SJP
SŁOWNIK SJP

Ostatnie komentarze

(najnowsze z opóźnieniem na moderację)

nexia # 2019-06-11 pluralis4ever

Close enough.

https://sjp.pl/racyj
https://sjp.pl/pasyj

globalizacja # 2019-06-11 ~gosc

super stronka !

dyvizja # 2019-06-11 ~gosc

"w/g"?
"nowo mowa"?

Mam nadzieję że jesteś obcokrajowcem uczącym się polskiego :)

niesposób # 2019-06-11 ~gosc

Znawco B -
Gaszenie i Niegaszenie to są rzeczowniki.

nexia # 2019-06-11 ~gosc

Oraz 'racij' i 'pasij' do kompletu

niesposób # 2019-06-11 ~gosc

@balans
nie wnikając w Twoje zatargi z innymi ~goscmi, wyjaśniam, że komentarz zaczynający się od "ostatnie zmiany" sprowokowałeś nie samymi brakami w edukacji, ani nawet nie obnoszeniem się z nimi w kolejnych dziesiątkach wpisów, lecz próbą tłumaczenia ich rzekomymi zmianami zasad.
porównywanie Twojej (manifestowanej wielokrotnie) niechęci do wydawnictw poprawnościowych z nieukończeniem szkoły filmowej (vide "naturszczyk") też może budzić pewien niesmak.

reformy rolne # 2019-06-11 ~gosc

reformy rolne - bielizna osobista rolniczki

dyvizja # 2019-06-11 balans

Może internet, google - tak byłoby najszybciej.
W zapasie masz jeszcze wiele - pułk, armia, pluton, szwadron.
Powodzenia!

SJP to baza słów dopuszczalnych w grze słownej - zauważyłeś to, jak widzę.
Słowo "Słownik" w nazwie tej bazy może być nieco mylące.
Na dobrą sprawę w takiej bazie mogą być tylko same słowa bez jakichkolwiek definicji.
Wikipedia ma dość bogaty opis - coś powinieneś znaleźć.
Ale szukaj raczej pod "dywizja".

nowomowa # 2019-06-11 ~gosc

no to właśnie takie użycie jest przykładem nowomowy..

dyvizja # 2019-06-11 ~gosc

poszukuję wszystkiego co dotyczy nazwy dyvizja/dywizja
skąd wzięto właśnie to słowo na określenie jednostki wojskowej,
chcę zestawić i porównać z własnymi danymi
w/g słownika sjp to nowo mowa, bo nie spełnia kryteriów gry

xantia # 2019-06-11 pluralis4ever

brak "xantij"

margano # 2019-06-11 pluralis4ever

Halo, przedszkole? Jeden z wychowanków dobrał się wam do komputera i wypisuje głupoty w necie, pilnujcie ich uważniej.

Suchodolski # 2019-06-11 ~gosc

np. Major Suchodolski

parchulec # 2019-06-11 balans

Otósz i ja znam osobę, która podpierając siem trzeciom nogom (kulom inwalidzkom) wygrała sprynt na dystansie półtora metra.
Dobra jest, co nie?

margano # 2019-06-11 ~gosc

Czy ktoś kiedyś słyszał takie wyrażenie ???
Jakaś kompletna głupota !
Jeśli komuś coś się wyrwie to nie powód żeby od razu umieszczać to w słowniku !
FURKAM NA TO !
Wszak FURKANO to powszechnie stosowany wyraz
;-) !

żłopak # 2019-06-11 ~gosc

potocznie: osoba łapczywie i nieładnie pijąca

anonim # 2019-06-11 balans

"...załóżmy, że opinie wpisywałby tu znany polonista,..."

Pojechałeś ostro;-))
Teoretycznie - BARDZO teoretycznie ma taka teza racje bytu.
Ale równie dobrze można przyjąć, że chirurg naczyniowy, dr. nauk medycznych brata się z panią Leną i Kazią - paniami pielęgniarkami na oddziale szpitalnym i dyskutuje z nimi na temat innowacyjnej metody operacyjnej o nazwie EWAR (metoda ewaskularna - naprawdę istniejąca).

octavia # 2019-06-11 pluralis4ever

brak "octavij"

nexia # 2019-06-11 pluralis4ever

brak "nexij"

niesposób # 2019-06-11 balans

"...Chyba sam chciałeś kogoś grążyć
powalczyłeś mieczem i..."

Kogo - zapytaj go o to - jest dyskretny jako i ty. A kto wie, czy te wszystkie teksty w tym i innych wątkach bieżących nie są twoje?
Dziwnym trafem ci wszyscy anonimowcy jakoś tacy podobni są do siebie, zauważyłeś może?
Czyżbym poległ? Czyżby PRAWIE 100% = 100% i jestem dodatkowo matematyczno logicznym pogrążonym, zmiażdżonym głąbem?
Przyjacielu (nie traktuj tego dosłownie, zdecydowanie nie), jeśli ma ci to poprawić nastrój, perystaltykę jelit, wzrok - przyznaję, że zmiażdżono mnie, zostałem pogrążony straszliwie.
Wszak zdrowie, nawet cudze jest bardzo ważne;-))
Kusi mnie żeby zapytać, co tam w kręgach około gdyńskich słychać, czy grzejniki w 100% grzeją ale co tam, jest upał, pytanie głupie.
Nie baw się tą brzytwą bo naprawdę utoniesz.
Na koniec zagadka - czym zasłynął, jakim powiedzeniem jeden z byłych premierów RP?
Rodem z Gorzowa Wlk. Rozwodnik z Londynu.
Miał ich kilka (powiedzeń) - np. yes, yes, yes!
Ale nie o nie mi chodzi.

anonim # 2019-06-11 pluralis4ever

Nie sądzę, gdyby faktycznie jakiś znany polonista tu pisał, z pewnością założyłby konto lub przynajmniej się podpisywał na końcu.

parchulec # 2019-06-11 ~gosc

otóż znam osobę, która odznacza się parchulczom mową.

niżarłak # 2019-06-11 ~gosc

Gwara warmiańska, synonim nibemben

foliarz # 2019-06-11 ~gosc

pot. slang. osoba, która wierzy w teorie spiskowe, zjawiska paranormalne, pseudonaukowe teorie itp.

od aluminiowej folii zakładanej na głowę.

anonim # 2019-06-11 ~gosc

załóżmy, że opinie wpisywałby tu znany polonista, który byłby narażony na niewybredne osobiste ataki paru nibyznawców od rzeczowników pisanych z NIE; kto odważnie podpisałby się Miodek lub Bralczyk? jeśli już piszą, to anonimowo

niesposób # 2019-06-11 balans

Dopowiem - tak potocznym językiem - zwisa mi kalafiorem - jak jest sklasyfikowany czy nazwany rzeczownik odczasownikowy.
Nie teraz. Kilkadziesiąt lat po zakończeniu etapu edukacji, sprawdzianów, klasówek, testów. Ważne dla mnie (naprawdę) jest tylko to, że mogę zastosować ten "myk" w grze słownej bez obawy straty ruchu.
Wydaje mi się, że w praktyce nie używam tego typu konstrukcji słownych - w mowie i piśmie.
Z pewnością mam wiele innych braków w wiedzy ale nie mam z tym jakichś kosmicznych problemów. Niektóre muszę nadrabiać, uczyć się czegoś nowego - ale to przecież normal.
Anonimie - a ty wszystko wiesz? Nadajesz się na krzyż?
Sorry za wtręt - ale mówi się, że tylko Pan Bóg jest wszech...wszystko.
Jeśli tak uważasz - gratuluję samooceny.

niesposób # 2019-06-11 ~gosc

"Nie czuję się "pogrążony" - jakbyś pragnął"
kto tego pragnie?
Chyba sam chciałeś kogoś grążyć
powalczyłeś mieczem i...

drobie # 2019-06-11 pluralis4ever

Oczywiście, że słowo podane przez Ciebie ma liczbę mnogą. Tyle że brzmi ona tak samo jak pojedyncza :P.

zaprzaństwo # 2019-06-11 pluralis4ever

No gdzież. Od kiedy zdrobnienia (zwłaszcza takie niewinne) są przejawem zaprzaństwa?

niesposób # 2019-06-11 balans

Nic.
Powyżej masz:
"...Nie jestem pewny - ale "w moich czasach" chyba nie istniała też klasyfikacja rzeczowników odczasownikowych z możliwością tego, że być może zwagarowałem z tej lekcji j. polskiego..."

Wzrok zawodzi?
Zmiażdżyłeś mnie? Pogrążyłem się? Pal naszykowałeś dla mnie?

"...Nie czuję się "pogrążony" - jakbyś pragnął. Nie wiedzieć czegoś - nie jest grzechem. Grzechem może być skłonność do manipulowania innymi, do kłamstw...".
Tego też nie doczytałeś? Coś cię uwiera?
Anonimie sympatyczny...
Jeśli twoją intencją było dokuczenie mi (to mój domysł) - słaaaabo...

drobie # 2019-06-11 ~gosc

* Wyłącznie bezrefleksyjni wielbiciele liczby mnogiej w typie Pluralisa4evera, mogą popierać jej istnienie w przypadku tego słowa. *

Podobnie jest z "wół". Jednak nie sądzę, że Pluralis będzie popierał jej istnienie :).

drobie # 2019-06-11 ~gosc

kura od kurva różni się na oko tym, że
- przy rodzaju męskim kur wstawiono dzióbek v, po czym nadano według zasad gramatyki rodzajowi żeńskiemu końcówkę a
- przy kontraktacji drobiu (kurowatych) po uboju można w ten sposób prawidłowo zaznaczyć płeć,

drobie # 2019-06-11 ~gosc

balans # 2019-06-10 "Drób zgodnie z brzmieniem definicji....Ptaki (również te domowe) dzielą się na gatunki, jakbyś nie wiedział - kury, kaczki, indyki itp." koniec cytatu

- niefortunna nazwa drób sugeruje rozdrabnianie "drobi" pokarmu na mniejsze zrogowaciałym wyrostkiem dziób (dziobie)
- oficjalna nazwa ptactwa dzikiego i udomowionego wymienionego wyżej przez balansa to "kurowate" od "kur" z łaciny "gallus"
- fama niesie, że pierwsze ptactwo do hodowli udomowiono na Półwyspie Indyjskim
- niektóre osobniki kurowatych mają zakrzywione dzioby stąd po niemiecku kurve, a po czesku kurva
de kurve - zakrzywiony, zakręt
kurva - kur/kura
rodzaj męski, samiec kury - kur

drobie # 2019-06-11 pluralis4ever

Ach, jak te drobie utrudniają nam życie hodowców ;).

wzmoży # 2019-06-11 pluralis4ever

Po pierwsze: nie od wzmagać, tyko od wzmóc.
Po drugie: nie wzmoży, tylko wzmoże.

zaprzaństwo # 2019-06-11 ~gosc

Czy przykładem zaprzaństwa jest kiedy w restauracji podaje się "racuszki"? Bo to tak polsko brzmi: "racuchy"...

cajun # 2019-06-11 ~gosc

tu też kamykstowi się lekko popierdaczyły wymowy. Po francusku brzmi to coś mniej więcej pomiędzy [każun] (z nosowym u) a [każą], ale z pewnością daleko od [każę].
Po angielsku zdecydowanie [kejdżn].

Toruń # 2019-06-11 pluralis4ever

Radio Maryja to nazwa własna, oba człony należy pisać wielkimi literami.

wzmoży # 2019-06-11 ~gosc

Ale jak to nie ma? Nie odmienia się od wzmagać?

niesposób # 2019-06-11 ~gosc

Balansie, a co z rzeczownikiem gaszenie?

drobie # 2019-06-11 balans

"drobie - przerabiam na mniejsze,
czasownik, czas teraźniejszy, l. pojedyncza"

Zgadza się.
Pisze - przelewam coś na papier, ekran monitora. Czasownik, czas teraźniejszy, l. pojedyncza (pierwsza osoba - zapomniałeś chyba dodać),]
Robie/biegne/skrobie - odpowiednio coś wykonuję (wykonuje), szybko poruszam się, oskrobuję (oskrobuje?) np. marchewkę (marchewke?) lub piętę (pięte?)
Bardzo ładne przykłady. Edukujące. Normalnie - ameryka/eureka;-))
Dzięki, Wodzu. Prowadź nas dalej!

drobie # 2019-06-11 balans

@singularis4e
Pewnie pisałeś swój komentarz nie widząc mojego ostatniego z 10.06.
Moje intencje odebrałeś prawie dobrze. Chciałem "pokazać", że forma "drobie" prawdopodobnie jest poprawna pod względem czysto słowotwórczym ale bezużyteczna niemal w 100% pod względem użytkowym.
Niemal - bo dopuszczam sytuację, w której ktoś użyje tej formy jako dowcipu.
Reasumując - nie uważam, że ta forma jest zbędna.
Wystarczająco, mam nadzieję uzasadniłem to z pozycji gracza, dla którego korzystne jest istnienie jak największej ilości słów dopuszczalnych w grze.
"Rasowi" gracze dobrze wiedzą, że w grze chodzi o jej wygranie a nie o pierdaczenie i rozczulanie się nad poprawnością językową tego czy innego słowa.
Jeszcze jedno - przykład z Marianem nie jest trafiony w kształcie przez Ciebie podanym. Miałby on sens dla bieżącego sporu gdyby Marian wiózł do skupu/na targ kilka kur i kilka kaczek. Wówczas wiózłby dwa różne gatunkowo "drobie" jako dwa stadka kur i kaczek.
P.s.: Pamiętam jak przed niemal dwudziestu laty w scrabblach wprowadzono do gry tzw. "alfabetówki" - twory niby słowne w rodzaju "ka", "er", "ce". Wtedy też były komentarze różnych purystów językowych - że to przecież nie są słowa a sama gra jest grą słowną i że coś tu jest "niehalo" i naciągane.
Szybko okazało się, że ten zabieg bardzo zdynamizował grę i skończyły się sytuacje, że dwaj gracze kończyli grę nie wykładając wszystkich swoich liter (zwłaszcza wygrywający). Używając terminologii sportowej - to była rewolucja podobna do zmian w siatkówce kiedy zrezygnowano z setów do 15 wygranych, strat serwów i przejść serwisowych. Mecze siatkówki według starych zasad czasem były nudniejsze, bardziej kunktatorskie i defensywne.

niesposób # 2019-06-10 balans

Anonimie - chodzi o konkretną regułę czy zmianę a nie bliżej nieokreślone "ostatnie znaczące".
Nie masz jak się odgryźć, coś cię zabolało i nawet mimo tego, że otwarcie przyznaję się do nieznajomości tej zasady - bez znaczenia, od kiedy ona funkcjonuje - to jeszcze potrzebujesz "kopnąć przeciwnika", tak?
Dla zasady, anonimowo, bezpiecznie. Zgadza się?
Miałbyś powody do posiadania racji, gdybym kreował się na Pierwsze Pióro RP, na językowego arbitra elegantiarum i w ogóle Ałtorytet Nad Ałtorytety.
Nie czuję się "pogrążony" - jakbyś pragnął. Nie wiedzieć czegoś - nie jest grzechem. Grzechem może być skłonność do manipulowania innymi, do kłamstw. Zgodnie z zasadami religijnymi - również pycha jest, o ile pamięć mnie nie zawodzi - grzechem i to chyba z katalogu grzechów głównych.
Jeśli jesteś taki akuratny - podaj datę wprowadzenia tej reguły - zamiast pisać śliskimi ogólnikami. Dla mnie nie jest ona istotna - ale uwiarygodnisz swoją... hm... grzeczną i kulturalną trochę inaczej postawę wobec mnie.
O napisanie nieanonimowe nawet nie proszę. Tchórzów na to nie stać - a tak cię oceniam.

drobie # 2019-06-10 singularis4e

Zasadniczo Balans w obu komentarzach pokazał, że liczba mnoga słowa "drób" jest zbędna.
Nie powiemy/napiszemy: "dziadek jest takim żarłokiem, że zjada naraz kilka drobiów", tylko - jeśli uparliśmy się na "drób" - "dziadek jest takim żarłokiem, że zjada naraz kilka sztuk drobiu". Albo: "Marian dziś wiezie swoje drobie do skupu", tylko: "Marian dziś wiezie swoje stado/ileś sztuk drobiu do skupu". Albo: "Liam nie tylko nie jest burakiem, ale jest genialnym poliglotą, potrafi rozmawiać z drobiami", tylko: "Liam nie tylko nie jest burakiem, ale jest genialnym poliglotą, potrafi rozmawiać z drobiem".

Wyłącznie bezrefleksyjni wielbiciele liczby mnogiej w typie Pluralisa4evera, mogą popierać jej istnienie w przypadku tego słowa.

drobie # 2019-06-10 balans

"Rżniesz głupa czy naprawdę jesteś taki głupi lub ślepy?..."
Przeczytaj pytanie, inteligenciku, na które odpowiadałem.
Zacytuję, powiększę istotę tego pytania:
"...Jak on chce użyć w lm i w bierniku/mianowniku RAZEM "stado" i "drób"?
To, że ty nie czytasz tekstów swoich oponentów ze zrozumieniem i ze zdjęciem klapek z oczu - to twój problem.
Drób zgodnie z brzmieniem definicji jest czymś mnogim. PTACTWO.
Ptaki (również te domowe) dzielą się na gatunki, jakbyś nie wiedział - kury, kaczki, indyki itp.
To, że "drobie" w lm są w zasadzie martwe użytkowo to kwestia oczywista. Tego rodzaju słów jest w języku polskim całkiem pokaźna ilość.
SJP jest bazą słów dopuszczalnych w grze słownej i dla potrzeb tejże gry (jej dynamiki) baza słów jest taka, jaka jest.
Ludzie zaślepieni, pyszni (mundrzy bardzo) i być może zakompleksieni rżną, jak piszesz - głupa upierając się przy sugerowaniu, że w słowniku powinny być tylko te formy. które im pasują albo te, które są, nazwijmy to - sensowne.
Samo słowo określenie rodzajowe - "drób" ma oczywisty sens - choćby dla ustawodawstwa i rozporządzeń szczegółowych wynikających z ustawy czy ustaw. Ale ta kwestia nie jest przedmiotem sporu.
Dla jednych "drobie" jest idiotyczne a dla innych neutralne.
Przymusu używania nie ma. W grze słownej - to już inna sprawa.
Dla mnie - jako gracza jest ona (forma) jak najbardziej do przyjęcia.
Jeśli zniknęłaby ona z bazy słów - dziury w niebie nie byłoby.
Rozumiem, anonimie, że moim fanem nie jesteś. Sądzę tak po epitetach jakimi mnie uraczyłeś. One świadczą o tobie a nie o mnie.
A że jesteś taki "łodważny" anonimowo - cóż, żałośni tchórze tak mają w genach i już.

sagan # 2019-06-10 ~gosc

Masz łeb jak sagan xD
(Ze świata według kiepskich odc pt. "Menda")

drobie # 2019-06-10 ~gosc

drobie - przerabiam na mniejsze,
czasownik, czas teraźniejszy, l. pojedyncza

kubaba # 2019-06-10 ~gosc

Moja babcia z terenów północnej Wielkopolski używa tego czasami jednakże w sklepie nie zawsze wiedzą co to oznacza :/

Camry # 2019-06-10 pluralis4ever

Tę dziwną wymowę, o ile mnie pamięć nie myli, zaczerpnąć raczyłem z jakiejś anglojęzycznej reklamy. Fakt faktem, gość ma rację, powinno być [kamry].

traktowanoby # 2019-06-10 pluralis4ever

https://sjp.pwn.pl/zasady/163-44-1-Po-nieosobowych-formach-czasownika;629510
Punkt C

następne >

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ...