego, iż trzeba by uwzględniać prośby o zmianę pisowni na przykład: Zofia na Zofija, Juliusz na Juljusz, Jakub na Jakób, Dionizy na Dyonizy, Felicjan na Felicyan, Beniamin na Benjamin, Walerian na Waleryan i, oczywiście: Aleksander na Alexander, Feliks na Felix, Maksymilian na Maxymilian a. Maximilian, gdyż tak zapisywano te imiona w XIX wieku i na początku wieku XX (niektóre formy zmieniono dopiero w roku 1936)".

Ksawery # 2018-11-15 mirnal

Opinia RJP nt. imienia Xawery:
"To, że dziś zapisujemy imię w inny sposób niż robiono to w przeszłości, w żadnym wypadku nie świadczy o tym, iż jest to inne imię i że nie szanujemy tradycji. Powoływanie się na dawną ortografię imion prowadziłoby do tego, iż trzeba by uwzględniać prośby o zmianę pisowni na przykład: Zofia na Zofija, Juliusz na Juljusz, Jakub na Jakób, Dionizy na Dyonizy, Felicjan na Felicyan, Beniamin na Benjamin, Walerian na Waleryan i, oczywiście: Aleksander na Alexander, Feliks na Felix, Maksymilian na Maxymilian a. Maximilian, gdyż tak zapisywano te imiona w XIX wieku i na początku wieku XX (niektóre formy zmieniono dopiero w roku 1936)".

jedyna # 2018-11-15 mirnal

Nie czepiam się imion nadanych w epoce danej pisowni -
opinia RJP nt. imienia Xawery:
"To, że dziś zapisujemy imię w inny sposób niż robiono to w przeszłości, w żadnym wypadku nie świadczy o tym, iż jest to inne imię i że nie szanujemy tradycji. Powoływanie się na dawną ortografię imion prowadziłoby do tego, iż trzeba by uwzględniać prośby o zmianę pisowni na przykład: Zofia na Zofija, Juliusz na Juljusz, Jakub na Jakób, Dionizy na Dyonizy, Felicjan na Felicyan, Beniamin na Benjamin, Walerian na Waleryan i, oczywiście: Aleksander na Alexander, Feliks na Felix, Maksymilian na Maxymilian a. Maximilian, gdyż tak zapisywano te imiona w XIX wieku i na początku wieku XX (niektóre formy zmieniono dopiero w roku 1936)".

zamek # 2018-11-15 mirnal

Mamy drugiego niedojdę?
"Jak to jest, że ktoś ważny otrzymuje od króla zamek lub inną nieruchomość..."
Nie pomyślałeś, że król dał komuś zamek np. w średniowieczu?
A data 1818 co ma tu znaczyć?

ciskacz # 2018-11-15 mirnal

chyba nie...
można używać owego słowa
albo
można stosować owo słowo

niedojda # 2018-11-15 mirnal

Niedojda - jedno ze słów, które i znajdują zastosowanie tu, w dyskusjach... Najczęściej intelektualne zera tak rozpoczynają twórcze dyskusje, ale może to jakiś wyjątek?

skarpetki # 2018-11-15 winowjajca

W sumie to nie wiem, to była zgadywanka.
(czepialski gościu spod "toi toi", masz pole do popisu ;]).

ciskacz # 2018-11-15 ~gosc

Jeszcze jedna rzecz do korekty:
cyt. "można używać ów słowa" >> "można używać owe słowo".
M176 / WC

CZS # 2018-11-15 winowjajca

Czas Zaorać Socjalizm - bardzo fajna gra karciana. Szkoda, że jest w domenie publicznej, byłaby szansa na pogranie w nią na kurniku ;).

skarpetki # 2018-11-15 ~gosc

A skąd wiesz, że ja to ja? ^^

ciskacz # 2018-11-15 winowjajca

autokorekta: myślałAś*

ciskacz # 2018-11-15 winowjajca

To dobrze myślałeś, bo jak najbardziej można używać ów słowa w podanym przez Ciebie znaczeniu.

skarpetki # 2018-11-15 winowjajca

Zdecyduj się. Albo nazywasz Marka mistrzem, albo cymbałem. Jedno wyklucza drugie (chyba że masz na myśli "mistrza gry na cymbałach").

skarpetki # 2018-11-15 ~gosc

A wiesz, że kto się inspiruje cymbałem, sam jest cymbałem :P.

skarpetki # 2018-11-15 winowjajca

Gratulacje za dostrzeżenie inspiracji :).

ciskacz # 2018-11-15 ~gosc

myślałam, że to jakiś sportowiec, co czymś ciska na odległość

zamek # 2018-11-15 ~gosc

Sugerujecie, że w roku 1818 (lub jeszcze wcześniej ale nie później) zstępni obdarowanych mieszkali w "blokach"?
Czyli w czym? Blokach z wielkiej socjalistycznej płyty?
Nie masz chyba na myśli jednokondygnacyjnych, niepodpiwniczonych domostw, czasem nazywanych np. czworakami ?
Te, niedojda - nie pal głupa. Sam napisałeś po raz kolejny "merytoryczną" bzdurę, nie tylko w odniesieniu do pojęcia "bloki" ale coś ględzisz o jakiejś "średniej krajowej" zarabianej także przez te setki lat.
Czepiasz się o jakieś drobne w sumie błędy korektorskie (brakujące kropki) - a sam piszesz banialuki bez ładu i składu.
Na domiar wszystkiego odgryzasz się w szalenie wymyślny i elegancki sposób.
Walnij sobie, dziadku setkę. Może przejaśni ci się w głowie?

jedyna # 2018-11-15 ~gosc

A nie przyczepisz się do imienia Xawery? Przecież nie jest polskie...

jedyna # 2018-11-15 winowjajca

"Raczej JEDYNA. "
Raczej nie. I przestań wklejać kody, bo to nudne się robi.

wig # 2018-11-15 winowjajca

"Od kiedy to jest dopuszczalne"

Od co najmniej 2008 r.
http://web.archive.org/web/20081201194527/http://sjp.pl/wig

skarpetki # 2018-11-15 ~gosc

A biegun północny na północy, zaś biegun południowy wprost przeciwnie... Wysil się trochę, zamiast papugować mistrza.

jedyna # 2018-11-15 mirnal

"Wśród ofiar zbrodni [katyńskiej] znaleźli się m.in. kontradmirał Xawery Czernicki, generałowie Bronisław Bohatyrewicz, Henryk Minkiewicz i Mieczysław Smorawiński, naczelny kapelan wyznania prawosławnego WP ppłk Szymon Fedorońko, naczelny rabin WP mjr Baruch Steinberg, a także JEDNA kobieta – ppor. pilot Janina Lewandowska".
Raczej JEDYNA.
kod 36633663

wig # 2018-11-15 ~gosc

Od kiedy to jest dopuszczalne , nigdy bylo a tu nagle jest , niedługo wszystko będzie i tylko bedzie ukladanie liter kolorami aby więcej pkt btlo

zamek # 2018-11-15 mirnal

dla niektórych "setka" ma tylko jedno znaczenie...

ząb # 2018-11-15 mirnal

"a co miał mu wybić jak nie ząb?" - niektórzy wybijają zęba

ząb # 2018-11-15 mirnal

jeśli ratownik jest urządzeniem, to ok - odnowiłem przewodnik, pilot, manipulator, konduktor, osadnik, sygnalizator...

perła # 2018-11-15 ~gosc

Taa, płacimy i dekorujemy się wytworami mięczaków, może jeszcze płaćmy grube pieniądze za kamienie nerkowe...

skarpetki # 2018-11-15 winowjajca

Lewa leży po lewej stronie, a prawa po prawej.

Łabaj # 2018-11-15 ~gosc

"a jak poprawnie nazywa się szpital syfilistyczny ?"

Wenerologiczny lub dermatologiczny.

skarpetki # 2018-11-15 ~gosc

Jak rozróżnić, która jest lewa a która prawa?

można # 2018-11-15 winowjajca

https://sjp.pwn.pl/doroszewski/mozny;5453247.html

Punkt 2 b, masz tam przykłady z literatury.

następne >

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ...