SJP
SŁOWNIK SJP

Ostatnie komentarze

(najnowsze z opóźnieniem na moderację)

granat # 2019-02-15 ~gosc

Także osoba: "wystrzałowy facet", tak jak "rakieta" to "wystrzałowa" babka (https://www.miejski.pl/slowo-rakieta).

flaczkarnia # 2019-02-15 pluralis4ever

Czy przypadkiem nie jest to nazwa zastrzeżona, jak pierogarnia®?

konsjerż # 2019-02-15 ~gosc

O konsjerżu hotelowym nikt w PWN nie słyszał? "Dozorca hotelu"? Śmieszny ten słownik...

bykowali # 2019-02-15 ~gosc

"Balans by sobie nie zmyślił"

Skoro - jak wynika z ostatniej porcji jego "przemyśleń" – oszustwa dowodzi nie tylko znajomość (a w zasadzie: położenie na planszy) słowa "bykowali", ale także uzyskanie rankingu 180, to pozwolę sobie powstrzymać się od komentarza (zwłaszcza że i tak nie przeszedłby przez moderacyjne sito).

flaczkarnia # 2019-02-15 ~gosc

Lokal gastronomiczny w którym serwowane są głównie flaczki.

granat # 2019-02-15 pluralis4ever

A kto w 1991 r. w obwodzie kaliningradzkim widział na bazarze granaty?

kindybał # 2019-02-15 pluralis4ever

Ów mylenie "także" z "więc" jest (podobnie jak nieodmienianie "ów") w moim przypadku celowe, zaś co do rozmów z samym sobą to chyba coś ci się przyśniło.

magenta # 2019-02-15 pluralis4ever

Większą kpiną z języka polskiego jest twoja "ksztyna" niż definicja magenty.

małżeństwo # 2019-02-15 ~gosc

końcówka "two" wskazuje na angielskie pochodzenie ;)

tutka # 2019-02-15 ~gosc

"Tytka" to po Śląsku torba. Butelka to flaszka :)

pikt # 2019-02-15 ~gosc

wydaje mi się, że kiedyś było to słowo

dubler # 2019-02-15 ~gosc

nie rozumiem,
odważa scena, czyli trudna i niebezpieczna
bo przecież do zrzucenia koszuli nie potrzeba odwagi

na lewicy # 2019-02-15 ~gosc

na lewicy czy po lewicy brzmi poprawnie ? -
bo adekwatnie do "Wstąpił na niebiosa, siedzi po prawicy Boga Ojca Wszechmogącego....", powinno być po lewicy.....
- po stronie Lewiego celnika, brata Symeona i syna Jakuba, którego potomkowie według księgi rodzaju założyli plemię Lewitów
- sformułowanie na lewicy cuchnie lewizną co dokładnie znaczy nielegalnie lub oszustwo i pewnie ma związek z podstępnym mordem i złupieniem bogactw miasta Sychen przez Lewiego

deprecjonować # 2019-02-15 ~gosc

Deprecjonować znaczy obniżać wartość czegoś, lecz równocześnie z lekkim lekceważeniem tego, dlatego bliżej w znaczeniu będzie znajdować się "lekceważyć" niżeli "umniejszać"

żyrafa # 2019-02-15 balans

... i że łyżwy są pojazdem. Mirnal, leki odstawiłeś czy jak?

granat # 2019-02-14 balans

Istotnie, niezbyt fortunne sformułowanie punktu 4 definicji.
Zbyt uproszczone i w dosłownym brzmieniu wprowadzające w błąd.
Czynników rażących zwłaszcza dla granatu ręcznego jest sporo więcej.
Odłamkowy (może być gr. obronny <duży promień rażenia> lub zaczepny <mały promień rażenia>), ogłuszający (hukowy), oślepiający, dymny, gazowy-łzawiący (tutaj siła wybuchu nie jest czynnikiem rażenia), zapalający (na bazie fosforu), przeciwpancerny (jeśli idzie o ręczne - to dzisiaj jest to zazwyczaj zabytek).
Chyba wymieniłem wszystkie główne kategorie granatów ręcznych.
Definicja - do poprawki, Tevex ja modyfikował a ten "kit" przepuścił.
Może nie był w wojsku.

granat # 2019-02-14 ~gosc

https://www.wynalazki.andrej.edu.pl/wynalazki/20-g/209-granat

I co, modku, kasujesz, gdy podaję rzeczowe informacje, a WG sobie tu kpiny robi?? Ręce opadają...
Granat jest amunicją, jeśli nie jest granatem ręcznym. Choć w zasadzie dla grenadiera granat ręczny jest swojego rodzaju amunicją :).

amunicja # 2019-02-14 balans

Co cię mirnal napadło? Czepiłeś się tematu - jakby chodziło o sprawę sądową.
Użycie wielu słów zależy od całościowego kontekstu.
Ot, wymyślę teraz zdanie do jakiejś rozprawki historycznej:
"Do wykonania ofensywy kwietniowej* zaopatrzono Front XYZ w 2000 wagonów amunicji (40000 t materiałów wybuchowych)".
Oznacza to, że w tych wagonach dostarczono w pobliże zaopatrywanych związków taktycznych ileś tysięcy sztuk amunicji strzeleckiej, ileś ton amunicji artyleryjskiej, ileś tysięcy sztuk min, ileś setek/tysięcy sztuk rakiet ziemia-ziemia, powietrze-ziemia, ileś ton/sztuk granatów moździerzowych, ręcznych, ileś ton bomb lotniczych etc.
Definicja SJP jest taka sobie. Mogłaby być nieco lepsza.
Z zaznaczeniem, że w dzisiejszych realiach techniki militarnej pojęcie "amunicja" może być rozumiane nieco inaczej.
Na dobrą sprawę - amunicją bywały kamienne kule we wszelkiego rodzaju katapultach, kamienie miotane procami, prymitywne (wedle dzisiejszych standardów) ładunki zapalające.
Pytanie - czy "inteligentne bomby" kierowane promieniem lasera, pociski samosterujące korzystające z dokładnych namiarów GPS - to amunicja czy nie?

- * obojętnie jakiś inny miesiąc

A tak na marginesie - jakiż to cel przyświeca priorytetowi, żeby "wielu Polaków miało dobre pojęcie o tym, co jest amunicją a co nie jest"?

Wojskowi mają o tym wiedzieć a nie jacyś anonimowi, masowi Polacy.
Wymyślasz sobie kolejny bzdurny problem - bo temat żarówek czy grzejników już nie jest dobrze widziany?

bykowali # 2019-02-14 ~gosc

Umiał obsługiwać anagramator to nabił se ranking. No chyba Balans by sobie nie zmyślił... w każdym razie wyłożenie BYKOWALI jest podejrzane

bykowali # 2019-02-14 balans

Nie jest tak, że mnie to zabolało.
Wyraźnie jest napisane, że w 2017 r. PERS miał ranking ok. 130.
W nomenklaturze scrabblowej to "niski stan stanu średniego".
Przekładając na literakowe rankingi - 1500 - 1600.
Mój ranking scrabblowy (wirtualny) w latach kiedy często grałem wahał się między 150 a 165.
Wydaje mi się, że jednak pamięć cię myli.
Nie mówiąc o tym, że określenie "...był znacznie wyższy niż Balansa..." jest nieprecyzyjne. Znacznie - to ile? I na podstawie czego taka ocena?
Dopóki scrabble były w sieci - grywałem tam w niektóre dni tygodnia (bez płatnego kodu) i mój ranking oscylował wokół 150.
Czyli PERS ile miał? 180?
Jeśli tak - to nieźle jechał "anagramatorem". Poziom gracza (zasób słów, taktyka gry) powstaje w ciągu lat (o ile jest to czas jeszcze rozwojowy).

magenta # 2019-02-14 ~gosc

Słownik języka polskiego? Kpina jakaś gdzie niebieski do czerwieni, kochani magenta ma polska nazwę fuksja. I ksztyny niebieskiego tam nie ma. Jasny mocno nasycony róż.

dubler # 2019-02-14 ~gosc

znane są fakty, kiedy znana aktorka w zbyt odważnej scenie była zastępowana przez dublerkę

nietuzinkowy # 2019-02-14 ~gosc

nietuzinkowy u nas znaczy - nieprzeciętny, wyróżniający, zwracający uwagę w pozytywnym znaczeniu

dubler # 2019-02-14 ~gosc

a jak dublować czyli podszywać pod kogoś jest kwalifikowane prawnie ?
na dublera scen niebezpiecznych w filmie mówią kaskader, ale żeby aktorce wstydliwej dano dublerkę to z pewnością żart
- no, chyba, że jest mało atrakcyjna, a protegowana

dzik # 2019-02-14 ~gosc

świniodzik - mutant, nowa rasa hodowlana z krzyżówki świni i dzika (Akademia Rolnicza w Rzeszowie)

małżeństwo # 2019-02-14 ~gosc

pewnie masz rację, bo PRL to czasy komunistyczne, bardzo restrykcyjne
- nie podoba mi się jednak składnia mał żeni s two, bo takie pół polskie, a pół ruskie

granat # 2019-02-14 ~gosc

"4. ręczny lub artyleryjski pocisk rażący odłamkami lub siłą wybuchu" siłą wybuchu? a jeśli odłamkami to bez siły wybuchu?

katiusza # 2019-02-14 ~gosc

a w skrócie: samobieżna wyrzutnia rakietowa
Katiusza - imię rosyjskiej dziewczyny

zgrzypi # 2019-02-14 ~gosc

jestem za,
zgrzypią nie tylko drzwi, ale każde inne drzewo
zgrzypią także zęby, gdy z jakichś przyczyn człowiek/zwierzę dostaje szczękościsku
- kiedyś mówiono, że tarcie zębami (zgrzytanie i zgrzypienie) we śnie to objaw zakażenia pasożytami owsiki

żyrafa # 2019-02-14 ~gosc

jakby żyrafa miała krótszą szyję byłaby akapi

na surowo # 2019-02-14 ~gosc

na surowo mamy surowiec, dział kulinaria, tatar

wydwiżeniec # 2019-02-14 ~gosc

wydwiżeniec jak witamojszczyzna
ciekawe spostrzeżenie, bo jeśli można było wprowadzić do kuchni regionu i wykreować na kraj wytworne 'danie' o nazwie kacapoł to kuchareczka może bardzo wiele
- ku pamięci, angielska "kukułeczka" zdaje się potwierdzać twoje rewelacje

erzac # 2019-02-14 ~gosc

tak jak goscie wyzej, na to slowo natknalem sie w, innej niz Metro, ksiazce Glukhovskiego o nazwie "futu.re". Nigdy wczesniej go nie widzialem/slyszalem:|

bykowali # 2019-02-14 ~gosc

PERS – o ile mnie pamięć nie myli – nie należał do graczy mało doświadczonych, a jego ranking (dopóki grywał tam regularnie) był znacznie wyższy niż Balansa.
Moja wiara nie ma tu nic do rzeczy. Po prostu nie kwituję słowami "oszust" i "złodziej" wszystkiego, co wykracza poza moje zdolności pojmowania.

bykowali # 2019-02-14 ~gosc

Naprawdę wierzysz w czyste intencje mało doświadczonych graczy, którzy wyskakują na planszy z czymś takim??? A gdyby zamiast tego jakiś żółtodziób ci wyłożył np. PINYINU to też nie uznałbyś tego za podejrzane???

kindybał # 2019-02-14 ~gosc

"Także daruj sobie"

pluralis4ever znowu dyskutuje z samym sobą czy udało mu się zarazić kogoś tym myleniem "także" z "więc"?

sasafrasowy # 2019-02-14 ~gosc

https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/;3972512.html

paparuch # 2019-02-14 ~gosc

„niewłaściwie użył tego słowa”

Jedynym niewłaściwie użytym słowem jest tutaj „odnośnie” (pomijam już uporczywe mylenie cudzysłowów z przecinkami).

zgrzypi # 2019-02-14 pluralis4ever

Bo u większości co najwyżej "skrzypią". Ponadto radziłbym je naoliwić.

paparuch # 2019-02-14 pluralis4ever

paparuch z angielska czyta się właśnie "paparacz", także mirnalizacja zawitała po części i tutaj ;).

pocisk # 2019-02-14 ~gosc

tyle, że jeden oceni, iż CIAŁO zostało zastosowane OK, zaś inny - nie...

wydwiżeniec # 2019-02-14 mirnal

""każda kucharka - według mniemania Lenina - może rządzić państwem". Z tych założeń wyrosło przecież całe zagadnienie "wydwiżeńców", prostych robotników - samouków - w imię zasady postawionych na czele warsztatów przemysłowych".

bykowali # 2019-02-14 ~gosc

"BYKOWALI ewidentnie świadczy o tym, że gracz się wspomagał"

Nie, ewidentnie o czymś świadczy wyłącznie powyższe dictum.

na surowo # 2019-02-14 ~gosc

https://sjp.pwn.pl/so/na-surowo;4470284.html

żyrafa # 2019-02-14 mirnal

Jeśli napisano, że żyrafa jest ssakiem, to powinni napisać, że granat, bomba, pocisk artyleryjski, plastyk, butelka z benzyną itp. to amunicja.

zgrzypi # 2019-02-14 ~gosc

Czemu jeszcze nikt nie dodał tego słowa? U mnie np. zgrzypią drzwi od łazienki.

bombowiec # 2019-02-14 mirnal

Poprawnie:
"załadowano amunicję i bomby"
czy
"załadowano amunicję, w tym bomby"?

amunicja # 2019-02-14 mirnal

Widzę, że nie tylko ja, ale też sjp.pl ma trudności ze zdefiniowaniem "amunicja", bowiem np. DOR - a.= «wszelkiego rodzaju naboje, pociski i materiały wybuchowe». DOR ma szersze znaczenie, ale nie ujmuje części składowych, natomiast sjp.pl ma węższe znaczenie, lecz te części ujmuje...

przepostaciowywać # 2019-02-14 ~gosc

Zgadza się. Jak czegoś nie wiem zawsze sprawdzam w komentarzach xD

kindybał # 2019-02-14 pluralis4ever

"Po co dyskutujesz z tym typem?"
Nie chcem, ale muszem ;).
Typek zarzuca mi nieuzasadnioną agresję, tymczasem trudno zachować powściągliwość przy pierdylionowym komentarzu osobnika uważającego, że zasady gry są be, gdyż przez nie przerżnął grę. Jakby nie było oczywistym, że to nie ZDS mają się dostosować do graczy, tylko na odwrót. Wyobrażacie sobie np. szachistę, który po przegranej partii rzuca obelgi w stronę FIDE, że ustaliła takie reguły gry a nie inne? No chyba nie. Dokładnie tak samo jest w tym przypadku.

następne >

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ...