SJP
SŁOWNIK SJP

Ostatnie komentarze

(najnowsze z opóźnieniem na moderację)

Odessa # 2019-12-04 ~gosc

Różnica jest taka, że Indie do Wielkiej Brytanii już nie wrócą, a Odessa do Rosji najprawdopodobniej tak.

lowciać # 2019-12-04 ~gosc

kochać

rolon # 2019-12-04 ~gosc

pod pachy

narwal # 2019-12-04 ~gosc

"poławiany ze względu na mięso i tłuszcz"
zbytek opisu; przy innych zwierzętach brak

narwal # 2019-12-04 ~gosc

jak z rowerami w Leningradzie?

liczebnik # 2019-12-04 ~gosc

nie prościej 1100 zł?

sro # 2019-12-04 ~gosc

to bardzo nie ładnie mówi twoja mama. jest nie kulturalna

mieniać # 2019-12-04 ~gosc

W okolicach Rybnika tez tak mowią :)

madas # 2019-12-04 ~gosc

wy dwa madasy

narwal # 2019-12-04 ~gosc

"Ja i kilka innych osób próbowaliśmy powstrzymać mężczyznę przed atakowaniem ludzi w budynku. Zrobiłem to przy pomocy znalezionego przeze mnie pręta. Ktoś inny trzymał kieł narwala" - relacjonuje Łukasz.
czyli kto miał kieł?

bladszy # 2019-12-04 ~gosc

Mam rozkminę - nie mogłoby być "bledszy"?

merkantylizm # 2019-12-04 ~gosc

Mój ojciec ostatnio opowiadał jak był u lekarza, w sprawie jego cholesterolu. I od słowa do słowa wyszło, że on nie jest zadowolony z tej wizyty, że nie jest w ogóle zadowolony z lekarza. Użył wtedy zwrotu, że lekarze stosują merkantylizm. Czy ktoś mógłby mi wyjaśnić co mogłoby to znaczyć?
Nie twierdzę, że mój ojciec użył tego określenia poprawnie, być może chciał coś opisać przez analogię.

zabaić # 2019-12-04 ~gosc

Masz rację - od "zabaić" to polać słodkim sosem (zrobionym na bazie utartych z cukrem żółtek). Jednak tu nie znają tego czasownika.

ekologiczny # 2019-12-04 ~gosc

...nie niszczy środowiska... np. ekologiczny samochód...
zatem wykonany z drewna i na pedały

gdym # 2019-12-04 ~gosc

cytaty są tu mile widziane

Odessa # 2019-12-04 ~gosc

"kto (oprócz naszych umiłowanych rządzących) powiedział, że wszystko, co ukraińskie jest cacy, a rosyjskie be?"
Nikt chyba nie powiedział. Jest moda na odchodzenie od nazw kojarzonych z imperialistami - Mumbaj (lub Mumbai, Mumbay, ale to nie po naszemu) i... Odesa?

żonobijka # 2019-12-04 ~gosc

żartobliwie ? szczególnie śmieszne dla kobiet z podbitym okiem

liczebnik # 2019-12-04 ~gosc

Masz kłopot ze zrozumieniem, o jaką kwotę chodzi?
Upraszczaj swoje wypowiedzi. Masz na to wpływ.
Chcesz poprawiać innych? Pisz DO NICH.
Zrozumiesz to kiedyś, snobku?

Odessa # 2019-12-04 pluralis4ever

@gosc od linków (wylogowany WG czy jakiś pożyteczny idiota na jego usługach?)
Te kilka tysięcy wyniczków (z których i tak większość stanowią powtórzenia) to trochę za mało, by mówić o wielu Polakach.
Poza tym idąc tym tropem, należałoby zalegalizować wyrazy i sformułowania typu "tą sprawę", "włanczać", "poszłem", "tu pisze", których procentowe użycie w stosunku do poprawnych wersji jest znacznie większe niż w przypadku Odesy/Odessy.

Odessa # 2019-12-04 pluralis4ever

Każdy powinien zapisywać przez 2 s, nieważne czy wymawia przez jedno, dwa czy nawet i dziesięć.

liczebnik # 2019-12-04 pluralis4ever

A co za różnica?

zabaić # 2019-12-04 pluralis4ever

https://sjp.pl/zabaglione

plejstejszyn # 2019-12-04 pluralis4ever

Lepiej wygląda? Chyba tylko dla ciebie.
Ja tam bym nie kupił konsoli do gier o takiej nazwie.

Psycho # 2019-12-04 ~gosc

A szkoda

sro # 2019-12-04 franekoo

moja mama mówi "ani to, ani sro"

liczebnik # 2019-12-04 ~gosc

mają zapłacić 1,1 tys. zł kary
nie prościej 1100 zł?

Odessa # 2019-12-04 ~gosc

Oczywiście, jeśli ktoś wymawia dwa S, to powinien tak zapisywać.

gdym # 2019-12-04 ~gosc

"gdym wracał znużony ze szkoły" to z piosenki Niemena...

rapyt # 2019-12-04 ~gosc

Też znam słowo "rapyto", ale w znaczeniu jest takie samo jak "racica"

zabaić # 2019-12-04 ~gosc

jak wobec tego odmienić zabajone?

gremium # 2019-12-04 ~gosc

zbiór osób zajmujących się tym samym zawodem lub pełniących te same funkcje

hajsownik # 2019-12-04 ~gosc

Odrodzeni hajsownicy Gimpera

uza # 2019-12-04 pluralis4ever

Gdzie zauważyłeś napis, że uza i łuza to to samo?

hydria # 2019-12-04 pluralis4ever

Po co to wklejasz?

Odessa # 2019-12-04 pluralis4ever

"...która jest łatwiejsza i trudniej się pomylić, bo wymawiamy jedno S"

Nie słyszałem, żeby komukolwiek owa nazwa sprawiała trudności, tym bardziej że mamy w j. polskim podobnie brzmiący czasownik "odessać". WG jak zwykle bredzi.

"A przy okazji bliższe jest j. ukraińskiemu niż rosyjskiemu, co może być dodatkowym argumentem, podobnym do innych nazw, które też są zmieniane z powodów prawdopodobnie politycznych"

Jedynym przykładem jest zmiana Iwanofrankowska na Iwanofrankiwsk, ale polityka nie miała z nią nic wspólnego, ponadto w tym przypadku za wersją z -o- nie przemawiały względy historyczne.
Poza tym, skoro już o polityce mowa - kto (oprócz naszych umiłowanych rządzących) powiedział, że wszystko, co ukraińskie jest cacy, a rosyjskie be?

oranek # 2019-12-04 pluralis4ever

Dziękuję w ich imieniu.

oranek # 2019-12-04 ~gosc

Przekąs? A "warszawianek" jest ok?

Odessa # 2019-12-04 ~gosc

Mundry wie lepiej. "Wymawiamy jedno S".
Nieprawda - dwa S. Masz trudności w wymowie? Do logopedy.
Względy polityczne dla Polaków? Jakie?
Nie masz co robić - odśnież chodnik zamiast bredzić.

plejstejszyn # 2019-12-04 ~gosc

Czemu nie ma? Na pewno lepiej wygląda niż zagraniczna nazwa. Tylko Polacy mają problem z nadawaniem własnych nazw, we Francji czy Niemczech fukncjonuje zgermizowana nazwa

szach # 2019-12-04 ~gosc

Potocznie-trzymać kogoś w szachu, tzn. blokować czyjąś swobodę działania

szachy # 2019-12-04 ~gosc

Tak jak w tenisie nie ma walkowera, tylko jest scratch, tak w szachach nie ma figur tylko są bierki. Figury to mogą być w łyżwiarstwie figurowym, nigdy w szachach. Definicja do poprawy.

Odessa # 2019-12-04 ~gosc

https://i.imgur.com/jhlJscw.png

ck # 2019-12-04 ~gosc

Character kill

oranek # 2019-12-03 ~gosc

naprawdę gratuluję twórcom słownika

Odessa # 2019-12-03 ~gosc

WG, jak zwykle, manipuluje. Najpierw "wielu" (Polaków), potem odwraca kota ogonem, przyłapany - "jednak jest nas kilku".
Mirnal, kilku to ilu i kto?
...., gość, gość, gość i gość?
Natura manipulanta wiecznie żywa. Jak idee Lenina.

słodkopierdzący # 2019-12-03 ~gosc

Słyszałem to słowo od Wielkopolanina i sądziłem, że to regionalizm.
Wymawiane jak "słotkopirdzuncy".

Odessa # 2019-12-03 ~gosc

Nie, komentarz dotyczy pisowni Odesa zamiast Odessa, która jest łatwiejsza i trudniej się pomylić, bo wymawiamy jedno S. A przy okazji bliższe jest j. ukraińskiemu niż rosyjskiemu, co może być dodatkowym argumentem, podobnym do innych nazw, które też są zmieniane z powodów prawdopodobnie politycznych.

hydria # 2019-12-03 ~gosc

Dziecko pochowano w wazie, zwanej hydrią, której zwykle używano do przenoszenia wody. Część kości została usunięta, aby szkielet mógł zmieścić się do urny.

uza # 2019-12-03 ~gosc

to jakiś koszmar łuza i uza to ma być to samo

Odessa # 2019-12-03 pluralis4ever

Nazwa Odessa przyjęła się u nas przez dwa S, co więcej - jest przez dwa S wymawiana, więc nie widzę powodów, by ją zmieniać.

następne >

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ...